اخبار داغ

گزارش؛

مشکلات کشاورزان در فروش کاه و کلش/ دغدغه دامداران در بحران خشکسالی

مشکلات کشاورزان در فروش کاه و کلش/ دغدغه دامداران در بحران خشکسالی
مشکلات امروز کشاورزان برای فروش کاه و کلش و دغدغه دامداران برای خرید آن یک موضوع بسیار مهم است که باید برای ایجاد تعادل بین این دو قشر زحمتکش جامعه برنامه ریزی مناسب صورت گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بازی دراز، کاه و کلش امروز به یک موضوع بسیار مهم در جامعه تبدیل شده که دستگاه های مختلفی را درگیر خود کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بازی دراز,

کاه و کلش و علوفه یک محصول ارزشمند و بسیار تأثیرگذار در قیمت گوشت قرمز است که کمبود آن باعث بالارفتن قیمت آن شده و این بالارفتن قیمت سبب افزایش قیمت گوشت قرمز در جامعه می شود لذا پرداختن به این موضوع بسیار مهم می باشد.

,

مرزی بودن شهرستان علاوه بر مزیت‌های بسیاری که دارد یک عیب بسیار بزرگ دارد که قاچاقچیان و سودجویان را به دلیل تفاوت قیمت کالایی در آنسوی مرز به تکاپو برای انتقال غیرقانونی کالاهای داخل کشور به آنسوی مرز می اندازد.

,

, ,

تفاوت قیمتی در دوسوی مرز در سالهای اخیر به دلیل کاهش ارزش پول ملی در مقابل ارزهای خارجی نمود بیشتری داشته و سودجویان را به فکر کسب سود نامشروع از این تفاوت قیمت بوسیله قاچاق کالا انداخته است و تلاش های زیادی هم در این رابطه صورت می گیرد که هر روز اخبار کشف محموله های قاچاق به گوش می رسد.

,

کالاهای قاچاق نیز در هر مقطع متفاوت بوده و امروز به دلیل برداشت محصول گندم نوبت به کاه و کلش رسیده است که بعنوان یک کالای دارای تفاوت قیمتی بالا در آنسوی مرز مورد توجه قاچاقچیان قرار گیرد و اقداماتی برای قاچاق آن صورت گیرد.

,

کاه و کلش شاید در نگاه اول بسیار کم ارزش جلوه کند و کسی فکر نکند که این کالای کم ارزش هم بعنوان قاچاق به نظر آید اما تاثیرات آن خصوصا بر بازار گوشت قرمز باعث میشود که این کالا نیز جز کالاهایی به حساب آید که خروج آن از کشور قاچاق محسوب شده و از آن جلوگیری شود.

,

, ,

کمبود کاه و کلش دغدغه بسیار مهم دامداران است که باعث افزایش قیمت آن شده و این افزایش قیمت سبب افزایش قیمت تمام شده برای دامداران خواهد شد. دامدار به هیچ وجه راضی به افزایش قیمت گوشت نیست که باعث اعتراض مردم و به تبع پایین آمدن سطح استفاده مردم و فروش خود دامدار خواهد شد اما بالارفتن قیمت تمام شده راهی دیگر برای دامدار باقی نمی گذارد.

,

خشکسالی های اخیر باعث شده که برای تامین خوراک دام های خود به خرید کاه و کلش و علوفه رو بیاریم

, خشکسالی های اخیر باعث شده که برای تامین خوراک دام های خود به خرید کاه و کلش و علوفه رو بیاریم, خشکسالی های اخیر باعث شده که برای تامین خوراک دام های خود به خرید کاه و کلش و علوفه رو بیاریم,

مروتی از دامداران سطح شهرستان در گفتگو باخبرنگار بازی دراز اظهار داشت: خشکسالی های اخیر باعث شده که برای تامین خوراک دام های خود به خرید کاه و کلش و علوفه رو بیاریم که در شهرستان با کمبود آن مواجه بوده و قیمت آنرا نیز بسیار افزایش داده اند.

,

در نقطه مقابل این موضوع کشاورزانی قرار دارند که به دلیل خشکسالی محصولات آنها بازدهی مناسب را نداشته و به کاه و کلش نیز بعنوان یک محصول مهم و کالای سرمایه ای نگاه می کنند و دنبال جبران کسری خود از راه فروش کاه و کلش باقیمانده به قیمت مناسب هستند.

,

کشاورزان چون دنبال سود حداکثری هستند لذا در برابر خریدارانی که اغلب سودجویان این حوزه هستند و کاه و کلش را باقیمت بسیار بالایی تقاضا می کنند راهی جز استقبال از فروش آن نداشته و خشنود می شوند.

,

فروش کالا به قیمت مناسب هم فقط مختص به این قشر نیست ودر هر حوزه ای خریداران دست به نقد و قیمت بالا مورد استقبال قرار میگیرد و لذا دراین بخش نمیتوان انتقادی کرد .

,

الماسی از کشاورزان شهرستان در گفتگو باخبرنگار بازی دراز عنوان داشت: محصول کاه و کلش باقیمانده از مزارع گندم بعد از برداشت مازاد است و چون ما نیازی به آن نداریم آنرا بفروش می‌رسانیم که معمولا با بالاترین قیمت اگر بفروش رود باعث خوشحالی کشاورزان می شود که در برداشت گندم به آن بازدهی که مورد نظرشان بوده است نرسیده اند.

,

, ,

مسئولین شهرستان باتوجه به این موضوعات و درجهت مقابله با پدیده قاچاق هرساله دراین ایام با وضع قانونی و اطلاع رسانی عمومی خروج کاه و کلش از شهرستان را ممنوع اعلام می کنند تا دست سودجویان قاچاقچیان را قطع کنند اما این موضوع باعث اعتراض کشاورزان می شود.

,

 قیمت کاه و کلش و علوفه در قیمت گذاری گوشت بسیار تأثیرگذار است

,  قیمت کاه و کلش و علوفه در قیمت گذاری گوشت بسیار تأثیرگذار است,  قیمت کاه و کلش و علوفه در قیمت گذاری گوشت بسیار تأثیرگذار است,

سعید زریری در این خصوص در گفتگو با خبرنگار بازی دراز اظهار داشت: قیمت کاه و کلش و علوفه در قیمت گذاری گوشت بسیار تأثیرگذار است و لذا باید مورد بررسی قرار گیرد .

,

, ,

دادستان سرپل‌ذهاب افزود: قاچاق کاه و کلش از کشور باعث کمبود آن شده و لذا قیمت آن افزایش یافته و این افزایش قیمت باعث افزایش قیمت گوشت می شود.

,

وی تصریح کرد : خروج کاه و کلش از شهرستان در این فصل که برداشت گندم صورت میگیرد اغلب با هدف قاچاق به سمت مرز می رود که باعث کمبود آن در آینده در شهرستان خواهد شد که تبعات منفی بر قیمت گوشت خواهد داشت لذا در یک اطلاعیه خروج کاه و کلش از شهرستان ممنوع اعلام شده و اقدام به خروج آن به منزله قاچاق است که دستگاه قضایی با آن برخورد خواهد کرد.

,

زریری در پایان افزود : وضعیت شهرستان و تعادل قیمتها برای دستگاه قضایی بسیار مهم است و باید از کمبود کالاهای اساسی با وضع قوانین جلوگیری کند ودر این خصوص نیز اگر جهاد کشاورزی اعلام کند که مشکل و کمبودی در کاه و کلش وجود ندارد و پیامدهای آنرا در آینده می پذیرد می توان ممنوعیت خروج کاه و کلش از شهرستان به شرط نرفتن آن بسوی مرز را برداشت.

,

آنچه که اهمیت دارد این است که نگاه دستگاه قضایی در این خصوص  منافع ملی و عمومی مردم و جلوگیری از بوجود آمدن مشکلات در آینده است.

,

, ,

   کاه و کلش به دلیل خشکسالی و پایین آمدن راندمان محصول برای یک کشاورز به عنوان یک سرمایه بزرگ محسوب می شود 

,    کاه و کلش به دلیل خشکسالی و پایین آمدن راندمان محصول برای یک کشاورز به عنوان یک سرمایه بزرگ محسوب می شود ,    کاه و کلش به دلیل خشکسالی و پایین آمدن راندمان محصول برای یک کشاورز به عنوان یک سرمایه بزرگ محسوب می شود ,

نورالدین فرزادی پور در این باره اظهار داشت: قاچاق کاه و کلش یک پدیده جدید است که درسال های اخیر به دلیل کمبود بارندگیها تولید آن کم شده و اگر موانع قاچاق آن بوجود نیاید با کمبود آن در آینده روبرو خواهیم شد .

,

فرماندار سرپل‌ذهاب افزود: قاچاق کاه و کلش و کمبود آن در کشور نقشی مستقیم بر بازار گوشت قرمز دارد و دامداران در خصوص کمبود آن و همچنین بالا رفتن قیمت آن اعتراضاتی دارند که باید با برنامه ریزی مناسب از بوجود آمدن آنها جلوگیری شود .

,

وی تصریح کرد: در نقطه مقابل کاه و کلش به دلیل خشکسالی و پایین آمدن راندمان محصول برای یک کشاورز به عنوان یک سرمایه بزرگ محسوب می شود که با فروش آن به قیمت مناسب به دنبال تامین منابع مالی برای هزینه های سالیانه خود می باشد.

,

فرماندار سرپل‌ذهاب ادامه داد: برای ایجاد تعادل و تناسب در این دوبخش و لحاظ کردن منافع هر دو گروه باید با برنامه ریزی مناسب اقدام شود که علاوه بر در نظر گرفتن منافع این دو گروه زحمتکش منافع عمومی مردم و کشور نیز مورد توجه قرار گرفته باشد .

,

باتوجه به موضوعات مطرح شده در این گزارش باید منافع هر دو گروه کشاورزان و دامداران مورد توجه قرار گیرد و تصمیمی مناسب که در آن البته منافع عمومی هم لحاظ شده باشد اتخاذ شود.

,

, ,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه