اخبار داغ

روزی که خرمشهر فتح شد؛

رزمندگان عاشورایی در فتح خونین‌شهر/ مدیریت سریع سیدحسن شکور در دور زدن حصر

رزمندگان عاشورایی در فتح خونین‌شهر/ مدیریت سریع سیدحسن شکور در دور زدن حصر
یک لحظه احساس کردیم که از پشت سر سمت ما تیر می‌آید، آن‌جا متوجه شدیم که در محاصره نیروهای عراقی قرار گرفته‌ایم؛ فرمانده گردان ما با مدیریتی که داشت، سریع ما را به پشت خطی که همان‌جا جدیداً زده بودند، انتقال داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریز بیدار، سوم خرداد یادآور حماسه آزادسازی خرمشهر طی عملیات «الی بیت المقدس» در سال ۶۱ است. در این عملیات سنگین و البته غرورآفرین رزمندگان تبریزی نیز در قالب تیپ عاشورا که بعدها به لشکر تبدیل شد، نقش آفرینی بسزایی داشتند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریز بیدار,

در این مجال خاطرات کوتاهی از یادگاران ۸ سال حماسه و جهاد پیرامون ایثارگری های رزمندگان تبریزی آورده می شود.

,

«یوسف رامجو» از رزمندگان تبریزی است که در زمان عملیات فتح خونین شهر یک جوان ۲۰ ساله بود.

,

او خاطره خود از این عملیات را چنین بازگو می کند: «با عزیزان ارتشی ادغام شدیم و به طرف خرمشهر حرکت کردیم. مأموریت محوله برای گردان ما، در مسیر شلمچه بود که عراقی‌ها دژ مستحکمی در آنجا درست کرده بودند. هر لحظه و هر دقیقه، نیروهای عراقی در صدد این بودند که در جواب عملیات رزمندگان ما، پاتک بزنند. در منطقه نرسیده به شلمچه مستقر بودیم. فرمانده گروهان ما، شهید سید حسن شکوری، ما را به طرف شلمچه فرماندهی می‌کرد و پیشروی‌هایی داشتیم اما نیروهای عراقی هم خیلی فشار می‌آوردند، ولی از طرفی خدا پشت و پناه رزمندگان اسلام بود که ما توانستیم به مرز شلمچه برسیم. محلی که ما مستقر بودیم، دقیقاً روبروی پاسگاه کوت‌سورای عراق بود. یک لحظه متوجه شدیم که از پشت سر سمت ما تیر می‌آید. آن‌جا متوجه شدیم که در محاصره نیروهای عراقی قرار گرفته‌ایم. فرمانده گردان ما با مدیریتی که داشت، سریع ما را به پشت خطی که همان‌جا جدیداً زده بودند، انتقال داد. رسیدیم و در آن منطقه مستقر شدیم. چند روزی آنجا مستقر بودیم که بعد از آن، دوباره پیشروی‌هایی به طرف پتروشیمی عراق مشاهده می‌شد. چند روزی آنجا بودیم که سوم خرداد، خبر آزادی خرمشهر از رادیو اعلام شد و مارش شادی و پیروزی عملیات بیت‌المقدس اعلام شد. شلمچه، مسیری بود که رزمندگان گردان شهید مدنی تا اتمام عملیات بیت‌المقدس در آنجا مستقر بودند که منتهی الیه دست راست ما که خرمشهر می‌شد، به دست توانای رزمندگان اسلام فتح شد و از لوث وجود عراقی‌ها پاک شد. با توجه به تعداد زیاد عراقی‌هایی که اسیر شدند، تا استقرار کامل نیروهای رزمنده، در شلمچه حضور داشتیم.»

,

«حاج مصطفی عابدی» از پیشکسوتان دفاع‌مقدس در لشکر ۳۱ عاشورا که در عملیات‌ بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر حضور داشت.

,

او با ذکر خاطراتی از آن دوران می گوید: «۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۶۰ اولین مرحله عملیات بیت‌المقدس انجام شد. در این مرحله قرارگاه قدس متشکل از نیروهای آذربایجانی به فرماندهی امین شریعتی از تیپ عاشورا نقش بسزایی در عملیات داشت. شهید علی تجلایی هم به عنوان جانشین تیپ عاشورا در منطقه حضور داشت.

,

در مرحله دوم عملیات یک جاده شنی بود که به طرف دژ مرزی می‌رفت. ما در عملیات روی جاده خاکی به سمت خرمشهر مستقر شدیم و درگیرهای زیادی هم با دشمن ایجاد کردیم. خلاء ما در جناح راست بود که هنوز نیامده بود و این باعث شد تا دشمن هم از آن طرف به ما احاطه پیدا کند. آن‌جا نیروهای گردان شهید «قاضی» اکثرا یا شهید شدند و یا به درجه جانبازی رسیدند.

,

در مرحله سوم عملیات، تیپ عاشورا در دژ مرزی به طرف شلمچه پیش‌روی کرده و پس از تقدیم چندین شهید، جاده شلمچه به خرمشهر را تیپ عاشورا بست. با این پیش‌روی، عقبه دشمن قطع شد و آن‌ها به صورت صد درصدی به محاصره افتادند.

,

در مرحله چهارم عملیات بیت‌المقدس حلقه محاصره تنگ‌تر شد و با انجام عملیات روانی توانستیم به پیروزی برسیم. نیروهای دشمن تصور می‌کردند ما می‌خواهیم بصره را فتح کنیم که به همین دلیل ناامید شده و بدون مقاومت در خونین‌شهر تسلیم شدند.»

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه