اخبار داغ

گزارش؛

اوقات فراغت کرونایی و چالش های آن/ چگونه خستگی در خانه ماندن را برطرف کنیم؟

اوقات فراغت کرونایی و چالش های آن/ چگونه خستگی در خانه ماندن را برطرف کنیم؟
گذراندن اوقات فراغت در شرایط کرونایی‏، به برنامه ریزی هدفمند و منسجم و به دور از آمارگرایی و نگاه کمیتی نیاز دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ همه افراد درجامعه و حتی افراد پر مشغله نیز زمانی را به عنوان اوقات فراغت در برنامه روزانه و هفتگی خود دارند که از کار و فعالیت های روزانه دور شده و فراغت بال برای انجام فعالیت های مورد علاقه و به دور از اجبار دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

مقوله اوقات فراغت بر اساس تعریف و واقعیت چندان در زندگی افراد معنا و جلوه پیدا نکرده و بیشتر متوجه دانش آموزان و دانشجویان به دلیل تعطیلی مدارس بوده در حالی که تعاریف موجود از این موضوع دلالت بر فراگیری و گستردگی این اصل و گستردگی آن برای کلیه اقشار جامعه دارد.

,

سال ها بود که نگاه به اوقاتت فراغت فقط برای دانش آموزان، دانشجویان و تنها برای تابستان تعریف می شد و افراد یا خانواده های آن ها نیز برای این زمان کلاس های آموزشی را پیش بینی می کردند و تابستان گرم با حجم بالایی از برنامه های آموزشی برای قشر جوان و نوجوان بود که بسیاری نیز این شرایط را دوست نداشتند.

,

گذر زمان که بر مولفه های مختلفی تاثیر می گذاشت بر همین اصل و موضوع گزارش ما یعنی اوقات فراغت نیز اثر گذاشت و کمی به واقعیت ها یعنی مباحثی مثل فراگیری اوقات فراغت در طول سال، تنوع برنامه ها و توجه به علاقه مندی ها نزدیک شد و موضوع مهارت آموزی برای تربیت افراد و رشد استعدادها رنگ و بوی جدیدی پیدا کرد.

,

تغییرات در قطار اوقات فراغت جامعه

, تغییرات در قطار اوقات فراغت جامعه, تغییرات در قطار اوقات فراغت جامعه,

قطار برنامه ریزی فردی و اجتماعی اوقات فراغت در حال یک حرکت با کیفیت و سرعت داری بود که کرونا سایه خود را بر این حوزه مثل دیگر عرصه ها انداخت و همگان را در ابعاد مختلف زندگی دچار تصمیم گیری های جدیدی کرد.

,

آن هایی که همیشه فکر می کردند اوقاتت فراغتی ندارند و آن دسته ای که هیچ گاه اوقات فراغت هدفمند را مورد اهمیت قرار نداده بودند در شرایط خاص این دوران به ویژه نوروز 99 و پس از آن با زمان هایی از زندگی خود روبرو شدند که هیچ برنامه و مهارتی برای آن نداشتند.

,

افرادی که در گذشته با یافتن فرصتی گردش در شهر را انتخاب می کردند و هیچ گاه از این فرصت ها برای مطالعه، سینما و ورزش استفاده نکرده بودند این روزها ناگزیر بودند که در خانه بمانند ولی این امر با بدون برنامه و تنها دیدن چند فیلم و استراحت کردن روزها را تکراری و فرصت ها را از بین می برد.

,

, ,

 

,

خستگی در خانه ماندن

, خستگی در خانه ماندن, خستگی در خانه ماندن,

خستگی در خانه ماندن تحمل و آستانه صبر افراد را نیز تحت تاثیر خود قرار داده بود و همین موضوع باعث شد آمار تعارضات زندگی را افزایش دهد و هرچقدر مهارت مدیریت خویشتن کمتر، آسیب ها بیشتر می شد که همه در یک سال گذشته یافتن که موضوع اوقات فراغت و برنامه ریزی برای آن بسیار مهم است.

,

دست یابی به این مهم توسط مردم به هر حال اثر خود را برای آینده دارد اما در شرایط فعلی باید چکاری انجام دهند و دستگاه های مسئول که در گذشته به آمار و ارقام ها می پرداختند و هیچ گاه از زاویه مهارت افزایی و دست یابی به اهداف مهم غنی سازی اوقات فراغت فکر نکرده بودند امروز چه وظیفه ای برعهده دارند.

,

گردش در فضای مجازی که به قول کارشناسان آسیب ساز خواهد بود ولی امروز یکی از ابزارها برای سپری کردن اوقات فراغت شده که مشکلاتی نیز به همراه خواهد داشت.

,

متولیان امر، خانواده ها و افراد با درک واقعیت هایی از غنی سازی اوقات فراغت سعی کرده اند تصمیم هایی بگیرند که بهره گیری از نظرات مشاوران و کارشناسان در این موضوع راهگشا بوده و با توجه به نظرسنجی های پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، 11 درصد از جامعه آماری دیدگاه های مردم نسبت به کرونا نشان داده که خانواده ها نگران افسردگی فرزندان خود هستند.

,

اقدامات گذشته فراغتی هدفمند نبوده است

, اقدامات گذشته فراغتی هدفمند نبوده است, اقدامات گذشته فراغتی هدفمند نبوده است,

رئیس انجمن روانشناسان مثبت گرای ایران با اشاره به تعاریف موجود برای اوقات فراغت و بی توجهی به موضوع غنی سازی این زمان، گفت: در گذشته کمتر خانواده ها و نهادهای متولی از اوقات فراغت برای توانمندسازی و ارائه آموزش های مهارت و هدف گذاری ها استفاده کرده اند.

,

علیرضا معماریان ادامه داد: ارائه آموزش های مهارتی و مدیریت فردی در اوقات فراغت و حتی طول دوران تحصیلی باعث افزایش کارآمدی افراد در برخورد با شرایط سخت زندگی مثل دوران همه گیری کرونا موثر خواهد بود.

,

وی با بیان اینکه کلاس های آموزشی تنها هدف خانواده ها برای اوقات فراغت شده بود، اظهارکرد: یک فرد باید با علاقه و بر اساس نیاز و استعداد خود به سمت کلاس و برنامه های آموزشی برود.

,

استاد روانشناس کارگاه های آموزشی یادآورشد: مطالعه کتاب، گفتگو با اعضای خانواده، ایده پردازی، تماشای فیلم و فعالیت های هدفمند در گذشته برای اوقات فراغت افراد جایگاهی نداشت و بیشتر به گردش و تفریح می پرداختند.

,

وی برنامه ریزی هدفمند و جامع توسط دستگاه های متولی و تشکیل ستاد و کمیته ای تخصصی برای مطالعه و ارزیابی این مسائل را اساسی و راهبردی خواند.

,

, ,

 

,

افزایش دانش سلامت برای شرایط کرونایی لازم است

, افزایش دانش سلامت برای شرایط کرونایی لازم است, افزایش دانش سلامت برای شرایط کرونایی لازم است,

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: با توجه به همه گیری ویروس کرونا در کشور ارتقای دانش سلامت مردم در این روزها برای برنامه ریزی بهتر لازم است.

,

فیروزه مصطفوی که شناخت و آگاهی در حوزه سلامت را یکی از مهمترین نیازهای جامعه بیان کرد، دانش افزایی برای مدیریت دوران کرونا را یکی از ضروریات خواند.

,

وی ادامه داد: بسیاری از تصمیم گیری های زندگی این روزهای مردم وابسته به این شناخت شده تا به واسطه آن بهترین اقدام را انجام بدهند اما به دلیل نداشتن این مهارت باعث شده تا افراد سردرگمی پیدا کنند و یا مرجع رسمی را برای کسب اطلاعات نشناسند.

,

استاد سلامت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گفت: رسانه ها و مراکز فرهنگی در اطلاع رسانی صحیح و افزایش شناخت با مراکز بهداشت و درمان همکاری کنند تا مردم نیز در ابعاد مختلف زندگی مثل اوقات فراغت دچار سردرگمی و مشکلات اطلاعاتی نشوند.

,

تشکیل کارگروه تخصصی اوقات فراغت در استانداری اصفهان

, تشکیل کارگروه تخصصی اوقات فراغت در استانداری اصفهان, تشکیل کارگروه تخصصی اوقات فراغت در استانداری اصفهان,

معاون فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان گفت: کارگروه تخصصی برای اوقات فراغت در استانداری تشکیل شده تا ادارات و نهادهای متولی در این عرصه و دیگر بخش های فرهنگی و اجتماعی طرح و دیدگاه های خود را ارائه دهند.

,

عباس مرادیان با اشاره به تجربه اقدامات اوقات فراغت در سال 99 افزود: این دسته از برنامه ها برای کل سال بوده ولی بخش عمده ای از آن به خاطر مخاطبان خاص مثل جوانان و نوجوانان در تابستان با گستردگی بیشتری ارائه می شود.

,

وی ادامه داد: فضای مجازی بیشترین مخاطب و محل اجرای برنامه ها بوده که بحث درباره آسیب های این فضا و کاهش روابط اجتماعی و حضوری افراد نیز مورد بحث است تا به راهکارهای مشخص برسیم.

,

مسئول دبیرخانه ستاد اوقات فراغت استانن اصفهان با اشاره به اینکه ورزش و جوانان مسئولیت دبیری ستاد در کنار سایر نهادها بر عهده دارد، تصریح کرد: کمسیون ها تخصصی با محوریت ادارات کل استانی و در شهرستان ها با حضور مدیران ادارت برای برنامه ریزی بهتر تشکیل می شود.

,

وی خاطرنشان کرد: سازمان های مردم نهاد و تشکل های مردمی برنامه های جذاب و خاصی را برای این دوران برنامه ریزی و اجرا کرده اند که امسال نیز از تجربه سال گذشته برای تقویت کیفی و ارائه هدفمند برنامه ها استفاده می کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه