اخبار داغ

عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه:

۸۰ درصد کسب و کارهای کوچک در ۵ سال نخست شکست می خورند

۸۰ درصد کسب و کارهای کوچک در ۵ سال نخست شکست می خورند
مصیب ناصری گفت: بیش از ۸۰ درصد شرکت ها و کسب و کارهای کوچک در پنج سال اول فعالیتشان شکست می خورند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  مصیب ناصری در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، اظهار داشت: مساله کارآفرینی یکی از مهمترین موضوعاتی است که سبب اشتغال و کاهش نرخ بیکاری می‌شود برهمین مبنا اگر از این نظر به کارآفرینی نگریسته شود در نظر گرفتن رویکرد کارآفرینی در همه موسسات دانشگاهی و غیردانشگاهی می‌تواند موضوعی راهگشا برای مشاغل جدید و تربیت افراد برای راه اندازی کسب و کارهای جدید باشد و زمینه توسعه همه جانبه و پایداری کشور را فراهم کند.

وی افزود: امروزه دانشگاه‌های دنیا رویکرد کارآفرینی را دنبال می کنند و رتبه دانشگاه ها بر اساس میزان موفقیت در کارآفرینی سنجیده می شود.

ناصری گفت: با نگاه به دانشگاه های برتر این حوزه در می یابیم که کارآفرین ترین دانشگاه های دنیا بهترین دانشگاه ها هستند و در میان دانشگاه های کارآفرین دانشگاه استنفورد رتبه اول را دارد که بنیانگذاران گوگل و اچ پی فارغ التحصیل این  دانشگاه هستند البته متاسفانه دانشگاه های آسیایی در این حوزه چندان موفق نبوده اند و تنها دانشگاهی که در عرصه کار و تولید در آسیا موفق بوده دانشگاه علوم فناوری کره جنوبی است همچنین در ایران طی چند سال اخیر بر روی این موضوع کار می‌شود.

عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه تصریح کرد: به صورت سنتی در دانشگاه های ایران مراکزی به نام ارتباط با صنعت وجود داشت که در آن سعی می شد بین مراکز دانشگاهی و به طور خاص مراکز صنعتی با دانشگاهها رابطه ایجاد شود که اساتید و دانشجویان دانشگاههای ایران بتوانند توانایی خود را به صنعت و بازار عرضه کنند.

ناصری خاطرنشان کرد: در دنیا از چند دهه قبل رویه دیگری غیر از این دنبال می‌شد و جدای از مراکز ارتباط با صنعت مراکز دیگری به نام شتاب‌دهنده‌ها فعالیت داشتند که البته در کشور ما به اسم مراکز رشد مرسوم بود.

وی با بیان اینکه از نظر لغوی شتاب دهنده دستگاهی است که نوزاد نارس را به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماریهای ناشی از نارس بودن در آن قرار می دهند، افزود: بیش از ۸۰ درصد شرکت ها و کسب و کارهای کوچک در پنج سال اول شکست می خورند بر همین مبنا دولت‌ها در برنامه‌های کلان خود بهره گیری از ظرفیت مراکز شتاب دهنده را لحاظ می کنند و از تجربه افراد موفق در کسب و کار برای کمک به شرکت های نوپا استفاده می شود تا در چند سال اول فعالیت خود دوام بیاورند و بتوانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند.

ناصری گفت: در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی اداره کل امور کارآفرینی و مراکز رشد شکل گرفته که خود زیر مجموعه هایی دارد و با حمایت از ایده های فناورانه و نوآورانه همین هدف را دنبال می‌کند، در واقع ایده هایی که بتواند برای دانشجویان، اعضای هیئت علمی و آحاد جامعه کارآفرینی کند را مورد حمایت قرار می دهد برهمین مبنا در چند سال اخیر اتفاقات خوبی رخ داده و شرکت‌های دانش بنیان شکل گرفته اند.

وی عنوان کرد: باید برای دانشگاه ها در حوزه کارآفرینی دو نقش به صورت مستقیم و مداخله گرانه و نقش غیر مستقیم و غیر مداخله گرانه قائل شد که به طور خاص دانشگاه آزاد اسلامی با ۵۰۰ واحد و پراکندگی خوب و همگون در جغرافیای ایران به گونه ای که در کمتر از ۳۰۰ کیلومتر یک واحد دانشگاهی قرار گرفته غیرمستقیم نقشی تاثیرگذار داشته است.

ناصری گفت: همچنین در کنار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه  مشاغل دیگری هم راه اندازی شده به گونه ای که برخی شهروندان در حوزه حمل و نقل دانشجویان، برخی فروش کتاب و لوازم التحریر و برخی در حوزه مسکن فعالیت دارند بنابراین قطعاً در همه حوزه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به طور غیر مستقیم تاثیر گذار بوده پس نمی‌توان نقش دانشگاهی که حدود ۲۰ هزار نفر دانشجو و یک هزار نفر کارمند و هیئت علمی دارد را در رشد علمی و کارآفرینی جامعه نادیده گرفت حتی اگر به نقش مستقیم مراکز رشد آن نگاه نکنیم.

وی افزود: هر جایی دانشگاه باشد اشتغال و رشد ایجاد می شود و فرهنگ ها تغییر می کند در واقع این تاثیر دانشگاه ها خود به خود است حتی در بیشتر کشورهای اروپایی برای دانشگاه‌ها دیوار نمی‌گذارند مانند همان سیاستی که سعی شده در ایران دیوارهای مساجد را از بین ببرند تا ورود برای افرادی که می خواهند به صحن مسجد وارد شوند و از فعالیت‌های فرهنگی مسجد بهره‌مند شوند تسهیل شود.

ناصری خاطرنشان کرد: در دنیا هم چنین نگاهی به دانشگاه‌ها وجود دارد چون معتقد هستند نفس دانشگاه باعث پیشرفتهای مختلفی خواهد شد پس باید همین نقش را برای دانشگاه ها لحاظ کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه