شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان سیستان و بلوچستان
ساعت: 09:49 منتشر شده در مورخ: 1400/03/06 شناسه خبر: 1737962
دغدغه‌ای از جنس فرهنگ؛

وقتی سرانه مطالعه، سیستان و بلوچستان را به قعر جدول می‌فرستد

وقتی سرانه مطالعه، سیستان و بلوچستان را به قعر جدول می‌فرستد
بر اساس آمار، سیستان و بلوچستان رتبه ۲۸ کشوری را در سرانه مطالعه دارد و جزو استان‌های آخر است، ایجاد انگیزه مطالعه، برگزاری نشست‌های تخصصی و توجه به کودک و نوجوان و ادبیات ویژه آن‌ها می‌تواند سرانه مطالعه استان را در سال‌های آتی افزایش دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ سیستان و بلوچستان استان پهناوری است که بیش از ۵۱ درصد جمعیت آن روستانشین هستند و بر این اساس کودکان و نوجوانان بسیاری هم در روستاها زندگی می کنند که به دور از هیاهوی شهری هستند و می توانند از فرصت های مطالعه بهره بیشتری ببرند.

فراهم کردن شرایطی که در آن فرزندان این خطه بتوانند علاوه بر آموزش های درسی، کتاب های غیردرسی را هم مطالعه کنند و برای از این کار لذت ببرند بسیار اهمیت دارد.

این در حالی است که در این استان آن چه بیش از همه، حتی برای والدین اهمیت دارد اهمیت کودکان و نوجوانان به درس و امور تحصیلی است، به طوری که به اذعان بسیاری از کارشناسان متخصص در این حوزه اکثر والدین در سال تحصیلی به کودکان اجازه نمی‌دهند غیر از کتاب درسی مطالعه ای داشته باشد و گمان می‌کنند به درس آن ها ضربه می‌زند.

در حالی که کتاب غیردرسی دید کودک را بازتر می کند و میل و رغبت آن ها را افزایش و آگاهی بیشتری می دهد، اگر یک ساعت در طول روز مطالعه غیر دسترسی داشته باشند انگیزه مطالعه کتاب‌های درسی نیز در دانش آموزان افزایش می یابد.

سیستان و بلوچستان جزو استان های آخر از لحاظ مطالعه

به گفته مهتاب سارونی، کارشناس مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان شاخص مطالعه در استان ما چندان مطلوب نیست و بسیار پایین است؛ سیستان و بلوچستان جزو استان های آخر از لحاظ مطالعه است، در کشور سرانه مطالعه ۷۰ درصد جمعیت کتابخوان شامل دانش آموز، دانشجو و کارمند ۶ دقیقه در طول شبانه روز و سه ساعت در ماه محاسبه شده است که مطالعات درسی را هم شامل می شود.

بر اساس اظهارات این کارشناس مسئول، در سیستان و بلوچستان سرانه مطالعه ۷۰ درصد جمعیت کتابخوان شامل دانش آموزان، دانشجویان و کارمندان ۲ دقیقه در طول شبانه روز و یک ساعت در ماه است واین آمار شامل سرانه مطالعات درسی هم می شود واستان ما رتبه ۲۸ کشوری را در سرانه مطالعه دارد.

بر این اساس می توان گفت اگر از همان کودکی فرزندان را به خواندن کتاب های غیردرسی عادت دهیم و آن ها را به محیط هایی ببریم که امکان فعالیت های فرهنگی و کتابخوانی داشته باشند در بزرگسالی هم برای کتابخوانی تقلا می کنند و انگیزه دارند.

مشکلات اقتصادی، فرهنگ را در اولویت های آخر قرار داده است

البته در کنار همه این عوامل نباید از مشکلات اقتصادی غافل شد، موضوعی که بسیاری از والدین را با چالش در تهیه نیازهای اساسی روبه رو کرده است و آن ها تلاش می کنند تا خوراک، پوشاک و بهداشت کودکان را تامین کنند و اولویت های فرهنگی مانند کتاب در آخرین مرحله قرار می گیرد.

کودکان زیر هفت سال علاقه زیادی به شنیدن قصه دارند و از والدین خود تقاضا می کنند برای ان ها کتاب بخوانند، اما دغدغه های اقتصادی این روزها و شاغل بودن هر دو والد سبب شده است وقت چندانی برای رسیدگی به فرزندان خود نداشته باشند و شب هنگام اگرچه کودک تمایل به شنیدن قصه دارد، اما والدین به دلیل خستگی روزانه این کار را از او دریغ کنند.

ادبیات کودک و نوجوان، محفل های ادبی و نشست هایی با حضور خود بچه ها در بهبود فضای فرهنگی استان در سال های آینده تاثیر زیادی دارد و زمینه ساز افزایش سرانه مطالعه سیستان و بلوچستان شود.

دغدغه مندی سبب استفاده از ظرفیت های استان می شود

احمد مولایی، مدرس دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: مهم ترین مساله ای که می تواند حوزه ادبیات کودک را در سیستان و بلوچستان تکان دهد دغدغه مندی در این زمینه است، اگر اهمیت ادبیات را نادیده بگیریم در حوزه کودک و نوجوان به نتیجه نمی رسیم.

وی ادامه داد: این دغدغه را به نهادهای متولی و ساختارهای ایجاد فرهنگ در جامعه انتقال دهیم، در ادبیات ما عدم توجه به حوزه نقد ادبی وجود دارد و تصور عامه از نقد کوبیدن و زمین زدن است و همین باعث شده در فضای دانشگاهی که عالمانه است با نقد میانه خوبی نداشته باشیم چه برسد به جامعه.

این استاد دانشگاه بیان کرد: در استان ما نشست هفتگی حوزه ادبیات کودک و نوجوان را برای بررسی و نقد آثار ادبی نداریم،  در نشست های ادبی عمومی شاهنامه خوانی و شب های شعر داریم.

مولایی تصریح کرد: در فضای دانشگاهی هم توجه جدی به این حوزه از منظر ادبیات نداریم، در گرایش مندی ادبیات، حوزه کودک و نوجوان را مستقل نمی شناسیم و یا آن را باور نداریم.

وی عنوان کرد: در کل ایران یک یا دو مجله علمی و پژوهشی کودک و نوجوان داریم، پایان نامه ها و رساله هایی که در کارشناسی ارشد و دکترا نوشته شده بسیار محدود بوده که نشان می دهد هنوز در فضای آکادمیک و دانشگاهی مغفول است.

مدرس دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان گفت: علاوه بر میراث و ادبیات کهن و محلی باید از ادبیات روز دنیا هم بهره ببریم، در فضای تولید فیلم و سریال و ادبیات به ویژگی قهرمان پروری شاخص ادبیات گذشته ما و تاثیرگذاری ادبیات دنیا توجه نمی شود.

مولایی افزود: ما با احیای خرده فرهنگ ها می توانیم فضای ویژه ای برای پیدا کردن سوژه در اختیار نویسندگان بگذاریم که با کارگاه ها و نشست های تخصصی و مرتب انجام می شود.

وی تصریح کرد: دغدغه اگر در فضای فرهنگی و ادبی جامعه استان ما ایجاد شود و ظرفیت های بلوچستان و سیستان مورد استفاده قرار گیرد در تولیدات آثار ادبی حوزه کودک و نوجوان نقش ویژه ای خواهد داشت.

انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1737962
ارسال نظر
نظرات