اخبار داغ

یادداشت؛

تاملی در ماهیت حقوقی اقدامات دولت در قطعی‌­های گسترده و بی­‌برنامه برق

تاملی در ماهیت حقوقی اقدامات دولت در قطعی‌­های گسترده و بی­‌برنامه برق
قطعی‌­های گسترده برق در روزهای اخیر و بعضاً اطلاع­ رسانی­ های غیرکارشناسی و اشتباه از زمان­بندی قطع برق، موجی از نارضایتی را در میان عموم افراد جامعه به وجود آورده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ قطعی‌­های گسترده برق در روزهای اخیر و بعضاً اطلاع­ رسانی­های غیر کارشناسی و اشتباه از زمان­بندی قطع برق، موجی از نارضایتی را در میان عموم افراد جامعه به وجود آورده است. در این میان ضرری که برخی گروه­های خاص از این قطعی ناگهانی متحمل شده­اند، قابل توجه می ­باشد: صاحبان کسب و کارهای اینترنتی که با اخلال در شبکه برق­رسانی که بعضاً با اختلال در شبکه اینترنت نیز همراه بوده است روند معاملاتی­شان با اشکال جدی مواجه گردیده است، دانشآموزانی که این بی­برنامگی در قطع برق موجب سرگردانی آن­ها در ایام امتحاناتِ آنلاین پایان سال شده است، بیمارانی که با قطع برق، تجهیزات پزشکی مورد استفاده­شان دچار اشکال جدی گردیده و بعضاً خسارات بدنی قابل توجهی را متحمل شده­اند، مردمی که قطعی­های متعدد و ناگهانی باعث سوختن وسایل برقی منزل آن­ها شده و ...

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

این مطلب که آیا جبران ضرر وارده به این افراد، از طریق قانونی میسر است یا خیر از چند جنبه قابل تحلیل است:

,

ماده 11 قانون مسئولیت مدنی، در مواردی که خسارت وارده ناشی از تصمیمات و مصوبات دولتی است و این تصمیمات و مصوبات در مقام اعمال حاکمیتیِ دولت باشند(همانطوری که در مانحن فیه اینگونه است)، دولت را مسئول جبران خسارات وارده نمی­داند. البته این حکم عام نیست و در مواردی تخصیص خورده است. به طور مثال مطابق با لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک مورد نیاز برای اجرای برنامه های عمومی و عمرانی دولت مصوب ۱۳۵۸، دولت مکلف شده است در مقابل تملک اموال اشخاص خصوصی که از اعمال حاکمیت ناشی می شود بهای آن را به زیان دیده بپردازد.

,

ماده 8 منشور حقوق شهروندی در نظام اداری نیز اطلاع­رسانی درست و کارشناسی شده در خصوص اقدامات و تصمیمات دولتی توسط دستگاه­های مزبور را «حق قانونی و مشروع» مردم می­داند. بر اساس بند یک این ماده:«مردم حق دارند بر اساس اطلاعاتی که دستگاه های اجرایی در دسترس قرار می دهند یا منتشر می کنند، برنامه های خود را تنظیم کنند. چنانچه دستگاهی بر خلاف اطلاعاتی که قبلاً اعلام کرده و آن اطلاعات، مبنای تصمیمات و اقدامات مردم قرار گرفته عمل نماید، باید پاسخگو باشد.» همچنین بند ب ماده 12 این منشور، «درست بودن» اطلاعات ارائه شده را از نکات مهمی می­داند که دستگاه­های دولتی در فعالیت­های رسانه­ای و اطلاع رسانی خود ملزم به رعایت آن­ هستند. منظور از «درست­بودن اطلاعات» مندرجه در این ماده بدین معناست که هم اسناد و مدارک و ابزارهای حاوی اطلاعات باید واقعی و صحیح بوده و هم مفاد و مندرجات آنها عاری از خدشه باشد.

,

همچنین ماده 26 قانون مدیریت خدمات کشوری دستگاه­های اجرایی را مکلف کرده است که از طریق وسایل ارتباط جمعی به ویژه صدا و سیمای جمهوری اسلامی، اطلاعات لازم را به نحو مطلوب و مناسب در اختیار مردم قرار دهد.

,

هرچند این عدم تنویر افکار عمومی در خصوص علل قطعی برق، حدس و شایعه و بدگمانی را در میان بدنه جامعه به شدت افزایش داده است که می­تواند در مواردی حتی امنیت ملی را با مشکل جدی مواجه کند و عدم حضور وزیر نیرو در مجلس شورای اسلامی برای پاسخ­گویی به نمایندگان ملت نیز، اقدامی جسورانه و در تضاد آشکار با اصل 88 قانون اساسی می­باشد، لکن متولیان و حافظان قانون بایستی توجه داشته باشند که حرمت امامزاده به متولی آن است. چنانچه این­بار نیز همچون دفعات متعدد قبلی، مسئولینی که به هرنحو با فعل یا ترک فعل خود، باعث و بانی این شرایط شده اند از پاسخ­گویی و جبران ضرر متضررین فرار کنند و مطالبه­ای از سوی دستگاه­ها و نهادهای ناظر صورت نگیرد؛ حاکمیت قانون در جامعه با چالش جدی مواجه خواهد شد.

,

علی زاهدی نسب، عضو اندیشکده حقوق بشر و شهروندی دانشگاه امام صادق(ع)

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه