اخبار داغ

جنگ حزبی در آمریکا بر سر حمله مرگبار به ساختمان کنگره ادامه دارد

جنگ حزبی در آمریکا بر سر حمله مرگبار به ساختمان کنگره ادامه دارد
نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا در ادامه منازعات حزبی بر سر حمله هواداران رئیس‌جمهور سابق به ساختمان کنگره با تشکیل کمیسیون مستقل برای تحقیق در خصوص این حادثه مخالفت کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در آمریکا منازعات حزبی بر سر حمله مرگبار هواداران «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به ساختمان کنگره ادامه دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
در همین ارتباط، رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند نمایندگان جمهوری‌خواه در مجلس سنا با طرحی که خواستار ایجاد یک کمیسیون مستقل برای تحقیق در خصوص حمله به ساختمان کنگره در روز ۶ ژانویه (۱۷دی‌ماه) بود مخالفت کرده و از تصویب آن جلوگیری کردند.
,
 
,
روز ۱۷ دی‌ماه همزمان با برگزاری جلسه شمارش آرای الکترال در صحن کنگره آمریکا، «دونالد ترامپ» که معتقد بود در انتخابات به نفع رقیبش «جو بایدن» تقلب صورت گرفته از هوادارانش خواست به سمت ساختمان کنگره راه‌پیمایی کنند.
,
 
,
گروهی از هواداران ترام‍پ بعد از این اظهار نظر به ساختمان کنگره حمله کرده و توانستند وارد ساختمان شوند. در حوادث آن روز چند نفر کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند.
,
 
,
روزنامه واشنگتن‌پست از رأی‌گیری روز جمعه به عنوان «ضربه‌ای مهلک به تلاش‌های دو حزبی برای انجام تحقیقات مستقل در خصوص شورش‌های روز ۶ ژانویه» یاد کرده است.
,
 
,
این طرح برای آنکه بتواند از توسل نمایندگان جمهوری‌خواه به ترفندی موسوم به «فیلیباستر» (اطاله بررسی) برای کارشکنی در تصویب آن جلوگیری کند به ۶۰ رأی موافق نیاز داشت.
,
 
,
این به معنای آن بود که در مجلس سنا که کرسی‌های آن به صورت مساوی میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها تقسیم شده (۵۰ کرسی در برابر ۵۰ کرسی) ۱۰ نماینده جمهوری‌خواه باید با نمایندگان دموکرات همراه شده و از تصویب طرح حمایت می‌کردند. تنها ۶ نماینده جمهوری‌خواه این کار را انجام دادند و طرح مذکور با ۵۴ رأی موافق، ۳۵ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع موفق به عبور از ترفند اطاله بررسی نشد.
,
 
,
 
,
«جو بایدن»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا که از حزب دموکرات است در یک سخنرانی روز پنجشنبه از تشکیل چنین کمیسیونی استقبال کرده بود. او گفت: «نمی‌توانم تصور کنم کسی با ایجاد کمیسیونی برای تحقیق درباره بزرگترین حمله به کنگره از زمان جنگ داخلی مخالفت کند.»
,
 
,
«چاک شومر»، رهبر دموکرات‌ها در مجلس سنا بعد از این رأی‌گیری گفت: «همه می‌دانیم چه خبر است. جمهوری‌خواهان سنا تصمیم گرفتند از "دروغ بزرگ" دفاع کند چون واهمه دارند هر چیزی که ممکن است دونالد ترامپ را سرخورده کند به آنها از لحاظ سیاسی ضربه می‌زند.»
,
 
,
اشاره شومر از «دروغ بزرگ»، ادعای وقوع تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به نفع «جو بایدن» است که ترامپ آن را مطرح می‌کرد.
,
 
,
این رأی‌گیری و اظهارات شومر، همراستا با تحلیل‌هایی است که قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعتقاد داشتند «دونالد ترامپ» ممکن است در اثر باخت در انتخابات از عرصه قدرت کنار رود، اما «ترامپیسم» بر جا خواهد ماند و تغییرات او در سپهر سیاست و به خصوص روی حزب جمهوری‌خواه ماندگار خواهد بود. 
,
 
,
«میچ مک‌کانل»، رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس سنا که از مهم‌ترین مخالفان تشکیل کمیسیون تحقیقات بود بعد از رأی‌گیری جمعه گفت که نظراتش درباره حادثه ۶ ژانویه را به صراحت و به صورت شفاف گفته، اما هیچ حقیقت تازه‌ای درباره حوادث آن روز وجود ندارد که دموکرات‌ها بخواهند آن را کشف کنند.
,
 
,
نمایندگان جمهوری‌خواه نگرانند که معرفی این طرح تاکتیک دموکرات‌ها برای ضربه زدن به اعتبار «دونالد ترامپ» است و همراهی با آن می‌تواند به این حزب برای پیروزی در انتخابات میان‌دوره‌ای آتی کمک کند.
,
 
,
طرحی که سناتورهای جمهوری‌خواه از تصویب آن جلوگیری کردند خواستار بررسی دقیق آن دسته از نقایص امنیتی و اطلاعاتی بود که موجب شد معترضان بتوانند از لایه‌های امنیتی عبور کرده و تا دفاتر نمایندگان کنگره پیشروی کنند. در این طرح همچنین خواسته شده بود نقش دونالد ترامپ در حوادث ۶ ژانویه نیز به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد.
,
 
,
مجلس نمایندگان آمریکا هفته پیش طرح تشکیل این کمیسیون را به تصویب رسانده بود، اما این طرح برای تبدیل شدن به قانون باید در مجلس سنا نیز تصویب می‌شد.  
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه