اخبار داغ

کارشناس امور اجتماعی:

رشد بی‌رویه مصرف مواد مخدر و دُخانی بین دانش‌آموزان در دوران کرونا/ مسئله اعتیاد در مدارس عملاً منتفی است

رشد بی‌رویه مصرف مواد مخدر و دُخانی بین دانش‌آموزان در دوران کرونا/ مسئله اعتیاد در مدارس عملاً منتفی است
لقمان صدیقی گفت: دانش‌آموزان در معرض خطرات زیادی هستند که سلامت جسمی و روانی آنان را تهدید می‌کند، یکی از عوامل خطرساز که از رشد و بالندگی دانش‌آموزان جلوگیری می‌کند، رشد بی‌رویه مصرف مواد مخدر سنتی و صنعتی در بین نوجوانان و جوانان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ لقمان صدیقی کارشناس امور اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار است کُردتودی، اظهار کرد: اعتیاد به مواد مخدر، از دغدغه‌های مهم اجتماعی است که مهار آن در نگاه تصمیم‌سازان جامعه از اهمیت خاصی برخوردار است چراکه زمینه‌ساز بروز آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی می‌شود و خساراتی که از گرایش فرد به اعتیاد در حوزه خانوادگی، اخلاق فردی، اقتصادی و سلامت به جامعه وارد می‌شود، سنگین است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی,
وی افزود: حالا دیگر دانش آموزان در مدرسه نیستند و حتی به شکل محسوسی با همسالان خود نیز در ارتباط مستقیم نیستند، از همین رو مساله اعتیاد در مدرسه عملاً منتفی است اما آیا مساله اعتیاد در نوجوانان نیز منتفی است؟ قطعاً این‌طور نیست اما به دلیل شرایط کرونا این مساله نیز تغییر ماهیت داده و حتی نوع آسیب‌هایی که ایجاد کرده نیز متفاوت است. 
,
 
,
صدیقی با اشاره به اینکه شیوع اعتیاد در بین دانش آموزان در دوران کرونا کاهش نیافت، تشریح کرد: اگر تا پیش از این تأثیر مستقیم همسالان می‌توانست نتیجه اعتیاد یک نوجوان باشد حالا تأثیر غیرمستقیم و با واسطه فضای مجازی شکل آن را تغییر داده و حتی حالا فضای مجازی رابطه همه گروه‌های سنی با یکدیگر را امکان پذیر تر کرده و بسیار مشاهده می‌شود که در گروه‌های بازی‌های آنلاین نوجوانان با جوانانی بزرگ‌تر از خود دوست می‌شوند و تحت تأثیر آنها قرار می‌گیرند؛ چه بسا این عدم تناسب سن و شناخت منجر به راه‌های بزه از جمله انواع اعتیاد شود.
,
 
,
وی تاکید کرد: اعتیاد پدیده زندگی مدرن و مسأله اجتماعی بزرگی است که دامنه آسیب‌زایی گروه سنی خاصی را نمی‌شناسد اما قشر جوان که نیروی مولد جامعه محسوب می‌شود بیشتر در معرض خطر گرفتاری با آن قرار دارند.
,
 
,
صدیقی در خصوص دلایل شیوع اعتیاد در بین نوجوانان، بیان کرد: بخشی از این عوامل وابسته به حس کنجکاوی سنین نوجوانی است و معمولاً حس کنجکاوی یکی از دلایل مهم برای ورود افراد نوجوان به چرخه مصرف مواد مخدر و دخانیات است. بخشی هم مربوط به ابراز وجود و خودنمایی دوران نوجوانی است که قصد پوشاندن خلأهای عاطفی خود را دارند و به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند.
,
 
,
وی اضافه کرد: بخشی از  برنامه‌ها و آموزشهای پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد باید از طریق برنامه شاد دنبال شود، واقعیت این است که در حال حاضر به دلیل همه گیری ویروس کرونا مدارس تعطیل است و میزان موفقیت این بخش‌ها در شرایط فعلی قابل سنجش نیست و این اتفاق یکی از مشکلات در اجرای این برنامه در اپیدمی کرونا است.
,
 
,
صدیقی ادامه داد: خانواده‌ها باید از رفت و آمد زیاد فرزند با همسالان نگران باشند و سعی کنند با ایجاد نشاط بیشتر در محیط خانه ارتباط صمیمی‌تری را با فرزند نوجوان خود برقرار کنند و مهارت‌های زندگی و مهارت «نه گفتن» را به آنها بیاموزند، در حال حاضر جوانان بیشتر به سمت مواد مخدر صنعتی می‌روند، در حالی که در قدیم همه موادمخدر سنتی مصرف می‌کردند.
,
 
,
وی با اشاره به شرایط جامعه در دوران شیوع کرونا گفت: با توجه به تعطیل شدن مدارس از  و دوری دانش‌آموزان از مدرسه در حال حاضر تا زمان عادی شدن شرایط جامعه خانواده‌ها باید بیشتر مراقب فرزندان خود و نحوه ارتباطات آنها با دوستان در بیرون از خانه و حتی داخل منزل باشند.
,
 
,
صدیقی در پایان خاطر نشان کرد: همه آسیب شناسان اجتماعی و دغدغه مندان تعلیم و تربیت از مهمترین آسیب های روزهای کرونا را درگیری شدید مردم با فضای مجازی می دانند که آسیب‌های خود را دارد؛ از سوی دیگر یکی از دستگاه‌های همراه مهم در این امر صدا و سیماست که عملاً خالی از هر نوع محتوایی در این حوزه برای دانش آموزان است و چه بسا بسیاری از تولیدات آن برای گروه‌های سنی بدون هشدار در حال پخش است.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه