اخبار داغ

دوستی مهاراجه‌ها با مردمان جنوب شرق؛

سواحل مکران در مسیر توسعه/ معافیت بندر چابهار از تحریم‌ها فرصتی برای توسعه کشورهای غرب آسیا

سواحل مکران در مسیر توسعه/ معافیت بندر چابهار از تحریم‌ها فرصتی برای توسعه کشورهای غرب آسیا
بندر اقیانوسی چابهار در جنوب شرق کشور یکی از بنادر بزرگ تجاری است که طی چند سال اخیر میزبان قدرت های غول پیکر اقتصادی آسیا و دنیا بوده و به دور از تحریم های غرب به یک نقطه طلایی تجاری تبدیل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، تجارت بین الملل در دنیای امروز با وجود همه تحریم ها و ناملایمات نیازمند ظرفیت ها و پتانسیل های ویژه است که دریا و بنادر متصل به آن می تواند اقتصاد هر کشور را توسعه دهد.
 
جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای بزرگ دنیا است که از این نعمت بهره مند شده و می تواند تجارت و اقتصاد خود را درکنار سایر پتانسیل ها گسترش و به پیشرفت برساند.
 
 امروزه اپراتورهای بندری معتبر، صرف نظر از ملیت‌شان، در همه نقاط جهان برای سرمایه گذاری و راهبری بنادر تجاری حضور دارند و خطوط کشتیرانی بزرگ هم در بنادر مختلف دنیا سرمایه گذاری‌های بندری انجام می‌دهند و پایانه‌های بندری اختصاصی خودشان را ایجاد می‌کنند.
 
بندر اقیانوسی چابهار در جنوب شرق کشور یکی از این بنادر بزرگ تجاری است که طی چند سال اخیر میزبان قدرت های غول پیکر اقتصادی آسیا و دنیا است و به دور از تحریم های غرب به یک نقطه طلایی تجاری تبدیل شده است.
 
هند یکی از اقتصادهای مهم منطقه و دنیا به شمار می رود

بعد از چین، افغانستان، پاکستان و کشورهای حوزه خلیج فارس، هندوستان که در زمره اقتصادهای مهم منطقه و دنیا به شمار می رود، پس از رایزنی و تبادلات بسیار با ایران، جزو کشورهایی قرار گرفت که تمایل دارد در بندر چابهار سرمایه گذاری کند، حضوری که می تواند موتور محرکی برای افزایش سرعت توسعه سواحل مکران و رشد اقتصاد جمهوری اسلامی ایران باشد.
 
اما این حضور هندی ها برای دسترسی بیشتر به بازارهای منطقه ای آسیا در بندر اقیانوسی چابهار به آسانی نیست و با ادامه اختلافات با کشورهای همسایه خود از جمله پاکستان و چین، هند تصمیم گرفته است تا یک مسیر جدید برای دسترسی به کشورهای غرب و آسیای مرکزی ایجاد کند و منافع خود را در افغانستان محصور در خشکی گسترش دهد.
 
عدم توسعه یافتگی چابهار معضل همیشگی است

محمدعلی رحیمی؛ کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: فواید تجارت و روابط اقتصادی هند در بندر اقیانوسی چابهار یک بعد دو طرفه دارد اما عدم توسعه یافتگی چابهار یک معضل 40 ساله کشور است و پتانسیلی که در این منطقه از کشور وجود دارد چه از لحاظ علمی و اجرایی بالقوه باقی مانده و هیچ فکر اساسی برای شکوفایی و گسترش این ظرفیت ها صورت نگرفته است.
 
وی افزود: انتقادی که طی این سالها به مسئولین مربوطه وارد می شود این است که چابهار بیشتر شبیه یک شعار و روتین شده دروازه شرق کشور تبدیل شده و هر سیاستمدار و مسئولی که به قدرت می رسد فقط در سخنرانی ها از اهمیت و جایگاه ویژه چابهار گفته می شود و ولی در عمل هیچ بازخوردی ندارد.
 
این کارشناس روابط بین الملل تصریح کرد: با وجود اقدامات گسترده اما آن طور که شایسته است توسعه ای پیدا نکرده و برنامه ای دقیق و مدوام برای این شهرستان نیست به گونه ای که نخبه های دانشگاهی که در اینجا تحصیل کردند با این عدم حمایت، فراری می شوند.
 
با نگاه حاکمیتی به چابهار باید یه برنامه جامع نوشت

وی ادامه داد: ما باید رویکردهای دولتی را تبدیل به نگاه حاکمیتی کنیم و یک برنامه جامع برای توسعه چابهار نوشته شود یعنی دولت هایی که در جمهوری اسلامی روی کار می آیند این نگاه و اندیشه را داشته باشند و هر دولتی که روی کار آمد بدون توجه به برنامه های دولت قبلی صرفا تلاشش تحقق سند و برنامه جامع برای دستیابی به منافع ملی و همگانی باشد.
 
رحیمی با اشاره به اینکه دریانوردی تجارت و فرصت بینظیری است اذعان کرد: امروز یکی از مهم ترین منبع درآمد برای کشورهای مختلف دریانوردی است و حضور هند در چابهار باید برای هر دو طرف فوایدی داشته باشد که اگر برای هر کدام از آنها منفعتی بوجود نیاید، قطعا یک طرف کنار می کشد.
 
رونق تجاری یکی از فواید حضور هند در بندر چابهار است

وی گفت: رونق تجاری یکی از فواید حضور هند در بندر چابهار است با وجود اینکه تردد کشتی ها در گذشته در چابهار شاید سالی به یک یا 2 کشتی منجر میشد اما در حال حاضر با توجه افزایش ظرفیت و آبخور 2 بندر تردد کشتی ها به ظرفیت و توان آن افزایش یافته است.
 
کارشناس امور سیاسی اظهار کرد: این تردد کشتی ها باعث رونق تجارت در چابهار می شود تجارتی که لزوما یک طرف فقط ایران نیست که بگویم تحریم ها باعث عدم تجارت و بن بست ها شده، زیرا رونق تجاری به دلیل گره خوردن هند به افغانستان و کشورهای آسیای میانه باعث رشد رونق می شود.
 
وی افزود: ایران لزوما نباید مستقیما با این کشورها برای ایجاد رونق تجاری در ارتباط باشد می تواند با فراهم کردن بستر سخت افزاری و بندری برای توسعه و افزایش تجارت در بین کشورها ایجاد کند.
 
کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: برای ایران فرصت بینظیری است که از این ظرفیت برای توسعه تجارت خود با کشور هند و در ادامه با سایر کشورها و کالاهایی که در این چرخش با کشورهای آسیای میانه و بحث گمرک دارد، تبادل و صادرات انجام دهد.
 
دور زدن تحریم ها از فواید رابطه هند و چابهار

وی گفت: احتمال دور زدن تحریم ها در ایران را بالا می رود که این مسئله یکی دیگر از فواید رابطه هند و چابهار است که به دلیل تحریم های چندساله در ایران و فرسودگی حتی جرثقیل ها و به روز نبودن برای جابجایی کالاها، هند می تواند به نوسازی ناوگان دریایی ایران کمک کند که در قبالش بتواند تجارت انجام شود.
 
رحیمی اضافه کرد: در وهله بعد وجود زیرساخت های مثل راه آهن است که در کنار ظرفیت بندر چابهار و سرمایه گذاری از هند می تواند یک مدل دور زدن تحریم را ایجاد کند که به دلیل سرمایه گذاری هند در ایران نمیتواند بعدها با وجود فشار غرب کناره گیری کند.
 
حضور سیاسی هند در آسیای میانه رقابت سختی با کشورهای بزرگ اقتصادی دارد

وی گفت: فواید این تجارت دو طرفه برای هند، حضور سیاسی در افغانستان و به طبع در آسیای میانه است که هند در کنار چین و با وجود اختلاف نظرها به آن خواهد رسید.
 
وی اذعان کرد: در کنار حضور سیاسی، امنیت اقتصادی هم ایجاد می شود و تجربه نشان داده که اگر هند نتواند امنیت کالاهای خود را تامین کند، نمیتواند با وجود گروهک هایی که در افغانستان و در مرزهای پاکستان هستند بفروش برساند.
 
کارشناس سیاسی افزود: در نتیجه تعاملی که با ایران به واسطه بندر چابهار دارد فوایدی بسیاری برای هند به شمار می رود تا بتواند در کنار کشورهای بزرگ اقتصادی دنیا رقابت کند و این مسئله امنیت منطقه را بالا و گروهک هایی که فعالیت دارند نمی توانند به راحتی دست به تحرک هایی بزنند آن هم وقتی که در منطقه نیروهای نظامی ایران و هند باشند، ضریب امنیتی افزایش می یابد.
 
وی ادامه داد: تجارت مهارجه ها در بندر چابهار علاوه بر فوایدی که برای ایران و هند وجود دارد یکسری چالش ها هم به همراه خود ایجاد می کند و علت آن وابستگی دهلی به آمریکا که همچنان ادامه دارد و وقتی میخواهد با چین رقابت کند این وابستگی مشکلاتی برای دهلی بوجود خواهد آورد.
 
آمریکا؛ دلیل عدم سرمایه گذاری کامل هند در ایران

رحیمی تاکید کرد: اگر منافع تجارت با دهلی برای ایران زیاد شود شاید آمریکا از هند بخواهد از چابهار خارج شود که این مهم ترین دلیل عدم سرمایه گذاری کامل هند در منطقه است و یک نگرانی دارد و سرمایه گذاری که چین در گوادر داشته است بالغ بر 100 برابر سرمایه گذاری که هند در ایران دارد.
 
وی گفت: باید با توافق ها و ترفند هایی بتوانیم حضور هند در چابهار را تضمین کنیم و این کشور چه از لحاظ امنیتی و چه سیاسی باید هزینه های لازم را انجام دهد و در توسعه زیرساخت ها با هند شریک شویم.
 
 وی اضافه کرد: شراکت در سود و زیان این تجارت باعث می شود که هند طولانی مدت در ایران بماند و توافق نامه هایی که تقبل کرده است را به خوبی و درستی انجام دهد و قطعا آینده درخشانی برای توسعه سواحل مکران دارد.
 
تبدیل چابهار به یک رژیم تجاری در جهان

کارشناس امور سیاسی ادامه داد: چابهار با توجه به جایگاهش در 6 نقطه استراتژیک جهان قابلیت خیلی بالایی دارد می تواند تبدیل به یک رژیم تجاری شود و حتی در کنار کشورهایی همچون چین و حتی روسیه ای که دسترسی به آب های آزاد ندارد و سایر کشورهای در حال توسعه مثل هند و برزیل بتوانند وارد شوند.
 
وی خاطرنشان کرد: در قبال این رژیم تجاری به کسب منافع اقتصادی کمک کنند ما شاهد هستیم کشورهایی آسیای میانه محصولات خود را از طریق چابهار تجارت کنند این باعث می شود یک نظم و انسجام تجاری برقرار شود و برای کشور ماهم کسب منافع اقتصادی بیشتری داشته باشد.
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
, هند یکی از اقتصادهای مهم منطقه و دنیا به شمار می رود, هند یکی از اقتصادهای مهم منطقه و دنیا به شمار می رود,
,
,
,
,
,
, عدم توسعه یافتگی چابهار معضل همیشگی است, عدم توسعه یافتگی چابهار معضل همیشگی است,
,
,
,
,
,
,
,
, با نگاه حاکمیتی به چابهار باید یه برنامه جامع نوشت, با نگاه حاکمیتی به چابهار باید یه برنامه جامع نوشت,
,
,
,
,
,
, رونق تجاری یکی از فواید حضور هند در بندر چابهار است, رونق تجاری یکی از فواید حضور هند در بندر چابهار است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, دور زدن تحریم ها از فواید رابطه هند و چابهار, دور زدن تحریم ها از فواید رابطه هند و چابهار,
,
,
,
,
,
, حضور سیاسی هند در آسیای میانه رقابت سختی با کشورهای بزرگ اقتصادی دارد, حضور سیاسی هند در آسیای میانه رقابت سختی با کشورهای بزرگ اقتصادی دارد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, آمریکا؛ دلیل عدم سرمایه گذاری کامل هند در ایران, آمریکا؛ دلیل عدم سرمایه گذاری کامل هند در ایران,
,
,
,
,
,
,
,
, تبدیل چابهار به یک رژیم تجاری در جهان, تبدیل چابهار به یک رژیم تجاری در جهان,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه