اخبار داغ

خشکسالی، گونه‌های گیاهی در معرض خطر را افزایش داده است

خشکسالی، گونه‌های گیاهی در معرض خطر را افزایش داده است
رییس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: در چهارمحال و بختیاری، یک‌هزار و ۳۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده است، که از این تعداد ۲۵۰ تا ۳۰۰ گونه دارای خواص دارویی، صنعتی، خوراکی و سایر مصارف است و ۲۰ گونه نیز بومی(آندمیک) و خاص استان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فرزاد رضازاده رییس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: بیشترین میزان خسارت و انقراض در خصوص گونه‌های خاص استان است، این گونه‌ها شامل کرفس کوهی(کلوس)، زراوی، زرین گیاه، مخلصه و مرزه بختیاری است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته تعدادی از گونه گیاهی در این استان در معرض خطر بودند تصریح کرد: با توجه به خشکسالی امسال تعداد گونه‌های در معرض خطر افزایش یافته است.

رضازاده عنوان کرد: گونه بادرنجبویه دنایی، بهارک صخره‌روی، گل استکانی کوتاه، گون کاملا کرک دار، پیاز یزدی، مینای ایرانی، مینای بختیاری، مرزه کلاری، مریم گل استثنایی و نرگس نیز از دیگر گونه‌های در معرض انقراض در استان  است.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی‌های چند سال اخیر موجب شده بسیاری از گونه‌ها در معرض خطر باشند بیان داشت: استان از نظر کاهش نزولات در سال آبی گذشته رتبه دوم کشور را بعد از استان کرمانشاه کسب کرده است.
 
رضا زاده همچنین به کاهش میزان آب راه‌یافته به زمین و درون زمین اشاره کرد و گفت: جنگل‌های استان بیشتر در مناطق غربی و شمال غرب استان واقع شده است.

کاهش میزان بارش و تنش‌آبی منجر به خشکیدگی گونه‌های جنگلی و گیاهی در استان شده است

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر به دلیل کاهش میزان بارش و تنش‌آبی با خشکیدگی گونه‌های جنگلی و گیاهی در استان مواجه شده ایم اظهار کرد: به دلیل کاهش بارش میزان رطوبت و آبی که باید در اختیار گیاهان مرتعی و جنگلی برای دوره رویش قرار گیرد تا بارور شود با ضعف آبی مواجه شده است و این امر باعث خشکیدگی زودهنگام شده است.
 
رضازاده خاطر نشان کرد:  چَرای دام  بیش از ظرفیت ،بهره‌برداری و آتش‌سوزی در مراتع  از دیگر دلایل نابودی گونه‌های گیاهی در استان است.

وی با تاکید بر اینکه گونه‌های گیاهی خوش خوراک در مراتع بیشترین گونه‌ها در معرض خطر هستند ، گفت: این گونه‌ها به دلیل اینکه زودتر مصرف می‌شوند و به بذردهی نمی‌رسند، فرصت جایگزین شدن را پیدا نمی‌کنند.

رضا زاده خاطر نشان کرد: املاح داخل زمین میزان ثابت دارد، با توجه به کاهش بارش و کاهش میزان ورودی آب، شوری آب افزایش یافته است و گیاهان شُوری‌پسند توان تداوم و مقاومت بیشتر برای ادامه حیات دارند و گیاهان خُوش خوراک به دلیل اینکه شُور پسند نیستند و مقاومت کمتری نسبت به شوری آب دارند، در معرض خطر قرار دارند.

کاهش گونه های گیاهی مهم ترین عامل در فرسایش خاک است

رییس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: کاهش گونه‌های گیاهی و مرتعی و از بین رفتن پوشش گیاهی مهمترین عامل در فرسایش خاک است و میزان فرسایش و رسوب تولیدی افزایش پیدا می‌کند.

رضا زاده عنوان کرد: در فصل آبی پیش‌رو با آغاز بارش‌ها اراضی که کمترین پوشش گیاهی را دارند و فاقد پوشش گیاهی هستند، آمادگی بیشتر برای فرسایش دارند.

وی با اشاره به اینکه جنگل‌های بلوط به دلیل کاهش رطوبت نسبی خاک  خشک شده اند گفت: با  خشکسالی‌های اخیر این خشکیدگی درختان بلوط از تک پایه به خشکیدگی توده‌ای تبدیل شده است که این امر کار احیای جنگل را با دشواری مواجه کرده است.

وی در پایان عنوان کرد: خشکسالی علاوه بر فرسایش خاک، در کاهش تنوع پوشش گیاهی و بروز آتش‌سوزی نیز تاثیرگذار است و خشک شدن زودهنگام پوشش گیاهی و بالارفتن دما در فصل تابستان منجر به افزایش وقوع حریق در مراتع و جنگل‌های استان و  از بین رفتن پوشش و تنوع گیاهی می‌شود. 
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, کاهش میزان بارش و تنش‌آبی منجر به خشکیدگی گونه‌های جنگلی و گیاهی در استان شده است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, کاهش گونه های گیاهی مهم ترین عامل در فرسایش خاک است ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه