اخبار داغ

کارشناس سیاست خارجی مطرح کرد؛

چرا آمریکا برای بازگشت به برجام تلاش می‌کند؟

چرا آمریکا برای بازگشت به برجام تلاش می‌کند؟
ابوالفضل ظهره‌وند گفت: آمریکا می‌خواهد با امضای دوباره برجام و بازگشت به آن دورتازه فشارها را شروع و سپس مسئله مذاکرات جامع را به میان بکشاند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس سیاست خارجی و سفیر سابق ایران در ایتالیا در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران نیوز در تبیین مذاکرات وین و احتمال حصول نتیجه تا پیش از انتخابات ۱۴۰۰ اظهار کرد: مـتأسفانه اخباری که از مذاکرات وین به گوش می‌رسد خیلی دلگرم‌کننده نیست؛ زیرا تنها قرار است تحریم‌های هسته‌ای را لغو کند و تحریم‌های غیرهسته‌ای مانند تحریم سپاه پاسداران همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,
 
,
وی گفت: کاندیداهای طرفدار غرب علاقه دارند برجام سریع احیا و آمریکا به برجام بازگردد تا از آن بهره‌برداری تبلیغاتی کنند؛ زیرا این مسئله اثرات روانی بر روی  تبلیغات کاندیداهای طرفدار غرب دارد.
,
 
,
این کارشناس سیاست خارجی معتقد است؛ مهمترین مسئله برای غرب بازگشت آمریکایی‌ها به برجام است؛ زیرا غرب می‌تواند از طریق بازگشت آمریکا به برجام و موقعیت آن در شورای امنیت همچون شمشیر داموکلس علیه ما استفاده کند؛ یعنی هروقت که اراده کنند، می‌توانند پرونده ایران را در شورای امنیت به جریان بیندازند. به عبارت دیگر می‌خواهند با امضای دوباره برجام و بازگشت به آن دورتازه فشارها را شروع کنند و سپس مسئله مذاکرات جامع را به میان بکشانند. در اصل برای آمریکایی‌ها مسئله هسته‌ای و برجام مهم نبوده و برجام پروژه‌ای بود که تیم آقای روحانی در سال ۹۲ کلید زد و از همان زمان  مسئله ایران را وارد مقطع فعلی کرد.
,
 
,
ظهره‌وند در ارتباط با احیای برجام تا قبل از انتخابات این‌چنین  گفت: احیای برجام تا قبل از انتخابات ضعیف است؛ دلیل آن هم این است که ۴۴ نفر از سناتورهای جمهوری‌خواه طی نامه‌ای سؤال کردند و پرسیدند که مذاکرات در وین چه معنایی دارد و این نشان‌دهنده موضع تیم بایدن است؛ زمانی‌که من می‌گویم برجام قرار نیست برای ما منفعت آن‌چنانی داشته باشد از همین زاویه است.
,
 
,
وی اضافه کرد: آقای بلنکن توضیح داده و گفته ما برای برخورد با ایران باید به برجام بازگردیم. این خود نشان‌گر چهره واقعی آمریکا است، حتی طی چند دور نشست در شورای امنیت اجازه صادر کردن بیانیه‌ علیه اسرائیل را هم نمی‌دهد که این مسئله خود ماهیت آمریکا را در حمایت از جنایت‌های اسرائیل نشان می‌دهد.
,
 
,
سفیر سابق ایران در ایتالیا در پایان اظهار داشت: به نظر بنده تمام کارهای مربوط به مذاکرات و  تصمیمات مرتبط با آن در وین توسط این دولت انجام خواهد شد، اما دولت حسن روحانی آن را امضا نمی‌کند و کاری خواهد کرد که دولت بعدی آن را امضا کند. درواقع می‌خواهند فعلاً به بهانه مذاکرات و برجام، مردم را تحت تأثیر قرار دهند و از آن‌ها تقدیر و تمجید صورت گیرد تا کسب آرا کنند؛ بنابراین همه این‌ها سناریوی دوگانه‌سازی است که در گذشته انجام داده‌اند و الان هم دوباره همان را برای انتخابات پیش رو تکرار می‌کنند.
,
 
,
انتهای پیام/*
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه