اخبار داغ

مدیر امور آبزیان جهادکشاورزی استان اصفهان:

۱۰ هزار و ۲۵۲ تن ماهی خوراکی در اصفهان تولید شده است/ استان زنجیره تولید ماهی در اختیار دارد

۱۰ هزار و ۲۵۲ تن ماهی خوراکی در اصفهان تولید شده است/ استان زنجیره تولید ماهی در اختیار دارد
مدیر امور آبزیان جهادکشاورزی استان اصفهان گفت: در سال 99 میزان ماهی های خوراکی که شامل ماهی گرمابی و سردابی است، بالغ بر 10 هزار و 252 تن بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا محمدرضا عباسی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: در سال 99 میزان ماهی های خوراکی که شامل ماهی گرمابی و سردابی است، بالغ بر 10 هزار و 252 تن بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

مدیر امور آبزیان جهادکشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه تقریباً در تمام شهرستان های استان ماهی های خوراکی تولید می شود، تصریح کرد: ماهیان سردابی در سال گذشته بیش از هشت هزار و 400 تن و ماهیان گرمابی بیش از یک هزار تن بوده است.

,

وی افزود: ماهیان گرمابی مانند کپورماهی ها در مناطق گرمابی که دما بین 20 تا 24 درجه است، تولید می شوند که می توان به شهرستان های اصفهان، کاشان، نجف آباد، نطنز و آران و بیدگل نام برد.

,

عباسی ادامه داد: ماهیان سردابی مانند ماهیان قزل آلا در مناطقی تولید می شوند که دمای آب زیر 20 درجه است تولید می شوند که نمونه ای بارز از آن ماهی قزلآلا رنگین کمان است.

,

محمدرضا عباسی بیان کرد: به طور کلی تولیدات حاصل شده هم در مزارع بزرگ واقع در کنار رودخانه ها بوده مانند تولید کنندگانی که در سمیرم و فریدون شهر چنین وضعیتی دارند  و همچنین نقاطی که رودخانه ندارند به صورت استخرهای دو منظره تولید می شود؛ استخرهای دو منظوره استخرهایی هستند که در کنار چاه ها و قنات برای ذخیره آب ساخته شده اند.

,

وی افزود: شیلات از این استخرها به منظور بالا بردن بهره وری آب برای تولید ماهی از این استخرهای ذخیره استفاده و در زمینه مشاوره داده است، از این رو در اصل فعالیت شیلات مصرف آب نیست.

,

مدیر امور آبزیان جهادکشاورزی استان اصفهان عنوان کرد: تولید ماهی در این استخرها باعث می شود بهره وری آب بالا رفته و همچنین آب برای کشاورزی غنی سازی می شود و همچنین باعث تولید محصول زراعی بهتر و در نتیجه کسب درآمد بیشتر می شود.

,

عباسی با اشاره به اینکه اینگونه کشاورز هم از کشاورزی و هم از تولید ماهی درآمد کسب کرده و همچنین باعث اشتغال بیشتر نیز می شود، اذعان کرد: در کنار این موضوع مصرف پروتین و گوشت ماهی دارای فواید زیادی است که اینگونه هم مصرف ماهی در روستاها و شهرستان ها به دلیل در دسترس بودن، بیشتر شده و همچنین قیمت  در بازار نیز کاهش یابد و ااینگونه مصرف ماهی در جامعه افزایش و امنیت سلامت جامعه نیز افزایش خواهد یافت.

,

محمدرضا عباسی اذعان کرد: در استان اصفهان  شهرستان های سمیرم، فریدون شهر، گلپایگان و اصفهان شاخص تولید آبزیان هستند.

,

مدیر امور آبزیان جهادکشاورزی استان اصفهان ادامه داد: در سال 99پرورش و تولید ماهی های خوراکی نسبت به سال 98 با افزایش رو به رو بوده است؛ در این دو سه سال اخیر که با خشکسالی رو به رو بودیم خدا رو شکر با استفاده از راه های افزایش تولید، تولید ماهی های خوراکی در استان اصفهان کاهش پیدا نکرده و توانستیم تولید را افزایش و در کنار آن کیفیت آن را نیز بالا ببریم.

,

وی با ابراز امیدواری از اینکه امسال نیز تولید کاهش نیابد به تولید کنندگان توصیه کرد: تولیدکنندگانی که احتمال می دهند امسال با خشکی آب رو به رو شوند ماهی نریزند و همچنین احتیاط لازم این است که تمامی موارد پیش بینی شود و تجهیزاتی چون ژنراتور برق و … خصوصاً برای تولید کنندگانی که تراکم کار می کنند، پیش بینی شود.

,

مدیر امور آبزیان جهادکشاورزی استان اصفهان در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: در سال گذشته در استان اصفهان 65 میلیون بچه ماهی تولید شد که 20 تا 30 درصد آن در استان اصفهان استفاده و بقیه به ن استان های دیگر صادر شده است.

,

محمدرضا عباسی گفت: علاوه بر آن استان اصفهان دارای زنجیره تولید بچه ماهی است و تخم کشت زده را نیز تولید می کند و ادامه زنجیره را نیز در اختیار دارد.

,

مدیر امور آبزیان جهادکشاورزی استان اصفهان با اشاره به بسته های مختلف حمایتی جهادکشاورزی از تولیدکنندگان آبزیان گفت: به شرط اینکه شخصی امکانات آبی داشته  و تصمیم بگیرد تولید کننده باشد از ابتدا تا انتهای کار گام به گام همراهش خواهیم بود؛ یکی از این حمایت ها بسته ها و اقدامات آموزشی است که البته  کرونا محدودیت آموزشی ایجاد کرده است ولی آموزشها را در سایت و پورتال قرار می دهیم و همچنین از بستر فضای مجازی در این امر نیز بهره می بریم.

,

وی ادامه داد: بسته های آموزشی، مشاوره حضوری و تلفنی از دیگر خدمات ما برای تولید کنندگان است همچنین شخص می تواند به شیلات مراجعه کند و حضوری از نحوه کار کردن و آموزش های ما بازدید کند تا همکاران راهنمایی های لازم را به شخص ارائه دهند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه