اخبار داغ

پیش‌شرط‌های اشتغالزایی در کشور واکاوی شد؛

نبود ثبات اقتصادی بزرگترین چالش اشتغال کشور

نبود ثبات اقتصادی بزرگترین چالش اشتغال کشور
نبود ثبات اقتصادی در کنار گریز سرمایه از بازاهای تولیدی و افزایش جمعیت مولد کشور، ایجاد اشتغال و ظرفیت‌های فراوان در این حوزه را با مشکلات جدی مواجه ساخته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران نیوز، از محدوده سنی ۱۵ سال به بالا جمعیت مولد و مستعد ورود به بازار کار را تشکیل می‌دهد که به جمعیت فعال شاغل و فعال غیر شاغل و جمعیت غیرفعالی که از پایه دنبال اشتغال نیستند تقسیم‌بندی می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,

آخرین نرخ بیکاری ثبت شده توسط مرکز آمار ایران در سال گذشته ۹.۶ درصد بوده و جمعیت شاغلین پایدار در کشور ۵۷ درصد از مجموع جمعیت شاغلین است و کمتر از ۴۴ درصد از جمعیت شاغل کشور دارای مشاغلی ناپایدار، موقت و کمتر از زمان مقرر برای فعالیت هستند که این می‌تواند موضوع معیشت آن‌ها را دچار مشکل کند.

,

نبود اشتغال پایدار در کشور

, نبود اشتغال پایدار در کشور, نبود اشتغال پایدار در کشور,

نسبت جمعیت فعال به شاغل را نرخ مشارکت می‌گویند که نشان دهنده این است افرادی که دنبال کار هستند تا چه حد امیدوار به یافتن کار مورد نظر خود هستند که این نرخ در حال حاضر حدود ۴۱ درصد است در حالی که در بسیاری از کشورها این رقم بالای ۸۰ درصد است و پایین بودن آن در کشور ما نشان دهنده نبود اشتغال پایدار برای گروه‌های سنی مختلف و متقاضی شغل است.

,

از هر ۱۰۰ نفر در کشور ما در سال ۹۹، ۳۵.۷ نفر شاغل است از سویی بار تکفل که کسری از تعداد افراد شاغل به کل جمعیت است در کشور ما حدود ۳.۷ نفر است این در حالی است که متوسط جهانی این رقم ۲.۲ نفر است و بالا بودن این رقم در ایران نشان دهنده کم بودن جمعیت شاغل در کشور ما است.

,

اما اشتغالزایی در کشور ما در زمینه‌های پوشاک، فناوری اطلاعات، صنایع پایین دستی پتروشیمی تا صنایع دیگر بیشترین زمینه‌های ایجاد اشتغال در کشور را دارند. رشد اقتصادی براساس ایجاد اشتغال نیازمند توجه به بخش‌هایی همچون صنایع کوچک، مسکن و کشاورزی است که می‌تواند علاوه بر ایجاد اشتغال رشد اقتصادی کشور را نیز به تبع خود افزایش دهد.

,

راهکارهای اشتغالزایی

, راهکارهای اشتغالزایی, راهکارهای اشتغالزایی,

راهکارهای اشتغالزایی با اصلاح محیط کسب و کار، تجارت و توسعه منطقه‌ای، سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی می‌تواند در افزایش ایجاد اشتغال در کشور بسیار تاثیرگذار باشد. از سویی هدایت نقدینگی به سمت تولید که هم‌اکنون به سمت بخش‌های غیر مولدی همچون بازارهای سرمایه‌ای طلا و بورس وجود دارد به‌دلیل عدم اخذ مالیات و وجود سودهای مالی فراوان به این سمت است و باید این امر با ابزارهای مالیاتی و ایجاد شفافیت در بازارهای سرمایه‌ای معکوس شود.

,

حسین کلهری، کارشناس بازار کسب و کار در این زمینه به خبرنگار سرویس اقتصادی تهران نیوز گفت: مهم‌ترین عامل در زمینه سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال نرخ بهره و سود بانکی است که باید به گونه‌ای باشد که برای تولید کننده‌ای که قصد دریافت تسهیلات حمایتی از منابع بانکی را دارد به صرفه باشد.

, حسین کلهری,

لزوم استفاده از ظرفیت‌های بازارهای سرمایه

, لزوم استفاده از ظرفیت‌های بازارهای سرمایه, لزوم استفاده از ظرفیت‌های بازارهای سرمایه,

وی به لزوم استفاده از ظرفیت‌های بازارهای سرمایه برای رونق بازار اشتغال در کشور اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر با رونق بازارهای سرمایه‌ای گوناگون در کشور زمزمه استفاده از ظرفیت این بازارها در ایجاد روند اشتغال و هدایت سودهای حاصله از این بازارها به سمت تولید قوت گرفته است که خود می‌تواند زمینه‌ای مناسب برای ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار جدید در کشور به وجود بیاورد.

,

این کارشناس کسب و کار ایجاد ساز و کار مشوق‌های مالیاتی برای اشتغال زایی را نیز از راهکارهای مهم افزایش اشتغال برای کارآفرینان در کشور دانست و در این مورد توضیح داد: باید برای ایجاد هر شغل برای کارآفرینان درصدی معافیت مالیاتی در نظر گرفته شود تا رشد اقتصادی براساس رشد اشتغال شکل بگیرد و این دو فاکتور مهم اقتصادی به موازات هم دیگر رشد پیدا کنند.

,

وی به حجم بالای ترافیک سرریز شده فارغ التحصیلان دانشگاهی به سوی بازارهای کار در سال‌های اخیر آن هم با افزایش اقبال دانشگاه‌ها به جذب دانشجویان در رشته‌های تحصیلی مختلف اشاره کرد و گفت: این افزایش ترافیک سبب بیکاری قشر عظیمی از تحصیل‌کرده‌های دانشگاهی و یا اشتغال آنها در مشاغل غیر مرتبط با رشته‌های تحصیلی خود شده است.

,

کلهری ثبات اقتصادی را شرط اساسی و لازم برای ایجاد اشتغال دانست و در این باره تصریح کرد: نبود ثبات اقتصادی در کشور می‌تواند پایه‌های تولید و در پی آن اشتغال شاغلین به مشاغل مختلف را متزلزل نماید چراکه در شرایط بی ثباتی اقتصادی وجود هر نوع سیاست اقتصادی منتج به نتیجه‌ای مطلوب نمی‌شود به این دلیل که افراد افقی برای سرمایه‌گذاری نمی‌بینند.

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه