اخبار داغ

دامداری همچنان بر مدار مشکلات می چرخد؛

اقدامات ناملموس مسئولان برای تأمین نهاده‌های دامی/ بسیج سازندگی پیگیر تأمین علوفه دامداران شد

اقدامات ناملموس مسئولان برای تأمین نهاده‌های دامی/ بسیج سازندگی پیگیر تأمین علوفه دامداران شد
علی رغم مشکلات ایجاد شده در تهیه و تامین خوراک دام، اما شرایط موجود حاکی از این است که نه اقدام درخور و شاخصی توسط مسئولان انجام شده و نه عزمی برای حل مشکلات وجود دارد و باز هم این دامداران هستند که باید در زیر بار این مشکلات کمر خم کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از خاورستان، طی ماه های اخیر دامداران خراسان جنوبی با مشکلات متعددی از جمله خساست مراتع و همچنین کمبود و گرانی نهاده و علوفه دامی مواجه هستند. بر همین اساس هم شرایط بحرانی برای دامداران ایجاد شده است بطوری که ادامه کار نه تنها فایده ای ندارد بلکه هر روز ضررها بیشتر هم می شود. چرا که دام ها حالا با خشک بودن مراتع، دام ها بیشتر از هر زمانی گرسنه هستند و علی رغم هزینه های بالا برای تامین نهاده و علوفه، شیری هم ندارند که بخواهند اندک درآمدی ایجاد کنند. همین موضوع سبب شده تا دامداران به دنبال فروش یا ذبح دام خود باشند تا به این مثال که “ هر وقت جلوی ضرر را بگیری، منفعت است” عمل کرده باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان,

البته مسئولان هم در این خصوص وعده هایی دادند، اما شرایط موجود حاکی از این است که نه اقدام درخور و شاخصی انجام شده و نه عزمی برای حل مشکلات وجود دارد و باز هم این دامداران هستند که باید در زیر بار این مشکلات کمر خم کنند. در حالی که قرار بود تمام ظرفیت حمل و نقل استان برای حمل علوفه بکارگیری شود، اما گویا در این خصوص همچنان مشکلات پابرجاست. در این شرایط نیاز بود تا مدیریت ها از جنس مدیریت بحران باشد و البته دستگاه های کم کار هم شناسایی و معرفی شوند که متاسفانه گویا چنین اهتمامی وجود ندارد

,

افزایش سهمیه نهاده ها شوآف رسانه ای بود

, افزایش سهمیه نهاده ها شوآف رسانه ای بود,

احسان مداح مطالبه گر و فعال جهادی، در خصوص مشکلات دامداران خراسان جنوبی در خصوص تامین علوفه و نهاده های دامی در گفت وگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: طی چندماه اخیر، گزارشات متعددی از کمبود علوفه و توزیع نامناسب نهاده های دامی منتشر شده است. در این خصوص برخی از دستگاه های نظارتی و متولیان امرمثل جهادکشاورزی، تعاون روستایی و اداره امور عشایر به این موضوع ورود پیدا کردند و در رسانه ها قول دادند که سهمیه جوی دامداران را تامین کنند و این سهمیه با افزایش هم همراه باشد.

,

مداح افزود: اما بر اساس آنچه که در کف مراکز توزیع نهاده های دامی رصد شد، دامداران افزایش نهاده های دامی را لمس نکردند که این موضوع می تواند به دلیل این باشد که تقاضا آنقدر زیاد بوده که دامداران این موضوع را احساس نکردند و یا هم تنها یک شوآف رسانه ای بوده و واقعا افزیشی در کار نبوده است که متولیان باید در این خصوص توضیح دهند.

,

وی بیان کرد: در این خصوص که بنده موضوع را در شهرستان خوسف بصورت ویژه دنبال کردم، در توزیع سهمیه جو؛ فردی که 120 رأس دام سبک بیمه دار و پلاک کوبی شده داشته است، 200 کیلو نهاده دریافت کرده است که ای میزان؛ نیاز 3-4 روز دام است.

,

هیچ علوفه ای توزیع نشده است

, هیچ علوفه ای توزیع نشده است,

مطالبه گر اجتماعی ادامه داد: از طرف دیگر  اصلا هیچ علوفه ای چه یونجه و چه کاه تامین و توزیع نشده و اگر کاهی هم توزیع شده، کاه درشتی بوده که برای دامداری های سنگین مناسب بوده است. البته قیمت آن هم به نحوی بوده است که بسیاری از دامداران برای خرید رغبتی نداشته اند.

,

مداح با اشاره به وضعیت نهاده های دیگر در استان هم گفت: مدتی هست که سبوس اصلا در بازار توزیع نمی شود و وجود هم ندارد. متاسفانه برای دامداری های سبک پرتولید شیری هم کنسانتره پرواری توزیع می شود که این نوع کنسانتره باعث کاهش تولید شیر و همچنین آسیب به دام سبک شیری استان می شود. همچنین کنسانتره ای که در استان توزیع می شود، کیفیت کنسانتره توزیعی 6 ماه قبل را ندارد که در این خصوص نهادهای نظارتی باید ورود و دلیل آن را پیدا کنند.

,

همکاری جهاد کشاورزی در حد یک نامه

, همکاری جهاد کشاورزی در حد یک نامه,

فعال جهادی با بیان اینکه عملا کار خاصی در حوزه تامین نهاده های دامی در استان انجام نشده است و در این خصوص نیاز است که دوباره رسانه ها این موضوع را مورد رصد ویژه قرار دهند، اظهارکرد: بنده اعلام آمادگی کردم که مقداری از کاه مورد نیاز استان را تامین کنم و در همین خصوص هم با جهاد کشاورزی نشستی داشتم که مسئولان اعلام کردند در این خصوص برای خرید علوفه اعتبار اختصاص می دهند و مشکل حمل و نقل آن را هم حل می کنند. در همین راستا با استقرار تعدادی از جهادگران در استان ایلام، 500 تن کاه را شناسایی و تهیه و خریداری کردیم که داخل کیسه شد. اما زمانی که برای حمل آن درخواست خود را به جهادکشاورزی ارائه کردیم، این سازمان در این خصوص جواب داد که برای حمل و نقل به بسیج سازندگی و ... نامه زده است و فقط به همین موضوع اکتفا کرد.

,

مداح تصریح کرد: اما آیا واقعا نوشتن یک نامه کفایت می کرد؟ در حالی که انتظار بود دادستان استان و شهرستان ها به عنوان ترک فعل به این قضیه ورود پیدا کنند، چرا که تامین علوفه برای استان در این شرایط، صرف یک نامه کافی نیست. در واقع این نامه هم به نوعی سلب مسئولیت از خود بود، چرا که متاسفانه جهادکشاورزی تاکنون حتی یک ناوگان هم تامین نکرده است. در حالی که وظیفه ذاتی سپاه و بسیج تامین حمل و نقل نیست و انتظار بود در این خصوص جهادکشارزی از تعاون روستایی و اداره امور عشایر  به عنوان متولیان امر موضوع را پیگیری می کرد.

,

شورای تامین هنوز دستگاه های متخلف را اعلام نکرده

, شورای تامین هنوز دستگاه های متخلف را اعلام نکرده,

وی ادامه داد: در شهرستان خوسف هم دادستان ورود کرد اما چون ورود نیمه کاری ای بود، نتیجه بخش نبود. همچنین قرار بود در این خصوص نشست مجددی با دادستان این شهر داشته باشم و اطلاعات تکمیلی را بیان کنم که وی استقبال نکرد. همچنین قرار بود در شورای تامین هم این موضوع مطرح و دستگاه هایی که قصور کرده اند معرفی شوند، اما تاکنون هیچ گزارشی در این خصوص عنوان نشده است.

,

اعلام آمادگی برای تامین علوفه دامداران به شرط تامین حمل و نقل

,

مطالبه گر اجتماعی بیان کرد: پس از خریداری کاه در ایلام، چون برای حمل آن همکاری صورت نگرفت، بخشی از آن را به خراسان رضوی دادیم و بخشی را هم به استان انتقال دادیم و در حالی که قصد داشتیم به قیمت 3 هزار تا 3 هزار و 500 تومان توزیع شود، اما چون مشکل حمل و نقل وجود داشت و کرایه رفت و آمد پرداخت شد، قیمت توزیع آن بالای 4 هزار تومان شد. همچنین به دلیل کمبود علوفه در استان ایلام هم، با دستور قضایی جلوی خروج کاه از این استان گرفته شد. در این خصوص مسئولان باید با استان های دیگر هماهنگ می شدند.

,

مداح افزود: اکنون کاه با قیمت 4700 تومان در بازار  وجود دارد، اما قیمت آن در خوزستان و ایلام کیلویی یک هزار و 800 تا 2 هزار تومان به صورت آماده است و در بوشهر هم 300 تومان ارزان تر است. به همین دلیل اگر هر دامداری بتواند برای حمل کاه از استان های مبدأ ، حمل و نقل آن را تامین کند، گروه جهادی ما آمادگی دارد کاه را تحویل آنها دهد.

,

وی با بیان اینکه بر اساس اعلام نامه جهادکشاورزی به بسیج سازندگی و بنیاد برکت،نیاز استان به کاه، بیش از 80 هزار تن برای امسال است، اظهارکرد: تاکنون هم برخی از مجموعه ها مثل بسیج سازندگی اقدام به تامین کاه کرده اند اما به 100 تن هم نمی رسد.

,

شحصیت های حقوقی پای کار نمی آیند

, شحصیت های حقوقی پای کار نمی آیند,

فعال جهادی با اشاره به لزوم تامین یونجه در استان، گفت: بنیاد مستضعفان مقداری یونجه دارد که انتظار است برای جلوگیری از خروج آن از استان تمهیداتی اندیشیده شود و در اختیار دامداران خود استان قرار بگیرد.

,

مداح افزود: خودم هم در این خصوص رایزنی هایی با استان هایی مثل گلستان داشته ام و قرار شد مکاتبه ای انجام شود تا مقداری از یونجه این استان هم در اختیار خراسان جنوبی قرار بگیرد. اما مکاتبه در این خصوص توسط یک شخص حقیقی پذیرفته نیست و باید شخصیت های حقوقی پای کار می آمدند که تاکنون هیچ کس پای کار نیامده است و عملا یونجه برای استان تامین نشده است.

,

وی با تاکید بر اینکه انتظار است شرکت های توزیع نهاده های دامی که مجوز دارند و از دولت اعتبار می گیرند، کاه را تامین و در استان توزیع کنند، گفت:چون اکنون فصل برداشت یونجه و جو در استان است، شاید طی یک ماه آینده دامداران مشکل چندانی را احساس نکنند، اما پس از این مدت، مشکلات دوباره شدیدتر خواهد شد.

,

دریافت چند سهمیه نهاده برای دام های بیمه شده

, دریافت چند سهمیه نهاده برای دام های بیمه شده,

فعال جهادی ادامه داد: بنده بدون هیچ درخواست خاصی از مسئولان، اکنون هم به شرط تامین حمل و نقل برای تامین کاه استان اعلام آمادگی می کنم. در این خصوص باید تسهیلاتی در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی قرار داده شود تا علوفه مورد نیاز استان تامین شود.

,

مداح یادآور شد: اکنون یکی از مشکلات دیگر این است که بر اساس اعلام جهاد کشاورزی، فقط دام هایی که پلاک کوبی و بیمه دارند، سهمیه نهاده دریافت می کنند. اما در این بین برخی از افراد یک دام را 4 را بار هم بیمه کرده اند و برای یک دام 4 بار سهمیه دریافت می کنند. اما متاسفانه نهادهای نظارتی در این خصوص هیچگونه ورودی نداشته اند و  در حالی که مستندات این موضوع به دستگاه های متعدد داده شده است، اما هیچ اقدامی انجام نشده است.

,

سردرگمی دامداران برای فروش دام

, سردرگمی دامداران برای فروش دام,

وی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر خرید دام مازاد استان به قیمت کیلویی 45 هزار تومان هم  گفت: تعدادی از عشایر استان در تماس با بنده سردرگم بودند که چرا علی رغم اعلام این خبر، اقدامی صورت نگرفته است و تصور بر این است که این موارد یک شوآف رسانه ای در استان است و از طرف دیگر هم عزمی برای حل مشکلات دامداران وجود ندارد.

,

محمد ابراهیم ابراهیمی سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی درخصوص وضعیت تامین نهاده و علوفه در گفت و گو با خبرنگار خارستان، اظهارکرد: نهاده هایی که دولت توزیع می کند اقلام وارداتی و نهاده های یارانه دار است اما بقیه اقلام مثل کاه، یونجه و ذرت علوفه ای، همه ساله توسط خود تشکل ها و دامداران تامین می شود. در واقع تشکل ها و دامداری های بزرگ و صنعتی متمکن همه ساله خودشان نسبت به ذخیره سازی علوفه اقدام می کنند و دولت روی نهاده ها و اقلام وارداتی برنامه ریزی می کند.

,

وی افزود: امسال تشکل ها برای خرید علوفه با شدت بیشتری نسبت به سال های قبل ورود پیدا کردند و گزارش خرید و توزیع علوفه را هم می دهند. تشکل هایی مثل ستاد اجرایی فرمان امام و بسیج سازندگی نیز در این موضوع همراهی می کنند تا اقلام علوفه ای تولید داخل، وارد استان شود.

,

افزایش سهمیه نهاده های استان واقعی است

, افزایش سهمیه نهاده های استان واقعی است,

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در خصوص ملموس نبودن افزایش سهمیه نهاده های توزیع شده در استان هم گفت: آمار 14 هزار تنی توزیع نهاده و افزایش آن در امسال که توسط جهادکشاورزی اعلام شد یک واقعیت است، اما اگر دامداری سهمیه خود را نگرفته به جهاد معرفی شود تا از حق او دفاع و سهمیه اش را بگیریم. ولی اگر دامداری سهمیه اش را گرفته و جوابگوی نیاز دامش نبوده است، درست است؛ چرا که قرار نیست دام فقط با نهاده یارانه دار تامین خوراک شود. در واقع فقط قسمتی از خوراک دام نهاده یارانه ای است و بقیه آن شامل اقلام علوفه ای است که باید تامین شود.

,

ابراهیمی در خصوص نارضایتی دامداران از قیمت بالای علوفه هم گفت: قیمت علوفه بر اساس عرضه و تقاضا است و به همین دلیل تاکید ما بر این است که دامداران و تشکل ها خرید خود را در سرخرمن و قبل از انتقال علوفه به انبار، از کشاورزان انجام دهند تا با قیمت کمتری خرید کنند. چرا که کاه قیمت مصوبی ندارد تا ما بر آن نظارت کنیم. الان هم بهترین زمان خرید و ذخیره سازی علوفه، کاه، یونجه، ذرت و جو است که هنوز به انبار کشاورز نرفته است. 

,

وی اظهارکرد: از طرف دیگر خشکسالی ها در استان ما غیرمترقبه نیست و موضوعی همیشگی است، به همین دلیل باید بخش دام استان بخصوص تشکل ها، خرید علوفه را انجام دهند. خوشبختانه امسال هیچ معذوریت و کمبودی از سوی تشکل ها در این بخش نداشته ایم و تاکنون بیش از 5 هزار تن اقلام علوفه ای توسط تشکل های دامی و عشایری استان خریداری شده است که البته نیاز استان فراتر از این میزان است، اما چون تشکل ها صرفا برای تامین نیاز خرده مالکین هستند و بسیاری از دامداری های بزرگ و صنعتی خودشان اقدام به خرید و ذخیره سازی علوفه می کنند و اصلا به سوی تشکل ها نمی آیند، میزان نیاز استان به علوفه قابل اعلام نیست.

,

مسئولیت رصد تامین علوفه با جهاد کشاورزی نیست

, مسئولیت رصد تامین علوفه با جهاد کشاورزی نیست,

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین مسئولیت رصد تامین علوفه با جهاد کشاورزی نیست و لازم نیست جهاد حتما بداند که چقدر علوفه در استان تامین شده است. اما در موضوع حمل و نقل و تامین نقدینگی برای خرید علوفه با تشکل ها همکاری می کنیم.

,

تاکنون تسهیلات وعده داده شده توسط جهاد کشاورزی پرداخت نشده است

,

ابراهیمی درخصوص پرداخت تسهیلات وعده داده شده برای خرید علوفه به دامداران هم گفت: تاکنون تسهیلات وعده داده شده توسط جهاد کشاورزی پرداخت نشده است، اما اتحادیه عشایری و دامداران از طریق صندوق توسعه بخش کشاورزی برای خرید علوفه تسهیلاتی دریافت کرده اند. در حال حاضر مشکل معنی داری در این خصوص وجود ندارد، چون علوفه ی تامین شده روباری است و هر بار که علوفه وارد می شود؛ هزینه آن از دامداران دریافت و دوباره برای خرید علوفه اقدام می شود. زمانی که دامداران از نظر تامین علوفه اشباع شدند، آن موقع تشکل ها برای ذخیره سازی علوفه در انبارها اقدام خواهند کرد تا علوفه برای دامدارانی که قبلا نقدینگی نداشته اند هم فراهم شود.

,

حداقل تا 10 ماه آینده، شرایط دامداران از وضعیت موجود بهتر نخواهد بود

, حداقل تا 10 ماه آینده، شرایط دامداران از وضعیت موجود بهتر نخواهد بود,

وی در پاسخ به اینکه آیا با توجه به شرایط فعلی، امکان اینکه دامداران از لحاظ تامین علوفه اشباع شوند هم وجود دارد، بیان کرد: این موضوع بستگی به خود دامداران و دوراندیشی آنها دارد. در واقع در شرایط فعلی همه می دانیم که حداقل تا 10 ماه آینده، شرایط دامداران از وضعیت موجود بهتر نخواهد بود، به همین دلیل دامداران باید برای 10 ماه آینده خود برنامه ریزی و پیش بینی کنند.

,

ابراهیمی افزود: همچنین قرار است دولت برای خرید دام زنده از داداران هم اقدام کند که مراحل این کار در حال انجام است. در این خصوص قیمت تعیین شده کیلویی 45 هزار تومان برای دام زنده است، اما قیمت میانگین و پیشنهادی استان بالای 48 هزار تومان بوده است که معلوم نیست این قیمت پذیرفته شود یا خیر.

,

هر کس بخواهد می تواند علوفه وارد کند 

, هر کس بخواهد می تواند علوفه وارد کند ,

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در خصوص همکاری جهادکشاورزی استان با گروه های جهادی که برای خرید و تامین علوفه مود نیاز اقدام کردند هم گفت: لزومی ندارد که جهادکشاورزی این گروه ها را رصد کند. هر کس بخواهد می تواند علوفه وارد کند و اصلا هم نیازی نیست که آمار آن را به جهاد دهد. تمام هم و غم ما این است که هر گروه و تیمی و ارگانی که می تواند، علوفه استان را تامین کند. اگر این گروه ها نیاز داشته باشند که در این مسیر به آن ها کمک شود، جهاد کشاورزی و بسیج سازندگی به این موضوع ورود پیدا خواهند کرد. 

,

ابراهیمی در خصوص مشکل حمل و نقل برای تامین علوفه توسط این گروه ها، گفت: حمل و نقل مشکل کلی است و دلیل آن هم کمبود ناوگان و از طرف دیگر صرفه بیشتر حمل تره بار برای کامیون داران است. در این خصوص اداره حمل و نقل هم به رانندگان نه تکلیف بلکه تبلیغ و ترغیب کرده که در این خصوص همکاری کنند. همچنین تمهیداتی اندیشیده شده تا رانندگانی که سنگ های معدنی را به غرب کشور می برند، از مسیر برگشت کاه بیاورند.

,

دریافت چند سهمیه نهاده برای یک دام، کلام کوچه بازاری است

, دریافت چند سهمیه نهاده برای یک دام، کلام کوچه بازاری است,

وی در خصوص دریافت چند سهمیه نهاده برای دام هایی که چند بار بیمه شده اند نیز گفت: دریافت این سهمیه های اضافی قانونی نیست و اگر موردی باشد با آن برخورد می شود. در این خصوص موضوع رصد و نظارت می شود. 

,

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: این موضوع را نمی توان صددرصد رد و یا تایید کرد و این صحبت ها بیشتر کلام کوچه بازاری است، مثل اینکه فلان جا دزدی می کنند و مملکت بر باد رفت. اما اگر چنین اقدامی انجام شود، تخلف است و اگر مواردی مشاهد شده، باید گزارش داده شود تا برخورد شود. ممکن است مواردی  از تخلف و تقلب هم باشد که به سرعت پیگیری می شود، اما علاوه بر جهاد کشاورزی، دستگاه های نظارتی و حتی خود دامداران هم این موضوع را رصد می کنند.

,

ابراهیمی در خصوص اعتبارات بنیاد برکت برای خرید علوفه هم گفت: اقدامات در این خصوص در حال انجام است و باید برای دریافت تسهیلات، طرح شفافی ارائه شود.

,

وی در خصوص طرح کشت علوفه هیدوروپونیک هم گفت: تاکنون جلساتی در این خصوص برگزار و افراد متقاضی هم شناسایی شده اند که قرار بود بسیج کارگاه های آموزشی را در این خصوص برگزار کند. اما کشت علوفه هیدروپونیک هم توجیه دارد و هم ندارد و نمی توان با قاطعیت آن را رد یا تایید کرد، بطوری که خود کارشناسان هم تردید دارند، اما برای استان و دامداران خودمصرفی توجیه دارد.

,

بسیج سازندگی پیگیر تامین علوفه دامداران خراسان جنوبی

, بسیج سازندگی پیگیر تامین علوفه دامداران خراسان جنوبی,

سردار محمد زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور نیز در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به مشکلات خشکسالی و کمبود نهاده های دامی در خراسان جنوبی گفت: در راستای تامین علوفه دام در خراسان جنوبی در این شرایط خشکسالی نیز تلاش شد تا علوفه ای که در خوزستان وجود دارد اما حمل آن گران تمام می‌شود با فعال کردن گروه‌های جهادی علوفه را در خوزستان برداشت کنیم و با خط ریلی تا طبس حمل شود و بعد داخل استان با کامیون توزیع کنیم.

,

مهدی هنری رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه بسیج سازندگی برای تامین علوفه دام‌ها دست به کار شده،گفت:این علوفه‌ها از استان‌هایی که با مازاد تولید این محصول مواجه هستن از جمله استان‌های خوزستان و لرستان به خراسان جنوبی ارسال می‌شود.

,

وی با بیان اینکه برای کاهش هزینه ها، ارسال این علوفه‌ها با ماشین‌های سپاه انصار الرضا انجام می‌شود گفت: تلاش می‌کنیم علوفه با حداقل قیمت به دست روستائیان و عشایر برسد.

,

مسئول بسیج سازندگی استان افزود: سرمایه مورد نیاز برای این امر با کمک خیران و نهاد‌هایی از جمله ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد علوی تامین و صندوق‌های قرض الحسنه خرد نیز در این خصوص همکار خواهند کرد.

,

انتهای پیام /

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه