اخبار داغ

یادداشت؛

مجلس تبلور مردم سالاری دینی

مجلس تبلور مردم سالاری دینی
افتتاح مجلس شورای اسلامی به عنوان نماد مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی بعد از پیروزی انقلاب نوید بخش پایان حکومت خودکامه و دیکتاتوری حکمرانان و سیاست گذاران رژیم گذشته بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛ هفتم خرداد ماه سال 1359 روز قانون و سالروز افتتاح اولین مجلس شورای اسلامی بعد از انقلاب اسلامی ایران است.

افتتاح مجلس شورای اسلامی به عنوان نماد مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی بعد از پیروزی انقلاب نوید بخش پایان حکومت خودکامه و دیکتاتوری حکمرانان و سیاست گذاران رژیم گذشته بود.

با تشکیل مجلس شورای اسلامی و انتخاب نمایندگان ملت، مردم سالاری دینی در سراسر کشور تبلور یافت.

در هفتم خرداد سال 59 مردم به برکت انقلاب اسلامی و به عنوان ولی نعمتان حکومت در تعیین سرنوشت خود سهیم شدند و با انتخاب نمایندگان خود بر فرآیند قانون گذاری و نظارت که دو وظیفه اصلی مجلس است دخیل شدند و قدرت و مردم سالاری دینی را به نمایش گذاشتند.

با شکل‌گیری مجلس به عنوان رکنِ رکین قانون‌گذاری مردم هویت پیدا کردند، هویتی از جنس جمهوریت و اسلامیت. حال که مردم در این فرآیند انتخاب نمایندگان مشارکت دارند فرصت مغتنمی است، فرصتی برای تعیین سرنوشت و تغییر شیوه حکمرانی.

مشارکت فعالانه مردم ضامن شکل‌گیری مجلسی قوی و کارآمد خواهد بود و این یعنی مغتنم شمردن فرصت اعمال قدرت بر سیاست‌مداران و سیاست‌گذاران.

مجلس به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) باید عصاره فضائل ملت باشد، این یعنی خواسته‌ها و اولویت‌ها در مجلس باید براساس نیازها و اولویت‌های مردم باشد.

از ابتدای انقلاب تاکنون مجالس مختلفی با گرایشات سیاسی مختلف اعم از اصول گرا، اصلاح طلب و مستقل شکل گرفته و هرکدام در این نهاد قانونگذاری درصدد اعمال سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بوده‌اند؛ در دوره‌ای احزاب و شخصیت‌ها مسئله جنگ و بعدها سازندگی را مدنظر داشتند و در دوره‌ای دیگر توسعه سیاسی در عرصه داخلی و تنش زدایی در عرصه سیاست خارجی را اولویت خود می‌دانستند.

اما سوالی که مطرح می‌شود این است که کدام مجالس بعد از شکل‌گیری انقلاب اسلامی نماینده واقعی مردم را عهده دار بوده و بهترین و بدترین مجلس در این سال‌ها کدام بوده است؟ مردم کدام مجلس را عصاره فضایل اخلاقی و در راس امور می‌دانستند؟

شاید نتوان یک قضاوت دقیق و منصفانه از مجالس شکل گرفته ارائه کرد اما می‌توان با بررسی مجالس گذشته تصویری از این نهاد مردم سالار و احزاب و شخصیت‌های آن ترسیم کرد.

قطعا مجلسی که در دوره‌ای بدون توجه به اولویت‌های مردم در پی فاصله گذاری با نظام بوده و دست به تحصن برای فشار بر حاکمیت آن هم در راستای خواست و اراده دشمنان زده با مجلسی که درصدد حل مشکلات واقعی مردم بوده و در جهت ریل گذاری صحیح برای اجرای سیاست‌های کشور است در کارآمدی و عملکرد انقلابی و عقلانی متفاوت خواهند بود.

اهتمام به مسائل کلیدی و دارای اولویت نظیر مسکن، تولید، اشتغال، ازدواج جوانان، مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری توسط نمایندگان نشانه یک مجلس کارآمد انقلابی و گره گشا است.

علی ایحال مردم قدرت انتخاب دارند و می‌توانند با انتخاب کارگزاران امین و صدیق نهاد قانون گذاری را به جایگاه واقعی خود که قرار گرفتن در راس امور است برسانند و خیر و برکت آن را هم در سفره‌های خود مشاهده کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

*سید امیرحسین حسینی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه