اخبار داغ

بساط برای امرار معاش در خیابان‌های شهر؛

تبعات خشکسالی دامان مشاغل روستایی را گرفت/ افزایش دست فروشان در پی نبود شغل در سیستان

تبعات خشکسالی دامان مشاغل روستایی را گرفت/ افزایش دست فروشان در پی نبود شغل در سیستان
این روزها در پی خشکسالی های پیاپی در شمال سیستان و بلوچستان و به تبع آن از بین رفتن مشاغل روستایی شاهد افزایش آمار دست فروشان در این منطقه هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ با وجود خشکسالی های پیاپی در شمال سیستان و بلوچستان و به تبع آن از بین رفتن مشاغل روستایی از جمله کشاورزی و دامداری بسیاری از ساکنان روستاها به شهر ها مهاجرت کرده اند که امروز تبدیل به حاشیه نشین شده است.

علاوه بر حاشیه نشینی مشاغل کاذبی هم از جمله دست فروشی در شهر پر جمعیتی همچون زابل به وجود آمده است که نه تنها باعث به وجود آمدن مشکلاتی از قبیل انسداد پیاده رو ها شده است، بلکه هر روز تعداد بیشتری از افراد به این شغل می پیوندند.

خیابان معروف به چهار راه دکترای زابل یکی از شلوغ ترین خیابان های این شهر به شمار می رود که کلیه پیاده روهای آن در اختیار دست فروشان قرار گرفته است.

هر چند متر یک نفر بساط کرده و برای امرار معاش خود تلاش می کند، یکی دمپایی می فروشد و دیگری میوه های تازه خود را داد می زند، لباس و اسباب بازی هم که تا دلتان بخواهد در این بساط ها دیده می شود.

دست فروشان؛ سد راه شهروندان و مغازه داران

مرضیه فرهمند، یکی از مغازه داران خیابان چهار راه دکترا به خبرنگار ما گفت: دست فروشان باعث شده اند تا درآمد مغازه های موجود در این خیابان به شدت کاهش یابد.

وی افزود: بسیاری از آنها حتی درب مغازه ها بساط می کنند و باعث می شوند که مشتری نتواند به مغازه بیاید تا مجبور شود از خود همان دست فروش خرید کند.

فرهمند بیان کرد: حتی برخی از این مغازه دارها به دلیل اینکه بتوانند از بساطی ها هم کسب درآمد کنند، تکه زمینی که رو به روی مغازه آنهاست را به دست فروشان اجاره می دهند.

وی ادامه داد: هیچ کجای دنیا پیاده رو را نمی فروشند اما در زابل مغازه دارها این کار را انجام می دهند تا جمعیت دست فروشان روز به روز بیشتر شود.

فرهمند تصریح کرد: حتی بسیاری از شهروندان هم بارها از اینکه نمی توانند به دلیل بساط دست فروشان از پیاده رو تردد کنند گلایه کرده اند.

این شهروند سیستانی بیان کرد: از مسئولان امر می خواهیم تا با ساماندهی دست فروشان در مکان خاص خودشان هم به شهروندان کمک کنند و هم به درآمد مغازه دارها، چرا که با توجه به از بین رفتن مشاغل روستایی در سال های آینده آمار دستفروشی بیشتر نیز می شود.

ساماندهی دست فروشان به زودی

موسی خمری، شهردار شهر زابل در همین رابطه به خبرنگار ما گفت: یکی از مهمترین دلایلی که مردم به دست فروشی پناه می برند از بین رفتن مشاغل و نبود اشتغال در منطقه سیستان است.

وی افزود: برای ساماندهی دست فروشان زابل نیز مکانی تهیه شده است که در سال جاری پس از تکمیل شدن در اختیار آنها قرار می گیرد.

شهردار زابل بیان کرد: پارکینگ قدیمی شهرداری زابل که بلااستفاده بود را برای دست فروشان آماده کرده ایم که تعدادی از غرفه های آن همچنان در حال احداث است و به زودی در اختیار دست فروشان قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد:دست فروشان با افتتاح این مکان می توانند بازار خاص خودشان را داشته باشند و مشتری های بیشتری به سمت آنها بیاید.

خمری گفت: به دلیل از بین رفتن مشاغل در سیستان تا کنون هیچ برخورد و جریمه ای با دست فروشان زابل صورت نگرفته است تا این قشر از جامعه هم بتوانند با این روش روزی حلال کسب کنند.


انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
, دست فروشان؛ سد راه شهروندان و مغازه داران, دست فروشان؛ سد راه شهروندان و مغازه داران,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ساماندهی دست فروشان به زودی , ساماندهی دست فروشان به زودی ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه