اخبار داغ

دود ناکارآمدی دولت به چشم مردم رفت؛

پاتک دولت روحانی به سفره ایرانی با نواسانات عرضه و قیمت مرغ/ توزیع روزانه ۷۰۰ تن گوشت مرغ جوابگوی جمعیت میلیونی تهران نیست

پاتک دولت روحانی به سفره ایرانی با نواسانات عرضه و قیمت مرغ/ توزیع روزانه ۷۰۰ تن گوشت مرغ جوابگوی جمعیت میلیونی تهران نیست
علی رغم اعلام مسئولان دولتی مبنی بر قیمت گذاری ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومانی قیمت مرغ و عدم کمبود مرغ در بازار، شاهد کاهش عرضه و افزایش قیمت مرغ به ۳۰ هزار تومان در تهران و کلانشهرها هستیم!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تهران پرس؛ علی رغم شعارهای دولت تدبیر و امید در خصوص گشایش اقتصادی و بهبود شرایط معیشتی مردم، در طول ۸ سال گذشته و به خصوص در دولت دوازدهم حسن روحانی شاهد نوسانات قیمت و کمبود برخی کالاهای اساسی در کشور بودیم، این نوسانات از سال ۹۷ اوج گرفت و حاد شد و با افزایش نجومی قیمت دلار و طلا در بازار شاهد کاهش عرضه کالاهای اساسی در کشور بودیم پدیده احتکار در کشور قوت گرفت. در میان کالاهایی که در طول این سال ها مردم بارها در صف ایستاده تا آن را خریداری کنند می توان به مرغ اشاره کرد. در طول یک سال گذشته موضوع کمبود عرضه مرغ در تهران و کلانشهرها به حادترین وضعیت ممکن خود رسید. وقتی علت را جویا می شدیم، وزارت صمت توپ را به زمین وزارت جهاد کشاورزی می انداخت و برعکس و هیچ مسئولی نبود که پاسخگو باشد. وقتی موضوع را از نمایندگان مجلس شورای اسلامی جوای شدیم، اعلام کردند که وزارت جهادی کشاورزی باید پاسخگوی نوسانات در بازار عرضه گوشت مرغ در بازار باشد اما وقتی از وزیر جهاد کشاورزی خواستیم که پاسخگو باشد، اعلام کرد که وزارت صمت متولی کار است. در نهایت کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با برگزاری جلسه ای مشترک با مسئولان وزارت صمت و جهاد کشاورزی، قانون تمرکز را احیا نمود و اختیارات بیشتری را به جهاد کشاورزی بابت مدیریت بازار مرغ داد اما در نهایت رئیس جمهور این تصمیم را بی ارزش تلقی کرد!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تهران پرس,
 
,
, ,
 
,
در نهایت همچنان شاهد نابسامانی در توزیع مرغ در تهران و کلانشهرها هستیم و با اینکه شرایط نسبت به ماه گذشته نسبتا متعادل شده است اما همچنان کمبود گوشت مرغ در بازار حس می شود و برخی شهروندان تهرانی همچنان دغدغه تهران مرغ دارند.
,
سوالی که مطرح است اینکه چرا دولت توانایی مدیریت تامین کالاهای اساسی همچون گوشت قرمز و مرغ در کشور را ندارد و بازار به حال خودش رها شده است و گویا دولت تدبیر و امید در روزهای پایانی عمرش، انگیزه ای برای بهبود شرایط حاکم بر بازار فرآورده های پروتئینی ندارد.
,
 
,
قیمت مرغ به ۳۰ هزار تومان رسید!
, قیمت مرغ به ۳۰ هزار تومان رسید!, قیمت مرغ به ۳۰ هزار تومان رسید!,
براساس مشاهدات میدانی و گزارش های رسیده از برخی از محله های تهران هر کیلو مرغ کامل آماده طبخ در خرده فروشی ها با قیمت های ۲۸ تا ۳۰ هزارتومان عرضه می شود.
,
این در حالیست که در فروردین ماه سالجاری قرارگاه ساماندهی مرغ کشور، قیمت مصوب مرغ گرم را برای مصرف کننده ۲۴هزارو ۹۰۰ تومان تعیین کرد. ولی در حال حاضر نه تنها نرخ مصوب رعایت نمی شود بلکه مرغ حدود ۵۰۰۰ تومان گران تر هم به دست مصرف کنندگان می رسد.
,
از طرفی در یکی از جلسات قرارگاه ساماندهی مرغ کشور به منظور ساماندهی بازار مرغ و جلوگیری از گرانفروشی، ممنوعیت فروش مرغ تکه ای برای واحدهای صنفی به جز شرکت های مجوز دار مصوب شد. ولی در حال حاضر برخی از مغازه ها تنها اقدام به فروش مرغ قطعه بندی شده می کنند و مرغ کامل برای عرضه به مشتریان ندارند.
,
 
,
, ,
 
,
سوالی که اینجا مطرح است اینکه چرا قیمت مرغ به یکباره باید از قیمت مصوب شده ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش پیدا کند و به بیش از ۳۰ هزار تومان برسد؟ چرا مسئولان دولتی در روزهای پایانی این دولت، بازار را رها کرده اند و نظارت زیادی بر قیمت گذاری ها و تخلف ها ندارند؟ این ها سوالاتی است که فکر مردم جامعه را درگیر خودش کرده است و مسئولان دولت تدبیر و امید همچنان پاسخی به این سوالات ندارند.
,
 
,
باید میزان ورودی مرغ زنده به استان تهران افزایش پیدا کند
, باید میزان ورودی مرغ زنده به استان تهران افزایش پیدا کند, باید میزان ورودی مرغ زنده به استان تهران افزایش پیدا کند,
به نظر می رسد یکی از راه حل های کمبود عرضه مرغ در تهران با افزایش ورود مرغ زنده به استان تهران قابل حل است؛ یعنی برخی استان ها که میزان زیادی تولید مرغ دارند با ارسال این مرغ ها به تهران می توانند کمبود گوشت مرغ در پایتخت را حل و فصل کنند. سید علی بابایی مدیر کل دامپزشکی استان تهران هم در این زمینه می گوید که با توجه به شرایط کنونی و تقاضای بیش از حد معقول مردم برای خرید مرغ، مقداری کمبود وجود دارد.
,
وی معتقد است در شرایط طبیعی، روزانه در حد ۴۰۰ تا ۴۵۰ تن ورودی مرغ در سامانه «بهمن» داشتیم که کافی بود، اما در یک ماه اخیر حتی روزانه تا ۸۵۰ تن مرغ به این سامانه وارد کردیم، ولی تقاضای غیر معمول مردم ناشی از ذهنیت کمبود مرغ، باوچود تولید کافی مرغ در کشور؛ به کمبود‌ها دامن زده است.
,
وی ابراز امیدواری کرده که تامین مرغ زنده از استان‌های شمالی، کمبود مرغ در استان تهران را برطرف می کند.
,
 
,
روزانه ۷۰۰تن مرغ گوشتی از استان گلستان تحویل تهران داده می‌شود
, روزانه ۷۰۰تن مرغ گوشتی از استان گلستان تحویل تهران داده می‌شود, روزانه ۷۰۰تن مرغ گوشتی از استان گلستان تحویل تهران داده می‌شود,
رحمت اله نوروزی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی تهران پرس با اشاره به اینکه علی رغم وعده های مسئولان دولتی در خصوص تامین مرغ در بازار تهران، همچنان شاهد کمبود عرضه مرغ در پایتخت هستیم، گفت: متاسفانه کمبود مرغ در تهران همچنان احساس می شود و ما در نشست هایی که با مسئولان جهاد کشاورزی برگزار نمودیم، بارها از آنها درخواست داشته ایم که در ازای تخصیص نهاده های دامی به مرغداران، از آنها گوشت مرغ هم بخواهند اما در عمل می بینیم که این اتفاق رخ نداده است و همچنان شهروندان تهران با این مشکل دست به گریبان هستند.
,
 
,
, ,
 
,
وی ادامه داد: عرضه مرغ نسبت به هفته های گذشته بهبود یافته اما هنوز به شرایط ایده آل نرسیده است و روزانه ۷۰۰ تن مرغ از استان گلستان به استان تهران تحویل داده می شود اما این مقدار، فقط جوابگوی بخشی از بازار تهران است و نمی تواند جمعیت میلیونی تهران را پاسخگو باشد.
,
 
,
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه دولت باید نظارت بیشتری بر توزیع مرغ در سطح کشور داشته باشد، گفت: نباید بازار تهران و کلانشهرها با کمبود گوشت مرغ مواجه باشد و این بی نظمی باعث برهم خوردن آرامش روانی جامعه می شود و نباید مدام این حس در جامعه حکمفرما باشد که ممکن است تهران با کمبود مرغ مواجه شود.
,
این نماینده مردم در مجلس با اشاره به اینکه باید چالش‌های موجود در زمینه تولید گوشت مرغ از قبیل تامین نهاده و گوشت مرغ تامین شود، ادامه داد: علی رغم تحویل نهاده دولتی متاسفانه نظارتی بر واحدهای مرغداری برای تحویل گوشت مرغ تولیدی خود به کشتارگاه‌ها وجود ندارد و نیاز است که مدیریت جهاد کشاورزی هر شهرستان باید بر واحدهای مرغداری آن شهرستان نظارت کند، اما متاسفانه در حال حاضر شاهد ضعف‌های نظارتی هستیم.
,
 
,
نباید مرغ هم از سفره مردم پر بکشد
, نباید مرغ هم از سفره مردم پر بکشد, نباید مرغ هم از سفره مردم پر بکشد,
همانطور که حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان بارها اعلام کرده که تا روز پایانی دولتش، از خدمت به مردم کوتاهی نخواهد کرد اما در عمل می بینیم که همچنان بازار با نابسامانی مواجه است و قیمت ها هر روز تغییر می کنند و ثبات ندارند. بازار مرغ یکی از این بازارهاست که مرغ تهران و سراسر کشور را کلافه کرده است چرا که یک روز مردم با کمبود عرضه مرغ مواجه هستند و روز دیگر با افزایش قیمت آن و همین نبود ثبات عرضه و قیمت باعث شده که رهابودن بازار نمود بیشتری پیدا کند.
,
 
,
, ,
 
,
به نظر می رسد دولت تدبیر و امید باید در روزهای پایانی اش، توجه بیشتری به امورات مردم داشته باشد تا در کنار چندین وعده عمل نشده دولت تدبیر و امید، مردم فقط دلشان به ثبات قیمت ها خوش باشد و برخی کالاهای اساسی همچون گوشت مرغ از سفره مردم پر نکشد.
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه