شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: سیاسی
ساعت: 10:07 منتشر شده در مورخ: 1400/03/10 شناسه خبر: 1739101
در جلسه علنی مجلس؛

نمایندگان از پاسخ وزیر راه و شهرسازی قانع شدند

نمایندگان از پاسخ وزیر راه و شهرسازی قانع شدند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ‌های محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به سوالات نماینده پاکدشت قانع شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در جلسه علنی امروز مجلس سوال ملی فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت و 18 نفر از نمایندگان از محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در خصوص علت تکمیل نشدن پروژه کمربندی پاکدشت در دستور کار قرار گرفت.

نماینده سوال‌کننده در طرح سوال خود از وزیر به قرار گرفتن 20 درصد ترددهای جاده‌ای کشور در استان تهران اشاره کرد و با یادآوری آغاز پروژه کمربندی پاکدشت که از 12 سال قبل تا کنون و تکمیل نشدن آن گفت: هرگونه اختلال در سیستم حمل و نقل و ترافیک استان تهران باعث بحران‌های ملی می‌شود که بارها در این خصوص در وزارت راه و شهرسازی و استانداری تهران جلسات متعددی برگزار شده اما این پروژه به نتیجه نرسیده است.

وی با بیان اینکه حجم تردد روزانه خودروها در محورهای مواصلاتی پاکدشت به تهران و پاکدشت به سمنان 190هزار خودرو در روز است یادآور شد: بعد از این حجم ترددها و خطر تصادفات جاده‌ای بیشتر می‌شود و اگر از این پروژه بهره‌برداری شود 40 درصد ترافیک این مسیر کم می‌شود.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز در پاسخ به سؤال بشیری نماینده پاکدشت با اشاره به اینکه کمبود اعتبارات مهمترین توقف در اجرای پروژه بوده است گفت:‌2 هزار میلیارد تومان بر اساس برآورد سال 98 برای این پروژه اعتبار لازم است اما ردیف مصوب آن در بودجه امسال فقط 6 میلیارد و 100 میلیون تومان است که با بدهی موجود به پیمانکاران راهی جزء استفاده از ظرفیت تبصره 6 و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نداریم.

وی افزود: ان‌شاءالله با بکارگیری همه ظرفیت‌ها دو پروژه آزادراه غدیر و کمربندی پاکدشت را در مدت باقیمانده به مرحله قرارداد می‌رسانیم و تمام می‌کنیم.

پس از توضیحات وزیر نماینده سؤال‌کننده با بیان اینکه 10 الی 12 سال است که مشکل این پروژه حل نشده و حالا چطور می‌خواهند در مدت باقیمانده آن را تکمیل کنند خطاب به رئیس مجلس گفت:‌ اگر با ضمانت شما آقای وزیر قول می‌دهد مشکل مردم این منطقه را حل کند از پاسخ وی قانع‌ شده‌ام.

محمد اسلامی وزیر راه  و شهرسازی در جلسه علنی امروز در پاسخ به سوال ملی فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت و 18 نماینده مجلس در خصوص علت عدم تکمیل پروژه کمربندی پاکدشت اظهار داشت: این پروژه به علت عدم بودجه کافی از پیشبرد لازم برخورد نبوده و در سال‌های اخیر نیز موضوع آزادسازی و تملک اراضی مطرح بوده و به دلیل کمبود اعتبارات به کندی پیش رفته است.

وی افزود: البته تلاش کرده‌ایم سازوکار مشخصی برای تقویت این پروژه و خروج آن از رکود تعریف کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تلاش کرده‌ایم تا از محل بند 6 تبصره 19 سرمایه گذار جذب کنیم که این مسیر 33 کیلومتری که 10 کیلومتر آن طی شده، با تامین مالی به سرانجام برسد.

اسلامی با بیان اینکه مذاکراتی با بنیاد مستضعفان، قرارگاه خاتم الانبیاء، وزارت دفاع و چند نهاد دیگر انجام شده ولی استقبالی نشده است، خاطرنشان کرد: راهکار دوم این بوده است که از محل تبصره‌های 5 و 6 تامین مالی کنیم و نقطه عبوری از پاکدشت را تمام کنیم که این کار در دستور است، البته اعتبار مورد نیاز برای انجام این پروژه 2 هزار میلیارد تومان بر اساس برآورد سال 98 است، اما ردیف مصوب آن در بودجه امسال فقط 6 میلیارد و یکصد میلیون تومان است که با بدهی موجود به پیمانکاران راهی جز استفاده از ظرفیت تبصره 6 و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نداریم.

وی اضافه کرد: البته پروژه آزادراه غدیر افتتاح شده و سهم بزرگی از ترافیک آن مسیر را جذب می‌کند اما این کافی نیست و همچنان برای تامین مالی اقدام می‌کنیم تا بخش مربوط به شهر پاکدشت را تکمیل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در این دوره وزارت توانستیم طرح جامع حمل و نقل کل کشور را متناسب با نرخ رشد و توسعه تدوین کنیم، اظهار داشت: در این خصوص اولویت‌هایی را باید دنبال کنیم که در لوایح بودجه 99 و 1400 به آنها توجه کردیم.

اسلامی تصریح کرد: افتخار می‌کنم که در این دوره توانستیم آزادراه غدیر را که از پرافتخارترین پروژه‌های کشور است و تأثیر ترافیکی عمیقی بر استان‌های سمنان، تهران، البرز و قزوین دارد به اتمام برسانیم؛ درواقع بار اصلی ترافیکی محور شرق به غرب را این پروژه دنبال می‌کند و قطعه‌ای که امسال در دست بهره‌برداری داریم،‌ اتصال گرمسار به سمنان است که بیش از 30 درصد آن افتتاح خواهد شد.

وی در پایان تأکید کرد: امیدواریم 11 کیلومتر از این پروژه که از پاکدشت عبور می‌کند امسال به سرانجام برسانیم، امسال 125 میلیارد تومان برای تکمیل آزادراه غدیر پیش بینی شده است که با الگوی 20 درصد بخش دولتی و 80 درصد بخش خصوصی اجرا می‌شود.

 

انتهای پیام/ک

https://www.dana.ir/1739101
ارسال نظر
نظرات