اخبار داغ

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی:

۵۰ درصد از گندمزارهای دیم خراسان شمالی از بین رفت

۵۰ درصد از گندمزارهای دیم خراسان شمالی از بین رفت
پژمان شهابی گفت: متاسفانه در سال جاری به علت کاهش نزولات جوی ۵۰ درصد از اراضی سطح زیر کشت گندم دیم در خراسان شمالی به صورت ۱۰۰ درصد از بین رفت و راندمان عملکرد تولید ۵۰ درصد از کشتزارهای مابقی هم به نصف کاهش پیدا کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پژمان شهابی، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه در سال جاری ۱۵۰ هزار هکتار گندم در اراضی استان کشت شد، اظهار داشت: از این میزان ۹۸ هزار هکتار دیم و ۴۸ هزار هکتار آن اراضی آبی بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک ,

وی ادامه داد: متاسفانه در سال جاری به علت کاهش نزولات جوی ۵۰ درصد از اراضی سطح زیر کشت گندم دیم در خراسان شمالی به صورت ۱۰۰ درصد از بین رفت و راندمان عملکرد تولید ۵۰ درصد از کشتزارهای مابقی هم به نصف کاهش پیدا کرده است.

,

این مقام مسئول افزود: نکته قابل توجه این است که علاوه بر از بین رفتن و کاهش تولید بخشی از کشتزارهای گندم دیم، در اراضی گندم آبی نیز تا ۳۰ درصد کاهش تولید پیش بینی شده است.

,

شهابی خاطرنشان کرد: نبود بارش موثر و به موقع موجب کاهش راندمان تولید در کشتزارهای گندم آبی و دیم استان شده که خسارت ناشی از این وضعیت چهار هزار میلیارد ریال برآورد می شود.

,

این کارشناس مسئول با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال تا حدود ۱۸۰ هزار تن گندم از کشتزارهای استان تولید شود، ادامه داد: در سال 99  کشاورزان استان ۲۶۶ هزار تن گندم تولید کرده بودند که بعد از فصل برداشت ۱۳۱ هزار تن گندم مازاد بر نیاز خود را به دولت فروختند.

,

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود کشاورزان در سال زراعی جاری تا ۹۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز خود را به سیلوها تحویل دهند.

,

شهابی با بیان اینکه بارش‌های اردیبهشت ماه جاری تاثیری در گندم زارهای دیم استان نداشته،  زیرا بعد از بارشها دمای هوا بالا رفت، گفت: اما تا حدودی اراضی آبی خسارت دیده ناشی از کاهش نزولات جوی را جبران کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه