اخبار داغ

موانع تولید در کشور بررسی شد؛

چوبِ قوانین زائد لای چرخ‌ تولید

چوبِ قوانین زائد لای چرخ‌ تولید
نیمی از واحدهای تولیدی صنعتی کشور به‌دلیل مشکلاتی از قبیل کمبود نقدینگی، معوقات بانکی و ... تعطیل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران نیوز، براساس گزارش رئیس سازمان بازرسی کل کشور از تعداد حدود ۷۵هزار واحد تولیدی در سراسر کشور ۵۵ هزار واحد تولیدی رصد شده که از این میزان حدود ۳۴ هزار و ۳۵۲ واحد تولیدی فعال، ۵ هزار و ۱۷۲ واحد نیمه فعال و ۱۵ هزار واحد تولیدی دیگر نیز تعطیل هستند و به این ترتیب و بر اساس همین آمار ۳۸ درصد واحدهای تولیدی کشور تعطیل و یا نیمه تعطیل هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,

از سویی ۴۷ هزار ۵۰۹ واحد صنعتی به بهره‌برداری رسیده در شهرک‌های صنعتی کشور توانسته‌اند ۹۵۴ هزار فرصت شغلی ایجاد کنند و حجم سرمایه‌گذاری در این واحدها ۲ میلیون و ۸۱ هزار میلیارد ریال بوده است.

,

رکود ۸۵۰۰ واحد تولیدی در کشور

, رکود ۸۵۰۰ واحد تولیدی در کشور, رکود ۸۵۰۰ واحد تولیدی در کشور,

از میزان کل سرمایه گذاری صورت گرفته در واحدهای تولیدی ۳۸ هزار و ۹۸۸ واحد فعال با اشتغال فعال ۸۰۸ هزار نفر و سرمایه‌گذاری یک میلیون و ۸۹۶ هزار میلیارد ریال و تعداد ۸۵۲۱ واحد غیرفعال با ارزش سرمایه‌گذاری یک میلیون و ۸۴۴ هزار ریال و اشتغال غیرفعال ۱۴۶ هزار نفر که در نوع خود سرمایه‌ای انبوه با فرصت‌های شغلی بسیاری دراین زمینه سوخت شده است.

,

وضعیت واحدهای صنعتی به بهره برداری رسیده غیرفعال برحسب علت توقف تولید

, وضعیت واحدهای صنعتی به بهره برداری رسیده غیرفعال برحسب علت توقف تولید, وضعیت واحدهای صنعتی به بهره برداری رسیده غیرفعال برحسب علت توقف تولید,

 ۴ هزار و ۸۵۲ واحد تولیدی به‌دلیل کمبود نقدینگی روند تولید در آن‌ها متوقف شده است، هزار و ۳۷۶ واحد محصولی تولید می‌کنند که در بازار عرضه متقاضی ندارد و نمی‌توانند تولیدات خود را به فروش برسانند. هزار و ۵۵۵ واحد تولیدی به‌دلایل مشخص، ۳۰۰ واحد به‌دلیل اختلاف شرکا، ۲۰۰ واحد به‌دلیل کمبود مواد اولیه و نقصان ماشین آلات و مشکلات قضائی و زیرساختی از دیگر دلایل تعطیلی واحدهای تولیدی عنوان شده است.

,

از ابتدای دهه ۹۰ تا انتهای آن روند افزوده شدن واحدهای تولیدی به چرخه واحدهای غیرفعال روندی صعودی بوده به‌گونه‌ای که این تعداد در قبل از سال ۸۰ به تعداد ۸۴ واحد بوده و در انتهای سال ۹۹ این آمار به ۳ هزار و ۵۷۴ واحد تولیدی غیرفعال در کشور رسیده است که با وجود این‌که تعدادی از این واحدها با رفع موانع تولید به چرخه تولید کشور بازگشته‌اند اما هنوز هم مشکلات عدیده فراوانی گریبانگیر تولیدکنندگان کلان کشور است.

,

این وضعیت در مورد واحدهای نیمه فعال دیگر نیز وجود دارد به‌طوری که هم‌اکنون ۱۵ هزار و ۲۲۲ واحد صنعتی فعال در شهرک‌های صنعتی با کمتر از نیمی از ظرفیت خود فعالت می‌کنند که میزان استغال این واحدها ۲۵۸ هزار نفر با حجم سرمایه‌گذاری بیش از ۴۰۰ هزارمیلیارد ریال است که در صورت افزایش راندمان تولید توانایی افزایش میزان اشتغال موجود تا دو برابر این میزان را خواهند داشت.

,

شرایط فعالیت واحدهای تولیدی در کشور در یک دهه اخیر به‌گونه‌ای بوده که عمده واحدهای صنعتی که در شهرک‌های صنعتی هم اینک مشغول به فعالیت هستند با کمتر از نیمی از ظرفیت خود مشغول به فعالیت هستند و در صورت مساعدت و یاری می‌توانند  علاوه بر افزایش راندمان تولید فرصت‌های شغلی فراوانی بیافرینند که به افزوده شدن محصولات تولیدی به بازار منجر خواهد شد.

,

پشت میز نشین‌هایی که درکی از تولید ندارند!

, پشت میز نشین‌هایی که درکی از تولید ندارند!, پشت میز نشین‌هایی که درکی از تولید ندارند!,

موسی احمدزاده، نائب رئیس کمیسیون محصولات بهداشتی و آرایشی و عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران، کانادا و استرالیا در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی تهران نیوز مهم‌رین عامل تعطیلی و یا نیمه تعطیلی واحدهای تولیدی در کشور را وجود بروکراسی‌های زائد دانست و گفت: کسانی که پشت میز نشسته‌اند درک و فهم درستی از مشکلات و موانع فعالان اقتصادی و تولیدکنندگانی که در جهت ایجاد اشتغال و نوآوری گام برداشته‌اند و به سمت توسعه کشور حرکت می‌کنند ندارند.

, موسی احمدزاده,

وی با بیان این‌که تولیدکنندگان در روند تولید خود با مشکلات فراوانی از جمله بدهی‌های بانکی، مالیات و بیمه مواجه هستند، اظهار کرد: هرکدام از این مشکلات می‌تواند روند تولید را در یک واحد تولیدی به توقف محکوم سازد از سویی برخی مسئولان به‌دلیل سلیقه‌های فکری خود در روند کار تولیدکنندگان مانع ایجاد می‌کنند در صورتی که یک کار می‌تواند در همان لحظه حل شود اما مراجعان را چندین بار به رفت و آمد در ادارات مجبور می‌کنند در صورتی که هیچ چیز ارزش بالاتری از زمان افراد را ندارد که وقتی فعال اقتصادی و تولیدکننده زمان را از دست بدهد در روند تولید دچار مشکل می‌شود.

,

نائب رئیس کمیسیون محصولات بهداشتی و آرایشی با بیان این‌که زمان و نیروی انسانی دو سرمایه مهم تولیدکنندگان محسوب می‌شود، افزود: متاسفانه در کشور ما هنوز آموزش کافی برای کسانی که در دستگاهی خدمات‌رسانی می‌کنند داده نشده که قدرت یک کشور در دنیا به پایه‌های تولید با کیفیت آن است که از مرزها می‌گذرد بنابراین لازم است سازمان‌ها چابک سازی شوند و بروکراسی‌های اداری و این غربالگری‌ها برداشته شود و کسی که می‌خواهد یک امضا بگیرد از هفت خوان رستم عبور نکند.

,

مانع زایی به جای مانع زدایی

, مانع زایی به جای مانع زدایی, مانع زایی به جای مانع زدایی,

وی با اشاره به لزوم تسریع در روند تولید با قوانین جدید بیان داشت: قوانین ما بسیار قدیمی است و باید مقررات زدایی و قوانین قدیمی اصلاح شود چراکه بهره‌وری در استفاده درست از منابع، در زمان درست و با ارزش و کیفبیت درست است تا بتواند کالایی را در جای درست و توسط افکار و افراد درست تولید کنند.

,

احمدزاده دیگر مانع اصلی در روند تولید را وجود سازمان‌ها و بروکراسی‌ها پیچیده و عدم تخصیص و تعهد برخی افراد مسئول دانست و گفت: برخی مسئولان دلسوزی لازم برای تولید کنندکان و کارآفرینان ندارند تا مانع تعطیلی کارخانه‌ها در اثر تسهیلات معوق بانکی و بروکراسی‌های اداری شوند و به جای اینکه کمک کنند تا از این شرایط عبور کنیم و به جای مانع زدایی، مانع زایی می‌کنند.

,

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران، کانادا و استرالیا با اشاره به این‌که خود تحریمی در کشور ما بیداد می‌کند، تصریح کرد: تحریم‌های خارجی تاثیر کمتری بر تولید کنندگان دارد اما تحریم‌های داخلی بسیار بیشتر است بنابراین باید قوانین با تعامل نخبگان دانشگاهی و صنعت، نخبگان فکری و اقتصادی و متخصصانی که از جنس تولید هستند بازنگری شود.

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه