شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان البرز
ساعت: 14:58 منتشر شده در مورخ: 1400/03/10 شناسه خبر: 1739166
کارشناس رسانه مطرح کرد؛

آسیب‌‌های جدی بازی‌‌های رایانه‌‌ای؛ چالش روزهای کرونایی

آسیب‌‌های جدی بازی‌‌های رایانه‌‌ای؛ چالش روزهای کرونایی
احمد باقری گفت: این روزها با گسترش ویروس کرونا و خانه‌نشینی بیشتر کودکان و نوجوانان بازی‌های رایانه‌ای به یکی از سرگرمی‌های پرطرفدار کودکان و نوجوانان تبدیل شده، اما این بازی‌ها قطعا تاثیرات مثبت و منفی دارد که لازم است والدین بر روند انجام آنها نظارت کافی داشته باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس رسانه در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: در سال های اخیر بازی های رایانه ای به عنوان پدیده اجتماعی در کنار سایر رسانه های صوتی و تصویری در دنیای امروز به دلیل رشد چشمگیر فناوری‌های ارتباطی ملی با کشش و جاذبه های حیرت انگیز؛ عمده ترین مخاطبان خود را از میان کودکان و نوجوانان انتخاب کرده اند.

احمد باقری ادامه داد: این بازی ها نه تنها بخش قابل توجهی از اوقات فراغت این قشر را به خود اختصاص داده بلکه به نظر می رسد، حتی اوقاتی را که آنان باید به انجام تکالیف درسی یا حضور در جمع خانواده اختصاص دهند را نیز در بر گرفته است.

وی افزود: سن شروع بازی ها بیشتر از ۷ سالگی و اوج آن ۱۲ الی ۱۳ سالگی است و امروز شاهد آن هستیم از کودکان زیر ۷ سال تا بزرگسالان درگیر این نوع بازی ها شده اند.

این کارشناس تصریح کرد: بازی های رایانه ای دومین سرگرمی بعد از تلویزیون شناخته شده اند که وقتی افراد درگیر این نوع بازی ها می شوند ساعت ها از روز خود را سرگرم این نوع بازی ها هستند و معمولا متوجه گذر زمان نیستند.

باقری گفت: مهمترین تاثیر روانی اجتماعی بازی های رایانه ای اعتیاد به آن هاست که میزان محتوای بازی ها عوامل انتقال چنین تاثیراتی هستند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه تعداد زیادی از بازی های آموزشی، ورزشی و استراتژیکی نیز در بازار عرضه می گردند، اما پرطرفدارترین آن ها، بازی های خشونت آمیز هستند.

این کارشناس افزود: هرچه محتوای بازی‌های رایانه ای از خشونت آمیز بودن به سمت علمی و آموزشی بودن سوق داده شود، برای کودکان و نوجوانان بهتر و مفیدتر است؛ این مهم نیازمند نظارت والدین است تا در گزینش نوع بازی به فرزندان خود کمک کنند.

باقری بیان کرد: تولید و توزیع بازی های متناسب با فرهنگ کشور ما نیز حایز اهمیت است. در سال های اخیر، تولیدکنندگان ایرانی بازی های رایانه ای خوب و مفیدی تولید کرده اند که لازم است از این تولیدکنندگان حمایت شود تا این عزیزان بتوانند با انگیزه بیشتری، بازی های متنوعی تولید کنند.

وی گفت: در صورت عدم حمایت از تولید بازی های رایانه ای داخلی، احتمال توزیع بازی های کپی برداری شده از فرهنگ های بیگانه که بدون توجه به نیاز فرهنگ کشور ما تهیه می شوند، افزایش می یابد که برخی اوقات صدمات ناشی از آن ها برگشت ناپذیر است.

این کارشناس افزود: بازی رایانه ای "سفیر عشق" که به دست هنرمندان عزیز کشورمان ساخته شده، نمونه یک بازی خوب رایانه ای است که والدین می توانند از این بازی برای پر کردن اوقات فراغت فرزندان شان استفاده کنند.

باقری ادامه داد: والدین حتما زمان بازی فرزندان خود را کنترل کنند زیرا این بازی ها به شدت اعتیاد آور است و اگر زمان آنها مدیریت نشود فرد ضمن غرق شدن در آن به آسیب های این بازی ها از جمله چاقی، کاهش ارتباطات اجتماعی، خشونت و ... دچار می شوند.

وی بیان کرد: در هر صورت بازی های رایانه ای معایبی دارند که اگر همه این موارد را کنترل و مدیریت کنیم باز نمی توانند برای فرزندان مفید باشند اکنون که در آستانه تابستان قرار داریم والدین سعی کنند فرزندان خود را به آموزش یک مهارت تشویق کنند.

این کارشناس در خاتمه خاطرنشان کرد: مهارت های فنی و حرفه ای در هر زمانی آموزش دیده شود برای کودکان و نوجوانان مفید است و می توانند دید بلند مدت به این آموزش ها داشته باشند، اکثر افرادی که این مهارت ها را آموزش دیده اند امروز کارآفرین شده اند.

 

انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1739166
ارسال نظر
نظرات