اخبار داغ

رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان مطرح کرد؛

کمبود نقدینگی، نگرانی اصلی کشاورزان برای کشت سال آینده/ دستکاری الگوی کشت در سطح ملی، اشک پیازکاران جنوب کرمان را درآورد

کمبود نقدینگی، نگرانی اصلی کشاورزان برای کشت سال آینده/ دستکاری الگوی کشت در سطح ملی، اشک پیازکاران جنوب کرمان را درآورد
سعید برخوری گفت: ما الگوی کشت داریم اما به دلیل آنکه برنامه ریزی در سطح کلان نسبت به میزان مورد نیاز برای تنظیم بازار و صادرات دست کاری می شود، الگوی کشت اجرایی نمی شود و کشاورزان متضرر از این تغییر با زیان بسیاری مواجه می شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، چندی است کشاورزان جنوب کرمان باز هم به درد کشت بی رویه مبتلا شده و بسیاری از محصول خود را به علت عدم مدیریت کشت و کاشت گسترده از دست داده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

مزارع مملو از پیازهای دپو شده ای که با عرق جبین کشاورزان رشد کرده حالا به علت فروخته نشدن روی دست کشاورزان مانده است و تنها اشک حسرت را به جای درآمد سالانه نصیب آن ها کرده است.

,

البته اولین باری نیست که دود بی کفایتی مسئولان امر و راهنمایی های انجام شده در چشم کشاورزان می رود، پیش از این در سال های گذشته نیز شاهد وقوع این خسارت بزرگ به کشاورزان بودیم.

,

محصولی که از پس مخاطرات طبیعی همچون سرمازدگی و طوفان گذشته است، اکنون به علت نداشتن بازار فروش مناسب، دپو و توسط کشاورزان رها شده تا نابود شوند، حال آنکه کشورهای همسایه بهترین بازار برای فروش محصولات کشاورزی ایران است.

,

نا به سامانی بازار فروش و کشت بی رویه یک محصول کشاورزی همچون پیاز سبب نا امید شدن کشاورزان شده و انگیزه را برای کشت در سال بعد از بین می برد، معمولا پس از بروز این گونه خسارت ها سال بعد آن محصول کشاورزی کمتر کشت شده و به علت کمبود آن با قیمت بسیار بالایی عرضه می شود.

,

کمبود نقدینگی، نگرانی اصلی کشاورزان برای کشت سال آینده

, کمبود نقدینگی، نگرانی اصلی کشاورزان برای کشت سال آینده, کمبود نقدینگی، نگرانی اصلی کشاورزان برای کشت سال آینده,

سعید برخوری رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در این رابطه به خبرنگار راه آرمان گفت: مشکل امروز پیاز جنوب کرمان تنها مختص سال زراعی جاری نیست بلکه در سال های گذشته نیز این اتفاق گریبان کشاورزان را گرفته است.

,

وی افزود: دلیل اصلی این اتفاق در سال های متمادی این است که ما صادرات برنامه ریزی شده و مشخصی نداریم و مشکل کنونی کشاورزان کمبود نقدینگی برای کشت سال آینده است.

,

رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان بیان کرد: البته باید توجه داشت به علت بارش های اندک و خشکسالی تشدید شده این امکان وجود دارد که سطح زیر کشت در تمام کشور کاهش یابد و سال آینده با کاهش تولید مواجه شویم.

,

برخوری عنوان کرد: بر اساس شرایط منطقه پیاز، سیب زمینی و گوجه فرنگی بیشتر در جنوب کرمان کشت می شود و کشاورزان به این دلیل تمایل بیشتری به کشت این محصولات دارند.

,

وی یادآور شد: مصرف داخلی و صادرات مشخص می کند که چه مقدار محصول کشت شود، محصولاتی که در جنوب کرمان کشت می شوند، در سایر نقاط ایران هم کشت می شوند، در سال جاری مازاد کشت این استان ها در انبارهای غرب و شمال غربی کشور وارد بازار شد و همین مساله در فروش محصولات جنوب خدشه وارد کرد.

,

رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان ابراز کرد: از سوی دیگر به علت نبود برنامه ریزی مشخص برای صادرات نمی توانیم بازار فروش محصولات را در سال بعد پیش بینی کنیم و به آن ها توصیه کنیم که از کشت یک محصول خودداری کنند.

,

دستکاری الگوی کشت در سطح ملی، اشک پیازکاران جنوب کرمان را درآورد

, دستکاری الگوی کشت در سطح ملی، اشک پیازکاران جنوب کرمان را درآورد, دستکاری الگوی کشت در سطح ملی، اشک پیازکاران جنوب کرمان را درآورد,

برخوری تاکید کرد: ما الگوی کشت داریم اما به دلیل آنکه برنامه ریزی در سطح کلان نسبت به میزان مورد نیاز برای تنظیم بازار و صادرات دست کاری می شود، الگوی کشت اجرایی نمی شود.

,

وی ادامه داد: تنظیم بازار محصولات کشاورزی در مرحله تولید چندان قابل کنترل نیست چرا که تنش های اقلیمی و هواشناسی ممکن است تا ۲۰ درصد از محصولات کشاورزی را افزایش یا کاهش دهد.

,

رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان تاکید کرد: برای رفع این مشکلات باید برنامه ملی مدونی با در نظر گرفتن صادرات مشخص تدوین شود و از سوی دیگر کشاورزی قراردادی مبنای عمل قرار گیرد که لازمه آن عدم دخالت تنظیم بازار، صادرات و واردات در قیمت گذاری است.

,

برخوری در ارتباط با راه اندازی پایانه صادراتی در جنوب کرمان اظهار کرد: ساخت این پایانه همچنان ادامه دارد و هنوز به بهره برداری نرسیده است اگرچه که این پایانه می تواند تسهیل کننده صادرات باشد اما اثر چندانی بر آن ندارد.

,

وی افزود: اگر به علت کیفیت محصولات کشاورزی صادرات ما مشخص و برنامه ریزی شده باشد، بازار محصولات کشاورزی تنظیم می شود، حال آنکه میزان بسیار زیاد عرضه و کم بودن تقاضا سبب بروز این مشکلات شده است.

,

رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان متذکر شد: اگر تقاضا برای صادرات وجود داشته باشد، کشاورزان بدون نیاز به پایانه صادراتی هم می توانند محصولات را در زمین های خود بسته بندی کرده و ارسال کنند، کارایی پایانه صادراتی در گرو یافتن بازار فروش برای محصولات صادراتی است.

,

اجرای طرح کشاورزی قراردادی راه گریزی برای جبران خسارات کشاورزان

, اجرای طرح کشاورزی قراردادی راه گریزی برای جبران خسارات کشاورزان, اجرای طرح کشاورزی قراردادی راه گریزی برای جبران خسارات کشاورزان,

برخوری عنوان کرد: بنده از ابتدای حضور در جهاد کشاورزی سه برنامه را برای اجرا مد نظر داشتم، با توجه به اینکه نهاده های ما از سایر کشورها تامین می شود و محصولات ما در خارج از فصل برداشت می شود و کشورهای زیادی متقاضی برای خرید هستند، پیشنهاد دادیم تا منطقه آزاد کشاورزی در جنوب احداث شود تا بتوانیم قوانین دست و پا گیر صادرات و واردات را دور بزنیم، این پیشنهاد در حال حاضر در سند آمایش استان وارد شده و مطالعات آن در حال انجام است.

,

وی یادآور شد: کشاورزی قراردادی طرح پیشنهاد شده دیگری است که در آن بر اساس قرارداد کشت می شود تا کشاورز متضرر نشود، در کشور ما به علت دخالت تنظیم بازار در قیمت ها به ویژه قیمت های کالاهای اساسی همچون سیب زمینی و پیاز می توان با اجرای این طرح از متضرر شدن کشاورز جلوگیری کرد.

,

رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان گفت: ضمن آنکه در حال حاضر ۶ محصول در جنوب کرمان همچون انواع فلفل ها، نوعی از خیار سبز، انواع ملون ها و کدوها بر اساس کشاورزی قراردادی کشت و صادر می شوند.

,

برخوری در پایان توضیح داد: طرح دیگر مربوط به بیمه درآمد کشاورزی است که باید هزینه ای در ردیف بودجه ای به کشاورزی جوب تخصیص داده شود تا بر اساس آن کشاورزان درآمد محصولات خود را بیمه کنند چرا که به دلیل کشت خارج از فصل مخاطرات زیادی محصولات کشاورزی این منطقه را تهدید می کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه