اخبار داغ

مسئول پیشگیری و کنترل بیماریهای قلبی عروقی و دیابت معاونت بهداشتی اصفهان

شایع ترین علل مرگ و میر در بیماری های غیر واگیر چیست؟

شایع ترین علل مرگ و میر در بیماری های غیر واگیر چیست؟
مسئول برنامه‌های پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت معاونت بهداشتی اصفهان،گفت: کل دنیا مهمترین و شایع‌ترین علل مرگ و میرهای غیرواگیر بیماری‌های قلبی و عروقی است و بعد از آن سرطان‌ها و بیماری‌های مزمن تنفسی، دیابت و.. قرار دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا رامش حسین‌خانی در گفت و گو با صاحب نیوز، اظهار کرد: به طور کلی بیش از ۷۰ درصد مرگ و میر در جهان به علت بیماری‌های غیر واگیر است. در ایران این موضوع از سال ۸۹ محاسبه شده که بیماری‌های غیرواگیر حدود ۷۲ درصد مرگ و میرها را به خودش اختصاص داده بود؛ بعد از آن در سال ۹۲ این عدد به به ۷۶ درصد و در سال ۹۷ به ۸۲ درصد رسید، و اکنون  گمان می‌زنیم این عدد به ۸۳ درصد رسیده است. بنابراین اکنون بیش از ۸۳ درصد مرگ و میرها در کشور ما به بیماری‌های غیرواگیر اختصاص دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

مسئول برنامه های پیشگیری و کنترل بیماریهای قلبی عروقی و دیابت معاونت بهداشتی اصفهان افزود: قطعاً برای پیشگیری از این نوع مرگ‌ومیرها کارهایی را می‌توانیم انجام دهیم از جمله، اصلاح شیوه زندگی، مثلاً کسی که دیابت داشته باشد و کنترل نکند امکان سکته قلبی دو برابر و سکته مغزی چهار برابر دارد. از هر چهار نفر یک مرگ، منتسب به فشارخون بالا است؛ فشار خون باعث سکته مغزی و سکته قلبی و نارسایی کلیه، اختلالات چربی می‌شود. بنابراین این بیماری‌ها را می‌توان پیشگیری کرد.

,

وی تصریح کرد: علت اصلی ایجاد این بیماری ها یک‌‌سری عوامل خطر هستند که نمی‌توان در آن دخالت داشت، مثل  سابقه خانوادگی و سن که هرچقدر بیشتر شود امکان ابتلا به این بیماری‌ها بیشتر است و ما نمی‌توانیم در آن دخالت داشته باشیم و اما در عواملی مانند تغذیه مناسب، فعالیت بدنی مناسب، عدم استفاده از دخانیات سیگار و قلیان و کنترل استرس را می‌توان تغییراتی ایجاد کزد.

,

حسین‌خانی با اشاره به اهمیت مرگ‌های زودرس، گفت: مرگ‌های زیر ۷۰ سال برای ما مرگ‌های زودرس، و زیر ۵۰ سال مرگ‌های خیلی زودرس است. ما می‌خواهیم مرگ‌های زیر ۷۰ سال را ۱۰ درصد کاهش دهیم. کل فعالیت های سازمان‌بهداشت آگاه‌سازی و غربالگری و مراقبت از بیماری های غیرواگیر است و در کنار آن‌ها ایجاد شرایط برای اصلاح شیوه زندگی که به کمک سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها، ادارات و وزارتخانه‌ها، انجام می‌شود.

,

مسئول برنامه های پیشگیری و کنترل بیماریهای قلبی عروقی و دیابت معاونت بهداشتی اصفهان ابراز داشت: اگر ما بتوانیم شرایط  را برای همه گروه‌های سنی مهیا بکنیم، از جمله اینکه اینکه بتوانیم تغذیه مناسب را در دسترس همه مردم قرار دهیم، مصرف نمک را در محصولات غذایی کاهش بدهیم و خوردن غذا را به صورت فست فود کاهش دهیم و همچنین افراد زیر ۱۸ سال عدم دسترسی به دخانیات داشته باشند، می‌توان تا ۸۰ درصد از بیماری‌های غیر واگیر پیشگیری کرد.

,

وی در پایان بیان کرد: بهتر است، همه سازمان‌ها و ارگان‌ها برای اصلاح شیوه زندگی کمک کنند، زیرا در واقع این‌ها مشکلات کل جامعه بوده و متولی اگرچه بهداشت باشد، اما مجریان از تمام اقشار جامعه و ارگان‌ها و سازمان‌ها هستند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه