اخبار داغ

گزارش/

«دیپلماسی اقتصادی» دروازه‌ای که برای ایران باز نشد!

«دیپلماسی اقتصادی» دروازه‌ای که برای ایران باز نشد!
افزایش تحریم‌ها، سطح مبادلات ایران با دیگر کشورهای دنیا در بعد اقتصادی را به پایین‌ترین سطح خود کاهش داده و از سویی تعداد رایزن‌های بازرگانی ایران از ۲۴ نفر به هشت نفر کاهش یافته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شبکه خبری تهران نیوز، یکی از ابزارهای نوین، کارآمد و قدرتمند دولت‌ها برای کنش در فضای بین‌المللی و دستیابی به موقعیت بهتر در اقتصاد جهانی، "دیپلماسی اقتصادی" است. در این نوع دیپلماسی اقدامات رسمی دیپلماتیکی که دسترسی به بازارهای خارجی را برای کسب‌وکارهای ملی تسهیل می‌کنند و در تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی هستند و از سویی بر اثرگذاری روی قوانین بین‌المللی در راستای پیشبرد منافع ملی تاکید می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز, شبکه خبری تهران نیوز, شبکه خبری تهران نیوز,

اهداف  دیپلماسی اقتصادی

, اهداف  دیپلماسی اقتصادی, اهداف  دیپلماسی اقتصادی,

مهم‌ترین اهداف دیپلماسی اقتصادی شامل بازاریابی و تسهیل دسترسی کسب و کارهای به بازارهای خارجی، تلاش برای جذب سرمایه گذاری خارجی و اثر گذاری بر قوانین بین المللی در راستای پیشبرد منافع ملی اقتصادی است. کشور ما ظرفیت‌های فراوانی برای جذب سرمایه گذاری خارجی دارد که پیگیری و اطلاع رسانی به سرمایه گذاران خارجی برای حضور در بازارهای داخلی از وظایف دیپلماسی اقتصادی و دیپلمادهای اقتصادی کشور است تا بتوانند ظرفیت‌های داخلی را به دنیا معرفی و یا با ایجاد زمینه معرفی این ظرفیت‌ها سرمایه گذاران خارجی را به کشور جذب نمایند.

,

دیپلماسی اقتصادی دو متولی اصلی دارد، وزارت صنعت با زیرمجموعه سازمان توسعه تجارت که رایزنان بازرگانی در خارج از کشور را هدایت می‌کند و دیگری وزارت امور خارجه که معاونت دیپلماسی اقتصادی آن در این وزارت خانه به تازگی چند سالی است تعریف شده است. البته وزارتخانه‌های دیگر همچون اقتصاد هم در این زمینه نقش‌هایی را ایفا می‌کنند.

,

یکی از مثال‌های  موفقیت آمیز توسعه روابط اقتصادی بر پایه دیپلماسی اقتصادی را می‌توان تشکیل اتحادیه اوراسیا ذکر کرد. ۵ کشور همسایه شمالی ایران شامل بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و ارمنستان پیمانی مشترک امضا کرده و اتحادیه‌ای به نام اوراسیا در راستای توسعه تجارت خارجی و حمایت‌های داخلی تشکیل داده‌اند. این کشورها با هدف توسعه صادرات به جهان تشکیل شده که تراز تجاری عظیمی به ارزش ۱۸۷ میلیارد دلار در طول فعالیت خود ایجاد کرده‌اند.

,

با وجود اهمیت نقش دیپلماسی اقتصادی در توسعه کشورها اما متاسفانه در دولت‌های مختلف بنا به مقتضیات زمان به این امر توجه خاصی نشده به گونه‌ای که هنوز هم برای توسعه تجارت جهانی از شیوه‌های مرسوم و قدیمی آن در کشور ما استفاده می‌شود و این امر می‌تواند خود آسیبی مهم در راستای توسعه تجارت بین‌المللی کشور و نادیده گرفتن ظرفیت‌های اقتصادی فراوان ایران شود.

,

در حال حاضر بهانه افزایش تحریم‌ها، سطح مبادلات ایران با دیگر کشورهای دنیا در بعد اقتصادی را به پایین‌ترین سطح خود کاهش داده و از سویی تعداد رایزن‌های بازرگانی ایران از ۲۴ نفر به هشت نفر کاهش یافته و همین مسئله سبب انتقاد فعالان اقتصادی از کم کاری دولت در زمینه دیپلماسی اقتصادی و بی توجهی به کارکردهای مهم آن در منطقه شده است.

,

بی ثمری برجام در زمینه اقتصادی

, بی ثمری برجام در زمینه اقتصادی, بی ثمری برجام در زمینه اقتصادی,

حسین حاتمی، دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی تهران نیوز با اشاره به رویکرد دولت اخیر در دیپلماسی اقتصادی گفت: دولت اقتصاد را تابعی از فرآینده مذاکره و برجام می‌دانست اما همگان مشاهده کردند برجام آن‌گونه که باید و شاید نتیجه‌ای به خصوص در زمینه اقتصادی نداشت به همین دلیل اقتصاد در حوزه سیاست خارجی ما مفهوم کمرنگی به خود گرفته و دیپلمات‌های ما غالباً گفتمان و رفتارهای سیاسی را در مدار مرکزی فعالیت‌های خود قرار می‌دهند گرچه به این سنخ از فعالیت‌ها و واکنش‌های سیاسی به هنگام نیز در حوزه وزارت خارجی نقدهایی وارد است.

, تهران نیوز,

وی با بیان این‌که کارگرد اقتصادی حوزه سیاسی در دستگاه دیپلماسی ما فعال نبود، افزود: این در حالی است که رایزنان و کاردارهای اقتصادی که می‌توانند سفیران تجارت ایران در دیگر کشورها باشند در سفارتخانه‌های خود نداریم و وزارت خارجه با اتاق‌های بازرگانی و وزارت اقتصاد و سازمان تحارت ایران و سازمان های اقتصادی که در حوزه برون مرزی می‌توانند فعالیت نمایند با شرکت‌ها و قرارگاه‌های فعال و قدرتمند نیز ارتباط مناسبی نداشته و در دایره توجه سیاسیون ما قرار نگرفت به همین دلیل این دولت از لحاظ اقتصادی در حوزه سیاست خارجی نمره‌ای ضعیف گرفته‌اند.

,

رابطه قدرتمند اقتصادی استحکام بخش روابط سیاسی

, رابطه قدرتمند اقتصادی استحکام بخش روابط سیاسی, رابطه قدرتمند اقتصادی استحکام بخش روابط سیاسی,

این نماینده مجلس با اشاره به نقش دیپلماسی اقتصادی در توسعه کشور، عنوان کرد: دیپلماسی اقتصادی در زمینه تأمین منافع متقابل اقتصادی را می‌توان به‌عنوان پایه روابط سیاسی در دنیای امروز تلقی کرد به این معنی که اگر با کشوری رابطه قدرتمند اقتصادی و منافع متقابل اقتصادی و تجاری داشته باشیم این خود مقوم و استحکام بخش روابط سیاسی نیز می‌تواند باشد.

,

وی در ادامه توضیح داد: برخی اوقات سیاست آورده‌های اقتصادی دارد و در برخی اوقات اقتصاد دارای آورده‌های سیاسی است و می‌تواند به مقدمه‌ای برای تعمیق روابط سیاسی تبدیل شود و این امر در دنیای امروز بدیهی است و براساس این روابط متقابل فعالیت‌های اقتصادی و منافع مشترک اقتصادی کشورها را به همگرایی سیاسی می‌کشاند.

,

حاتمی با بیان این‌که دیپلماسی می‌تواند به‌عنوان بازوی توانمند برای توسعه مراودات تجاری و اقتصادی قرار گیرد، تصریح کرد: وزارت امور خارجه کشورمان تاکنون عملکرد خوبی برای تحقق دیپلماسی اقتصادی نداشته و این امر نشان می‌دهد دستگاه دیپلماسی کشورمان تمرکزی نسبت به این بعد مهم از سیاست ندارد.

,

انتهای پیام/*

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه