اخبار داغ

وضعیت مسکن در پایتخت بررسی شد؛

پانسیون‌نشین‌ها، ساکنان ایستگاه آخر بی‌پولی

پانسیون‌نشین‌ها، ساکنان ایستگاه آخر بی‌پولی
پانسیون‌نشینی یا به عبارت بهتر زندگی محقر و آکواریومی می‌رود تا در سایه عدم توازن بین عرضه و تقاضا و رشد صاعقه‌وار قیمت مسکن به یکی از پدیده‌های اجتماعی به‌ویژه در کلانشهرهایی مانند تهران تبدیل شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شبکه خبری تهران نیوز: بهار و تابستان که از راه می‌رسد خیلی‌ها بار دیگر دلشان شور افزایش نرخ اجاره‌خانه‌ها و جابجایی و اسباب‌کشی را می‌زند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز, شبکه خبری تهران نیوز, شبکه خبری تهران نیوز,
با آغاز فصل جابه‌جایی‌ها مستاجران منتظرند ببیند نرخ اجاره بهای مسکن چه اندازه افزایش می‌یابد و آیا این گران‌ شدن‌ها با درآمد و موجودی جیب آن‌ها همخوانی دارد یا نه؟
,
 
,
متاسفانه در شرایطی که چارچوب نظام‌مند و واقعی بر افزایش نرخ اجاره مسکن وجود نداشته و قیمت‌ها عمدتا باب میل صاحب‌خانه‌ها و سلیقه‌ای اعمال می‌شود، به این ترتیب افزایش سالانه نرخ اجاره‌بها بسیاری از مستاجران را وادار به جابجایی و سکونت در محلات پایین‌تر و خانه‌های به مراتب محقرتر می‌کند.
,
 
,
افزایش‌های بی‌قاعده و قانون قیمت و به تبع آن بهای اجاره مسکن به ویژه در سال‌های اخیر از یک سو و عدم هم‌خوانی این گرانی‌ها با درآمد طبقه متوسط به پایین جامعه از سوی دیگر، موجب شده تا به آمار متقاضیان پانسیون‌نشینی و حتی پشت بام‌نشینی افزوده شود.
,
 
,
با افزایش هزینه‌های زندگی و قیمت‌های نجومی مسکن به ویژه در کلانشهرها کارگران، دانشجویان و کارمندان بسیاری ناتوان از تامین اجاره مسکن ناگزیر به زندگی پانسیون‌نشینی روی آورده و در اتاقی موقر با حداقل امکانات رفاهی و البته هم‌زیستی با دیگران روی می‌آورند.
,
 
,
به این ترتیب پانسیون‌نشینی به یکی از پدیده‌های شهرنشینی تبدیل شده که رواج هر چه بیشتر آن می‌تواند به معنای ترویج زندگی انتزاعی و البته بالا رفتن نرخ ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی شود.
,
 
,
پانسیون‌نشینی و تجرد قطعی
, پانسیون‌نشینی و تجرد قطعی, پانسیون‌نشینی و تجرد قطعی,
 
,
یک کارشناس اجتماعی معتقد است اگر چه پانسیون می‌تواند در حکم پاسخی به حداقل‌های نیاز ساکنان کلانشهرها باشد، اما فلسفه وجودی این اماکن ناتوانی برخی افراد در یافتن شغل مناسب، عدم توانایی در تامین هزینه‌های زندگی و مشکلات معیشتی آن‌ها است.
,
 
,
امیرمحمود حریرچی ترویج زندگی انتزاعی و نه خانوادگی را از مهمترین آسیب‌های اجتماعی پانسیون‌نشینی دانسته و می‌گوید: از سویی ناتوانی بسیاری از ساکنان پانسیون‌ها در تامین حداقل‌های زندگی یعنی شغل و مسکن مانعی بزرگ برای تشکیل زندگی بوده و آنان را به جرگه آمار تجرد قطعی می‌افزاید.
,
 
,
وی روابط دوستانه حاکم در این فضا را موقتی و بسیار گسسته خوانده و می‌افزاید: از سویی هم‌زیستی افرادی در سنین مختلف، با آداب، عادات و فرهنگ‌ها مختلف خود می‌تواند در حکم معضلی برای پانسیون‌نشین‌ها بوده و به مرور زمان به مروجی برای ترویج معضلات اجتماعی در بین آنان تبدیل شود.
,
 
,
پانسیون‌نشینی؛ تهدیدی برای آتیه جوانان
, پانسیون‌نشینی؛ تهدیدی برای آتیه جوانان, پانسیون‌نشینی؛ تهدیدی برای آتیه جوانان,
 
,
به گفته این کارشناس اجتماعی پانسیون‌نشین‌ها با وجود پرداخت هزینه‌های گزاف برای اشغال حداقل فضا، از امکانات مناسب و حداقلی برای زندگی محروم بوده و با وجود بهای سنگین مالی و روانی ناشی از این سبک زندگی اما ناچار به ادامه آن هستند.
,
 
,
حریرچی گسترش پدیده پانسیون‌نشینی را هشداری جدی خوانده و تاکید می‌کند: درصورتیکه برای حل مشکلات این قشر چاره‌اندیشی نشود، نسل جوان امروز برای زندگی و تامین آتیه خود با چالش‌های جدی مواجه خواهند شد.
,
 
,
کمبود و رشد بی‌ضابطه قیمت مسکن در کشور
,
 
,
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پانسیون‌نشینی و پشت‌بام نشینی را از عواقب نامطلوب رشد سرسام‌آور قیمت مسکن در کلانشهر تهران خوانده و در ابعاد دیگری به طرح موضوع در این باره و راهکارهای عبور از آن پرداخته است.
,
 
,
اقبال شاکری با اشاره به مشکل کمبود مسکن در کشور، گفته متاسفانه در حالی طی سال‌های اخیر  برای عبور از این مسئله چاره‌اندیشی نشده که رشد چند برابری و بسیار نامتعارف و بی‌ضابطه قیمت مسکن و اجره بهای آن بر دامنه مشکلات موجود در این زمینه افزوده است.
,
 
,
وی با نامتوازن خواندن رابطه بین عرضه و تقاضای مسکن، از آمار حداقل توازنی بین عرضه و  میلیونی متقاضیان مسکن خبر داده و آن را گواه روشن کمبود مسکن دانسته است.
,
 
,
مجلس به دنبال کشیدن ترمز قیمت‌ها
, مجلس به دنبال کشیدن ترمز قیمت‌ها, مجلس به دنبال کشیدن ترمز قیمت‌ها,
 
,
نماینده مردم تهران در خانه ملت ناهمخوانی بین میزان عرضه و تقاضا را از مهمترین عوامل گرانی مسکن عنوان کرده و گفته، البته مجلسی‌ها کوشیده‌اند با تصویب قوانینی مانند مالیات بر خانه‌های خالی و ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی تا حدودی از فاصله موجود کاسته و ارتباطبین عرضه و تقاضا را تا حدودی منطقی‌تر کنند.
,
 
,
شاکری ابراز امیدواری کرده تصمیمات مجلسی‌ها در حوزه مسکن بتواند از سرعت رشد بی‌رویه قیمت‌ها کاسته و اجازه ندهد افزایش حباب‌گونه نرخ‌ها بر دامنه مشکلات و مصائب موجود در این حوزه بیفزاید.
,
 
,
توازن عرضه و تقاضا از تب تند قیمت‌ها می‌کاهد
, توازن عرضه و تقاضا از تب تند قیمت‌ها می‌کاهد, توازن عرضه و تقاضا از تب تند قیمت‌ها می‌کاهد,
 
,
او البته معتقد است تصویب و اجرای طرح‌های اینچنین مانند مالیات خانه‌های خالی، مالیات بر عایدی سرمایه و  اجاره‌داری حرفه‌ای می‌تواند تا حدودی از تب تند قیمت‌ها کاسته و البته تنها بخشی از نیاز جامعه را در این زمینه تامین کند.
,
 
,
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی معتقد است ثبات در قیمت مسکن و برقراری توازن و تعادل بین عرضه و تقاضا در این زمینه به اقدامات بیشتر و موثرتری نیاز دارد که باید در دستور کار متولیان امر قرار گیرند.
,
 
,
انتهای پیام/*
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه