اخبار داغ

گزارش دانا از حاشیه‌های ثبت جشنواره فجر در «فیاپف»؛

پیوستن به «فیاپف» افتخاری که تضمین می‌خواهد/ از حضور فیلم‌ها و چهره‌های جهانی تا ساخت سینماهای استاندارد

پیوستن به «فیاپف» افتخاری که تضمین می‌خواهد/ از حضور فیلم‌ها و چهره‌های جهانی تا ساخت سینماهای استاندارد
جشنواره سی و هشتم فیلم جهانی فجر به روز آخر برگزاری خود رسید و شاید مهمترین دستاورد امسال، پیوستن این جشنواره در بخش رقابتی «فیاپف» باشد و از آن مهم‌تر برنامه‌ریزی آینده سینما برای حفظ این دستاورد است.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سی و هشتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر با همه حاشیه های خود از برگزاری به صورت فیزیکی با رعایت پروتکل های بهداشتی تا برگزاری آنلاین بازار و کارگاه های آموزشی و ورک شاپ های خود، امروز 12 خردادماه به کار خود پایان می دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

یکی از مهمترین بخش های جشنواره امسال مربوط به بازار آن بود که با توجه به شرایط کرونا، به صورت مجازی و آنلاین برگزار شد. بازاری که ماهیتا رفت و آمدهای حضوری مشترین فیلم ها و تهیه کنندگان یکی از اصول اولیه آن به شمار می آید، به اجبار در این جشنواره به صورت مجازی برگزار شد و همین ناخودآگاه استرس های مسئولان برگزاری جشنواره از عدم استقبال مشتریان را در پی داشت.

,

امیر اسفندیاری مدیر بخش بین‌الملل سی و هشتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر در خصوص برگزاری بخش بازار جشنواره به صورت مجازی و الگو گرفتن از جشنواره های بزرگی مثل کن و برلین، می گوید: بازار جشنواره فیلم کن در دوره گذشته به صورت مجازی برگزار شد و این روند نیز سال جاری ادامه دارد. جشنواره فیلم برلین هم در ابتدا به ما گفتند که قرار است بازار را به صورت فیزیکی برگزار کنند که در نهایت این جشنواره هم به صورت مجازی برگزار شد. تاکید می‌کنم که بسیاری از جشنواره‌های بین‌المللی به صورت مجازی برگزار شد و تنها نمایش‌هایی را برای مخاطبان محدودی در نظر گرفتند. به همین دلیل ما نیز با «سیناندو» وارد مذاکره شدیم و پلتفرم بازار را دریافت کردیم، همان پلتفرمی که خود جشنواره فیلم کن نیز از آن استفاده کرده است.

, امیر اسفندیاری, .,

, ,

وی در خصوص جزئیات برگزاری این بازار می گوید: ما در این پلتفرم فیلم‌های خود را بارگذاری کردیم و خریداران می‌توانند با آی دی‌های خود فیلم‌ها را ببینند، همه چیز در این پلتفرم مشخص است، یعنی مشخص است که چه کسی فیلم می‌بیند، فیلم در یک فضای امن پخش می‌شود و تمام نکات ایمنی تجاری در نظر گرفته شده است. خوشبختانه شرکت‌کننده‌ها از بازار استقبال کرده‌اند و اکثر رؤسای جشنواره‌ها، خریداران فیلم حضور دارند. فکر می‌کنم که حدود ۸۵ فیلم ایرانی در بازار حضور دارد و تنها در این دوره فیلم‌های ایرانی را در بازار عرضه کرده‌ایم. چرا که در پلتفرم مورد نظر محدودیت‌هایی را داشت که ما تصمیم گرفتیم از همین فضای محدود به معرفی آثار سینمای ایران بپردازیم.

,

شاید مهمترین خبری که محمد مهدی عسگرپور، دبیر جشنواره در روز نخست از آن رونمایی کرد، ثبت جشنواره جهانی فیلم فجر در بخش جشنواره های رقابتی «فیاپف» باشد.

, محمد مهدی عسگرپور, «فیاپف»,

, ,

وی دراین خصوص توضیح داد: چند سالی است که جشنواره تلاش می‌کند در فدراسیون جهانی انجمن‌های تهیه‌کنندگان فیلم (فیاپف) ثبت شود. این تلاش‌ها بعد از این چند سال به نتیجه رسید و امروز باعث افتخارم است که بگویم جشنواره جهانی فیلم فجر، روز گذشته در فیاپف به ثبت رسید. این جشنواره در کنار جشنواره‌های معتبر جهانی به ثبت رسیده است که این موضوع مزیت‌های زیادی دارد و البته مسائل خاص خود را هم دارد.

, . ,

فدراسیون بین‌المللی انجمن تهیه‌کنندگان فیلم یا همان «فیاپف» یک سازمان جهانی متشکل از تولیدکنندگان محصولات سینمایی و تلویزیونی با وظیفه حفظ و صیانت از منافع اقتصادی و حقوقی اعضای آن است. این فدراسیون در سال ۱۹۳۳ تشکیل شده و ساختار اصلی آن زیر نظر مجمع عمومی و کمیته اجرایی قرار دارد. دبیرخانه این سازمان ابتدا در شهر پاریس قرار داشت و اکنون بروکسل محل اصلی دبیرخانه است.

, . ,

جشنواره های مهم رقابتی مانند برلین، کن، ونیز، شانگهای، ورشو، لوکارنو و مونترال جزء این فدراسیون هستند و ثبت جشنواره جهانی فلیم فجر در کنار این جشنواره های معتبر، باعث افتخار است؛ اما نکاتی وجود دارد که باید برگزارکنندگان جشنواره فجر به آن توجه کافی داشته باشند تا این اعتبار به زودی منقضی نشود.

, جشنواره های مهم رقابتی مانند برلین، کن، ونیز، شانگهای، ورشو، لوکارنو و مونترال جزء این فدراسیون هستند و ثبت جشنواره جهانی فلیم فجر در کنار این جشنواره های معتبر، باعث افتخار است؛ اما نکاتی وجود دارد که باید برگزارکنندگان جشنواره فجر به آن توجه کافی داشته باشند تا این اعتبار به زودی منقضی نشود.,

شاید زیرساخت های استاندارد مجموعه های سینماهای کشور یکی از مهمترین نکاتی باشد که باید مورد توجه قرار گیرد. از تعداد سینماهای کشور و توسعه کمی سالانه آنها تا تجهیزات فنی تولید و افرادی که در این راه قرار است آموزش ببینند و هر ساله بر تعداد آن ها افزوده شود.

,

برنامه ریزی بلند مدت و کوتاه مدت سازمان سینمایی جهت تولید فیلم هایی که معرف فرهنگ غنی کشورمان هستند و ارائه این فیلم ها در جشنواره های معتبر خارجی و گرفتن جوایز معتبر این جشنواره ها، خود نمایانگر پیشرفت کشور درحوزه سینما است.

,

حضور چهره های شناخته شده این عرصه و اکران فیلم های آن ها برای نخستین بار در جشنواره فجر، یکی دیگر از پارامترهایی است که به اعتبار جشنواره می افزاید. بازیگران، میهمانان و چهره هایی که در یک جشنواره ورک شاپ برگزار می کنند، قطعا به معرفی بیشتر این جشنواره می انجامد. البته سوالی که مطرح می شود این است که آیا کارگردان های شناخته شده جهانی حاضر می شوند فیلم خود را برای نخستین بار در جشنواره فیلم فجر اکران کنند؟ آن هم اکرانی احتمالا با سانسور و ضوابطی که در کشور ما وجود دارد! توجه به این نکات قطعا می تواند به اعتبار آینده جشنواره جهانی فیلم فجر کمک کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه