اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

ماهی‌گیری از آب گل‌آلود ماجرای تبعه چینی/ وقتی پلیس با سرعت عمل به شایعه ها پایان داد

ماهی‌گیری از آب گل‌آلود ماجرای تبعه چینی/ وقتی پلیس با سرعت عمل به شایعه ها پایان داد
در حالیکه بسیاری از کاربران مغرض فضای مجازی ماجرای تبعه چینی منتشرکننده تصاویر دختران ایرانی را دستاویز ضربه به روابط سیاسی-اقتصادی میان ایران و چین کرده بودند؛ نیروهای انتظامی- اطلاعاتی در کمتر از ۷۲ ساعت جوان چینی را دستگیر و امید شایعه پردازان را ناامید کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یکی از مهمترین جنجال هایی که این روزها در کنار دغدغه های مهم و تعیین کننده مردم کشورمان فراگیر شد، ماجرای انتشار تصاویر خصوصی یک تبعه چینیبه نام «ژانگ ژون وی» با دختران ایرانی در فضای مجازی بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, «ژانگ ژون وی» , «ژانگ ژون وی» ,

این تبعه چینی در توضیحات تصاویر و 50 ویدئو که در یوتیوب به زبان چینی منتشر کرده، مدعی ارتباط نامتعارف با دختران ایرانی شده بود. وی در توضیحات تکمیلی نوشته بود که دختران ایرانی در کمال میل  او را به منازل خود دعوت می کنند و به هر طریق ممکن از وی پذیرایی می کنند. ادعایی که به زودی خلاف آن ثابت و به تدریج مشخص شد که این فرد متمرد و متخلف از روابطی مانند ارتباط تصادفی با یک خانم ایرانی که مترجم زبان چینی بوده سوءاستفاده کرده و از گفتگو ها بطور مخفی فیلم و تصویر تهیه کرده است.

,

وی با انتشار فیلم ها و عکس ها در فضای مجازی برای هموطنان خود، ارتباط با دختران ایرانی را به با رویکردی ضد اخلاقی و ضد انسانی قلمداد کرده است.

,

 

,

, ,

 

,

پس از این ماجرا بسیاری از کاربران فضای مجازی که دانسته و ندانسته در اظهارات خود موجب تضعیف داشته های ملی و مملکتی خود شده بودند، توان قانون کشور را بسیار کمتر از آن ارزیابی کرده بودند که مجریان قانون بتوانند جوان متمرد چینی را به واسطه بی نام و نشانی وی دستگیر کنند.

,

اما به لطف خداوند و سخت‌کوشی نیروهای اطلاعاتی- انتظامی کشور در مدتی باور نکردنی فرد متمرد شامگاه دوشنبه 10خرداد ماه سال جاری به دام قانون افتاد. 

,

 

,

جزئیات دستگیری تبعه چینی 

, جزئیات دستگیری تبعه چینی , جزئیات دستگیری تبعه چینی ,

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی کاشان روز گذشته (سه شنبه11 خرداد ماه) از دستگیری این تبعه چینی خبر داد.

, دادستان عمومی و انقلاب اسلامی کاشان, دادستان عمومی و انقلاب اسلامی کاشان,

روح الله دهقانی در این رابطه می گوید:« تبعه چینی عامل انتشار تصاویر از روابط خصوصی با دختران ایرانی در کاشان دستگیر شد، تصاویر خصوصی یک مرد چینی با دختران و زنان ایرانی در فضای مجازی واکنش‌های زیادی را از طرف هموطنان ایرانی در پی داشت.

, روح الله دهقانی, روح الله دهقانی, « تبعه چینی عامل انتشار تصاویر از روابط خصوصی با دختران ایرانی در کاشان دستگیر شد، تصاویر خصوصی یک مرد چینی با دختران و زنان ایرانی در فضای مجازی واکنش‌های زیادی را از طرف هموطنان ایرانی در پی داشت.,

وی با بیان اینکه در این پرونده شاکیان خصوصی هم اقدام به شکایت کرده بودند، افزود: با توجه به حساسیت موضوع این پرونده در دستور کار مقامات قضائی و انتظامی قرار گرفت.

, با توجه به حساسیت موضوع این پرونده در دستور کار مقامات قضائی و انتظامی قرار گرفت.,

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی کاشان با اشاره به اینکه این فرد شب گذشته توسط نیروهای انتظامی و اطلاعاتی در عوارضی کاشان دستگیر شد، تصریح کرد: متهم ضمن تفهیم اتهام بازداشت و با اعمال ماده ۱۲۱ تحت الحفظ به تهران منتقل خواهد شد.»

, با اشاره به اینکه این فرد شب گذشته توسط نیروهای انتظامی و اطلاعاتی در عوارضی کاشان دستگیر شد، , متهم ضمن تفهیم اتهام بازداشت و با اعمال ماده ۱۲۱ تحت الحفظ به تهران منتقل خواهد شد.»,

 

,

از شروع سوء استفاده تا اقدام پلیس

, از شروع سوء استفاده تا اقدام پلیس, از شروع سوء استفاده تا اقدام پلیس,

 این جوان چینی با عده‌ای دختران نوجوان ایرانی به بهانه های مختلفی ارتباط برقرار کرده و فیلم هایی از گفت‌وگو با آنها یا معاشرت هایشان تهیه کرده بود.

,

وی در 50 فیلم بارگذاری شده در یوتیوب و کامنت زیر تصاویر در مورد روابط خود با دختران ایرانی، دعوت شدن به شام و نظراتی که دختران ایرانی راجع به شخصیت او داده بودند، توضیح داده بود.

,

آن‌طورکه برخی در فضای مجازی نوشته اند، این جوان فاسد چینی در زیر پست‌های خود مدعی بوده که میزبانان ایرانی او را به‌راحتی به خانه‌های‌شان دعوت و از او پذیرایی می‌کردند. در برخی از این ویدئوها هم هدیه‌هایی میان او و میزبانان ایرانی‌اش رد و بدل می‌شده که حتی گاهی به‌نظر می‌رسد، برخی دختران زیر سن قانونی هستند. با این وجود از روزی که آهسته آهسته تعداد ویدئوهای بیشتری در فضای مجازی بارگذاری شد، برخی از این دختران با مشاهده تصاویر خود نسبت به آنها واکنش نشان دادند.

,

 

,

نمونه ای از سوء استفاده اخلاقی تبعه چینی از زبان یک خانم

, نمونه ای از سوء استفاده اخلاقی تبعه چینی از زبان یک خانم, نمونه ای از سوء استفاده اخلاقی تبعه چینی از زبان یک خانم,

یک خانم مترجم زبان چینی که اهل شیراز است، در استوری صفحه اینستاگرام خودش نوشته که «من یک‌بار پارسال این آقا را در کیش دیدم، چون ایشان چینی بود و من هم مترجم زبان چینی هستم به هم سلام کردیم و از این طریق آشنا شدیم، بعد به من گفتند که قصد دارند به شیراز بیایند. وقتی عید به شیراز آمد با دوستانم به ملاقات او رفتیم و آن‌جا مخفیانه از ما فیلم گرفت. سری آخر هم در یک هتل او را ملاقات کردم.»

, «من یک‌بار پارسال این آقا را در کیش دیدم، چون ایشان چینی بود و من هم مترجم زبان چینی هستم به هم سلام کردیم و از این طریق آشنا شدیم، بعد به من گفتند که قصد دارند به شیراز بیایند. وقتی عید به شیراز آمد با دوستانم به ملاقات او رفتیم و آن‌جا مخفیانه از ما فیلم گرفت. سری آخر هم در یک هتل او را ملاقات کردم.»,

این مترجم زبان چینی در ادامه استوری‌های خود نوشته است: «بابت انجام کاری به تهران رفته بودم و در یک‌هاستلی(اقامتگاه) اقامت داشتم، این دوستان هم آن‌جا بودند، شب‌ها بعد از کار در حیاط می‌نشستیم و گپ می‌زدیم. یک شب با یک شخص چینی دیگه(شیائویو) و او(وِین) داشتیم گپ می‌زدیم درحالی که شیائویو داشت از من فیلم می‌گرفت. گاهی هم فکر می‌کردم او(وِین) دارد با گوشی خودش کار می‌کند تا ‌‌این‌که دیشب (بعد از دیدن ویدئو در یوتیوب) فهمیدم از من یواشکی فیلم می‌گرفتند.»

, «بابت انجام کاری به تهران رفته بودم و در یک‌هاستلی(اقامتگاه) اقامت داشتم، این دوستان هم آن‌جا بودند، شب‌ها بعد از کار در حیاط می‌نشستیم و گپ می‌زدیم. یک شب با یک شخص چینی دیگه(شیائویو) و او(وِین) داشتیم گپ می‌زدیم درحالی که شیائویو داشت از من فیلم می‌گرفت. گاهی هم فکر می‌کردم او(وِین) دارد با گوشی خودش کار می‌کند تا ‌‌این‌که دیشب (بعد از دیدن ویدئو در یوتیوب) فهمیدم از من یواشکی فیلم می‌گرفتند.», «بابت انجام کاری به تهران رفته بودم و در یک‌هاستلی(اقامتگاه) اقامت داشتم، این دوستان هم آن‌جا بودند، شب‌ها بعد از کار در حیاط می‌نشستیم و گپ می‌زدیم. یک شب با یک شخص چینی دیگه(شیائویو) و او(وِین) داشتیم گپ می‌زدیم درحالی که شیائویو داشت از من فیلم می‌گرفت. گاهی هم فکر می‌کردم او(وِین) دارد با گوشی خودش کار می‌کند تا ‌‌این‌که دیشب (بعد از دیدن ویدئو در یوتیوب) فهمیدم از من یواشکی فیلم می‌گرفتند.»,

 

,

 

,

ورود پلیس به ماجرا 

, ورود پلیس به ماجرا , ورود پلیس به ماجرا ,

با طرح این موضوع در فضای مجازی و طرح و مطالبه برخی از رسانه ها،عصر روز 7 خرداد ماه سال جاری، خبری منتشر شد که در آن سرهنگ سید احمد خسروی، رییس مرکز اطلاع‌رسانی و ارتباطات معاونت اجتماعی نیروی انتظامی در رابطه با ادعای این تبعه چینی مبنی بر ارتباط نامتعارف با دختران ایرانی و بررسی صحت و سقم آن توسط پلیس خبر داد.

, سرهنگ سید احمد خسروی،, سرهنگ سید احمد خسروی, رییس مرکز اطلاع‌رسانی و ارتباطات معاونت اجتماعی نیروی انتظامی ,

 

,

, ,

 

,

وی در این رابطه اظهار کرد: «تصاویری در فضای مجازی مبنی بر ادعای ارتباط نامتعارف با کاربران ایرانی توسط یکی از اتباع بیگانه، منتشر شده است که با توجه به انتشار وسیع این تصاویر در فضای سایبر بسیاری از هموطنان و اصحاب رسانه خواستار رسیدگی به این موضوع شدند.»

, «تصاویری در فضای مجازی مبنی بر ادعای ارتباط نامتعارف با کاربران ایرانی توسط یکی از اتباع بیگانه، منتشر شده است که با توجه به انتشار وسیع این تصاویر در فضای سایبر بسیاری از هموطنان و اصحاب رسانه خواستار رسیدگی به این موضوع شدند.»,

رییس مرکز اطلاع‌رسانی و ارتباطات نیروی انتظامی افزود: «پرونده‌ای با همین عنوان به‌صورت مشترک در دو پلیس تخصصی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با پیگیری و مشخص شدن صحت و سقم این موضوع تشکیل شده است.»

, «پرونده‌ای با همین عنوان به‌صورت مشترک در دو پلیس تخصصی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با پیگیری و مشخص شدن صحت و سقم این موضوع تشکیل شده است.»,

سرهنگ خسروی در خاتمه اظهاراتش تصریح کرده بود: «به‌محض مشخص شدن ابعاد ماجرا مراتب به‌سرعت اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

, «به‌محض مشخص شدن ابعاد ماجرا مراتب به‌سرعت اطلاع‌رسانی خواهد شد.»,

و بالاخره پس از گذشت زمانی کمتر از 72 ساعت از تشکیل پرونده این جوان متمرد چینی به دست نیروهای اطلاعاتی و انتظامی دستگیر شد.

,

 

,

دستگیری تبعه متخلف چینی از چه جهت اهمیت دارد؟

, دستگیری تبعه متخلف چینی از چه جهت اهمیت دارد؟, دستگیری تبعه متخلف چینی از چه جهت اهمیت دارد؟,

دستگیری فرد مورد بحث از این جهت اهمیت دارد که بسیاری از کاربران فضای مجازی و حتی دختران اغفال شده در این ماجرا هیچ رد و نام و نشانی از کار و فعالیت شغلی و حتی علت حضور وی در ایران در دست نداشتند.

,

برخی نوشته بودند که وی جزو دستگاه دپیلماسی و از اعضای سفارت کشور چین در تهران است؛ برخی هم وی را به جریان کهنه صید ماهی ترال در خلیج فارس منتصب کرده بودند.

,

 

,

, ,

صید ترال/ عکس تزئینی است

, صید ترال/ عکس تزئینی است,

 

,

اما گروه سوم که خواسته و ناخواسته سوء استفاده یک جوان فاسد چینی را دستاویزی برای عقده گشایی های سیاسی و ضربه زدن به حاکمیت و تمامیت ارضی کشور قرار داده، با تأسی به قراردادهای دوره پهلوی مدعی شده بودند که چینی ها در ایران حق کاپیتولاسیون دارند و از مصونیت سیاسی برخوردارند! بنابراین در صورت دستگیری جوان چینی متخلف قانون هم نمی تواند برخوردی با وی به عمل بیاورد.

,

در واقع گروه سوم با بدبینی تمام، یک حادثه را بهانه ضربه زدن به روابط سیاسی- تجاری و روایط دوستانه ایران و چین کرده بودند و به این طریق دلخوش به تسویه حساب سیاسی بودند. 

,

یکی از کاربران در رابطه با تخلف و احتمال دستگیری این تبعه چینی اظهار نامیدی کرده و نوشته بود: «در سرزمینی که روسریت عقب بره، ماشینت توقیف می شه، آیا برای بازداشت و محاکمه این پست فطرت اقدام خواهد شد؟»

, «در سرزمینی که روسریت عقب بره، ماشینت توقیف می شه، آیا برای بازداشت و محاکمه این پست فطرت اقدام خواهد شد؟» ,

 

,

, ,

 

,

 

,

حقوق بین الملل و اظهارت هموطنان 

, حقوق بین الملل و اظهارت هموطنان , حقوق بین الملل و اظهارت هموطنان ,

امیر بی‌پروا، پژوهشگر حقوق بشر بین الملل و مدرس دانشگاه علوم قضایی درباره جرم تبعه چینی در ایران و شایعاتی مبنی بر برخورداری از حق کاپیتولاسیون و مصونیت چینی‌ها در ایران می‌گوید: « مصونیت داشتن تنها در کنوانسیون وین و در رابطه با مصونیت داشتن دیپلماتیک و کنسولی است که در مورد این فرد هیچ مدرکی وجود ندارد که این تبعه مدرک دیپلماتیک داشته باشد.»

, امیر بی‌پروا، پژوهشگر حقوق بشر بین الملل و مدرس دانشگاه علوم قضایی, امیر بی‌پروا،, مصونیت داشتن تنها در کنوانسیون وین و در رابطه با مصونیت داشتن دیپلماتیک و کنسولی است که در مورد این فرد هیچ مدرکی وجود ندارد که این تبعه مدرک دیپلماتیک داشته باشد.»,

 

,

اخراج طبق قانون مجازات اسلامی به عنوان عنصر نامطلوب

, اخراج طبق قانون مجازات اسلامی به عنوان عنصر نامطلوب, اخراج طبق قانون مجازات اسلامی به عنوان عنصر نامطلوب,

وی در ادامه افزوده: « ضمن آنکه مصونیت دیپلماتیک هم به این معنا نیست که طرف هر کاری که بخواهد انجام بدهد و دولت خودش می‌تواند وی را تحت تعقیب قرار دهد و ما هم به عنوان عنصر نامطلوب می‌توانیم اخراجش کنیم به فرض اینکه یک مامور سیاسی از کشور چین باشد؛ اساسا شهروند چینی هیچ مصونیتی ندارد و طبق قوانین و مقرارت ما و طبق قانون مجازات اسلامی قابلیت تعقیب و محاکه را دارد.»

, « ضمن آنکه مصونیت دیپلماتیک هم به این معنا نیست که طرف هر کاری که بخواهد انجام بدهد و دولت خودش می‌تواند وی را تحت تعقیب قرار دهد و ما هم به عنوان عنصر نامطلوب می‌توانیم اخراجش کنیم به فرض اینکه یک مامور سیاسی از کشور چین باشد, ضمن آنکه مصونیت دیپلماتیک هم به این معنا نیست که طرف هر کاری که بخواهد انجام بدهد و دولت خودش می‌تواند وی را تحت تعقیب قرار دهد و ما هم به عنوان عنصر نامطلوب می‌توانیم اخراجش کنیم به فرض اینکه یک مامور سیاسی از کشور چین باشد, ؛ اساسا شهروند چینی هیچ مصونیتی ندارد و طبق قوانین و مقرارت ما و طبق قانون مجازات اسلامی قابلیت تعقیب و محاکه را دارد.», اساسا شهروند چینی هیچ مصونیتی ندارد و طبق قوانین و مقرارت ما و طبق قانون مجازات اسلامی قابلیت تعقیب و محاکه را دارد.»,

 

,

حرف آخر

, حرف آخر, حرف آخر,

در پایان لازم است خطاب به افرادی که شرف ملی خود را بهانه ای برای عرض اندام های غرض ورزانه کرده اند، متذکر شد که فیلم‌های منتشر شده در صفحه این تبعه چینی به هیچ عنوان حاوی صحنه‌های مستهجن نیست. زیرا مطابق قوانین یوتیوب اگر کلیپ‌های تهیه شده، حاوی تصاویر مستهجن باشد پیش از ورود پلیس ایران به پرونده خود یوتیوب، نه تنها تصاویر بلکه صفحه این جوان را حذف خواهد کرد.

, فیلم‌های منتشر شده در صفحه این تبعه چینی به هیچ عنوان حاوی صحنه‌های مستهجن نیست.,

ضمن آنکه نیروهای مدافع این آب و خاک در برخورد با هنجار شکنی هایی از این دست که پای آبروی مردم در بین باشد، با قدرت ورود خواهند کرد؛ همانگونه که در جریان تخلف این تبعه چینی پلیس به وعده خود عمل کرد.

,

بی تردید نقطه عطف این پرونده هم در برخورد قاطع محاکم قضایی با این متخلف چینی به سمع و نظر همگان خواهد رسید. 

,

انتهای پیام/  

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه