اخبار داغ

کووید ۱۹ همچنان در کمین است؛

نسخه رژیم درمانی برای بیماران مبتلا به کرونا/چه غذاهایی سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند؟

نسخه رژیم درمانی برای بیماران مبتلا به کرونا/چه غذاهایی سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند؟
کووید ۱۹ همچنان در کمین است تا افرادی را گرفتار خودش کند، این موضوع ضرورت استفاده از نسخه تغذیه ای مناسب را برای درمان این بیماری و جلوگیری از تضعیف سیستم ایمنی بدن دوچندان می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ هنوز کرونا رخت سفر نبسته و همچنان در کمین طعمه هایش نشسته است، ویروسی منحوس که از زمان شیوع تاکنون بسیاری را به کام مرگ کشانده، از جوانانی که امید آینده بودند گرفته تا مدافعان سلامتی که در خط مقدم قرار داشتند.
 
آری این بیماری، پیر و جوان نمی شناسد، می تواند همگان را گرفتار خودش کند، اما در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و در زمان ابتلا از دستورات تغذیه ای صحیح پیروی نمی کنند، می تواند تاثیرات شدیدتری به جای بگذارد و حتی به زندگی شان پایان دهد.

افراد زیادی بوده اند که طبق اعلام پزشکان به دلیل ضعف در سیستم ایمنی بدن و بی توجهی به اصول درست تغذیه گرفتار این بیماری شدند و بدنشان تحمل آن را نداشت و دیگر در میان ما نیستند.
 
بنابراین آنچه این روزها الزامی بوده و مورد تاکید قرار دارد، تقویت سیستم ایمنی بدن با استفاده از توصیه کارشناسان این حوزه است، با توجه به این مهم اطلاع رسانی در این خصوص به عنوان یکی از برنامه های این پایگاه خبری در روزهای کرونایی در دستور کار قرار گرفته است.

تقویت سیستم ایمنی بدن؛ بهترین راه مقابله با کرونا
 
در همین راستا مسعود فیروزکوهی، کارشناس تغذیه دانشگاه  علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: برای مقابله با بیماری کرونا، بهترین شیوه ارتقا و تقویت سیستم ایمنی بدن و تامین میزان نیاز به مایعات، الکترولیت ها، انرژی، پروتئین و ریزمغذی هاست.
 
وی ادامه داد: وعده های غذایی بیشتر و مقدار هر وعده کمتر باشد، به خصوص اگر کاهش اشتها اتفاق افتاده است. در افراد مبتلا به کرونا تامین انرژی و پروتئین با کیفیت بالا بسیار مهم هست. مصرف منابع غذایی غنی از ویتامین C، D، A ، E، روی، ویتامین B6 و منابع حاوی پروبیوتیک نیز توصیه می شود.
 
این کارشناس گفت: به ازای هر درجه تب باید میزان انرژی دریافتی افزایش یابد، گوشت ها شامل سفید و قرمز برای تامین پروتئین، مصرف انواع ماهی حداقل دو بار در هفته نیز مفید است، این مواد غذایی حاوی چربی های امگا 3 هستند که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارند.
 
وی با بیان این که ماهی ها منبع خوبی از سلنیوم هستند که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارند، اظهار کرد: تخم مرغ سرشار از پروتئین عالی است و حبوبات پروتئین خوبی دارند و ترکیب نان با غلات آن را کاملتر می کند. مصرف عدس، خوراک لوبیا، لبنیات کم چرب و غلات نیز توصیه می شود.

اهمیت سلامت دستگاه گوارش
 
فیروزکوهی استفاده منظم از ماست های پروبیوتیک را مفید دانست و افزود: این مواد در سلامت دستگاه گوارش و ممانعت از رشد و تکثیر انواع میکروب ها نقش دارند، به علاوه ماست منبع خوبی از پروتئین و روی است.
 
به گفته وی، مغزها هم پروتئین خوبی دارند، گنجاندن انواع آجیل و مغزهای بی نمک در برنامه غذایی برای تقویت سیستم ایمنی مناسب است، آجیل ها منبع خوبی از ویتامین E و روی و سلنیوم است، البته نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

این کارشناس تغذیه بیان کرد: جوانه ها به دلیل داشتن انواع ویتامین های B، مصرف غلات کامل مانند نان های سبوس دار، غلات حاوی ویتامین های گروه B و سلنیوم هستند که می تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند.
 
وی ادامه داد: میوه ها به خصوص انواع مرکبات شامل پرتقال، نارنگی، لیمو ترش، گریپ فروت، کیوی و توت فرنگی حاوی ویتامین C هستند که مصرف منظم و روزانه حداقل دو عدد در روز نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد.
 
فیروزکوهی مصرف جوشانده آویشن و پونه کوهی، سیر، پیاز و پیازچه را به علت داشتن ترکیبات گوگردی توصیه کرد و گفت: مایعات کافی و به صورت مکرر هر ساعت یکبار مصرف شود، مایعات گرم، سوپ سبزیحات، سوپ مرغ که ترکیب متنوع دارد، بذرها مثل بارهنگ، خاکشیر، تخم شربتی و اسفرزه، آب را خوب جذب می کند.

محدویت های غذایی در بیماران مبتلا به کرونا
 
وی با اشاره به محدودیت های غذایی در بیماران مبتلا به کرونا، افزود: مصرف فشکر، قندر و مواد غذایی حاوی این مواد تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن هستند، سرخ کردنی ها به دلیل تولید مواد التهاب زا در بدن و تضعیف سیستم ایمنی محدود و گز، سوهان، نقل، نبات، کیک و کلوچه و سایر شیرینی جات حذف شود.
 
این کارشناس اظهار کرد: غذاهای حاوی اسیدهای چرب ترانس در لبنیات پرچرب، شیرینی های خامه ای، روغن های نباتی هیدروژنه، روغن های با زنجیره اسید چرب طولانی مثل روغن دنبه، غذاهای شور و پرنمک، فست فودها باعث افزایش التهاب ها و تضعیف سیستم ایمنی بدن می شوند.
 
وی ادامه داد: توصیه می شود غذاها به صورت آب پز و بخار پز تهیه و در هنگام اپیدمی، از مصرف آن در بیرون منزل خودداری و غذا به صورت کامل طبخ شود، چراکه نوع نیم پز آن مناسب نیستند، در مراحل اولیه، قرنطینه در منزل و رعایت اصول بهداشتی فردی و عمومی ضروری است.

در صورت ابتلا به کرونا ...
 
فیروزکوهی بیان کرد: در صورت ابتلا، لوازم شخصی و جداگانه استفاده شود و هنگام شستن و نگهداری جدا از وسایل دیگران باشد. از آنجایی که امکان ابتلای ویروس از طریق بسته بندی مواد غذایی وجود دارد، بنابراین ضدعفونی بسته ها قبل از ورود به خانه ضروری است.
 
به گفته وی، مصرف منظم وعده های اصلی غذایی و میان وعده در طی روز با تاکید بر مصرف صبحانه نیز توصیه می شود، مرغ و تخم مرغ منبع خوبی از عنصر روی بوده که کوفاکتور بسیاری از آنزیم های مهم و موثر در عملکرد غشای سلولی و موثر در پرولیفراسیون سلول هاست.
 
این کارشناس تغذیه تاکید کرد: از مصرف غذا در بیرون از منزل و محل کار اجتناب شود، چراکه غذاهای بیرون از منزل ممکن است با رعایت نکات بهداشتی دقیق تهیه نشده و نمک و چربی اشباع و ترانس بالایی داشته باشد که سبب تضعیف سیستم ایمنی خواهد شد.
 
وی خاطرنشان کرد: به طور کلی بیمارانی که به علت بیماری های زمینه ای مانند دیابت یا فشار خون از رژیم خاصی تبعیت می کنند، در صورت ابتلا به کرونا لازم است، پرهیزهای رژیم غذایی  خاص  بیماری خود را ادامه دهند.
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
, تقویت سیستم ایمنی بدن؛ بهترین راه مقابله با کرونا, تقویت سیستم ایمنی بدن؛ بهترین راه مقابله با کرونا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, اهمیت سلامت دستگاه گوارش, اهمیت سلامت دستگاه گوارش,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, محدویت های غذایی در بیماران مبتلا به کرونا, محدویت های غذایی در بیماران مبتلا به کرونا,
,
,
,
,
,
,
,
, در صورت ابتلا به کرونا ..., در صورت ابتلا به کرونا ...,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه