اخبار داغ

گزارش؛

وقتی حیوانات آرامش یک شهر را می‌گیرند/ کوتاهی شهرداری فریدونشهر قابل تعقیب قضایی است

وقتی حیوانات آرامش یک شهر را می‌گیرند/ کوتاهی شهرداری فریدونشهر قابل تعقیب قضایی است
حمله چند روز پیش یک قلاده شغال به یک شهروند فریدونشهری داستان تکراری حیوانات مزاحم شهری است که چند سالی است در سایه بی مسئولیتی ارگان‌هایی نظر شهرداری، آرامش را از این شهر گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ فریدونشهر در جوار منطقه حفاظت شده ستپله و بر روی کوهستان واقع شده و مهمترین شاخصه این شهر، طبیعت جذاب و بکر آن است. طبیعتی که هر چند طی سال‌های اخیر دستخوش تغییرات انسانی شده است اما هنوز بارزترین نمود فریدونشهر است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

طبیعتاً یکی از ویژگی‌های طبیعت حیوانات گوناگون و بسیار زیادی است که در این بستر زندگی می‌کنند. اما این طبیعت تا زمانی جذاب است و این حیوانات تا زمانی می‌توانند در فاصله چند کیلومتری انسان‌ها زندگی کنند، که طغیان نکرده و وارد زندگی انسان‌ها نشوند.

,

اما متأسفانه در سال‌های گذشته به علل مختلفی این چنین شده است. خشکسالی، ضعیف شدن مراتع و از بین رفتن گونه‌های جانوری ضعیف‌تر یکی از این عواملی است که سبب شده حیواناتی همچون روباه و شغال و سگ از محل زندگی طبیعی خود جدا شده و بستر زندگی خود را به داخل شهرها بکشانند.

,

آزاردهنده است که هنگام تردد در کوچه و خیابان یکباره با سگ و شغال و روباه برخورد کنید و احیاناً با واکنشی از سمت این حیوانات مانند صدای پارس سگ‌ها و یا دنبال شما آمدن هم روبرو شوید یا جرأت نکنید فرزند خود را برای بازی به کوچه و خیابان بفرستید چرا که احتمال حمله سگ‌های ولگرد به او وجود دارد. همانند آن ه سه سال پیش در شهر امیراباد واقع در شهرستان نجف آباد رخ داد و ککودک هفت ساله‌ای مورد حمله سگ‌های ولگرد قرار گرفت.

,

حال و روز این روزهای فریدونشهر این چنین بوده و بسیاری از مردم بام ایران با ارسال پیام برای این رسانه خواستار پیگیری این موضوع شده‌اند. چند روز قبل بود که خبر حمله یک شغال به یک خانم در شهر پیچید و بارها نیز مردم از حمله سگ‌ها به خود در سطح معابر این شهر شکایت کرده‌اند.

,

رئیس دفتر حفاظت محیط زیست شهرستان فریدونشهر در این رابطه ضمن تأیید این مطلب، به خبرنگار صاحب نیوز گفت: چند روز پیش گزارشی در رابطه با حمله یک قلاده شغال به چند نفر در یک روز به دست ما رسید لذا بلافاصله عملیات جستجوی برای این حیوان را آغاز کرده و آن را از بین بردیم و سر آن را برای انجام آزمایش هاری تحویل شبکه دامپزشکی فریدونشهر دادیم.

,

محمد میکلانی اظهار کرد: شغال و روباه که از لحاظ فیزیکی بسیار شبیه هم هستند در حالت عادی از انسان فرار می‌کنند اما گاهی نیز رفتارهای این چنینی از خود بروز می‌دهند که مهمترین علت این رفتار می‌تواند طغیان هاری در آن‌ها باشد.

,

وی عنوان کرد: ریختن ته مانده سفره در سطح شهر سبب شده این حیوانات یک منبع خوب برای تهیه غذای خود پیدا کرده و به زندگی در شهرها عادت کنند.

,

احتمال وجود هاری در شغال ها

, احتمال وجود هاری در شغال ها, احتمال وجود هاری در شغال ها,

محمدرضا موسی خانی، مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان فریدونشهر، در گفتگو با صاحب نیوز بیان کرد: به احتمال زیاد رفتار این شغال ناشی از ابتلا به هاری بوده است اما برای اظهار نظر دقیق باید صبر کرد و دید چه نتیجه‌ای از طرف آزمایشگاه دامپزشکی تبریز در رابطه با این مورد اعلام می‌شود.

,

پیش از این تنها زمستان‌ها که همه جا پوشیده از برف بود و غذا برای وحوش کمیاب می‌شد، می‌شد تعداد معدودی شغال و روباه در شهر مشاهده کرد اما اکنون در فصل تابستان و بهار هم در سطح شهر پر از شغال و روباه است.

,

اما برخی از مردم علت این موضوع را مسأله دیگری می‌دانند. این عده معتقدند برهم خوردن تعادل زنجیره غذایی در طبیعت سبب شده جمعیت روباه، شغال و همچنین سگ‌های ولگرد در طبیعت اطراف فریدونشهر رو به افزایش بگذارد. شکار کفتار یا کفتارهای ساکن در این طبیعت یکی دیگر از عللی است که در این رابطه عنوان شده است.

,

مطابق قانون «دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد» سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ابلاغ پاییز 1387 در 15 صفحه و 12 ماده وظیفه برخورد با این پدیده و کنترل سگ‌های ولگرد را برعهده شهرداری‌ها گذاشته است. وظیفه‌ای که در فریدونشهر شهرداری همچون سایر وظایف خود ناکام و رها گذاشته است.

,

هر چند این قانون «دستور العمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد» نامگذاری شده است اما طبیعتاً شامل سایر حیوانات مزاحم شهری مانند شغال و روباه نیز می‌شود، همان طور که در برخی از مواد آن به جای عبارت «سگ‌های ولگرد» به صراحت «حیوانات مزاحم شهری» عنوان شده است.

,

اما از لحاظ حقوقی این ترک فعل می‌تواند مورد تعقیب قضایی قرار بگیرد و در صورتی که فردی توسط این حیوانات مورد حمله واقع شود، اگر کم کاری یا ترک فعل شهرداری در رابطه با جمع آوری این حیوانات برای دستگاه قضا اعمّ از قاضی دادگستری و یا دادستان به عنوان مدافع حقوق عامه اثبات شود، که البته این موضوع به راحتی قابل احصا است، می‌تواند دستور تعقیب قضایی و یا مجازات عوامل مربوطه در شهرداری را صادر کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه