اخبار داغ

مدیر زراعت جهاد کشاورزی اصفهان:

مزارع گندم به سرنوشت زاینده رود خشکیده دچار شد/ خشکی زنده رود و شرایط اقلیمی اصفهان را نیازمند گندم سایر استان ها کرد

مزارع گندم به سرنوشت زاینده رود خشکیده دچار شد/ خشکی زنده رود و شرایط اقلیمی اصفهان را نیازمند گندم سایر استان ها کرد
مدیر زراعت جهاد کشاورزی اصفهان، گفت: وضعیت کشاورزی بخاطر شرایط اقلیمی و وضعیت منابع آبی، بسیار نامساعد است. ما در کشت‌های گندم و جو و سایر کشت‌های بهاره دچار مشکل هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا پیمان فیروز نیا در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز، اظهار کرد: از ابتدای سال گذشته با توجه به اینکه وضعیت آب پشت سد در وضعیت مناسبی قرار داشت آب برای انجام کشت پاییزه مهیا نشد و سطح کشت گندم استان که سال گذشته حدود ۶۰ هزار هکتار بود، به ۴۱ هزار هکتار کاهش پیدا کرد. یعنی امسال نزدیک به ۲۰ هزار هکتار سطح زیر کشت استان به نسبت سال گذشته کاهش داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

مدیر زراعت جهاد کشاورزی اصفهان افزود: در ادامه با نبود بارندگی، سطح‌هایی که کشت شده بود دچار ترک و خشکی شوند. همچنین در زمستان سرمای طولانی‌مدت را داشتیم که در مناطق کشت تنش دیگری بود. در بهمن ماه گیاهان تغییر حالت دادن و از رویشی به  زایشی رفتند اما به‌علت هوای سرد باعث خسارت شد.

,

وی تصریح کرد: در اوایل فروردین ماه در سطح استان خاک و باد شدید را داشتیم که باعث شد، روزنه های گیاهان بسته شود و فتوسنتز کاهش پیدا کند. در مجموع کلیه این عوامل باعث شد که ما در عملکرد محصول دچار مشکل بشویم و پیش بینی می‌کنیم که ۲۵ تا ۳۰ درصد سطح زیر کشت گندم آبی استان دچار مشکل بشود.

,

فیروزنیا با اشاره به شرایط کشت گندم دیم، بیان کرد: کشت گندم دیم امسال حدود ۲۳ هزار هکتار در مناطق جنوبی و غربی بوده است که متاسفانه ما در زمستان و بهار بارندگی کافی را نداشتیم.  پیش‌بینی می‌شود اگر این روند ادامه پیدا کند کلیه مزارع دیم  دچار خسارت بشود و برداشت در حد بسیار ناچیز باشد. همچنین وضعیت معیشتی کشاورزان دچار مشکل می‌شود.

,

وی ابراز داشت: گرانی گندم را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند.  محصولی مثل گندم در بازار قیمت تضمینی دارد و خرید توسط دولت با قیمت ۵۰۰۰ تومان انجام و توزیع می شود. خوشبختانه محصولات کشاورزان به موقع تامین می شود اما استان اصفهان نیاز گندم را نمی‌تواند تامین کند و از استان‌های دیگر یا خارج از استان تامین می‌کند.

,

مدیر زراعت جهاد کشاورزی اصفهان،گفت: ممکن است در سال جاری درسطح کل کشور برای تامین گندم دچار مشکل بشویم و با توجه به خشکی هایی که وجود دارد نتوانیم گندم مورد نیاز در داخل کشور را تامین بکنیم، احتمال این است که واردات گندم انجام بشود، با توجه به اینکه واردات گندم با عرض ۴۲۰۰ تومانی انجام می‌شود.

,

وی ادامه داد: به لحاظ مشکلات تولید، بعید است افزایش قیمت در پیش داشته باشیم مگر اینکه هیئت دولت مصوب کند، تغییراتی روی قیمت آرد در اختیار نانوایان قرار می دهند، انجام دهد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه