اخبار داغ

امام جمعه گیلانغرب:

امام راحل وظیفه حوزه های علمیه را در تشویق مردم به امورات سیاسی و اجتماعی جامعه می بینند

امام راحل وظیفه حوزه های علمیه را در تشویق مردم به امورات سیاسی و اجتماعی جامعه می بینند
حجت الاسلام مجتبی فاطمی نسب گفت: امام خمینی(ره) با یک درایت و سیاست توأم با ایمان و معرفت وظیفه حوزه های علمیه را در تشویق مردم به انجام امورات سیاسی و اجتماعی جامعه می بینند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  حجت الاسلام مجتبی فاطمی نسب در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد ،درباره مکتب امام خمینی(ره) و رسالت حوزه های علمیه در تحقق اندیشه های اسلام ناب محمدی بر گرفته از سخنان گهربار امام راحل اظهار داشت: امام خمینی(ره) به عنوان طراح اصلاح اساس و ساختار حوزه‌های علمیه در سال ۱۳۲۸ با همکاری مرحوم آیت الله حائری و آیت الله بروجردی نقش بسیار مهمی داشتند.

وی افزود: یکی از مباحثی که امام راحل از ابتدا در رابطه با حوزه های علمیه و روحانیت دنبال می کردند تاکید بر جایگاه حوزه های علمیه به عنوان امانتداران الهی بوده است.

حجت الاسلام فاطمی نسب گفت: حوزه های علمیه محل تدریس، تعلیم، تبلیغ و رهبری مسلمانان و جای امانت داران و جانشینان پیغمبران بوده و بدیهی است که نمی توان امانات الهی را به دست هر فردی سپرد.

وی عنوان کرد: امام راحل در بحث اصلاح و تحول در حوزه های علمیه بر مسئولیت پذیری طلاب تاکید داشتند و در آخرین سخنرانیشان تحت عنوان منشور روحانیت در اسفند سال ۱۳۶۷ خطاب به روحانیون، مراجع، مدرسین، طلاب، ائمه جمعه و جماعت علاوه بر اینکه از عملکرد روحانیت در دفاع از نظام، تبیین حقانیت انقلاب و استراتژی‌های مناسب روحانیت در دوران دفاع مقدس مباحثی را مطرح کردند در بیان جایگاه علمی، اجتماعی، سیاسی و تربیتی روحانیت اصیل و انقلابی، آسیب ها و چالش هایی که تهدید کننده حوزه های علمیه در آینده است نکاتی را مطرح کردند.

امام جمعه شهرستان گیلانغرب گفت: امام راحل در منشور روحانیت به دعوت طلاب و روحانیون برای انجام فعالیتها و کارهای اجرایی در آینده پرداختند که طلاب موظف به قرارگیری و برعهده گیری مسئولیت در سیستم اجرایی و حاکمیت هستند.

حجت الاسلام فاطمی نسب خاطرنشان کرد: بنیان گذار کبیر انقلاب فرمودند: طلاب باید کارهای قضایی و اجرایی را برای خود به عنوان یک امر مقدس و ارزش الهی بدانند و برای خود شخصیتی قائل شوند که در حوزه های علمیه ننشسته اند بلکه برای اجرای حکم خدا راحتی حوزه را رها کرده اند و مسئول کارهای حکومت اسلامی شدند.

وی افزود: همچنین یکی از مطالبی که امام خمینی(ره) در آخرین وصیت خود به عنوان منشور روحانیت به آن اشاره کردند مسئولیت پذیری طلاب در حوزه های علمیه نسبت به انحرافاتی است که در جامعه اسلامی در اثر غفلت ها و تعدد آرا ممکن است افزایش یابد بنابراین حوزه علمیه باید نسبت به همه اقشار مسئولیت پذیرتر  باشد.

امام جمعه شهرستان گیلانغرب گفت: تکلیف مداری جامعه به اقتضای زمان از منویات امام راحل در مقوله حوزه های علمیه است که تحت عنوان جهاد علمی در بیانات امام خمینی(ره) تعبیر می‌شود.

وی افزود: در این راستا امام خمینی(ره) فرمودند روحانیون باید به بحث جهاد تبلیغی به اقتضای زمان‌های مختلف به عنوان یک ارزش و تکلیف توجه کنند.

امام جمعه شهرستان گیلانغرب خاطرنشان کرد: از مباحثی که در باب تکلیف مداری جز سخنان گهربار امام راحل در حوزه‌های علمیه بوده تشویق مردم در امورات اجتماعی و سیاسی جامعه است.

حجت الاسلام فاطمی نسب تصریح کرد: امام خمینی(ره) با یک درایت و سیاست توأم با ایمان و معرفت وظیفه حوزه های علمیه را در تشویق مردم به انجام امورات سیاسی و اجتماعی جامعه می بینند.

وی افزود: همچنین یکی از دغدغه های بنیان گذار کبیر انقلاب رسالت حوزه های علمیه در بحث ریاست جمهوری و انتخابات بوده تا جایی که در پاسخ به یکی از طلاب درباره وظیفه طلاب در انتخابات فرمودند در قضیه تعیین رئیس‌جمهوری بر همه مکلف های ایران واجب است که در این امر دخالت داشته باشند و اگر دخالت نکنند و صدمه ای به اسلام برسد یک به یک مسئول هستیم.

حجت الاسلام فاطمی نسب گفت: هچنین امام خمینی(ره) یکی از رسالتهای حوزه علمیه و روحانیون را ایستادگی در مقابل جریانات انحرافی و توطئه‌ها اعلام کردند.

وی با بیان اینکه امام راحل در بیانات مختلف به رسالت و نقش حوزه های علمیه اشاره کردند، افزود: در طول تاریخ انقلاب و قبل از انقلاب می بینیم هیچ کانون و مرکزی در ایران نبود که بتواند ملت را بسیج کند مگر روحانیت و حوزه های علمیه به عنوان پرچمداران دین با شعارهای دینی.

حجت الاسلام فاطمی نسب خاطرنشان کرد: در کشور ما بر اساس تجربه باید با چشم دقت به چنین مباحثی نگاه کرد و به تشریح این مسائل برای جامعه امروزی پرداخت.

وی عنوان کرد: حوزه های علمیه در قضیه مشروطه و قضای قبل از اسلام و انقلاب اسلامی هم نقش ویژه‌ای داشتند به گونه ای که اگر در قضیه مشروطه علما نبودند، مشروطیت ایجاد نمی‌شد یا حتی به پیروزی نمی رسیدند و قبل از انقلاب نیز همواره نوچه های انگلیسی در ایران شعارهای دینی را کنار می‌زدند.

حجت الاسلام فاطمی نسب خاطرنشان کرد: امروز هم اگر روحانیت به تعبیر مقام معظم رهبری در قبال حکومت و جامعه بی اعتنا و بی موالات باشد، تحرکات جامعه را نبیند و در مسائل جامعه سهیم و اثرگذار نباشد و در میدان جامعه و انقلاب اسلامی حضور نداشته باشد هم خود را ضایع کرده و هم حکومت اسلامی تضعیف می‌شود.

 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه