اخبار داغ

نقش پسماندهای خانگی در آلودگی آب های کشاورزی حاشیه یاسوج

نقش پسماندهای خانگی در آلودگی آب های کشاورزی حاشیه یاسوج
آلودگی ها آبهای کشاورزی در چند سال اخیر در حاشیه های یاسوج به گونه ای بوده که صدمات زیادی را به کشاورزان و ساکنینی که در این مناطق مبادرت به کشاورزی کرده زده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس، استان کهگیلویه وبویراحمد و بخصوص مناطق سردسیری آن که در همسایگی رودخانه بشار،خرسان، چیتاب و حتی پل کلو قرار دارند به دلیل برخورداری از آبهای سطحی روان، مهمترین سبد معیشتی انان همیشه تولیدات محصولات کشاورزی از جمله برنج کاری و محصولات دیگر کشاورزی بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

در سالهای اخیر به دلیل کوچ جمعیت به مرکز استان و حواشی آن در مناطقی همچون مهریان، بلهزار،مادوان و مزدک و رودستاهای پایین دست این مناطق که در همجواری رودخانه بشار، باعث شده که آبهای سطحی در این مناطق از جمله رودخانه بشار که بیشتر برای مصارف کشاورزی از آن استفاده می شود دچار آلودگی های زیادی شود.

,

حتی آب بسیاری از زمین های حاصلخیز روستاهای مهریان و بلهزار به دلیل حاشیه نشینی های زیاد در این مناطق و عبور آب کشاورزی در بین کوچه پس کوچه های این روستاها با آغشته شدن پسماندهای همراه بوده که باعث شده آب مصارف کشاورزی در این مناطق دچار آلودگی های زیادی از حیث آبیاری محصولات شود.

,

, ,

این آلودگی ها در چند سال اخیر به گونه ای بوده که صدمات زیادی را به کشاورزان و  ساکنینی که در این مناطق مبادرت به کشاورزی کرده زده است و حتی نیز دیده شده که بعضاً زمین های حاصلخیز کشاورزی آنان آلوده به پسماند های خانگی نیز شود و مشکلات زیادی را برای آنها به باور آورد.

,

هرچند این آلودگی ها نیز در این زمین ها مشهود بوده اما آبیاری با این آبهای روان سطحی نیز می تواند به محصولات آنها صدمات زیادی را از حیث میکروبی و حتی واگیری بیماریهای عفونی برای این کشاورزان و ساکنین آنها داشته باشد.

,

 

,

موضوع آبیاری مزارع و آلودگی محصولات کشاورزی که سهم زیادی در سبد غذایی روزانه مردم دیار زاگرس دارد،معضلی است که از سالهای گذشته تاکنون، چالش های زیادی با خود به همراه داشته و در این بین،شاهد گره کشایی این موضوع از سوی مسئولان ذیربط نبوده ایم.

,

, ,

این موضوع در حالی است که پزشکان متخصص بیماریهای عفونی، معتقدند که خوردن این محصولات کشاورزی در این زمین های آلوده علاوه بر اینکه بیماریهای خطرناکی را به دنبال دارد، باعث می شود تا به خاطر نگرانی از مصرف این قبیل محصولات کشاورزی، سهم زیادی از تولیدات کشاورزی در این مناطق  کاهش یابد و همین مسئله می تواند سلامت مردم را به خطر بیاندازد.

,

هرچند که در سال زارعی جدید به دلیل کمبود آب و بارش های ضعیف کشاورزان در حوزه بویراحمد از کاشت محصولات کشاورزی همچون برنج محروم شده اند، اما می طلبد مسئولان ذیربط در این زمینه تصمیمات مقتضی و مهمی را داشته باشند تا بتوانند این معضل را هرچه سریعتر مرتفع کنند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه