اخبار داغ

در گفت و گو با کارشناس مسائل مذهبی مطرح شد؛

نقش کم نظیر امام صادق (ع) در احیای احکام سیاسی/سیره صادق آل‌پیامبر (ص)؛ بهترین الگو در روزهای انتخابات است

نقش کم نظیر امام صادق (ع) در احیای احکام سیاسی/سیره صادق آل‌پیامبر (ص)؛ بهترین الگو در روزهای انتخابات است
حجت الاسلام علیرضا اصغری حسامیه گفت: امام صادق (ع) در زنده کردن احکام، اقدامات و ترفندهای سیاسی نقش کم نظیری را دارد، سعی کنیم که از روش های مبارزاتی ایشان برای مبارزه با کسانی که جاه طلبی و دنیا طلبی و عافیت طلبی دارند، اما در قالب دلسوزان و منجیان ملت برآمده اند، الگو گیری کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام علیرضا اصغری حسامیه، کارشناس مسائل مذهبی با تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت امام صادق (ع) در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: امام صادق علیه السلام در هفدهم ربیع سال ۸۳ هجری قمری در مدینه به دنیا آمدند و دوره امامت ایشان بین ۱۱ امامی که به شهادت رسیدند، یکی از طولانی ترین دوره ها بود، چرا که ۳۴ سال امامت کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون ,

 
وی ادامه داد: عمر شریف امام صادق (ع) حدود ۶۵ سال ذکر شده است که در بین ۱۱ امامی که به شهادت رسیدند، باز هم سن عمر ایشان از دیگر ائمه بیشتر بود، لذا به آن حضرت، لقب شیخ الائمه را هم داده اند.
 
این کارشناس درباره چرایی انتساب مذهب شیعه جعفری به امام صادق (ع)، اظهار کرد: علت این انتساب به امام جعفر صادق (ع) نه به خاطر به وجود آوردن مذهب است، بلکه مذهب ما را پیامبر (ص) نامگذاری کردند و به امیرالمومنین علیه السلام فرمودند "انت و شیعتک" و امام اول ما امام علی (ع) است، اما با این وجود به ما شیعه یا فقه علوی نمی‌گویند.
 
وی تصریح کرد: به مذهب ما شیعه جعفری می گویند و دلیل آن این است که امام صادق (ع) با بیان معارف حقه اهل بیت (ع) و اسلام، مذهب ما را زنده کردند و قوت دادند، به حدی که در سه محور اصلی شامل احکام، اخلاقی و اعتقادی بیشترین احادیثی که داریم از امام صادق علیه السلام است.
 
اصغری حسامیه افزود: به خصوص در مسئله فقهی که به اندازه ای که از ایشان مطلب داریم از هیچ امام دیگری نداریم، اما از برخی اهل بیت (ع) از جمله امام حسن مجتبی (ع) و امام حسین (ع) گاهی احادیث فقهی به صد و بلکه ۵۰ مورد هم نمی رسد، اما از امام صادق (ع) چند صد حدیث داریم، لذا مذهب ما را از این جهت که فقه مان را صادق آل پیامبر (ص) زنده کرد، مذهب جعفری می گویند.
 
اقدامات و شیوه های سیاسی امام صادق (ع)
 
وی گفت: در بین اقداماتی که امام صادق علیه السلام انجام دادند و مواردی که از اسلام و شیعه زنده کردند، موضوع اقدامات و شیوه های سیاسی یکی از اصلی‌ترین معارف بود، به اندازه ای آن حضرت به این موضوع پرداختند که فرصتش برای امام دیگری فراهم نشده بود.
 
به گفته این خطیب؛ مسئله سیاست در فقه ما به عنوان یکی از پر رنگ ترین مقوله هاست به حدی که حضرت امام خمینی (ره) می فرمایند "تمام اسلام سیاست است"، امام صادق (ع) در زنده کردن احکام، اقدامات و ترفندهای سیاسی هم نقش کم نظیری را دارد.
 
اهمیت تامل در اقدامات سیاسی امام صادق (ع)

وی با بیان این که حضرت امام خمینی (ره) در صفحه ۲۷۰ جلد ۱ صحیفه شان می‌فرمایند "ولله اسلام همه‌اش سیاست است"،  اضافه کرد: امام صادق (ع) با ده خلیفه آخر اموی و دو خلیفه اول عباسی صفا و منصور دوانیقی که قاتل امام (ع) نیز هست، هم عصر بودند، با توجه به این هم عصری با دو نوع حکومت اموی و عباسیان و ۱۲ حاکم، این تغییر حکومت و تغییر حاکمان می‌طلبد که درباره اقدامات سیاسی ایشان تامل خاصی شود.
 
اصغری حسامیه افزود: اولین نکته که در اقدامات، سیره و سبک سیاسی امام صادق علیه السلام مد نظر قرار دارد، دوری جستن از سیره مسلحانه و سبک نظامی است، با توجه به اینکه بنی امیه ضعیف شده و بنی العباس هنوز روی کار نیامده بود، فرصتی بود برای حضرت، چرا که می توانستند در این بین اقدام به قیام مسلحانه کنند اما هرگز این کار را نکردند، به این دلیل که فرصت و شرایط برای جنگ مسلحانه فراهم نبود.
 
وی تصریح کرد: حتی کسانی که قیام مسلحانه کردند مثل ابومسلم خراسانی یا شهید والامقام زید، امام صادق (ع) آن ها را به همراهی نمی‌کنند و پذیرش فرماندهی و خلافت را از جانب آنها رد می کنند، حتی به ابومسلم می گویند که تو از ما و شیعه ما نیستی.
 
این کارشناس مذهبی اظهار کرد: توجه به جایگاه ویژه امام صادق علیه السلام در درگیری بنی امیه و بنی العباس حائز اهمیت است، عباسی ها حکومت خودشان را بنی العباس نامگذاری کرده‌اند، چراکه آن ها می خواستند از انتساب به پیامبر (ص) بهره ببرند و در بین مردم جایگاهی کسب کنند، خودشان را بنی العباس گفتند چون بعضی فرزندان عباس عموی رسول اکرم (ص) بودند و قصد داشتند این را برای کسب جایگاه به مردم بگویند.
 
 وی افزود: حال آنکه امام صادق (ع) نوه پیامبر (ص) بودند و به طور قطع در بین مردم جایگاه خاصی داشتند و اگر زمانه اجازه می‌داد تا ایشان اقدام کنند، جایگاه بهتری را کسب می کردند، البته بنی العباس در انتساب پیامبر (ص) و تکریم اولاد ایشان دروغ می‌گفتند، چون آنها صرفاً دنبال حکومت بودند و بعد از آنکه به هدف رسیدند، بد‌ترین رفتار‌ها را با اهل بیت (ع) داشتند و حتی خلیفه دوم عباسیان قاتل صادق آل پیامبر (ص) شد.

ارشاد، امر به معروف و نهی از منکر لسانی
 
اصغری حسامیه اذعان کرد: امام صادق (ع) علاوه بر دوری از درگیری با حاکمان وقت، سعی در ارشاد و راهنمایی و امر به معروف و نهی از منکر لسانی با حاکمان را داشتند، علیه آنها شمشیر نمی کشیدند و دوری هم نمی کردند، زمانی که لازم می شد برای معرفی اهل بیت (ع) و جلوگیری از تفسیر غلط قرآن و به انحراف کشیدن سیره پیامبر (ص) با حاکمان وقت وارد گفت‌وگو می شدند که گاهی در ملا عام، بعضی اوقات به صورت نامه یا پیغام بود.
 
وی با بیان این که امام صادق (ع) به نوعی بر حکومت وقت نظارت داشتند که از اسلام خیلی فاصله نگیرند، گفت: شیوه دیگری که در سیره سیاسی آن حضرت مشاهده می‌کنید، موضوع پر رنگ کردن تقیه هست، این مهم یکی از اعتقادات ما شیعیان است و ایشان آن را برابر با نماز می دانند.
 
این کارشناس اذعان کرد: البته کسانی که شناختی از معارف دین ندارند، گاهی تقیه را با نفاق اشتباه می‌گیرند، نفاق یک رذیله اخلاقی، دلیل ضعف، منفعت طلبی و عافیت طلبی، روش فرار از مسئولیت و دوری از هزینه شدن برای اسلام و در واقع نوعی وسیله برای کسب دنیاست، اما تقیه یک شیوه مبارزاتی برای حفظ سرمایه‌های اسلام برای وقت مناسب مبارزه است، نفاق رنگ عوض کردن، اما تقیه نوعی استراتژی و تاکتیک مبارزاتی و به معنی سپر است.
 
به گفته وی، کسی که تقیه انجام می دهد، ایمان خودش را پنهان و ظاهرش را به دلیل خطر جانی و امور دیگر در برخی از جاها با کافر هماهنگ می کند، اما منافق برعکس کفرش را پنهان می کند و ظاهراً خودش را مومن نشان می دهد، این فرق اصلی و ماهیتی تقیه و نفاق است.

 تشکیلاتی عمل کردن امام صادق علیه السلام
 
اصغری حسامیه بیان کرد: به یکی دیگر از اقدامات سیاسی امام صادق علیه السلام که در عصر امروز بسیار قابل توجه و کاربردی است، می توان به موضوع تشکیلاتی عمل کردن ایشان اشاره کرد، مقام معظم رهبری در کتاب انسان ۲۵۰ ساله در آغاز فصل زندگی آن حضرت مطرح کردند که ایشان مرد مبارزه و مرد میدان علم و دانش و تشکیلات بودند.
 
وی افزود: رهبر انقلاب عنوان می‌کنند که امام صادق (ع) تشکیلات بسیار قوی و شبکه بسیار قدرتمندی از خود و وکلای خودشان برای تاثیرگذاری در جامعه راه اندازی کردند که توجه به اقدامات تشکیلاتی ایشان برای امروز که ما دارای حکومت هستیم حساس و مهم است.
 
این خطیب گفت: با توجه به امکانات رسانه‌ای تشکیلات امروز، ارتباط برقرار کردن یک فرد با چند صد کیلومتر و بلکه چند هزار کیلومتر فاصله کار آسان‌تری است، اما امام صادق (ع) در دوره‌ای تشکیلات قوی را دایر کردند که ارتباط گیری با یاران و افراد به این راحتی نبود، اما می‌بینید که ایشان دارای یک شبکه قوی تشکیلاتی و اجرایی هستند که به تعبیر مقام معظم رهبری آن حضرت چیزی را اراده می‌کردند، توسط نماینده های شان در اقصا نقاط مطرح و هر خبری را می‌خواستند از سوی آن ها جمع‌آوری می‌شد و در اسرع وقت به اتمام می‌رسید.
 
به گفته وی، آنقدر تشکیلات امام صادق (ع) قوی عمل کرد که یارگیری از نزدیکان حکومت را هم در دستور کار خودشان داشتند، نمونه‌هایی را در این باره حتی بعد از ایشان، در دوره امام کاظم (ع) داریم و یکی از ثمرات تشکیلاتی عمل کردن حضرت این است که نخست وزیر حکومت عباسی علی بن یقطین مرید و مقلد امام کاظم علیه السلام (ع) بود.
 
اصغری حسامیه اذعان کرد: وجه دیگری که امام صادق (ع) برای مبارزات سیاسی خودشان در دستور کار داشتند، این بود که یاران خودشان را اهل فقه پرورش می دادند، یعنی شیعیان به شدت راز نگهدار بودند و این راز نگهداری یکی از عوامل اصلی موفقیت در مبارزه است، حتی در بعضی از روایات کسانی را که اصرار اهل بیت را فاش و منتشر کنند، لعنت کردند.

لزوم الگو گیری از روش های مبارزاتی امام صادق (ع) در روزهای انتخابات

وی گفت: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هستیم، دوره نقش‌آفرینی خاص مردم در عرصه سیاست برای انتخاب رئیس قوه مجریه است، مسئولی که مستقیم توسط مردم انتخاب می شود، بنابراین لازم است که در این ایام که تا برگزاری این رزمایش بزرگ سیاسی وقت باقیست، سعی کنیم که از امام صادق (ع) و روش های مبارزاتی ایشان برای مبارزه با کسانی که جاه طلبی و دنیا طلبی و عافیت طلبی دارند، اما در قالب دلسوزان و منجیان ملت برآمده اند، الگو گیری کنیم.
 
اصغری حسامیه افزود: همچنین برای معرفی کاندیدایی که فکر می‌کنیم اصلح و بهتر است، از سیره امام صادق استفاده کنیم، گفت و گوی منطقی و بیان مواضع مستدل و محکم مواردی است که در زندگی حضرت مورد توجه بود، توجه به اشکالات اساسی، برنامه‌ریزی و تقوای سیاسی را  باید از ایشان یاد بگیریم و در زندگی سیاسی خودمان اعمال کنیم.
 
انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
, اقدامات و شیوه های سیاسی امام صادق (ع), اقدامات و شیوه های سیاسی امام صادق (ع),
,
,
,
,
,
, اهمیت تامل در اقدامات سیاسی امام صادق (ع), اهمیت تامل در اقدامات سیاسی امام صادق (ع),
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ارشاد، امر به معروف و نهی از منکر لسانی, ارشاد، امر به معروف و نهی از منکر لسانی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,  تشکیلاتی عمل کردن امام صادق علیه السلام,  تشکیلاتی عمل کردن امام صادق علیه السلام,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه