اخبار داغ

پای خشکسالی بر گردن سرچمشه رودهای بزگ کشور؛

خشکسالی و بی‌آبی نفس پُرآب‌ترین استان کشور را به شماره انداخت/آتش‌سوزی‌های گسترده یکی از هزار آسیب خشکسالی‌های اخیر

خشکسالی و بی‌آبی نفس پُرآب‌ترین استان کشور را به شماره انداخت/آتش‌سوزی‌های گسترده یکی از هزار آسیب خشکسالی‌های اخیر
استان چهارمحال و بختیاری که خود سرشاخه سه رود بزرگ کشور است و زمانی به تولیدکننده آب در کشور معروف بود، هم‌اینک خود در بحران بی‌آبی دست و پا می‌زند تا جایی که حتی مردمانش آبی برای شرب ندارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل جهانبین نیوز؛ نگاهی به تاریخ زندگی انسان بر روی کره زمین نشان می‌دهد که زمین از ابتدا همواره در معرض مخاطرات طبیعی بوده است که بعضاً با نوسانات آب و هوایی، ازجمله سیل، طوفان‌های گرد و خاک، خشکسالی و... همراه است و در این بین خشکسالی یکی از مهم‌ترین این مخاطرات است.

خشکسالی جنبه‌های متفاوتی دارد که از آن جمله می‌توان به خشکسالی هواشناسی که از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است و به طول دوره خشکی بستگی دارد، خشکسالی هیدرولوژیکی در صورت طولانی شدن زمان خشکسالی هواشناسی و خشکیدن آب‌های سطحی و زیرزمینی رخ می‌دهد، خشکسالی کشاورزی و خشکسالی اقتصادی-اجتماعی، که بعد از یک دوره طولانی‌مدت خشکسالی هیدرولوژیکی و هواشناسی حادث و منجر به قحطی، مرگ و میر و مهاجرت می‌شود، اشاره کرد.
 
همان‌طور که بیان شد خشکسالی اختلالی است که مختص یک منطقه نبوده و ممکن است برای هر کشور یا هر شهری رخ دهد، گواه این امر وقوع خشکسالی در کشورهای مختلف دنیا است، اگر بخواهیم به چند نوع از بدترین خشکسالی‌ها در دنیا اشاره کنیم می‌توانیم از خشکسالی 1930 در آمریکا، خشکسالی چین، خشکسالی سال‌های 1896 تا 1901 در استرالیا، خشکسالی سال‌های 1740 تا 1750 میلادی آفریقای مرکزی و خشکسالی سال 2010 شرق و جنوب شرق آسیا نام ببریم که خسارات جانی، مالی و اقتصادی بسیاری برای مردم و دولت‌ها به همراه داشته است.

ایران نیز همچون سایر کشورهای جهان از خشکسالی در امان نبوده و قرارگیری در منطقه معتدله ­خشک شمالی و در عرض متوسط در ناحیه­ جنب استوایی و استوایی و همچنین دوری از دریاهای بزرگ سبب شده است تا آب و هوای این کشور خشک و بری باشد، متوسط گرمای سالانه ایران در حدود 18 درجه سانتی گراد و آب و هوای قسمت غربی کشور، مدیترانه‌ای است، در نواحی جنوبی آن، آب و هوای نیمه صحرایی گرم نیز تأثیر می‌گذارد، در این نواحی، تابستان­ها با گرمای سختی در دره‌ها و هوای معتدل در ارتفاعات همراه بوده و در زمستان­ها هوای معتدل در دره‌ها و سرمای سخت در ارتفاعات حکم فرماست.
 
بخش وسیعی از ایران را مناطق کویری و نیمه‌خشک تشکیل می‌دهد، میزان بارندگی در سطح کشور کم و تهدیدات علیه محیط‌زیست طبیعی جدی است، ناسا در گزارشی که در سال 96 منتشر کرد، مُهر تائیدی بر جدی بودن بحران خشکسالی در ایران زد.
 
بر اساس آمار رسمی کشور، ایران با وجود داشتن رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و تالاب‌های زیاد و نیز بارش‌های متنوع در طول فصول مختلف سال، جزء ۲۴ کشور دارای تنش و بحران آبی است همچنین گزارش اخیر «مؤسسه منابع جهان» نشان می‌دهد یکی از دلایل بروز بحران خشکسالی، برداشت بیش از اندازه آب در جهان از دهه ۱۹۶۰ بوده که دلیل آن هم دو برابر شدن تقاضای مصرف است، داده‌های آماری جدید این موسسه نشان می‌دهد که ۱۷ کشور جهان و ازجمله ایران که دارای یک‌چهارم از جمعیت جهان بوده، با داشتن وضعیت «خیلی بحرانی» با کمبود آب روبه‌رو هستند و سالانه نزدیک به ۸۰ درصد ذخیره آب در دسترس خود را در کشاورزی، صنایع و مصارف شهری استفاده می‌کنند.
 
چهارمحال و بختیاری که روزگاری خود تأمین‌کننده 10 درصد از آب موردنیاز کشور بود و سرچشمه دو رودخانه بزرگ کارون و زاینده‌رود است، چنان درگیر خشکسالی شده که در سال‌های گذشته 60 درصد از قنوات و چشمه‌های خود را از دست داده است و لغدونبه، قنات  500 ساله استان نیز در جریان همین خشکسالی‌ها خشکید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز؛ ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

دمای میانگین چهارمحال و بختیاری تا مردادماه، نرمال با گرایش به بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود

مهران چراغ پور مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: فصل بارش مؤثر در این استان به پایان رسیده است، اگرچه با توجه به فعالیت مانسون هند، بارش‌های رگباری در فصل تابستان پیش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دمای میانگین چهارمحال و بختیاری تا مردادماه، نرمال با گرایش به بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود، در خصوص علل کاهش بارش‌ها، افزود: دور پیوندهای انسو و IOD طی سال جاری در حالت خنثی بوده و این امر یکی از عوامل کاهش انتقال رطوبت و کاهش بارش‌ها است.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: از دیگر عوامل کاهش بارش‌ها در سال‌های اخیر به آنومالی مثبت ارتفاع، پر ارتفاع جنب حاره‌ای و عدم ورود سامانه‌های مدیترانه‌ای به غرب کشور، کاهش فعالیت کم‌فشار حرارتی دریای سرخ و درنتیجه کاهش انتقال رطوبت از این دریا و افزایش دما نسبت به بلندمدت طی زمستان سال زراعی جاری اشاره کرد.

, دمای میانگین چهارمحال و بختیاری تا مردادماه، نرمال با گرایش به بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,

کاهش 3 هزار میلی‌متری بارش‌ها در ایستگاه کوهرنگ

چراغ پور با بیان اینکه شروع خشکسالی‌ها از سال 1386 تا 1387 بوده و تاکنون ادامه دارد، عنوان کرد: میانگین تجمعی کاهش بارش در چهارمحال و بختیاری یک هزار و 600 میلی‌متر است و در ایستگاه هواشناسی کوهرنگ شاهد کاهش 3 هزار میلی‌متری بارش‌ها هستیم.

وی خاطرنشان کرد: قبل از بروز خشکسالی بیشتر از 65 درصد از بارش‌های چهارمحال و بختیاری به‌صورت برف بود اما طی این مدت عمدتاً بارش‌ها به علت افزایش دما تبدیل به باران شده است.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: با توجه به خشکسالی به وجود آمده در این مدت و وضعیت فشردگی خاک عمده بارش‌ها به‌صورت روان آب از استان خارج شده است.
تمامی مناطق چهارمحال و بختیاری درگیر خشکسالی است

چراغ پور پیرامون تغییرات بارش در چهارمحال و بختیاری نسبت به بلندمدت، بیان کرد: درصد کمبود (افزایش) بارندگی نسبت به بلندمدت از سال 1391-1392 تا سال 1399-1400 به‌جز سال‌های 1397-1398 که برابر با 44 + درصد بود، همگی منفی گزارش شد.

وی در ادامه تصریح کرد: خشکسالی در چهارمحال و بختیاری در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نسبت به سال گذشته بیشتر شده تا جایی که در حال حاضر تمامی مناطق این استان درگیر این پدیده هستند، به‌گونه‌ای که حدود ۲۰ درصد مساحت استان درگیر خشکسالی بسیار شدید، ۳۰ درصد خشکسالی شدید و بیش از ۲۳ درصد درگیر خشکسالی متوسط است.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: در سال آبی جاری میانگین بارش‌های این استان کاهش 40 درصدی داشته است و این استان بعد از استان کرمانشاه در ردیف دومین استان خشک کشور قرار دارد.

چراغ پور ادامه داد: کاهش و تغییر الگوی بارش از برف به باران یکی از دلایلی است که سبب شده منابع آب پایدار به‌ویژه منابع آب زیرزمینی در چهارمحال و بختیاری کاهش شدیدی پیدا کند.

, کاهش 3 هزار میلی‌متری بارش‌ها در ایستگاه کوهرنگ,
,
,
,
,
,
,
, تمامی مناطق چهارمحال و بختیاری درگیر خشکسالی است,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

وجود بیش از یک‌میلیون جنگل و مرتع در چهارمحال و بختیاری

خسرو کیانی سرپرست اداره کل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز در خصوص ویژگی‌های طبیعی این استان، اظهار کرد: استان چهارمحال و بختیاری دارای 16 هزار و 532 کیلومترمربع مساحت است.

وی در ادامه افزود: حدود 80 درصد چهارمحال و بختیاری را ارتفاعات و 20 درصد آن را دشت‌ها و تپه‌ماهور تشکیل داده است، حداکثر ارتفاع استان 4 هزار و 221 متر (زرد کوه بختیاری)، حداقل ارتفاع آن 781 متر (دریاچه سد کارون 4) و ارتفاع متوسط استان از سطح دریا 2 هزار و 153 متر است.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بیش از 40 درصد مساحت استان در طبقه شیب بیش از 50 درصد قرار دارد، گفت: شیب متوسط این استان 23.3 درصد است.

کیانی ادامه داد: سطح مراتع و جنگل‌های چهارمحال و بختیاری یک‌میلیون و 220 هزار هکتار برآورد شده است.

, وجود بیش از یک‌میلیون جنگل و مرتع در چهارمحال و بختیاری,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,

پیش‌بینی افزایش وقوع آتش‌سوزی در عرصه جنگل‌ها و مراتع

وی عنوان کرد: تعداد وقایع و خسارات در مراتع و جنگل‌های چهارمحال و بختیاری به‌طور متوسط 40 مورد در سال گزارش شده است و با توجه به کاهش بارش‌ها و وجود خشکسالی شدید در استان پیش‌بینی می‌شود در سال جدید میزان آتش‌سوزی‌ها در عرصه جنگل‌ها و مراتع افزایش یابد.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری بیان کرد: این استان تأمین‌کننده آب سه رودخانه مهم کارون، زاینده‌رود و دز است، اما با کوچک‌ترین کاهش بارش دچار کم‌آبی و خشکسالی می‌شود.

کیانی تأکید کرد: بر اساس مقایسه نمودارهای بارش‌های بلندمدت کشور با سایر استان‌ها متأسفانه استان چهارمحال و بختیاری رتبه دوم کشور را با میزان 223.1 میلی‌متر کاهش بارش دارا است و نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش بارندگی دارد.

, پیش‌بینی افزایش وقوع آتش‌سوزی در عرصه جنگل‌ها و مراتع,
,
,
,
,
,
,

کاهش بارش‌ها زمینه‌ساز مشکلات فراوان برای چهارمحال و بختیاری

وی تصریح کرد: این کاهش بارش‌ها در چهارمحال و بختیاری باعث بروز مشکلات فراوان در بخش‌های آب شرب در شهرها و روستاها، بخش کشاورزی شامل بخش زارعی، باغی، شیلات، دام‌پروری و...، منابع طبیعی و محیط‌زیست استان و صنعت می‌شود.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری به عبور خط اصلی انتقال نفت و گاز شامل خط انتقال نفت 22 اینچ مارون-اصفهان و عبور سه خط لوله اصلی انتقال گاز به مناطق مرکزی و شمالی کشور از این استان اشاره کرد.

کیانی به برخی حوادث آتش‌سوزی رخ داده در چهارمحال و بختیاری اشاره و خاطرنشان کرد: آتش‌سوزی جنگل‌های بلوط در منطقه هلن و بلوط بلند، ترکیدن لوله نفت خط انتقال مارون-اصفهان در سال‌های 67 و 87 و 99 در مناطق سرخون و سامان، آتش‌سوزی روستای تاریخی سرآقاسید و آتش‌سوزی تالاب بین‌المللی گندمان ازجمله این وقایع طی سال‌های اخیر هستند.

, کاهش بارش‌ها زمینه‌ساز مشکلات فراوان برای چهارمحال و بختیاری,
,
,
,
,
,
,

بیش از 28 میلیارد ریال اعتبار موردنیاز پروژه‌های چهارمحال و بختیاری برای گذار از بحران کم‌آبی

وی با بیان آسیب‌های ناشی از خشکسالی در بخش کشاورزی در چهارمحال و بختیاری، این خسارت‌ها را افت تولید در 26 هزار و 491 هکتار به مبلغ 9 هزار و 136 میلیارد ریال عنوان کرد.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه برخی اقدامات سازگاری برای مقابله با وضع موجود و بحران‌های احتمالی ناشی از خشکسالی انجام گرفته است، گفت: خرید کامیون تانکر آب‌رسان به تعداد 30 دستگاه و 200 دستگاه تانکر ثابت به مبلغ 1550 میلیارد ریال و مبارزه با آفات کشاورزی به مبلغ 45 میلیارد ریال ازجمله این اقدامات هستند.

کیانی خرید تجهیزات کشاورزی (لوله، سیم و... ) به مبلغ 50 میلیارد ریال و پرداخت تسهیلات و کمک بلاعوض جبران خسارت به مبلغ 5 هزار میلیارد ریال را از دیگر اقدامات صورت گرفته جهت سازگاری با شرایط خشکسالی در چهارمحال و بختیاری دانست.

وی بیان کرد: اعتبار موردنیاز پروژه‌های چهارمحال و بختیاری برای گذار از بحران کم‌آبی 1400 در استان چهارمحال و بختیاری درمجموع 28 میلیارد و 500 میلیون ریال است.

, بیش از 28 میلیارد ریال اعتبار موردنیاز پروژه‌های چهارمحال و بختیاری برای گذار از بحران کم‌آبی,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

وقوع 14 دوره خشکسالی در طی 30 سال گذشته در چهارمحال و بختیاری

سرپرست اداره کل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: طی 30 سال گذشته 14 دوره خشکسالی در این استان رخ داده است، این دوره‌های خشکسالی باعث خسارات بیش از 14 هزار و 500 میلیارد ریالی در این استان شده است.

کیانی تصریح کرد: خشکسالی کل استان به‌ویژه در مناطق شرق، شمال و جنوب شرقی چهارمحال و بختیاری را تحت تأثیر خود قرار داده است، تا جایی که در تابستان امسال باید به 200 روستا با 38 هزار و 843 خانوار با جمعیتی بالغ‌بر 138 هزار و 600 نفر با تانکر آب‌رسانی شود.

وی اظهار داشت: 34 روستا در شهرستان اردل، 8 روستا در شهرستان بروجن، 4 روستا در شهرستان بن، 10 روستا در شهرستان خانمیرزا، 5 روستا در شهرستان سامان، 11 روستا در شهرستان شهرکرد، 4 روستا در شهرستان فارسان، 15 روستا در شهرستان کوهرنگ، 20 روستا در شهرستان کیار و 89 روستا در شهرستان لردگان، روستاهایی هستند که باید با تانکر به آن‌ها آب رسانده شود.

, وقوع 14 دوره خشکسالی در طی 30 سال گذشته در چهارمحال و بختیاری,
,
,
,
,
,
,

سیل، زلزله و خشکسالی سردمداران مخاطرات طبیعی در چهارمحال و بختیاری

سرپرست اداره کل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری در خصوص تدابیر اندیشیده شده جهت کاهش آسیب‌های ناشی از خشکسالی و کاهش و مهار آتش‌سوزی در این استان گفت: ایجاد سایت‌ها و سالن‌های چندمنظوره مدیریت بحران و خرید تجهیزات و ماشین‌آلات ازجمله این تدابیر هستند.

کیانی افزود: از دیگر اقدامات لازم جهت کاهش و مهار آتش‌سوزی در مناطق شهری و روستایی چهارمحال و بختیاری می‌توان به خرید ماشین‌آلات اطفاء حریق برای ساختمان‌های بلندمرتبه، خرید تجهیزات و ماشین‌آلات اطفاء حریق برای جنگل‌ها و مراتع و احداث پایگاه‌های اطفاء حریق در مناطق پرخطر اشاره کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: با توجه به موقعیت چهارمحال و بختیاری که در سلسله جبال زاگرس مرکزی واقع شده است همچنین وجود رودخانه‌های دائمی و فصلی متعدد، زمستان‌های طولانی و شیب زیاد، بالا بودن سنگ بستر و وجود بارندگی‌های رگباری و سیل‌آسا، استان در زمره نقاط سیل‌خیز کشور قرار داده و به همین دلیل توجه به فراوانی وقوع، سیل جز حوادث شاخص استان است.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری به فهرستی از مخاطرات اولویت‌دار استان اشاره و عنوان کرد: سیل، زلزله، خشکسالی، حرکات دامنه‌ای، فرونشست و فروریزش زمین، برف سنگین، کولاک برف، بهمن، یخبندان و تگرگ، سرمازدگی و موج سرما، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع و مزارع کشاورزی، آفات گیاهی، بیماری‌های دام و طیور و آبزیان، آلودگی آب‌های سطحی، گرد وغبار و طوفان گرد و خاک، فرسایش خاک، صاعقه و آذرخش و تخریب زیستگاه‌های آبی-خاکی ازجمله مهم‌ترین این مخاطرات هستند.

, سیل، زلزله و خشکسالی سردمداران مخاطرات طبیعی در چهارمحال و بختیاری,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

رتبه اول کمبود بارش به نام چهارمحال و بختیاری خورده است

عطاالله ابراهیمی مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ پیرامون تغییرات بارش استان در سال‌های قبل نسبت به بلندمدت، اظهار کرد: در سال زراعی 1398-1397 افزایش بارش‌ها نسبت به میانگین به نسبت بارش‌های جدی فروردین‌ماه بوده که به‌صورت روان آب و رخداد سیلاب از استان خارج شدند.

وی افزود: در سال زراعی 1399-1398 طبق گزارشات مرکز ملی خشکسالی بارش کشور 28 درصد بیش از میانگین بوده، این در حالی است که در همین سال استان چهارمحال و بختیاری با 12 درصد کاهش بارش رتبه اول کمبود بارش را به خود اختصاص داد و استان‌های کهگیلویه و بویر احمد و کرمانشاه بعدازاین استان قرار گرفتند.
 
مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در خصوص تعریف انواع خشکسالی‌های ادامه داد: یکی از انواع خشکسالی‌ها، خشکسالی هواشناسی است که بارش کمتر از حد معمول منجر به تغییر الگوی آب و هوایی می‌شود، بنابراین خشکسالی از نظر هواشناسی اساساً به حالتی از خشکی ناشی از کمبود بارندگی اطلاق می‌شود.

ابراهیمی نوع دیگر خشکسالی را خشکسالی کشاورزی دانست که در آن دماهای بالا، رطوبت نسبی پایین و بادهای خشک اغلب منجر به افزایش تأثیر فقدان باران می‌شود، خشکسالی کشاورزی با تأخیر بعد از خشکسالی هواشناسی اتفاق می‌افتد.

وی به خشکسالی هیدرولوژی به‌عنوان یکی دیگر از انواع خشکسالی‌ها اشاره و عنوان کرد: خشکسالی‌های هیدرولوژیکی معمولاً هم‌زمان با خشکسالی‌های اقلیمی و کشاورزی نبوده و با تأخیر نسبت به آن‌ها روی می‌دهند چراکه زمان طولانی‌تری موردنیاز است تا اینکه این کاهش بارش بتواند خود را در اجزای سیستم هیدرولوژیکی از قبیل کاهش رطوبت خاک، جریان آب رودخانه‌ها و با سطح آب دریاچه‌ها و مخازن آبی نشان دهند.

مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: آخرین نوع خشکسالی ، اجتماعی_اقتصادی است که معمولاً پس از یک دوره بسیار طولانی‌مدت خشکسالی هواشناسی و هیدرولوژیکی حادث و موجب قحطی و مهاجرت‌های دسته‌جمعی و گسترده می‌شود، این نوع خشکسالی تأثیرات زیادی بر روی ابعاد مختلف اقتصادی و به‌ویژه انواع خاصی از محصولات و کالاهای اقتصادی می‌گذارد.

, رتبه اول کمبود بارش به نام چهارمحال و بختیاری خورده است,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

خسارت خشکسالی در بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری 9 هزار میلیارد ریال است

وی در خصوص آسیب‌های ناشی از خشکسالی در بخش کشاورزی اضافه کرد: خسارت وارده در این بخش شامل افت تولید 26 هزار 491 هکتار به مبلغ 9 هزار و 136 میلیارد ریال است.

ابراهیمی تصریح کرد: سطح خسارت دیده محصولات زراعی استان چهارمحال و بختیاری در سطح زیر کشت به مساحت 86 هزار و 353 هکتار، 24 هزار 191 هکتار است که منجر به کاهش 49 هزار و 979 تنی محصولات زارعی شده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: همچنین خسارات وارده به محصولات دامی و شیلات این استان شامل کاهش تولید 434 هزار و 200 تنی و به ارزش 6 هزار و 329 میلیارد ریال است.  

وی بیان کرد: مجموع خسارات وارده در اثر خشکسالی به بخش‌های مختلف کشاورزی و سرمازدگی باغات استان چهارمحال و بختیاری منجر به کاهش  479 هزار و 429 تن محصولات کشاورزی معادل 26 هزار و 662 میلیارد ریال شده است.

ابراهیمی تأکید کرد: طبق برآورد خسارت محصولات باغی استان چهارمحال و بختیاری (خشکسالی و سرمازدگی سال زراعی 1399-1400) درمجموع از 45 هزار و 491 هکتار سطح زیر کشت 15 هزار و 900 هکتار دچار آسیب شدند که رقمی معادل 18 هزار و 577 میلیارد ریال است.

, خسارت خشکسالی در بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری 9 هزار میلیارد ریال است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

خشکسالی ؛ گونه‌های در معرض خطر در چهارمحال و بختیاری را افزایش داده است

فرزاد رضازاده رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: بیشترین میزان خسارت و انقراض در خصوص گونه‌های خاص استان است، این گونه‌ها شامل کرفس کوهی(کلوس)، زراوی، زرین گیاه، مخلصه و مرزه بختیاری است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته تعدادی از گونه گیاهی در این استان در معرض خطر بودند تصریح کرد: با توجه به خشکسالی امسال تعداد گونه‌های در معرض خطر افزایش‌یافته است.

رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری عنوان کرد:  گونه بادرنجبویه دنایی، بهارک صخره‌روی، گل استکانی کوتاه، گون کاملاً کرک دار، پیاز یزدی، مینای ایرانی، مینای بختیاری، مرزه کلاری، مریم گل استثنایی و نرگس نیز از دیگر گونه‌های در معرض انقراض در استان  است.
 
کاهش نزولات جوی در سال آبی گذشته، علت مخاطرات برای بسیاری از گونه‌ها در معرض خطر

رضازاده با اشاره علت مخاطرات برای بسیاری از گونه‌ها در معرض خطر را  کاهش نزولات جوی در سال آبی گذشته عنوان کرد و گفت: این موضوع باعث شده است این استان بعد از کرمانشاه در رتبه دوم کشور قرار گیرد.

وی همچنین به کاهش میزان آب راه‌یافته به زمین و درون زمین اشاره و خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر به دلیل کاهش میزان بارش و تنش آبی با خشکیدگی گونه‌های جنگلی و گیاهی در استان مواجه شده‌ایم.

رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: به دلیل کاهش بارش میزان رطوبت و آبی که باید در اختیار گیاهان مرتعی و جنگلی برای دوره رویش قرار گیرد تا بارور شود با ضعف آبی مواجه شده است و این امر باعث خشکیدگی زودهنگام شده است.

, خشکسالی ؛ گونه‌های در معرض خطر در چهارمحال و بختیاری را افزایش داده است,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
, کاهش نزولات جوی در سال آبی گذشته، علت مخاطرات برای بسیاری از گونه‌ها در معرض خطر,
,
,
,
,
,
,

چَرای دام بیش از ظرفیت، بهره‌برداری و آتش‌سوزی، از دلایل نابودی گونه‌های گیاهی

رضازاده اضافه کرد:  چَرای دام بیش از ظرفیت، بهره‌برداری و آتش‌سوزی در مراتع  از دیگر دلایل نابودی گونه‌های گیاهی در استان است.

وی بیان کرد: املاح داخل زمین میزان ثابت دارد، با توجه به کاهش بارش و کاهش میزان ورودی آب، شوری آب افزایش یافته است و گیاهان شوری پسند توان تداوم و مقاومت بیشتر برای ادامه حیات دارند و گیاهان خوش‌خوراک به دلیل اینکه شُور پسند نیستند و مقاومت کمتری نسبت به شوری آب دارند، در معرض خطر قرار دارند.

رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: کاهش گونه‌های گیاهی و مرتعی و از بین رفتن پوشش گیاهی مهم‌ترین عامل در فرسایش خاک است و میزان فرسایش و رسوب تولیدی افزایش پیدا می‌کند.

, چَرای دام بیش از ظرفیت، بهره‌برداری و آتش‌سوزی، از دلایل نابودی گونه‌های گیاهی,
,
,
,
,
,
,

اراضی با پوشش گیاهی کم یا فاقد پوشش گیاهی، بیشترین فرسایش را دارند

رضازاده عنوان کرد: در فصل آبی پیشرو با آغاز بارش‌ها اراضی که کمترین پوشش گیاهی را دارند و فاقد پوشش گیاهی هستند، آمادگی بیشتر برای فرسایش دارند.

وی با اشاره به اینکه جنگل‌های بلوط به دلیل کاهش رطوبت نسبی خاک  خشک شده‌اند گفت: با  خشکسالی‌های اخیر این خشکیدگی درختان بلوط از تک‌پایه به خشکیدگی توده‌ای تبدیل شده است که این امر کار احیای جنگل را با دشواری مواجه کرده است.

رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: خشکسالی علاوه بر فرسایش خاک، در کاهش تنوع پوشش گیاهی و بروز آتش‌سوزی نیز تأثیرگذار است و خشک شدن زودهنگام پوشش گیاهی و بالا رفتن دما در فصل تابستان منجر به افزایش وقوع حریق در مراتع و جنگل‌های استان و  از بین رفتن پوشش و تنوع گیاهی می‌شود.

 به گزارش جهانبین نیوز؛ اینجا در چهارمحال و بختیاری که روزگاری از آن به‌عنوان یخچال طبیعی ایران یاد می‌شد، اوضاع بسیار بحرانی است، خشکسالی و تغییر اقلیم بلایی بر سر این استان آورده تماشایی.

تغییر بارش‌ها از برف به باران یخچال‌های طبیعی چهارمحال و بختیاری را محدود کرده و همین امر باعث شده تا شیره جان رودخانه‌های کارون و زاینده‌رود گرفته شود و دیگر آبی در آن‌ها جاری نشود.

خشکسالی سال‌های اخیر باعث شده هر روز گوش به زنگ آتش‌سوزی در جنگل‌ها، تالاب‌ها و حتی شهرها باشیم.

فرونشست زمین بر اثر کمبود بارش‌ها منجر شده تا وقوع حفره‌های عمیق در دشت‌های ممنوعه چهارمحال و بختیاری دور از انتظار نباشد.

و اینکه خشکسالی‌های کشاورزی داد مردم را درآورده چراکه محصولات کشاورزی که باید آب داشته باشند تا به ثمر بنشیند رشد نکرده خشک می‌شوند و از بین بروند.

همه این‌ها را که کنار بگذاریم غم آب شرب را چه کنیم، بسیاری از روستاها و حتی شهرهای بزرگ این استان دیگر آبی برای شرب و مصرف روزانه خود ندارند و مجبورند از آب‌های چاه که دیگر آن‌قدر پایین رفته که به املاح معدنی خطرناک رسیده، استفاده کنند.

در این شرایط تنها راه نجاتمان خداوند است و بس

انتهای پیام/

, اراضی با پوشش گیاهی کم یا فاقد پوشش گیاهی، بیشترین فرسایش را دارند,
,
,
,
,
,
,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه