اخبار داغ

مدیرحوزه‌های علمیه استان فارس:

جهش تولید علم با تربیت ۴ هزار شاگرد توسط امام صادق(ع) محقق شد

جهش تولید علم با تربیت ۴ هزار شاگرد توسط امام صادق(ع) محقق شد
حجت الاسلام و المسلمین استوار میمندی گفت: جنبش تولید علم و نهضت نرم افزاری با تربیت ۴ هزار شاگرد در زمان امام صادق(ع) انجام شد که تعداد زیادی از سرشناسان قله علم شاگرد امام بزرگوار بوده اند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شیرازه، امام صادق(ع) بنا به نقل برخی منابع، در ۱۷ ریبع الاول سال ۸۰ هجری و به نقل منابع دیگر، در سال ۸۳ هجری دیده به دنیا گشودند. ایشان در مدینه و در زمان عبدالملک بن مروان متولد شدند. روزگارى که امت اسلامى طعم تلخ حکومت ستمگرانه عبد الملک را مى‌چشید، مبلغان فاسد اندیشه‌‌هاى فاسد مى‌‌پراکندند و فرمانروایان ستمگر چیره بودند. مادر آن حضرت فاطمه (ام‌فروه) دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر مى‌‌باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه,
 
,
مشهورترین لقب ایشان «صادق» است. برطبق روایتی، پیامبر اسلام(ص) این لقب را به او داده است تا از جعفر کذاب تمایز یابد؛ اما برخی گفته‌اند امام صادق(ع) به جهت پرهیز از شرکت در قیام‌های عصر خود، صادق لقب گرفته است؛ چراکه در آن زمان به کسی که مردم را گرد خود جمع و به قیام برضد حکومت تحریک می‌کرد، کذّاب (دروغگو) می‌گفتند. در همان دوران ائمه این لقب برای امام صادق(ع) به کار می‌رفته است.
,
 
,
در منابع روایی در زمینه ویژگی‌های اخلاقی امام صادق(ع) گزارش‌هایی از زهد، انفاق، علم فراوان، عبادت بسیار و تلاوت قرآن آمده است. محمد بن طلحه امام صادق(ع) را از بزرگترین افراد اهل بیت، دارای علم فراوان، بسیار اهل عبادت و زهد و تلاوت قرآن توصیف کرده است؛ مالک بن انس از ائمه فقهی اهل سنت گفته است: «در مدتی که پیش امام صادق(ع) می‌رفته، همیشه او را در یکی از سه حالت نمازخواندن، روزه‌داری و ذکرگفتن دیده است».
,
 
,
در کتاب بحار الانوار آمده است که امام در پاسخ به درخواست فقیری، چهارصد درهم به او داد و چون سپاس‌گزاری او را دید، انگشترش را هم که ده هزار درهم می‌ارزید، به وی بخشید. روایت‌هایی نیز از انفاق‌های پنهانی امام صادق(ع) در دست است.
,
 
,
 به نوشته کتاب کافی، او شب‌ها مقداری نان و گوشت و پول در کیسه می‌ریخت و به صورت ناشناس به در خانه تهیدستان شهر می‌برد و میان آنها تقسیم می‌کرد.
,
 
,
 ابوجعفر خثعمی نقل کرده است که امام صادق(ع) کیسه پولی را به او داد و از او خواست آن را به فردی از بنی‌هاشم بدهد و نگوید که چه کسی آن را فرستاده است.
,
 
,
 به گفته خثعمی هنگامی که آن فرد پول را گرفت، برای فرستنده آن دعا کرد و گفت: «او همیشه برایش پول می‌فرستد؛ اما امام صادق(ع)، باوجود ثروتش چیزی به او نمی‌دهد».
,
 
,
جهش تولید علم توسط امام صادق(ع) محقق شد
حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی مدیرحوزه های علمیه استان فارس در گفتگو با پایگاه تحلیلی خبری شیرازه با اشاره به اینکه امام صادق(ع) در سن ۶۵ سالگی در سال ۱۴۸ به شهادت رسدند که با واکاوی و تامل در سیره عملی ایشان می توان یافت که ابعاد زندگی امام ششم شیعیان دارای بُعد های مختلفی همچون علمی، معنوی، سیاسی و اجتماعی است.
 
وی افزود: در بُعد معنوی، جنبش تولید علم و نهضت نرم افزاری با تربیت ۴ هزار شاگرد در زمان امام صادق(ع) انجام شد که تعداد زیادی از سرشناسان قله علم شاگرد امام بزرگوار بوده اند؛ جابرابن حیان پدر علم شیمی، زراره فقیه بزرگ جهان اسلام، هشام بن حکم در زمینه اصول کلام و عقاید جز شاگردان سرشناس امام صادق(ع) هستند.
 
حجت الاسلام و المسلمین میمندی بااشاره به اینکه ایشان با این تربیت شاگرد، مدرسه علم ایجاد می کنند که در پرتو این مدرسه بسیاری از شبهات جامعه آن دوران پاسخ داده می شود، اظهار داشت: امام ششم شیعیان در تحول علوم، تولید علم، پاسخ به شبهات، تربیت شاگرد و نیروی انسانی سرآمد روزگار بود. 
 
وی یکی از مهمترین ویژگی های شخصیتی امام صادق(ع) را عالم بودن حضرت عنوان کرد و گفت: ایشان بنیانگذار حوزه های علمیه جهان اسلام شد و نقش موثری در تداوم دین اسلام و مذهب تشیع ایفا کردند لذا با تکمیل مبانی اعتقادی و توسعه احکام شریعت و فقیه، شریعت را به خوبی تبیین کردند و به شبهات کلیدی پاسخ کامل دادند.
 
به گفته مدیرحوزه های علمیه استان فارس، امام صادق(ع) به مراقب از روایت جعلی تاکید بسیار داشتند و معیار هایی برای تشخیص روایات صحیح را برای فقها قرار دادند.
 
حجت الاسلام والمسلمین میمندی تصریح کرد: امام صادق(ع) پیوسته به شیعه ها توصیه می کردند که از مسیر ولایت منحرف نشود و می فرمودند: ما اهل البیت امامانی هستیم که خداوند متعال اطاعت ما را بر مردم واجب کرده و کسانی که حق ما را غصب کردند نباید از آن ها تبعیت بشود. 
 
این کارشناس علوم مذهبی با بیان اینکه امام صادق(ع) معرفت به خدا، رسول خدا و حجت خدا را به عنوان رمز سعادت و کمال معرفی کردند؛ خاطرنشان کرد: بُعد دیگر زندگی امام صادق(ع) سیاسی و اجتماعی است لذا ایشان پیوسته به دنبال این بودند که حقانیت خودشان را ثابت کنند و در مسیر تثبیت ولایت قدم بردارند لذا خلفای عباسی آزار و اذیت بسیاری را در سالهای آخر عمر بر امام صادق(ع) وارد کردند و حتی حاکم مدینه خانه ایشان را به آتش کشید که البته امام معصوم(ع) از این توطئه جان سالم به در برد اما ترس و کینه عباسیان از محبوبیت امام صادق(ع) میان مردم روز به روز بیشتر می شد تا اینکه سرانجام منصور دوانیقی خلیفه بغداد در ۲۵ شوال سال ۱۴۸ هجری قمری با انگور زهرآلود ایشان را به شهادت رساند.
 
انتهای پیام/
,
جهش تولید علم توسط امام صادق(ع) محقق شد
, جهش تولید علم توسط امام صادق(ع) محقق شد, جهش تولید علم توسط امام صادق(ع) محقق شد,
حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی مدیرحوزه های علمیه استان فارس در گفتگو با پایگاه تحلیلی خبری شیرازه با اشاره به اینکه امام صادق(ع) در سن ۶۵ سالگی در سال ۱۴۸ به شهادت رسدند که با واکاوی و تامل در سیره عملی ایشان می توان یافت که ابعاد زندگی امام ششم شیعیان دارای بُعد های مختلفی همچون علمی، معنوی، سیاسی و اجتماعی است.
, حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی مدیرحوزه های علمیه استان فارس در گفتگو با پایگاه تحلیلی خبری شیرازه با اشاره به اینکه امام صادق(ع) در سن ۶۵ سالگی در سال ۱۴۸ به شهادت رسدند که با واکاوی و تامل در سیره عملی ایشان می توان یافت که ابعاد زندگی امام ششم شیعیان دارای بُعد های مختلفی همچون علمی، معنوی، سیاسی و اجتماعی است.,
 
,  ,
وی افزود: در بُعد معنوی، جنبش تولید علم و نهضت نرم افزاری با تربیت ۴ هزار شاگرد در زمان امام صادق(ع) انجام شد که تعداد زیادی از سرشناسان قله علم شاگرد امام بزرگوار بوده اند؛ جابرابن حیان پدر علم شیمی، زراره فقیه بزرگ جهان اسلام، هشام بن حکم در زمینه اصول کلام و عقاید جز شاگردان سرشناس امام صادق(ع) هستند.
,
 
,
حجت الاسلام و المسلمین میمندی بااشاره به اینکه ایشان با این تربیت شاگرد، مدرسه علم ایجاد می کنند که در پرتو این مدرسه بسیاری از شبهات جامعه آن دوران پاسخ داده می شود، اظهار داشت: امام ششم شیعیان در تحول علوم، تولید علم، پاسخ به شبهات، تربیت شاگرد و نیروی انسانی سرآمد روزگار بود. 
,
 
,
وی یکی از مهمترین ویژگی های شخصیتی امام صادق(ع) را عالم بودن حضرت عنوان کرد و گفت: ایشان بنیانگذار حوزه های علمیه جهان اسلام شد و نقش موثری در تداوم دین اسلام و مذهب تشیع ایفا کردند لذا با تکمیل مبانی اعتقادی و توسعه احکام شریعت و فقیه، شریعت را به خوبی تبیین کردند و به شبهات کلیدی پاسخ کامل دادند.
,
 
,
به گفته مدیرحوزه های علمیه استان فارس، امام صادق(ع) به مراقب از روایت جعلی تاکید بسیار داشتند و معیار هایی برای تشخیص روایات صحیح را برای فقها قرار دادند.
,
 
,
حجت الاسلام والمسلمین میمندی تصریح کرد: امام صادق(ع) پیوسته به شیعه ها توصیه می کردند که از مسیر ولایت منحرف نشود و می فرمودند: ما اهل البیت امامانی هستیم که خداوند متعال اطاعت ما را بر مردم واجب کرده و کسانی که حق ما را غصب کردند نباید از آن ها تبعیت بشود. 
,
 
,
این کارشناس علوم مذهبی با بیان اینکه امام صادق(ع) معرفت به خدا، رسول خدا و حجت خدا را به عنوان رمز سعادت و کمال معرفی کردند؛ خاطرنشان کرد: بُعد دیگر زندگی امام صادق(ع) سیاسی و اجتماعی است لذا ایشان پیوسته به دنبال این بودند که حقانیت خودشان را ثابت کنند و در مسیر تثبیت ولایت قدم بردارند لذا خلفای عباسی آزار و اذیت بسیاری را در سالهای آخر عمر بر امام صادق(ع) وارد کردند و حتی حاکم مدینه خانه ایشان را به آتش کشید که البته امام معصوم(ع) از این توطئه جان سالم به در برد اما ترس و کینه عباسیان از محبوبیت امام صادق(ع) میان مردم روز به روز بیشتر می شد تا اینکه سرانجام منصور دوانیقی خلیفه بغداد در ۲۵ شوال سال ۱۴۸ هجری قمری با انگور زهرآلود ایشان را به شهادت رساند.
,
 
,
انتهای پیام/
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه