اخبار داغ

مدیرکل محیط زیست استان سمنان اعلام کرد

ثبت ۱۴ ذخیرگاه زیست کره از ایران در یونسکو/ یوز پلنگ آسیایی فقط در استان سمنان زاد و ولد دارد

ثبت ۱۴ ذخیرگاه زیست کره از ایران در یونسکو/ یوز پلنگ آسیایی فقط در استان سمنان زاد و ولد دارد
امیر عبدوس با بیان اینکه ایران ۱۴ ذخیرگاه زیست کره را در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسانده است، گفت: ۲ ذخیرگاه آن در استان سمنان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، امیر عبدوس مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان سمنان پیش از ظهر امروز در نشست خبری با حضور رسانه‌ها و خبرنگاران استان با اشاره به شعار امسال سازمان محیط زیست با عنوان نیم قرن حفاظت از زیست بوم های ایران گفت: حفظ محیط زیست طبق قانون اساسی کشور یک وظیفه همگانی است که نیاز دارد همه در آن سهیم باشیم.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان سمنان در خصوص دستاوردهای این سازمان، تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست دارای ۳ پارک ملی کویر، توران، و سیبا و دوپناهگاه توران، خوش ییلاق و سه منطقه حفاظت شده پرور، توران وجنگل ابر و پنج منطقه شکار ممنوع بوده است.

وی در خصوص به ثبت رسیدن چند منطقه از این سازمان در سازمان جهانی یونسکو عنوان کرد: ۲ منطقه توران شامل پناهگاه و پارک ملی و کویر شامل منطقه حفاظت شده و کویر در برنامه انسان و زیست کره سازمان جهان یونسکو به ثبت رسیده است که به عنوان ذخیره گاه زیست کره محسوب می شوند.

عبدوس با بیان اینکه ایران ۱۴ ذخیرگاه زیست کره را در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسانده است، اظهار کرد: ۲ ذخیرگاه آن در استان سمنان است.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان سمنان با اشاره به مساحت ۲.۵ هکتاری مناطق چهار گانه استان سمنان گفت:این مناطق ۱۷ درصد از مناطق چهارگانه کشور را در بر می گیرد که نشان می دهد استان سمنان یکی از استان های با تنوع زیستی بالاست.

وی با بیان اینکه استان سمنان با ۵۰ گونه پستاندار مقام اول تنوع زیستی را در کشور دارد، افزود: در استان ۵۰ گونه پستاندار، ۱۶۰ گونه پرنده، ۶ گونه دوزیست، ۴۰ گونه خزنده وتمامی هشت گونه گربه سالان مشغول به زیست هستند.

عیدوس در خصوص محبوب ترین گربه که همان یوز پلنگ آسیایی است، عنوان کرد: در ۲۰ سال گذشته نهادهای بین المللی تلاش های بسیاری کردند برای اینکه این گونه نادر را در ایران در استان های مختلف افزایش دهند ولی متاسفانه این اتفاق در استان های دیگر با مشکل مواجه شد و فقط در استان سمنان اقدامات خوبی صورت گرفت.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه بیش از ۵ سال است در هیچ استانی به جز سمنان این گونه از یوز پلنگ زادوولد ندارد، تصریح کرد: مسئولیت بسیار مهمی بر عهده ما و مردم استان است و باید از این گونه کمیاب در جهان حفاظت شود.

وی با اشاره به نصب دوربین‌های تله‌ای در زیستگاه های این استان افزود: بعد از خروج دام‌ها و متعاقب آن خروج سگ های گله و انسان‌ها از زیست‌گاه یوزها،  تنها در یک سال اخیر ما توانستیم برای ۱۵ فرد از یوزپلنگ های آسیایی توران شناسنامه صادر کنیم.

وی در خصوص ایمن سازی محیط زیست یوز پلنگ آسیایی افزود: ۱۵۰ هزار هکتار از دامداران برای یوز آسیایی تخلیه شده است و در اختیار جانوران وحشی قرار گرفته است و در بخشی دیگر در مسیر تهران مشهد که حوادث جاده ای رخ می داد فنس کشی شده ومسیر با تابلو گذاری باعث کاهش سرعت خودرو ها شده است.

وی با اشاره به اهمیت هوای پاک در استان بیان کرد: حفظ هوای پاک بسیار مهم وضروری است ما موفق شدیم که یکی از شهرهای پاک کشور باشیم که در ایستگاه های سنجش رتبه بالای را داشته ایم.

عبدوس در خصوص منبع های آلودگی در استان سمنان تصریح کرد: منابع آلودگی که در استان به وجود می آید اولا آلودگی های عبوری از تهران و آلودگی های ناشی از گردو خاک است که در حال حاضر هوای استان پاک است.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه در یکسال گذشته میزان روز های پاک وقابل قبول به این شرح است تشریح کرد: شهرستان سمنان ۲۱۴ روز پاک۱۳۸ روز قابل قبول و۱روز ناسالم، شهرستان شاهرود ۱۴۰روز پاک۱۵۹ روز قابل قبول و۳روز ناسالم، شهرستان گرمسار ۱۹۲ روز پاک، ۱۶۷ روز قابل قبول و۲ روز ناسالم را داشته است.

عبدوس با اشاره به اینکه ۲ هزار صنعت توسط این اداره مورد پایش قرار می گیرند خاطر نشان کرد: ۴۴ واحد بزرگ صنعتی مجهز به سامانه آنلاین برخط پایش آلودگی هستند.

مدیر کل سازمان محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد کاهش بارندگی را در استان داشته ایم که می تواند به محیط زیست آسیب برساند تشریح کرد: در پارک ملی کویر ۹۰ آبشخور نصب ولوله گذاری شده است که آب این منطقه را تامین میکند و حدود ۲۰۰ تن علوفه خریداری شده است برای مناطقی که از پوشش مناسب برخوردار نمی باشند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه