اخبار داغ

لزوم گذر از قوم‌گرایی در انتخابات؛

سایه طایفه‌گرایی بر انتخابات شورای شهر/ توسعه لرستان در گرو انتخاب شوراهای شهر متخصص و کارآمد است

سایه طایفه‌گرایی بر انتخابات شورای شهر/ توسعه لرستان در گرو انتخاب شوراهای شهر متخصص و کارآمد است
معیار طایفه ای در انتخابات شورا، مانعی برای توسعه و آبادانی در شهرها و روستاهاست، وقتی معیار تخصص و قبیله ای جابجا می شود قطعا شورای ناکارآمدی روی کار می‌آید که نمی‌تواند به مطالبات مردم پاسخگو باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، روزهای آینده شاهد دو انتخابات مهم و سرنوشت‌ساز در کشور هستیم، انتخابات ریاست جمهوری و شوراها که هر کدام در نوع خود بسیار حائز اهمیت است، حضور پرشور و انتخاب اصلح دو مولفه مهمی هستند که بسیار مورد تاکید قرار دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

در انتخابات شوراهای شهر و روستا با گذشت سالها از فعالیت این پارلمان محلی اما متاسفانه همچنان شاهد انتخاباتی با معیار طایفه ای و قومی و قبلیه ای هستیم، این نوع انتخابات آسیب و آفتی است که اثر آن در عملکرد نامناسب شوراها و عدم توسعه و آبادانی در شهرها دیده می شود.

,

مصائب این نوع انتخاب سبب شده تا شوراها مدام در این سالها گرفتار حاشیه ها و مشکلاتی شوند، شوراهایی که با شعار آبادی و دگرگون کردن مدیریت شهری وارد می شوند اما در اندک زمانی حواشی سایه خود را بر سر این نهاد می گستراند.

,

در انتخابات شوراها افراد با مدارک مختلف و از هر نوع سلیقه و دیدگاهی می توانند ثبت نام کنند، تنوع نامزدهای انتخاباتی برای شوراها بسیار زیاد است و مردم در روز انتخابات باید از بین این افراد، نخبگانی را که توانایی حضور در شورا را دارند انتخاب نمایند ولی متاسفانه برخی از این افراد بدون هیچ تخصصی برای حضور در شورا اقدام می کنند که نتیجه اش مسکوت ماندن توسعه در مدیریت شهری می شود.

,

, ,

از شعار تا عمل نامزدهای انتخاباتی

, از شعار تا عمل نامزدهای انتخاباتی, از شعار تا عمل نامزدهای انتخاباتی,

در این روزها هر یک از نامزدهای انتخاباتی برای شورا، شعارهایی پر رنگ و لعاب را سر می دهند اما به محض ورود به شورا همه این شعارها به فراموشی سپرده می شود، این در حالیست که اگر انتخاب افراد از روی تخصص و با شناخت کافی باشد قطعا می تواند سبب شود تا منتخبین در شوراها گام هایی اساسی برای بهبود وضعیت مدیریت شهری بردارند.

,

اثرگذاری مثبت شوراها به دنبال یک انتخاب درست و انتخاب افراد متخصصی است که با آگاهی و تجربه خود را برای خدمت رسانی در این نهاد آماده کرده اند، متاسفانه گاهی افراد در انتخابات با استفاده از ابزار طایفه ای وارد شوراها می شوند و دود این آسیب به چشم همه مردم فرو می رود.

,

دانش و تحصیلات، تخصص و تجربه، صداقت و پاکدستی، داشتن برنامه و راهکار از مهمترین معیارهای انتخاب در شوراست که باعث می شود چنین افرادی وقتی وارد شورا شوند همه تمرکز خود را برای رفع مشکلات در حوزه مدیریت شهری و ارائه برنامه ها برای توسعه شهر قرار می دهند.

,

گاهی در انتخابات شوراها وقتی منتخب بر اساس معیار قومی و قبلیه ای انتخاب شود به جای تلاش برای منافع مردم، به انحراف و منافع شخصی سوق داده می شود و بروز انحرافاتی از جنس فسادهای مالی را رقم می زند.

,

انتخابات قومی و قبیله ای

, انتخابات قومی و قبیله ای, انتخابات قومی و قبیله ای,

حامد پرچی جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: قومیت گرایی و استفاده ابزاری از این موضوع در انتخابات شوراها آفت هایی دارد، به طوری که از لحاظ فرهنگی و اجتماعی اگر سطح نگرش و بینش سیاسی افراد و سطح نگرش جامعه رشد پیدا نکند این جامعه دچار یک نوع تعصباتی می شود که اثرات خود را در انتخابات نشان می دهد.

,

وی افزود: در واقع وقتی می توان از بصیرت و بینش سیاسی- اجتماعی سطح بالا صحبت کرد که ملاک افراد در انتخابات و تعیین نامزد مورد نظر، قومیتی نباشد و ملاک باید خواسته های جامعه و شایستگی منتخبین باشد، اگر با این دیدگاه طایفه ای پای صندوقها بیایند، نتیجه آن را در برخی از دوره ها می بینیم که با انتخابات قومی و قبیله ای، خواسته های به حق  یک جامعه را به حاشیه می برند و از خواسته اصلی دور می شوند و وقتی تعصب پای کار باشد انتخابات با معیار درستی انجام نمی شود.

,

جامعه شناس تصریح کرد: در آموزش های دینی هم بر شناخت تاکید شده و این دیدگاه مترقی سیاسی اجتماعی است و کسی که تقوا دارد شایستگی خود را نشان می دهد، لازم است که انتخابات براساس شایستگی باشد و نباید به نگاهی های قومی و حزبی توجه کرد و اگر این گونه باشد انتخاب درستی نیست و بازخورد آن به همه برمی گردد که در این راستا لازم است مردم این افرادی را که با تعصب طایفه ای قصد ورود به شورا را دارند، نادیده بگیرند چرا که هدف اصلی از شوراها ارتقا جامعه است و نخبگان باید این را تبیین کنند که قوم گرایی و طایفه ای در انتخابات تنها هدف سواستفاده را دارد.

,

, ,

مطالبات یک جامعه را افراد متخصص و شایسته به سرانجام می رسانند

, مطالبات یک جامعه را افراد متخصص و شایسته به سرانجام می رسانند, مطالبات یک جامعه را افراد متخصص و شایسته به سرانجام می رسانند,

پرچی با اشاره به انتخاب افراد اصلح و شایسته گفت: امروز این نوع انتخاب براساس مولفه طایفه را، نه اسلام، نه انسانیت و نه جامعه پذیرا نیست و اگر کسی با این ترفندها وارد انتخابات شود باید بدانیم که فقط برای جذب آرا و اهداف شخصی وارد شده و باید این دیگاه را اصلاح کرد تا به سمت ترقی حرکت کنیم.

,

وی بیان کرد: مطالبات و نیازهای یک جامعه را افراد متخصص و شایسته به سرانجام می رسانند و نخبگان که سرمایه اجتماعی هستند باید وارد میدان شوند نه برخی تعصبات قومی که صرفا برای برانگیختن تعصبات ورود پیدا کرده اند که قطعا این خطر آفرین بوده و عدم پیشرفت و برگشت به عقب را به دنبال دارد.

,

جامعه شناس با تاکید بر روشنگری سیاسی، اجتماعی و بصیرت افزایی عنوان کرد: باید بدانیم نامزدهای انتخاباتی کدام مطالبات را درک کرده و همت در اجرای آن را دارند و حرکت در این مسیر، راه را برای پیشرفت باز می کند.

,

پرچی عنوان کرد: مشارکت اجتماعی بر مبنای شایستگی و تقوا اهمیت بالایی دارد و در غیر این صورت هیچگونه پیشرفتی را نخواهیم داشت.

,

جایگاه انتخابات شوراها به خوبی تبیین شود

, جایگاه انتخابات شوراها به خوبی تبیین شود, جایگاه انتخابات شوراها به خوبی تبیین شود,

همایون رهبران تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار داشت: جنس انتخابات در شوراهای شهر و روستا با مابقی انتخابات متفاوت است به طوری که تنوعی که در انتخابات شوراها وجود دارد در مابقی انتخابات کمتر است و افراد زیادی خود را برای ورود به شورا آماده می کنند.

,

وی با اشاره به انتخابات طایفه ای افزود: این نوع معیار بیشتر در انتخابات روستاها دیده می شود اما در انتخابات شورای شهر هم وجود دارد که براساس مولفه ارتباطات خانوادگی، قومی و یا قبیله ای افراد انتخاب می شوند.

,

, ,

تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: لازم است که جایگاه انتخابات شوراها به خوبی تبیین و معیارهای لازم بیان شود تا افراد بتوانند نخبگان و افراد شایسته را راهی پارلمان محلی شوراها نمایند.

,

رهبران عنوان کرد: یکی از آسیب های برجسته در انتخابات شوراها، تعصبات قومی و قبیله ای است و این موضوع در برخی از استانها پررنگ تر است که متاسفانه به جای در نظر گرفتن شاخص ها، بر مبنای طایفه ای رای داده می‌شود.

,

شورای ناکارآمد نتیجه انتخابات طایفه ای

, شورای ناکارآمد نتیجه انتخابات طایفه ای, شورای ناکارآمد نتیجه انتخابات طایفه ای,

وی افزود: لازم است به جای اینکه در انتخابات به این خرده فرهنگها پرداخته شود، به اصل و معیارهای انتخابات و شایستگی توجه شود چرا که گاهی یک کاندیدا علیرغم اینکه شرایط و تخصص لازم دارد اما به دلیل آسیب انتخاب طایفه ای از حضور در این نهاد بازمی ماند.

,

تحلیلگر مسائل سیاسی عنوان کرد: وقتی در انتخابات شوراها، مبنای کار براساس طایفه ای باشد و شایستگی کنار رود قطعا نتیجه اش یک شورای ناکارآمد می شود و علت اصلی این است که شایستگی فدای مسائل حاشیه ای شده است.

,

رهبران با اشاره به راهکارهای لازم در این راستا بیان کرد: لازم است که در راستای بینش سیاسی رای دهندگان اقداماتی صورت گیرد و در واقع فرهنگ سیاسی در این زمینه اصلاح شود که رای دهندگان برای انتخاب افراد، شایستگی، تخصص، تعهد و تقوا را در نظر داشته باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه