اخبار داغ

گزارشی از نقش شبکه‌های اجتماعی در چینش آراء؛

فضای مجازی؛ ابزاری توانمند در ایجاد شورانتخاباتی/ آیا شبکه‌های اجتماعی افکار عمومی را مهندسی می‌کنند؟

فضای مجازی؛ ابزاری توانمند در ایجاد شورانتخاباتی/ آیا شبکه‌های اجتماعی افکار عمومی را مهندسی می‌کنند؟
با توجه به اینکه این دوره از انتخابات ریاست جمهوری زیر سایه کرونا برگزار خواهد شد و تبلیغات نامزدها نیزدر این حوزه انجام می شود از این رو فضای مجازی جایگاه ویژه ای را در مهندسی افکار عمومی دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، با شیوع و همه گیری کرونا، حوزه ها و مناسبات مختلفی تحت تاثیر قرار گرفت و بسیاری از فعالیت‌ها و رویداد‌ها را به سمت فضای مجازی سوق داده شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

یکی از رویداد‌های مهم سیاسی که انتظار می‌ رود زیر سایه کرونا برگزار شود، انتخابات ریاست جمهوری است، شرایط حاکم ناشی از محدودیت‌های کرونایی سبب خواهد شد عرصه و میدان رقابت‌های سیاسی و تبلیغاتی نامزد‌های انتخاباتی بیش از هر زمان فضای مجازی، رسانه‌های اجتماعی و رسانه ملی شود.

,

از این رو فضای مجازی جایگاه ویژه ای را برای تاثیر گذاری بر افکار عمومی پیدا کرده است و قطع به یقین فعالیت های ستادی و تبلیغات کاغذی توان مواجه و برابری با قدرت فضای مجازی را نخواهند داشت.

,

از سوی دیگر امروز شاهد رشد روز افزون تهاجمات سایبری، تولید ابزار خرابکاری و جاسوسی و تاثیرگذاری بر رفتار، عقاید و گرایشات جامعه از سمت رسانه های معاند دراین فضا هستیم.

,

این موضوع در حالی است که یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری در سال های اخیر، مدیریت مناسب و صحیح فضای مجازی بوده است؛ به طوری که معظم له به کرات از رویکرد منفعلانه موجود نسبت به فضای مجازی انتقاد کرده و ضرورت مواجهه فعال و مبتکرانه در سطح ملی و جهانی را به مسئولان هشدار داده اند.

,

از این رو ضرورت نگاه و رویکرد فعالانه و مبتکرانه نسبت به فضای مجازی از جهات مختلف حائز اهمیت و بررسی است.

,

به جهت بررسی ابعاد گسترده فضای مجازی و المان های قدرت کشورها در این فضا و راهکارهای جلوگیری از جنگ روانی دشمن از این فضا خبرگزاری مرات اقدام به تهیه گزارشی کرده است که با هم می خوانیم. 

,

, ,

کلاب هاوس و توئیتر پدیده انتخابات 1400نیستند

, کلاب هاوس و توئیتر پدیده انتخابات 1400نیستند, کلاب هاوس و توئیتر پدیده انتخابات 1400نیستند,

حجت الاسلام محمد کهوند کارشناس و پژوهشگر فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار مرآت در تبیین المان های قدرت کشور در فضای مجازی، گفت: اگر بخواهیم در فضای مجازی حکمرانی در دست ما باشد باید سیاست های کشور اعلام و اجرا شود در حالی که تماما این فضا در کشور تحت سیطره آمریکا و صهیونیست است.

, مرآت ,

وی در ادامه افزود: حکمرانی یعنی اینکه وقتی ترامپ برعلیه کشور اقدام می کند بتوانیم اکانت ترامپ را ببندیم و جلوی هشتک سازی را بگیریم اما تنها می توانیم کل سرویس را ببندیم چون هیچ حکمرانی در این فضا وجود ندارد و از 7 لایه فضای مجازی تنها لایه کاربر دراختیار ماست  و قسمت های دیگر مانند خدمات، ابزار و زیر ساخت ها همگی متعلق به دشمن است و وقتی خدمات متعلق به دشمن است نباید انتظار داشته باشیم به نفع ما حرکتی انجام گیرد.

,

این کارشناس بابیان اینکه قطعا دشمن از این فضا برای ایجاد عملیات روانی بر علیه کشور استفاده خواهد کرد، اذعان کرد: دشمن از نقاط ضعف ما در فضای مجازی استفاده خواهد کرد و غفلت قشر انقلابی در این است که به جای توجه و تمرکز برحکمرانی و افزابش قدرت در این قسمت تنها به دنبال رصد و تحلیل تاکتیک های دشمن در این فضا بوده  و در حال حاضر بیشترین نگرانی در این حوزه تلاش دشمن برای القای نامیدی و کمرنگ کردن ارزش ها و تلاش برای کاهش مشارکت مردمی است. 

,

وی تلاش دشمن در هم سو کردن افکار عمومی با خود را یک موضوع سابقه دار در جریان انتخابات کشور دانست و افزود: نه تنها در سال 88 جریان معاند در فضای مجازی باعث ایجاد فتنه و آشوب در کشور شد، بلکه در سال های بعد هم عدم حکمرانی برفضای مجازی و تسلط دشمن ضربه های زیادی به کشور وارد آمد و در انتخابات های بعدی هم مدیریت افکار عمومی توسط تلگرام موجب مهندسی افکار عمومی شد.

,

کهوند در پاسخ به سوال خبرنگار مرآت مبنی براینکه آیا کلاب هاوس و توئیتر پدیده انتخابات پیش رو هستند یا خیر گفت: کلاب هاوس و توئیتر در دست قشر نخبگانی است و برروی عموم مردم تاثیر گذار نیست و قطع به یقین اینستاگرام و واتساپ تاثیر گذارتر است اما اثر آنها زمانی مشخص می شود که یک موضوع چالشی توسط کاندیداها در این فضا مطرح و به سرعت در فضاهای دیگر انتشار پیدا می کند و از این طریق می تواند اثرگذار باشند.

,

, ,

آرزوی ما استفاده نخبگان از پلتفرم های داخلی به جای کلاب هاوس و توئیتر است

, آرزوی ما استفاده نخبگان از پلتفرم های داخلی به جای کلاب هاوس و توئیتر است, آرزوی ما استفاده نخبگان از پلتفرم های داخلی به جای کلاب هاوس و توئیتر است,

محمد جواد نوروزی کارشناس رسانه نیز در گفتگو با خبرنگار مرآت در توضیح برتری رسانه های رسمی و غیر رسمی درانتخابات پیش رو گفت: رسانه های رسمی و غیر رسمی هردو در رقابت تنگاتنگی قراردارند و در  ایجاد شور انتخاباتی موثر هستند اما رسانه های غیر رسمی با وجود وسعت و نفوذ فراوان به دلیل اینکه مستندات رسمی ارائه نمی دهند و اخبار آنها ناقص است به طور کامل نمی توانند جایگزین رسانه های رسمی شوند.

, مرآت ,

وی در ادامه افزود: اگردر انتخابات ریاست جمهوری چند دوره اخیر دقت شود می توان دریافت که  مناظرات تلویزیونی بسیاری از نظر سنجی هارا تغییر داده و برمیزان مشارکت هم  بسیار تاثیر گذار است. 

,

این کارشناس رسانه همچنین تصریح کرد: رسانه ملی همچنان پر مخاطب ترین رسانه است و اگر می خواهد مخاطب خود را حفظ کند نباید به جناح خاصی  تعلق داشته و باید تعارفات را کنار بگذارد و کاندیداها را به چالش بکشد  و ابتکار عمل را دردست گیرد و و مناظرات را با قدرت و قوت بیشتری انجام دهد و اگر صداو سیما به همین روند فعلی ادامه دهد فضای مجازی می تواند برآن غلبه پیدا کند.

,

وی در توضیح سوال خبرنگار مرآت مبنی براینکه چرا کاندیداها از پلتفرم های داخلی به جای کلاب هاوس و توئیتر استفاده نمی کنند، اذعان کرد: آرزوی ما چنین اتفاقی است اما در پلتفرم های داخلی چنین ظرفیتی وجود ندارد و حاکمیت هیچ برنامه ریزی را در این فضا انجام نداده است که یک فضای بینابینی ایجاد شود که هم نظارت ان در دست نهاد های داخلی باشد و هم نظارت های پیچیده صدا و سیما بر ان حاکمن نباشد و امیدواریم با روی کار آمدن یک دولت انقلابی در اینده این اتفاق میمون و مبارک رقم بخورد. 

,

, ,

دولت آینده باید از انجام کارهای پوپولیستی در فضای مجازی فاصله بگیرد

, دولت آینده باید از انجام کارهای پوپولیستی در فضای مجازی فاصله بگیرد, دولت آینده باید از انجام کارهای پوپولیستی در فضای مجازی فاصله بگیرد,

دستاران کارشناس رسانه و فضای مجازی نیزدر گفتگو با خبرنگار مرآت  در خصوص راهکارهای دولت آینده برای تسلط برفضای مجازی گفت: دولت اینده برای احیای مجدد فضای مجازی باید از شعارزدگی و انجام کارهای پوپولیستی و نمایشی فاصله بگیرد شود و بایک کار کارشناسی شده و علمی فضای مجازی را بومی سازی و قدرتمند کند.

, مرآت  ,

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تنها نقطه قوت فضای مجازی خارجی نسبت به داخلی عدم وجود نگرانی ها بابت آزادی بیان است و این خواسته گزافی نیست و درصد قابل توجهی از مخاطبین نگران فضای بسته داخلی هستند و دولت آینده باید با سعه صدر برخورد کند.

,

دستاران در خصوص باید و نباید های فیلترینگ نیز تصریح کرد: بحث فیلترینگ باید در کشور شفاف شود و اجرای آن فی النفسه موضوع بدی نیست و در بسیاری از کشور ها که برای نسل جوان خود ارزش قائل هستند این موضوع اجرا می شود و اگر به آزادی اندیشه و بیان در کشور لطمه نزند باعث سالم ماندن خانواده ها می شود و مفید است.

,

با تمام موارد بحث شده توسط کارشناسان به این نتیجه می رسیم که اگر ظرفیت ها و قابلیتهای استفاده از پلتفرم های داخلی در کشور ایجاد شود قطعا مردم نیز ازاین موضوع استقبال خواهندکرد و چنانچه تجربه ثابت کرده و ما در هرمقطع از زمان با قدرت و خلاقیت در هر حوزه توانمندی داخلی واردشده ایم بااستقبال مواجه شده و توانسته ایم جایگزین رقبای خود باشیم و باید بدانیم اگر قرار است منویات مقام معظم رهبری در حوزه فضای مجازی اعمال شود و در این فضا بتوانیم حکمرانی کنیم تنها راه نجات افزایش توانمندی و بهره گیری از ظرفیت های جوانان خلاق و توانمندی های داخلی در این حوزه است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه