اخبار داغ

زنده نگه‌داشتن فرهنگ بومی؛

شیردوشان؛ آیین سنتی ۱۰۰ساله دامداران شمال/ جشنی برای شکرگزاری از نعمت‌های الهی

شیردوشان؛ آیین سنتی ۱۰۰ساله دامداران شمال/ جشنی برای شکرگزاری از نعمت‌های الهی
جشن شیردوشان رامسر مظهر سادگی و شکرگزار بودن روستاییان است و شیردوشان از جمله آیین‌های کهن و سنتی دامداران شمال بوده که همواره در ماه پایانی بهار برپا می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، آیین شیردوشان بین مردمان اشکورعلیای رامسر بیش از 100 سال قدمت دارد و هر ساله خردادماه در یکی از روستاهای منطقه برگزار می شود.

در این آیین سرگالش، گوسفندان را به مراتع اطراف برده و مدت چهار ماه گوسفندان را در آنجا نگهداری می کند و سرانجام آنها را به صاحبان آنان تحویل می دهد. با این کار، گوسفندان از مرتع محلی خارج شده و داخل مرتع تابستانی می شوند تا دامداران راحت تر علوفه زمستانی خود را جمع آوری کنند.

هر جایی تاریخی دارد و هر تاریخی، سرگذشتی. گذشته را باید پیش چشم داشت و دید، اما به آن تکیه نکرد. شادی هایش را با لبخند ورق زد و غم هایش را در گورستان تاریخ به خاک سپرد و هر از گاهی برای آرامش روحش فاتحه ای خواند تا هیچگاه برنگردد. تاریخ، ما را نمی سازد، ما بنایش می کنیم و شاید به همین دلیل، دست از آن نمی شوییم و هر از چند گاهی تکرارش می کنیم، انسان هیچگاه از چیزی که ساخته دست نمی کشد.

آیین های سنتی و جشنواره ها نیز بخشی از تاریخی هستند که برای خودمان می سازیم و برای آیندگان به جا می گذاریم. خرداد نزدیک است و جشن شیردوشان رامسر در چند قدمی. جشنواره شیردوشان که به دودوشان نیز معروف است، هرساله در اوایل ماه خرداد همراه با جشن و شادی در ارتفاعات رامسر برگزار می گردد.



مراسم شیردوشان درواقع، نوعی آیین شگرگزاری از نعمت هایی است که خدا در اختیار روستاییان قرار داده است. با همگردی همراه باشید.

آبادی اشکورات از ارتفاعات زیبا و سرسبز رامسر محسوب می شود و اشکور علیا هرساله پذیرای افراد محلی و نیز گردشگرانی است که به دیدن این آیین کهن و سنتی می روند. روستا همیشه مظهر سادگی و پاکی بوده و مردمانش به خدا نزدیک تر. کسی چه می داند، زندگی در ارتفاعات آن ها را به این مقام رسانده یا به سبب ذات بی آلایششان برای زندگی در ارتفاعات برگزیده شده اند.

جشن شیردوشان رامسر نیز یکی دیگر از مظاهر سادگی و شکرگزار بودن روستاییان است. دام ها و گله ها هرسال باید از اوایل خرداد شروع به چرا در مراتع کنند، زیرا در این زمان، ۳۰ تا ۴۰ درصد علوفه موجود، گل می دهند و پیش از آن موقع، شیره گیاهی خام موجود در علوفه ها باعث بیماری دام ها می گردد.

همزمان با آغاز چرای دام ها در مراتع، جشنواره شیردوشان نیز شروع می شود. کسی که مسئولیت اصلی نگهداری از دام های گله داران را به عهده دارد، سرگالش خوانده می شود. او دام ها را به چرا می برد و پس از بازگشت، دام ها دو بار دوشیده می شود. دلیل نام گذاری مراسم شیردوشان به نام "دودوشان" نیز همین است. پس از بار دوم، شیرها توزیع می شوند و سرگالش متعهد می شود که در ازای شیری که گرفته، در پایان فصل چرا، مقداری کره حیوانی، کشک، دوغ و ماست تحویل گله داران دهد.
 
پس از پایان بخش اصلی مراسم شیردوشان، طبق معمول تمامی آیین های رامسری رامسر، مسابقات مختلفی از جمله طناب کشی و کشتی محلی برگزار می شود و به نفرات برتر جوایزی اهدا می شود و برنامه های شادی مانند ساز و آواز و رقص محلی نیز در پایان انجام می شود. جشنواره شیردوشان رامسر در  اوایل خرداد در اشکور انجام می شود. منطقه بکر اشکور در ۱۲۰ کیلومتری شهر رامسر واقع شده و حدود سه ساعت با این شهر زیبا فاصله دارد.



یک جامعه شناس نیز برگزاری چنین جشنواره هایی را فرصتی مناسب در راستای حفظ آداب و سنن گذشته مردمان این دیار و ایجاد شور و نشاط اجتماعی در جامعه عنوان کرد.

محمدرضا عباسی افزود : در حال حاضر در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، افسردگی به شدت در حال افزایش است و این به علت تغییراتی است که در حوزه سبک زندگی و رفتارهای اجتماعی ایجاد شده است.

وی وجود بسیاری از آسیب های اجتماعی را ناشی از نبود شور و نشاط در جامعه دانست و اظهار داشت : اگر نشاط اجتماعی در جامعه کاهش یابد شاهد افزایش اختلالات روانی و ناهنجاری های اجتماعی خواهیم بود که زیبنده جامعه نیست.



به گفته عباسی ، زندگی شاد و بانشاط از مهم‌ترین نعمت‌های الهی است و امروزه بیش از هر زمان دیگری جامعه نیازمند شادی و شادمانی است و در صورت عدم توجه جدی به این مسئله، آسیب های بزرگی را شاهد خواهیم بود.

وی یادآور شد: برگزاری جشنواره های بومی و محلی همراه با موسیقی و بازی های محلی می تواند در این زمینه تاثیر گذار باشد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه