اخبار داغ

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان قزوین خبرداد

شناسایی ۲۹۱ کودک مبتلا به تنبلی چشم در قزوین/ ۵۳ پایگاه ثابت برای انجام طرح سنجش بینایی تجهیز شد

شناسایی ۲۹۱ کودک مبتلا به تنبلی چشم در قزوین/ ۵۳ پایگاه ثابت برای انجام طرح سنجش بینایی تجهیز شد
زهرا غلامرضایی با اشاره به اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در استان قزوین گفت: طرح غربالگری بینایی برای کودکان ۳ تا ۶ سال هر سال توسط اداره بهزیستی استان قزوین اجرا می‌شود
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ زهرا غلامرضایی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در استان قزوین اظهار کرد: طرح غربالگری بینایی برای کودکان ۳ تا ۶ سال هر سال توسط اداره بهزیستی استان قزوین اجرا می‌شود و با توجه به اهمیت پیشگیری از بروز معلولیت‌ها این طرح در سنین طلایی انجام می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

وی افزود: تشخیص به موقع بیماری تنبلی چشم و به دنبال آن درمان به هنگام هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ سهولت درمان در این سنین بسیار مقرون به صرفه است.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: هر سال کودکان مشمول اجرای طرح سنجش بینایی از طریق پایگاه‌های ثابت و تیم‌های سیار مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و این طرح برای بیست و سومین سال پیاپی در سطح کشور و استان اجرا می‌شود.

وی عنوان کرد: خوشبختانه هر ساله پوشش بالای ۸۰درصد را در سطح استان داشتیم و جمعیت مشمول این طرح در سال جاری ۶۲ هزار کودک است که امیدواریم بتوانیم ۸۰ درصد از برش اعلام شده را مطابق هر سال در فاصله زمانی خرداد ماه تا پایان سال مورد سنجش و ارزیابی قرار دهیم.

شرایط کرونایی در کاهش مراجعات خانواده‌ها برای اجرای طرح تنبلی چشم تاثیر داشت

وی بیان کرد: میزان هزینه برای انجام طرح غربالگری برای خانواده‌ها پنج هزار تومان است و در صورت تشخیص اختلالات بینایی یا سایر عیوب انکساری در کودک چنانچه خانواده فرد نیازمند مساعدت مالی باشد کمک هزینه خرید عینک و در صورت لزوم کمک هزینه جراحی از طریق بهزیستی پرداخت می‌شود.

غلامرضایی عنوان کرد: هم اکنون ۵۳ پایگاه ثابت در سطح استان قزوین برای انجام طرح سنجش بینایی تجهیز و راه‌اندازی شده است و با شروع سال تحصیلی جدید چنانچه مهاد کودک نیز مشغول به فعالیت شوند این طرح از طریق مهاد کودک برای کودکان حاضر در مهدها انجام خواهد شد.

وی ابراز کرد: سنجش بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در قالب اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم به دو صورت استفاده از دستگاه و Eچارت انجام می‌شود؛ برای کودکانی که در سنین پائین‌تر بوده و احتمال همکاری آنها با Eچارت کمتر باشد سنجش بینایی از طریق دستگاه و برای کودکان پایه سنی ۴ و ۵ سال که امکان همکاری آنان با طرح وجود دارد سنجش بینایی از طریق E چارت انجام می‌شود‌.

این مقام مسئول یادآور شد: همه مربیان دوره‌هایی آموزشی لازم را دیده و در صورت مشکوک بودن کودک در سطح اول ارزیابی، فرد به بینایی سنج و در صورت ابتلا به تنبلی چشم، کودک به چشم پزشکان طرف قرارداد ارجاع می‌شود.

وی در ادامه گفت: شرایط کرونایی در کاهش مراجعات خانواده‌ها برای اجرای طرح تنبلی چشم تاثیر داشت البته سال گذشته تلاش بسیاری کردیم و توانستیم ۱۰۰ درصد از برش تعیین شده کشوری را تحت پوشش قرار دهیم و در واقع بسیج همگانی برای اجرای طرح در سطح استان اتفاق افتاد.

۲ هزار و ۶۱۵ کودک مبتلا به اختلالات بینایی شناسایی شدند

غلامرضایی تصریح کرد: امیدواریم در سال جاری نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی شاهد اجرای مناسب این طرح در سطح استان باشیم ضمن اینکه همه جوانب برای اینکه هیچ گونه تماسی بین معاینه شونده و معاینه کننده صورت نگیرد پیش‌ بینی شده است لذا خانواده‌ها اطمینان داشته باشند و با خیال راحت برای انجام سنجش بینایی فرزندان خود به پایگاه‌های در نظر گرفته شده مراجعه کنند.

وی بیان کرد: طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال همواره در نیمه دوم سال انجام می‌شد اما امسال برای دومین سال پیاپی است که به دلیل شرایط کرونا از ابتدای اردیبهشت طرح را شروع کرده و فاصله زمانی اجرای طرح را بیشتر کردیم.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان قزوین گفت: خانواده‌ها می‌توانند با در دست داشتن شناسنامه کودکان خود به پایگاه‌های ثابت سنجش بینایی مراجعه کنند و آدرس کلیه پایگاه‌های ثابت در سایت سازمان بهزیستی و ادارات بهزیستی شهرستان‌های تابعه موجود است همچنین از طریق صدا و سیما ادرس‌ها اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه بهزیستی استان قزوین با ۱۲ اپتومتریست و دو چشم پزشک همکاری دارد، تصریح کرد: سال گذشته در برنامه پیشگیری از تنبلی چشم ۳۶ هزار کودک قزوینی ۳ تا ۶ سال مورد سنجش قرار گرفتند که ۲ هزار و ۶۱۵ کودک مبتلا به اختلالات بینایی بودند.


غلامرضایی در پایان گفت: به ۲۹۱ کودک قزوینی که سال گذشته مبتلا به تنبلی چشم تشخیص داده شدند خدمات کمک هزینه عینک از طریق سازمان بهزیستی پرداخت شد ضمن اینکه دو مورد نیز کمک هزینه جراحی پرداخت شد.
انتهای پیام/
,
,
,
,
,
,
,
, شرایط کرونایی در کاهش مراجعات خانواده‌ها برای اجرای طرح تنبلی چشم تاثیر داشت, شرایط کرونایی در کاهش مراجعات خانواده‌ها برای اجرای طرح تنبلی چشم تاثیر داشت,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ۲ هزار و ۶۱۵ کودک مبتلا به اختلالات بینایی شناسایی شدند, ۲ هزار و ۶۱۵ کودک مبتلا به اختلالات بینایی شناسایی شدند,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه