اخبار داغ

کارشناس انرژی در گفت‌وگو با دانا؛

دولت بعدی باید کم کاری‌های انجام شده در صنعت نفت را جبران کند/ برنامه آیت الله رئیسی جلوگیری از خام فروشی است

دولت بعدی باید کم کاری‌های انجام شده در صنعت نفت را جبران کند/ برنامه آیت الله رئیسی جلوگیری از خام فروشی است
یک کارشناس حوزه نفت و گاز با بیان اینکه با تغییر رویکرد در مقابل بازار شرق آسیا می‌تواند فروش نفت را افزایش داد، گفت: برنامه آیت الله رئیسی برای صنعت نفت این است که از خام فروشی جلوگیری و کم کاری‌های انجام شده از سال ۷۹ تاکنون را در صنعت نفت و گاز جبران کند.
[

وحید باقری خیرآبادی کارشناس حوزه انرژی و رئیس کمیته نفت، گاز و پتروشیمی کمیته اقتصادی آیت الله رئیسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درباره پیش‌بینی فروش نفت و سامان‌دهی فراورده‌های نفتی با وجود مشکلات انتقال ارز در دولت بعدی، اظهار کرد: در این زمینه دو بخش وجود دارد یکی بخش ساختاری و دیگری بخش حکمرانی که هر دو در بازار نفت و گاز نیاز به اصلاح دارد.

وی ادامه داد: ما در شرایط تحریم هم، صادرات نفت داشتیم ولی چون ساختار امور بین‌الملل در این زمینه یک ساختار سنتی است و نیاز به بازنگری دارد؛ باید رویکرد ما را در حوزه تکنولوژی انرژی تغییر کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,

این کارشناس حوزه انرژی گفت: تغییر رویکرد ما در مقابل بازار شرق آسیا می‌تواند میزان فروش نفت را افزایش دهد؛ البته بر اساس فرمایشات مقام رهبری باید رویکرد خود را در برابر خام فروشی تغییر داده و کم کاری‌های انجام شده از سال ۷۹ تاکنون را جبران کنیم؛ باید نگاهمان به زنجیره ارزش را تغییر داده و از خام فروشی پرهیز شود.

,

باقری ادامه داد: کمیته نفت و گاز ستاد آیت الله رئیسی برنامه ریزی را انجام داده تا با نگاه به تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد ارزش افزوده، زمینه مشارکت را در قالب یک مشارکت مدنی بین دولت جمهوری اسلامی با کشورهای شرق آسیا در حوزه ساخت پالایشگاه و ذخیره سازی ایجاد کند تا با فرآوری و ایجاد ارزش افزوده، نحوه عرضه و فروش نفت را به شکلی مستمر در بازار مصرف شرق آسیا انجام دهیم تا نفع آثار بازگشت ارز آن در سفره‌های مردم دیده شود.

وی اشاره کرد: در قرارداد ۲۵ ساله با چین یکی از ظرفیت‌های در نظر گرفته شده این است که هم با نگاه سرزمینی و هم با نگاه فراسرزمینی به این نوع فعالیت‌های اقتصادی توجه شود تا نفت خام سبک و سنگین ایران در هر دو گرید به بهترین نحو فروخته شده و با ورود نفت خام حوزه کارون، نفت فوق سنگین نیز به بازار فروش و صادراتی اضافه شود که بهترین بازار آن، کشور هند است که پالایشگاه‌های این کشور بر اساس این نوع نفت فعالیت می‌کنند؛ البته کشور چین هم استفاده از نفت فوق سنگین را آغاز کرده که می‌تواند بازار مناسبی برای نفت فوق سنگین ایران باشد.

این کارشناس حوزه نفت و گاز گفت: با اقدامات برنامه ریزی شده، نیاز ما به ذخیره سازی نفت در نفتکش‌ها در روی آب‌ها کاسته خواهد شد و ظرفیت ذخیره سازی دوم ما در جاسک به عنوان پشتیبان این صنعت به چرخه افزوده می‌شود.

,
,
,
,
,

باقری تصریح کرد: طرح کانون انرژی در کمیته اقتصادی نفت و گاز به عنوان سند جامع انرژی بر اساس قطب تولید و مصرف برنامه ریزی و به نتیجه خواهد رسید و در کنار آن ظرفیت مصرف داخلی را نیز پوشش خواهد داد.

,

وی توضیح داد: البته طرح‌های متوقف شده در دولت فعلی مثل خط لوله انتقال گاز به پاکستان و ترکیه و گسترش خط لوله اسلامی به عراق و همچنین نگاه به بازار منطقه‌ای محصولات نفت و گاز و قراردادهای که در سال‌های گذشته متوقف شده را اجرایی خواهیم کرد؛ همچنین در حوزه بازارهای آسیای میانه می‌تواند ارزش افزوده قابل توجهی را به کشور باز گرداند.

,

 

,

انتهای پیام/ ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه