اخبار داغ

در گفت و گو با عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان مطرح شد؛

بررسی راهکارهای افزایش مشارکت مردم در انتخابات/ صداقت و شفافیت کاندیداها در ارائه برنامه ها ضروری است

بررسی راهکارهای افزایش مشارکت مردم در انتخابات/ صداقت و شفافیت کاندیداها در ارائه برنامه ها ضروری است
نورمحمد یعقوبی گفت: اعلام برنامه های کاندیداها به صورت واضح و شفاف به مردم، همدلی، همگرایی و کاهش تنش ها، آگاهی بخشی و بصیرت افزایی راهکارای افزایش میزان مشارکت مردم در انتخابات است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نورمحمد یعقوبی، عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: مشارکت سیاسی به معنای عام به دخیل بودن آحاد جامعه در بسیاری از فعالیت های اجتماعی و سیاسی اشاره می کند.

وی ادامه داد: عوامل زیادی نظیر انگیزه های سیاسی، موقعیت های اجتماعی و ویژگی های سیاسی خود محیط در میزان مشارکت سیاسی شهروندان دخیل است.

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در سیستان و بلوچستان محرومیت های مختلفی وجود دارد، اگرچه دولت‌ها در طول سال‌های اخیر زحمات زیادی کشیدند و برنامه‌های زیادی را اجرا کردند اما بخشی از محرومیت‌های استان ما تاریخی بوده و دولت ها سعی کردند به نوعی این محرومیت‌ها را برطرف کنند.

یعقوبی اظهار کرد: اقدامات خوبی انجام شده و در این شکی نیست که بسیاری از شاخص‌ها توسعه پیدا کرده است، ولی مردم سیستان و بلوچستان شایسته خدمات بیشتر و زیرساخت های قویتر هستند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین دولت ها می توانند با تکیه بر ظرفیت‌های موجود سیستان و بلوچستان و مزیت های نسبی و رقابتی این استان به گونه‌ای عمل کنند که اقتصاد درون زا و توسعه درون زا در استان اتفاق بیفتد.

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان بیان کرد: با این رویکرد درون زایی توسعه و اقتصاد می تواند منجر به پایداری نسبی در شاخص‌های اقتصادی شود.

اعلام برنامه ها به صورت واضح و شفاف به مردم

یعقوبی گفت: وضعیت فعلی سیستان و بلوچستان به لحاظ شاخص های اقتصادی، تورم و کسب و کار خیلی مناسب و خوب نیست و مردم از این لحاظ گله‌مند هستند که دولت ها به طور ویژه نتوانسته اند بسترهای لازم را برای آنها ایجاد کنند.

وی افزود: بنابراین باید به دنبال برنامه های روشن و مدون و شفافی باشیم که به مردم بگوییم با چه روش و سازوکاری قرار است وضعیت آن ها بهبود یابد و روش‌های شاخص‌های کسب و کار بهبود یابد و جلوی تورم و گرانی گرفته شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: باید مردم عزیزمان مشارکت حداکثری در انتخاب کاندیدای اصلح داشته باشند، این مشارکت توام با انتظاراتی است و باید تلاش کنیم به نتیجه برسد.

یعقوبی افزود: انتظارات بر روی کاغذ بیاید برنامه ریزی شود و سیاستگذاری داشته باشد و با رویکرد اجتماع محور با تکیه بر توانمندی ها و ظرفیت های خود مردم بتوانیم به سمت رشد و بالندگی در سیستان و بلوچستان حرکت کنیم.

مشارکت مردم در انتخابات؛ مهر تایید بر مشروعیت نظام

وی عنوان کرد: مشروعیت هر نظام و حکومتی تا حدی به میزان مشارکت مردم در انتخابات آن کشور بستگی دارد، یکی از شاخص‌های مشروعیت هر نظام و حکومتی میزان مشارکت در انتخابات است و هرچه بیشتر باشد قطعاً تبعات سیاسی و امنیتی بهتری دارد و عکس این قضیه نیز صادق است.

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان ادامه داد: اگر مشارکت مردم کاهش یابد تبعات سیاسی و امنیتی بر روی جامعه و کشور دارد و همواره عده‌ای تلاش می‌کنند در مردم ما ناامید ایجاد کنند و اعتماد آنها را کاهش دهند که بر کاهش مشارکت انتخابات تاثیر دارد.

یعقوبی تصریح کرد: باید تلاش شود در راستای مشارکت بیشتر شاخص های مختلفی که امکان پذیر است این کار صورت گیرد حاکمیت می‌تواند با تشویق مردم به شرکت در انتخابات موثر باشد به خواسته‌های مردم نیازهای اساسی آنها توجه شود و حرکت بر اساس خواسته‌های طیف‌های مختلف جامعه و برنامه‌ریزی در این راستا می‌تواند موثر باشد.

وی عنوان کرد: شبکه‌های تلویزیونی، اجتماعی، بروکراسی دولتی و سازمان های بخش دولتی مدیران ارشد کارشناسان خبره کانون‌های تفکر می‌توانند به نوعی در انتقال ارتقاء مشارکت مردم در انتخابات موثر باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان اضافه کرد: باید اختلاف بین جریان‌های مختلف، بزرگان و ریش سفیدان را مدیریت و به گفتمان دعوت کرد، وجود اختلاف نظر طبیعی است ولی زمانی که این انتخابات منجر به تنش های عمیق در طیف های مختلف جامعه شود می‌تواند بالقوه خطر ساز باشد.

همدلی و کاهش تنش ها سبب افزایش مشارکت می شود

یعقوبی بیان کرد: می توان تلاش کرد با ایجاد همدلی و همگرایی در راستای همدلی مردم و طیف های مختلف جامعه اقدام و رقابت های بین جریان های سیاسی را به گونه‌ای مدیریت کرد که تخریب به معنای واقعی اتفاق نیفتد و وقتی که این تنش ها کاهش یابد مشارکت مردم تاثیر گذار است.

وی تصریح کرد: اطلاعات سیاسی و اجتماعی در میان مردم ما در مقایسه با گذشته توسعه پیدا کرده مردم از کانال‌های مختلف و ساز و کارهای متفاوت انتقال اطلاعات را می‌گیرند، تحلیل و با وضعیت جاری جامعه شاخص‌های اقتصادی و کسب و کار مقایسه می کنند و تصمیم می گیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان اظهار کرد: بنابراین باید تلاش ما به گونه‌ای باشد که با مردم صادقانه صحبت کنیم مشکلات را در میان بگذاریم و راهکارها را ارائه دهیم هر رفتار پوپولیستی و شعار انتخاباتی غیر برنامه ریزی شده نامشخص و نامعین می تواند در کوتاه مدت و بلند مدت اثرهای بدی داشته باشد و شاخص‌های اعتماد به دولت و سرمایه اجتماعی را کاهش دهد.

آگاهی بخشی و بصیرت افزایی؛ راهکار دیگر برای افزایش مشارکت

یعقوبی عنوان کرد: بخشی از راهکارهای افزایش مشارکت مردمی و حضور حداکثری آگاهی بخشی و بصیرت افزایی است که می تواند نقش موثری در افزایش مشارکت مردمی در انتخابات داشته باشد.

وی تصریح کرد: اگر مردم شناخت صحیح داشته باشند و اطلاعات خوبی از جایگاه کشور، حساسیت‌هایی کشوری و انتخاباتی داشته باشند این آگاهی می‌تواند منجر به دقت بیشتر آنها در انتخاب یک فرد اصلح و شایسته شود مقام معظم رهبری فرمودند که گسترش مشارکت و حضور گسترده مردم در انتخابات اهمیت دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: شور انتخاباتی مردم با حضور در پای صندوق های رای می تواند تهدید های دشمنان را از بین ببرد و امنیت کشور را از تامین کند.

یعقوبی اظهار کرد: بنابراین حضور گسترده مردم در انتخابات می‌تواند تأثیر قابل توجهی در آینده کشور، اقتصاد، ثروت ملی و امنیت داشته باشد.

وی بیان کرد: طبق اصل ششم قانون اساسی امور کشور باید با اتکا به آرای عمومی اداره شود، انتخاب رئیس جمهور، نمایندگان مجلس، اعضای شوراها و نظایر اینها و ما باید شناخت و درک احساس موثر بودن مردم را مشخص کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: مردم باید از تاثیر نقش خود در سرنوشت کشور آگاه باشند و این می‌تواند در مشارکت آنها تاثیرگذار باشد.

یعقوبی اظهار کرد: یکی از شاخص های مهم برای مشارکت مردم در انتخابات اطمینان بخشی کاندیداها و نامزدها به مردم توأم با صداقت و شفافیت است.

وی افزود: به این معنی که وقتی ما برنامه‌ای برای برون رفت از مشکلات و حرکت به سمت توسعه به مردم ارائه می‌دهیم و با آن برنامه می‌خواهیم در فضای انتخابات رقابت کنیم، این می تواند روی حضور حداکثری مردم تاثیرگذار باشد.

یعقوبی ادامه داد: ما نمی توانیم منفعل و بی تفاوت باشیم، باید حرکت و تلاش کرد، در انتخاب اصلح مطالعه داشت و با آگاهی و بصیرت به دنبال آن بود به گونه ای که این فرد بتواند با یک دولت منسجم، یکپارچه و همراه برنامه های مشخصی را برای سیستان و بلوچستان و رفع برخی محرومیت ها داشته باشد و با اجرای کارآمد و اثر بخش زمینه ساز شتاب دهی به شاخص های توسعه باشد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, اعلام برنامه ها به صورت واضح و شفاف به مردم, اعلام برنامه ها به صورت واضح و شفاف به مردم,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, مشارکت مردم در انتخابات؛ مهر تایید بر مشروعیت نظام, مشارکت مردم در انتخابات؛ مهر تایید بر مشروعیت نظام,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, همدلی و کاهش تنش ها سبب افزایش مشارکت می شود, همدلی و کاهش تنش ها سبب افزایش مشارکت می شود,
,
,
,
,
,
,
,
, آگاهی بخشی و بصیرت افزایی؛ راهکار دیگر برای افزایش مشارکت, آگاهی بخشی و بصیرت افزایی؛ راهکار دیگر برای افزایش مشارکت,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه