اخبار داغ

گزارش مردمی از کمبود آب شرب؛

قطعی و هدررفت ۳۵ درصدی آب در خراسان‌جنوبی! / قطعی آب مشترکین؛ تنها راه حل مسئولان

قطعی و هدررفت ۳۵ درصدی آب در خراسان‌جنوبی! / قطعی آب مشترکین؛ تنها راه حل مسئولان
قطعی های مکرر آب در نقاط شهری و کمبود بسیار در روستایی خراسان جنوبی در حالی است که شاهد هدرفت ۳۵ درصدی آب به واسطه فرسودگی شبکه‌های آب شرب استان هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، خشکسالی های چند ساله و کاهش بارندگی طی سال گذشته باعث شده حجم منابع آبی استان کاهش داشته باشد و هنوز به فصل گرم سال نرسیده شاهد قطعی آب در روستاها و مرکز خراسان جنوبی باشیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،,

طی سالهای گذشته قطعی آب از اواخر خرداد ماه آغاز و تا پایان شهریور ماه ادامه داشته اما امسال قطعی آب از اواخر اردیبهشت ماه آغاز شده و روزانه بیش از 8 ساعت در شبانه روز آب در روستاهای استان از جمله شهرستانهای درمیان و خوسف قطع میشود.

,

چند روزی میشود فشار آب در شهر بیرجند کاهش داشته و در برخی از نقاط شهر شاهد قطعی چند ساعته آب هستیم. قطعی آب به روستاهای حاشیه شهر بیرجند نیز رسیده و مردم این روستاها از جمله حاجی آباد را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

,

طی روز گذشته آب در منطقه مهرشهر، محدوده روستای شکراب و محدوده خیابان معلم شهر بیرجند چند ساعت قطع بوده و برای این قطعی آب نیز هیچ گونه اطلاع رسانی انجام نشده است.

,

با گرم شدن هوا و افزایش استفاده از حامل های انرژی از جمله آب و برق مشکلات زیادی برای مردم به وجود آمده و مضاف بر این مسائل، عدم اطلاع رسانی از قطعی آب در شهر بیرجند و روستاها است. طبق گلایه های مردمی که از قطعی آب در روستاهای شهرستان درمیان و خوسف به پایگاه خبری خاورستان رسیده برنامه زمان بندی مشخصی برای قطعی آب وجود ندارد و مردم از ساعت قطع و وصل آب بی اطلاع هستند.

,

اهالی روستاهای درمیان ،قاین، زیرکوه و خوسف معتقدند اگر برنامه زمان بندی برای قطعی آب وجود داشته باشد مردم حداقل ذخیره سازی آب را برای مصارف ضروری داشته و طی مدت زمان قطعی آب با مشکلات کمتری مواجه می‌شوند. قطعی آب در روستاهای شهرستان درمیان و خوسف در حالی است که مدیران آبفای این شهرستانها می‌گویند مشکلی در بحث کمبود آب نداریم و همین میزان آبی که در تابستان مورد استفاده مردم است در زمستان نیز هست اما در فصل تابستان سرانه مصرف تا دو برابر افزایش پیدا می‌کند.

,

قطعی برق نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که امسال بیش از همیشه خودنمایی کرده و با آغاز فصل گرم و نزدیک شدن به پیک مصرف به دلیل مدیریت صرفه جویی روزانه چند ساعت قطع می‌شود.

,

قطعی برق باعث قطعی آب نیز شده و با توجه به این‌که ایستگاه‌های پمپاژ مجتمع های آبرسانی به وسیله برق کار می‌کند با قطعی برق خاموش شده و تا اتصال آب مدت زمان قابل توجهی زمان‌بر است.

,

علاوه بر قطعی آب بحث دیگری که وجود دارد ترکیدگی و فرسودگی شبکه های انتقال آب در نقاط شهری و روستایی استان است که این مسئله باعث هدر رفت آب شده و بر بحث کمبود آب در این شرایط بحرانی می‌افزاید.

,

حمید ملانوری استاندار خراسان جنوبی طی بازدیدی که روز گذشته از شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی داشت بر اصلاح شبکه های فرسوده و کاهش هدررفت آب به عنوان یک اولویت اصلی تاکید کرد و گفت: شرکت آب و فاضلاب باید با ارائه راهکارهایی مناسب و سریع، نسبت به اصلاح شبکه‌های فرسوده و کاهش هدررفت آب اقدام کند.

,

هدرفت 35 درصدی آب در خراسان‌جنوبی

, هدرفت 35 درصدی آب در خراسان‌جنوبی, هدرفت 35 درصدی آب در خراسان‌جنوبی,

وی افزود: میانگین 35 درصدی هدررفت آب در مجموع شبکه‌های شهری و روستایی عدد بسیار بالایی است.

,

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: بر این اساس، یک سوم آب تولیدی استان از طریق شبکه‌های فرسوده هدر می‌رود که اصلاً  در مقابل هزینه‌هایی که برای استحصال و بهداشتی کردن آب می‌شود، قابل قبول نیست.

,

ملانوری عنوان کرد: اگر این میزان آب به شبکه برگردد و در مدار مصرف قرار گیرد، کمک بزرگی به موضوع تأمین آب مورد نیاز استان می کند.

,

وی خاطرنشان کرد: ما اگر به جای این که به دنبال منابع جدید باشیم، چاه حفر کنیم و با آزمون و خطا به منابع آبی شیرین دست یابیم، همین آب موجود را نگهداریم و درست مصرف کنیم، نتایج بهتری حاصل خواهد شد.

,

استاندار خراسان‌جنوبی شناسایی و حذف مصارف غیرمجاز را نیز یکی از راهکارهای مدیریت منابع آبی خواند و گفت: شرکت آب و فاضلاب می‌بایست با یک برنامه عملیاتی جامع هر چه سریعتر نسبت به شناسایی و حذف این مصارف اقدام کند.

,

ملانوری گفت: این موضوع در مناطقی که نیازهای آبی بیشتر است و آب موجود در شبکه در مصارفی نامتعارف هرینه می‌شود، برخوردهای قاطع تری را می‌طلبد.

,

وی افزود: تأمین آب به ویژه آب شرب مورد نیاز مردم در این فصل گرم، امری بسیار مهم و ضروری است.

,

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به تشکیل قرارگاه آب استان، تصریح کرد: با توجه به بارندگی‌های اندک سال زراعی جاری و کاهش محسوس سطح منابع آبی، مهمترین وظیفه قرارگاه آب، کمک به شرکت آب و فاضلاب استان در تأمین آب مورد نیاز مردم است.

,

ملانوری تأکید کرد: تمام ظرفیت‌های موجود تمامی دستگاه‌های اجرایی، به منظور تأمین آب مورد نیاز مردم در اقصی نقاط استان در اختیار شرکت آب و فاضلاب قرار دارد تا ان‌شاء الله این فصل را به خوبی پشت سر بگذاریم.

,

وی تأمین آب را ضروری ترین نیاز برای ماندگاری جمعیت عنوان کرد و گفت: ما اگر نتوانیم آب مورد نیاز مردم را در اقصی نقاط استان به ویژه در روستاها و مناطق مرزی تأمین کنیم، نمی توانیم انتظار داشته باشیم که جمعیت در این مناطق ماندگار شوند.

,

آبرسانی سیار به 430 روستای خراسان‌جنوبی

, آبرسانی سیار به 430 روستای خراسان‌جنوبی, آبرسانی سیار به 430 روستای خراسان‌جنوبی,

حسین امامی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: 430 آبادی استان با 15 هزار خانوار جمعیت زیر پوشش آبرسانی سیار قرار دارد.

,

 وی با اشاره به کاهش نزولات جوی در سال جاری و قرار گرفتن در آستانه فصل گرما و به تبع آن افزایش مصرف آب توسط مشترکین، افزود: باید بپذیریم که خشکسالی جزء اقلیم این منطقه است و می‌بایست همه مشترکین به ویژه در مناطق روستایی با روش های مدیریت مصرف آب آشنا باشند.

,

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی بیان کرد: اقدامات مهمی در راستای تامین آب پایدار در روستاهای استان انجام شده که در این زمینه از ظرفیت سایر سازمان‌ها و نهادها از جمله سپاه، بسیج سازندگی، بنیاد علوی، بنیاد ابراهیمی نیز استفاده شده است.

,

امامی عنوان کرد: اما با وجود این اقدامات با توجه به حضور گسترده مردم در روزهای پایانی هفته در مناطق روستایی و چند برابر شدن  جمعیت روستاها در پیک پایان هفته و عدم استفاه صحیح از منابع آبی دچار مشکل در تامین آب در این ایام می‌شویم.

,

وی اظهار کرد: آبیاری فضای سبز و باغ ویلاها با آب شرب، استفاده از آب شرب برای مصارف ساخت و ساز، آب دهی به ملک مجاور و ذخیره آب در تانکر جزء مواردی است که تامین پایدار آب در مناطق روستایی را با مخاطره روبه رو می‌کند.

,

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: از مشترکان درخواست می‌شود با رعایت موارد مذکور گامی مهم در راستای حفظ منابع موجود آب و جلوگیری از قطعی آب بردارند.

,

امامی گفت: مشترکان کم مصرف خانگی (کمتر از 5 متر مکعب در ماه) نیز از تخفیف ۱۰۰ درصدی بهره‌مند خواهند شد، لذا مشترکان می‌توانند با مدیریت مصرف از مزایای طرح آب امید نیز برخوردار شوند.

,

وی اظهار کرد: بر اساس قانون ،شرکت آب و فاضلاب می‌تواند در صورت مشاهده هر کدام از موارد بالا نسبت به قطع موقت انشعاب آب نیز اقدام کند.  

,

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی همچنین به رعایت موارد صرفه جویی و مدیریت مصرف آب در مناطق شهری نیز تاکید و یادآور شد: در مناطق شهری نیز در صورتی که مشترکین نسبت به کاهش ۲۰ درصدی در مصارف آب اقدام نمایند شاهد   کاهش فشار و کمبود آب  نخواهیم بود.

,

امامی افزود: کاهش مصارف غیرضروری آب از جمله شستشوی حیاط، اتومبیل، تراس و غیره با آب شرب، کاهش مدت زمان استحمام، عدم آبیاری باغچه منازل با آب شرب و استفاده از آب خاکستری در این زمینه، نصب سایبان جهت کولرهای آبی در راستای افزایش راندمان و استفاده از شیرآلات اهرمی و چشمی به ویژه در ادارات، کنترل شیرآلات و  برای جلوگیری از هدررفت آب روش‌های آسانی است که می‌تواند مشترکین را در مدیریت مصرف آب یاری کند.

,

کاهش 45 درصدی بارندگی در استان

, کاهش 45 درصدی بارندگی در استان, کاهش 45 درصدی بارندگی در استان,

علیرضا خندان رو مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی نیز در گفت و گو با خاورستان، اظهار کرد: میانگین میزان بارندگی در استان تا 18 اردیبهشت ماه به 59 میلی‌متر رسیده است.

,

وی افزود: این میزان بارندگی نسبت به بلندمدت 46 درصد و نسبت به سال گذشته 62 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

,

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی با بیان اینکه همچنان در خراسان جنوبی شاهد کاهش 45 درصدی بارندگی ها هستیم، گفت: در حال حاضر94 درصد مساحت استان همچنان خشک و تنها در 6 درصد مساحت استان شرایط نرمال است.

,

خندان‌رو بیان کرد: 20 درصد مساحت استان درگیر خشکسالی خفیف، 29 درصد متوسط،24 درصد شدید و 20 درصد مساحت استان درگیر خشکسالی بسیار شدید است.

,

بنابراین گزارش؛ درست است که در استان به واسطه خشکسالی و کاهش بارندگی شاهد کم آبی هستیم و پیش‌بینی شده سال سختی پیش رو باشد اما می‌طلبد مسئولان آبفای استان و استانداری فکری اساسی برای تعویض شبکه فرسوده آب استان داشته باشند چراکه هدرفت 35 درصدی آب در استان خشکی مثل خراسان جنوبی قابل قبول نیست. 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه