اخبار داغ

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد؛

نقش همتی و شرکا در بهم‎ریختگی بازار سرمایه/ بدهی دولت از جیب مردم پرداخت شد!

نقش همتی و شرکا در بهم‎ریختگی بازار سرمایه/ بدهی دولت از جیب مردم پرداخت شد!
قادری گفت: ناهماهنگی بین سیاست های پولی و بازار سرمایه متاسفانه بیشترین ضربه را به بازار سرمایه زد که عامل آن نیز سیاست هایی بود که توسط آقای همتی و همکارانشان در بانک مرکزی اعمال شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛جعفر قادری نماینده مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با تهران پرس درباره اظهارات اخیر عبدالناصر همتی مبنی بر جبران کسری بودجه ۱۲۰هزار میلیارد تومانی دولت با ورود بانک مرکزی به بورس و فروش اوراق خزانه به مردم عنوان کرد: این اقدام بانک مرکزی بدهی های دولت را عقب می اندازد و در آینده دولت بعدی مجبور است این کسری ها را از محل استقراض بانک مرکزی تامین کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تهران پرس,
قادری در ادامه افزود: چون دولت بعدی چنین امکانی را ندارد که همزمان بتواند هزینه های جاری و عمرانی دولت را پرداخت کند و هم  بدهی های دوره قبل را پاسخگو باشد. ناچار است که از طریق بانک مرکزی بدهی های خود را تسویه کند و این هم یک نوع به تعویق افتادن تورم است.
,
 
,
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: دولت نباید به این شکل هزینه های خود را بالا ببرد و با این روش بدهی های دولت به مردم تبدیل به بدهی دولت به بانک مرکزی می شود و معمولا نیز چون دولت ها خود را متعهد به بازپرداخت بدهی به بانک مرکزی نمی دانند و بانک مرکزی نیز تحت کنترل و اشراف دولت هاست، نهایتا از طریق افزایش پایه های پولی و حجم نقدینگی این بدهی ها تسویه و در نهایت این هزینه ها از جیب مردم پرداخت می شود.
,
 
,
قادری ادامه داد: این اقدام در این شرایط  بازار بورس را هم بهم می ریزد چراکه وقتی عرضه اوراق بدهی دولت در بازار زیاد می شود در مقابل سهامی که وجود دارد، این باعث می شود که نقدینگی به سمت خرید اوراق دولتی برود و تقاضا برای سهام وجود نداشته باشد. بخش مشکلاتی نیز که در بورس داشتیم، شاید به این قضیه برمی گردد. البته درست است که از یک نظر منجر به افزایش پایه های پولی نمی شود اما از آن طرف تقاضاهایی که باید به سمت بورس می رفت، به سمت اوراق و خزانه دولتی می رود.
,
 
,
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اظهارات عبدالناصرهمتی مبنی بر اینکه هیچ اختیاری در بانک مرکزی نداشت، تصریح کرد: بانک مرکزی مسئول تنظیم سیاست های پولی و ارزی است، مگر می شود اختیار نداشته باشد. شورای پول و اعتبار که سیاست های پولی و ارزی را تنظیم می کند در راس آن رئیس بانک مرکزی قرار دارد. اتفاقا در آن شرایط ایرادات و اشکالاتی به آقای همتی وارد است.
,
 
,
قادری در ادامه مطرح کرد: در شرایطی که تقاضا برای بورس اضافه شده بود و عرضه سهام خیلی کم بود، بانک مرکزی که آقای همتی در آن زمان مسئولیت آن را برعهده داشت، سود سپرده ها را کاهش دادند و نقدینگی را به سمت بورس کشاندند و با این کار، تقاضای شدیدی برای خرید سهام افزایش پیدا کرد و منجر به افزایش قیمت سهام شد.
,
 
,
وی افزود: بعد از آنکه دولت چون عرضه ای را به آن شکل در بورس نداشت و تمایل به خرید سهام کمتر شد، بانک مرکزی اشتباه دیگری که مرتکب شد، این بود که نرخ سود سپرده ها را افزایش داد و به این شکل سهامداران را تشویق کرد که سهامشان را واگذار کنند و این نقدینگی ها را به سمت بازار پول سوق دادند.
,
 
,
این نماینده مجلس در ادامه اظهار داشت: درآن شرایطی که نباید نقدینگی از بازار پول خارج می شد با کاهش سود سپرده ها، نقدینگی را به سمت بازار بورس سوق دادند و در شرایطی که نباید نقدینگی از بازار بورس خارج می شد با افزایش سود سپرده ها نقدینگی را به  بازار پول کشاندند و برخلاف جهتی که باید، عمل کردند. لذا بخش عمده ای از بهم ریختگی بازار سرمایه برمی گردد به سیاست های غلطی که بانک مرکزی داشت.
,
 
,
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه تاکید کرد: ناهماهنگی بین سیاست های پولی و بازار سرمایه متاسفانه بیشترین ضربه را به بازار سرمایه زد و مشکلات جدی برای بازار سرمایه ایجاد کرد که عامل آن نیز سیاست هایی بود که توسط آقای همتی و همکارانشان در بانک مرکزی اعمال شد.
,
 
,
قادری در خاتمه در پاسخ به این سوال که آیا مجلس این موضوع را پیگیری خواهد کرد، گفت: پیگیری این موضوع در مجلس مشکلی را حل نمی کند، مگر اینکه تلاش شود تا اوضاع بازار پول بدتر نشود و تلاش شود تا بازار بورس تقویت شود تا بتواند بخشی از زیان مردم را جبران کند.
,
 
,
انتهای پیام/الف
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه