اخبار داغ

نقش غیر قابل انکار بانک مرکزی در نوسانات بورس؛

«جناب آقای همتی» کاملا مغرضانه سرمایه مردم در بورس را بر باد داد

«جناب آقای همتی» کاملا مغرضانه سرمایه مردم در بورس را بر باد داد
کارشناس بازار سرمایه گفت: دقیقا عملکرد بانک مرکزی این بود که در آن مقطعی که دولت می‌خواست آن کار را انجام دهد یعنی در تابستان ۹۹؛ نرخ سود بین‌بانکی را به یکباره از 15 درصد به 8 درصد کاهش داد و این در حالی است که نرخ سود بین‌بانکی دقیقا رابطه عکس با جذابیت قیمت سهام دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محسن زارعیان کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، پیرامون نقش بانک مرکزی در نوسانات بورس گفت: قطعا سازمان بورس، سازمان خصوصی‌سازی، وزارت اقتصاد و دولت و بانک مرکزی بصورت برنامه‌ریزی شده اتفاقاتی را در بازار بورس رقم زدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

وی افزود: بعد از رشد یک ونیم ساله بازار از ابتدای ۹۸ تا مرداد ۹۹ که به دلیل تورم و سقوط ارزش ریال و هدایت سیل نقدینگی به بورس بود، سقوط قیمتها آغاز شد. دلیل آن هم رشدی بود که در ماه های خرداد و تیر و مرداد سال 99 اتفاق افتاد. این رشد در اواخر و از شاخص یک ونیم میلیون به بالا، بیش از حد بود. زیرا در این سه ماه تقریبا شرکتهایی که مد نظر دولت بود جهش غیرمعقولی داشتند.

,

فعال بورس اظهار داشت: از آنجایی که دولت به دلیل تحریم ها و کسری بودجه شدید، برنامه واگذاری سهام دولتی به مردم و نیز به طلبکاران دولت (برخی بانکها و شرکتها و ...) را داشت، با ترفندهای خاصی باعث شدند قیمت سهام شرکت‌های دولتی از جمله پالایشی‌ها و بانک‌های دولتی و خودروسازان بزرگ دولتی و برخی شرکت‌های فلزی و معدنی به سرعت بالا برود و حبابی در این شرکت‌های دولتی شکل بگیرد.

,

زارعیان خاطرنشان کرد: بعد از اینکه فروش‌ سهام به مردم و واگذاری سهام به طلبکاران با قیمت بالای سهام انجام شد، شرکت‌های دولتی شروع به تخلیه حباب و افت کردند و این باعث شد که از مرداد به بعد با افت شرکت‌های بزرگ -که عمدتا شرکت‌های تأثیرگذار و شاخص ساز بازار هستند- بقیه بازار هم به سمت پایین برود.

,

وی ادامه داد: نفس این فروش سهام دولتی و واگذاری ها درست، اصولی، منطقی و پسندیده است ؛ اما اشکال ماجرا این است که دولت همان طور که گفته شد شرکتهای مدنظر خود را ۵ تا ۱۰ برابر قیمت فعلی و ارزش واقعی آنها فروخت و گران فروشی کرد.

,

کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: دقیقا عملکرد بانک مرکزی این بود که در آن مقطعی که دولت می‌خواست آن کار را انجام دهد یعنی در  تابستان ۹۹؛ نرخ سود بین‌بانکی را به یکباره از 15 درصد به 8 درصد کاهش داد و این در حالی است که نرخ سود بین‌بانکی دقیقا رابطه عکس با جذابیت قیمت سهام دارد؛ یعنی وقتی نرخ سود بین‌بانکی پایین‌تر باشد میل به سمت خریدن سهام و ورود به بازار بورس بیشتر می‌شود و ارزش و قبمت سهام رشد می کند و بالعکس.

,

زارعیان تأکید کرد: بانک مرکزی این کار را انجام داد و بعد از اینکه واگذاری‌های دولت انجام شد، از شهریور به بعد نرخ سود بین‌بانکی را مجدد بالا برد و جهش داد و به نزدیک سه برابر یعنی بالای 21 درصد رساند. طبعا با این کار جذابیت قیمتی سهام به یکباره یک سوم شد.

,

وی تصریح کرد: با این اقدام واقعا در حق مردمی که با تشویق برخی ارکان نظام در ماه‌های پایانی روند صعودی بازار، به سمت بازار سرمایه جذب و هدایت شده بودند اجحاف بزرگی صورت گرفت و دولت با قیمت‌های غیرارزنده و بسیار بالایی واگذاری‌های سهامش را انجام داد.

,

فعال بازار بورس عنوان کرد: این کاهش نرخ سود بین بانکی برای جذاب کردن سهام و بعد افزایش نرخ مذکور و سقوط جذابیت سهام دقیقا عملکرد بانک مرکزی و نقش‌آفرینی آشکار این نهاد، در بازار بورس بود که با همراهی و همکاری وزارت اقتصاد، سازمان خصوصی‌سازی، سازمان بورس و حتی فراتر از دولت برخی از بخش‌های دیگر حاکمیت شکل گرفت.

,

زارعیان بیان کرد: طبیعی است وقتی هیجانات بازار بخوابد قیمت سهم‌ها به ارزش واقعی خودشان بازمی‌گردند؛ لذا از شهریور تا الان سهام شرکت‌های دولتی که دچار حباب شده بودند درحال بازگشت به قیمتی در محدوده ارزش واقعی خودشان هستند و شاید هم برخی از آن‌ها به قیمت مناسب و جذاب و ارزنده برگشته‌اند. در این مسیر چون این شرکت‌ها بزرگ و شاخص‌ساز هستند و روی کل بازار اثر می‌گذارند باعث شدند کل بازار همراه شرکتهای دولتی دچار افت و نزول و سقوط شود.

,

وی یادآور شد: البته در همان تیر و مرداد اکثر کارشناسان بازار سرمایه، هشدارهایی را دادند. در آن مقطع بازار به سه بخش تقسیم شده بود بخش اندکی از بازار بعد از یکسال و نیم رشد کماکان ارزنده به نظر می‌رسید، بخش کوچکی هم به قیمت معامله می‌شد و بخش عمده بازار واقعا دچار حباب و غیرارزنده بود. ولی با آن حرکت بانک مرکزی ظاهرا از ابتدا قرار بوده است سهام دولتی با نرخ‌های گزاف و گرانی به مردم واگذار شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه