اخبار داغ

گفتگوی اختصاصی با استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

طرح تحول سلامت، طرحی که به خوبی اجرا نشد/ پاسخ "جلیلی" به سوال نظام تحول سلامت و توسعه سلامت، درست است

طرح تحول سلامت، طرحی که به خوبی اجرا نشد/ پاسخ "جلیلی" به سوال نظام تحول سلامت و توسعه سلامت، درست است
همواره تحلیل و بررسی کارشناسانه مناظرات برای مردم مبحثی مهم به شمار می‌رود، «پایگاه تحلیلی خبری شیرازه» به سراغ چند تن از کارشناسان و اساتید دانشگاه در رشته های مختلف رفته و در گفتگویی تفصیلی نظر آنان را در خصوص مناظرات دور دوم جویا شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شیرازه، با نزدیک شدن هر چه بیشتر به زمان انتخابات ریاست جمهوری، جنب و جوش های انتخاباتی هم بین کاندیداها و هم در میان مردم رو به افزایش است تا حدی که بیشتر مردم برای شنیدن برنامه های هر یک از نامزدها در مناظرات پیش رو لحظه شماری می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه,
 
,
چرا که همگان معتقد هستند این بار باید با دیدی باز و نگاهی عمیق تر به برنامه ها و اهداف هر یک از نامزدها توجه کرد تا شاید با انتخابی درست وضعیت کشور رو به بهبودی رود.
,
 
,
در این میان آنچه برای مردم حائز اهمیت است برنامه های مدون و عملیاتی کاندیداها و توجه به رفع مشکلات جامعه است به همین خاطر محور اصلی مناظرات این دوره در خصوص مسائل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و حوزه سلامت بود که صدا و سیما روز گذشته در یک مناظره چند ساعته فرصتی در اختیار تمامی کاندیداها گذاشت تا به بیان دیدگاه و تشریح برنامه های خود بپردازند.
,
 
,
از آنجا که همواره تحلیل و بررسی کارشناسانه مناظرات برای مردم مبحثی مهم به شمار می‌رود، پایگاه تحلیلی خبری شیرازه به سراغ چند تن از کارشناسان و اساتید دانشگاه در رشته های مختلف رفته و در گفتگویی تفصیلی نظر آنان را در خصوص مناظرات دور دوم جویا شده است.
,
 
,
در ابتدا به سراغ محمد هادی ایمانیه استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شیراز و رئیس اسبق این دانشگاه رفته ایم.
,
 
,
 
,
 
,
 
,
در مناظره دور دوم سوالی در خصوص نظام تحول سلامت و توسعه سلامت از سعید جلیلی یکی از نامزدهای  ریاست جمهوری پرسیده شد حول همین محور ایمانیه در این راستا معتقد است پاسخ آقای جلیلی به این پرسش تا حد بسیار زیادی درست است.
,
 
,
, ,
 
,
۷۵درصد تأمین سلامت مردم کشورها برعهده خود مردم کشور و سازمان‌های دیگر است
, ۷۵درصد تأمین سلامت مردم کشورها برعهده خود مردم کشور و سازمان‌های دیگر است, ۷۵درصد تأمین سلامت مردم کشورها برعهده خود مردم کشور و سازمان‌های دیگر است,
 
,
این استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: نکته ای که جلیلی اشاره کردند در خصوص اینکه سلامت یک وظیفه چند جانبه است و تنها وظیفه وزارت بهداشت به تنهایی نیست کاملا صحیح است، چون سازمان بهداشت جهانی بر این باور است که 75 درصد تأمین سلامت مردم کشورها برعهده خود مردم کشور و سازمان‌های دیگر است.
,
 
,
 
,
وی ادامه داد: در کشور ما یکی از مشکلات اصلی بحث تصادفات است که سالانه مرگ و میرهای بسیاری را به دنبال دارد و در استان فارس نیز متاسفانه این آمار رتبه نخست را دارا است پس دانشگاه علوم پزشکی به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد که تاثیر واقعی و جدی داشته باشد.
,
 
,
ایمانیه اضافه کرد: حتما در کنار دانشگاه باید وزارت راه و شهرسازی، نیروی انتظامی،قوه قضاییه و سازمان صنعت و معدن در خصوص تولید و کیفیت واردات خودرو همه تاثیر گذار هستند چون آنچه که فقط بر عهده وزارت بهداشت است این است که اگر تصادفات مجروحی داشته باشد تنها وظیفه حمل بیمار و انتقال به اتاق عمل و ... را دارد.
,
 
,
 
,
 
,
 
,
 
,
رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه اشاره ای هم به تامین سلامت مردم در حوزه مواد غذایی کرد و گفت: تأمین سلامت مردم در این خصوص هم به تنهایی بر عهده وزارت بهداشت نیست چرا که از مزرعه تا سر سفره مراحل فراوانی طی میشود و وزارت خانه های متعددی همچون جهاد کشاورزی، وزارت صمت،کسبه، تجار و... دخالت دارند تا بتوانند این امنیت غذایی را فراهم کنند.
,
 
,
استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: اینکه در حوزه سلامت افراد و سازمانهای متعددی باید دخالت کنند، نیازمند یک هماهنگ کننده است و در کشور ما قانون اساسی هماهنگ کننده را رئیس جمهور دانسته است.
,
 
,
وی در ادامه با بیان اینکه وقتی رئیس جمهور نتواند فرصت و توان کافی نداشته باشد وارد عرصه ای شود،معاون اول رئیس جمهور موظف به انجام کار است، گفت:در عرض سالهای گذشته یکی از معیارهای پیشرفت نظام سلامت، برگزاری جلسات شورای سلامت و امنیت غذایی کشور است که می بایست به ریاست رئیس جمهور، وزرا، معاون اول و رئیس صدا و سیما کشور همه باید دور هم جمع شوند و تصمیمات کلان حوزه سلامت را اتخاذ کنند: اما با یک بررسی کوتاه میتوان دریافت که چند جلسه در این خصوص تشکیل شده و چند مصوبه تصویب و اجرایی شده است؟
,
 
,
 
,
همین یک مثال نمونه‌‌ای از ده‌ها وظایف هماهنگ کنندگی رئیس جمهور است که به خوبی انجام نشده است.
,
 
,
همچنین باید دید چند جلسه در مورد بیماری غیر واگیر، ژنتیکی، قلبی، عروقی امنیت غذایی مردم،افزایش جمعیت و... تشکیل شده است، پس قطعا کشور مشکل داشته پس باید رئیس جمهور و دولتی انتخاب شود که تامین سلامت از مهم ترین دغدغه هایش باشد.
,
 
,
ایمانیه ادامه داد: نکته دوم که جلیلی به آن اشاره کرد مربوط به طرح تحول سلامت بود و اکنون من به عنوان فردی که در شروع طرح تحول سلامت رئیس دانشگاه علوم پزشکی بودم و ماههای اول اجرای طرح را مشاهده کردم، بر این باور هستم که این طرح گر چه طرح خوبی بود و فواید و محاسنی داشت اما به درستی اجرا نشد پس نباید کل طرح را زیر سوال ببریم، جون بعضی از جنبه های درمانی آن اقدامات خوب و موثری بود.
,
 
,
وی ادامه داد: به عنوان مثال در این طرح بسته ای تعریف شد تحت عنوان بازسازی بیمارستانها که باتوجه به فرسوده بودن تعداد زیادی از بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی اقدامات مناسبی  صورت گرفت و تا حدود قابل توجهی تعمیرات و بازسازی ها اجرا شد، یا بسته دیگری به نام مقیم شدن پزشکان در بیمارستان ها بود تا بتوانند به فوریت به بیماران اورژانسی برسند که بسیار در سرویس دهی و نجات جان بیماران موثر بود.
,
 
,
ماندگاری پزشکان متخصص در شهرستانها بسته دیگری بود که در طرح تحول سلامت جا نمایی شده بود که از سرازیر نشدن پزشکان متخصص به مراکز استان جلوگیری کرد و ایمانیه به آن نیز اشاره کرد و افزود:بسته کاهش فرانشیز از دیگر محاسن طرح بود که کمک می‌کرد  محرومان با هزینه کمتری درمان شوند.
,
 
,
عجله در اجرای طرح بدون تهیه راهنماهای بالینی
, عجله در اجرای طرح بدون تهیه راهنماهای بالینی,
 
,
رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه با بیان اینکه با وجود محاسن ذکر شده قطعا طرح معایبی نیز داشت که باعث شکست طرح شد، اظهار کرد: دو مشکل عمده این طرح اول عجله در اجرای طرح بدون تهیه راهنماهای بالینی بود که دولت باید هزینه های آن را تقبل می‌کرد که بر اساس این طرح پزشک باید از طریق راهنماهای بالینی اقدام می‌کرد اما چنین نشد و تعدادی از پزشکان از همین نقطه ضعف طرح سواستفاده کرده و هزینه های سنگینی را بر بیمار و دولت تحمیل کردند.
,
 
,
عدم حمایت دولت از طرح تحول سلامت از دلایل شکست آن بود
, عدم حمایت دولت از طرح تحول سلامت از دلایل شکست آن بود,
 
,
ایمانیه در ادامه به دومین مشکل طرح تحول سلامت اشاره کرد و افزود: سازمان مدیریت، برنامه ریزی، رئیس کمیسیون بهداشت و وزارت رفاه وقت(ربیعی) با تمام قوا قول حمایت از طرح را دادند اما متاسفانه پس از مدتی پشت وزیر بهداشت وقت را خالی کردند حتی به تعهدات خود عمل نکردند.
,
 
,
, ,
 
,
وی با بیان اینکه نکته سوم که از اشکالات طرح بود توجه به درمان بود، اظهار کرد: کاش به جای توجه ویژه به درمان توجه بیشتری هم به بهداشت می‌شد گر چه کمک هایی در این خصوص شد اما می‌توانست اعتبارات بیشتری به حوزه پیشگیری اختصاص یابد تا هزینه های کمتری به افراد و حوزه درمان تحمیل شود، چون حدود 70درصد مرگ و میر‌های کشور همین عوامل است که می‌توان با پیشگیری آنها را کاهش داد.
,
 
,
این استاد تمام دانشگاه در پایان تصریح کرد: به نظر  باید قوی تر و دقیق تر در حوزه سلامت برنامه ریزی، حمایت و هزینه می‌شد تا شاهد  اجرای مناسب و درست طرح ها در نظام سلامت باشیم.
,
 
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه