اخبار داغ

خطر نابودی امید مردم با وعده‌های واهی!

بررسی انتظارات مردم از رئیس‌جمهور آینده/ رئیس دولت باید اقتصاددان باشد یا مدیر؟

بررسی انتظارات مردم از رئیس‌جمهور آینده/ رئیس دولت باید اقتصاددان باشد یا مدیر؟
طبق آمارهای رسمی منتشر شده، تعداد حاشیه نشینان کشور از ۱۰ میلیون نفر سال ۹۳، به ۲۱ میلیون نفر در سال ۹۹ رسیده است و این نهایت تدبیر و امیدی بود که حسن روحانی و حامیان و همکارانش که برخی از آنها این روزها در عرصه رقابت‌های انتخاباتی نیز حضور دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ۸دی، رئیس جمهور به عنوان نخستین فرد اجرایی کشور از وظایف و اختیارات گسترده‌ای برخوردار است و تصمیمات وی طبق قانون اساسی، به مدت ۴ سال بخش‌های مختلف کشور اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره را تحت تاثیر قرار می‌دهد لذا با توجه به گستردگی و جایگاه این مقام، توجه به این نکته که این سمت ۴ یا به طور معمول ۸ ساله کشور به چه کسی سپرده می‌شود، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
نابودی امید مردم با وعده‌های واهی
, نابودی امید مردم با وعده‌های واهی, نابودی امید مردم با وعده‌های واهی,
 
,
شرایط فعلی جامعه ما نشان از وجود بحران اقتصادی دارد که ناشی از تصمیمات و بی تدبیری‌های دولت‌ها در دوره‌های مختلف است. افرادی که روزی با وعده حل ۱۰۰ روزه مشکلات اقتصادی رای و اعتماد مردم را به خود جلب کردند پس از ۸ سال حتی از تامین کالاهای اساسی مردم مانند گوشت و مرغ و تخم مرغ هم عاجز شدند و امید و شور ۲۴ میلیون ایرانی را به دلسردی تبدیل کردند.
,
 
,
افزایش ۲.۱ برابری حاشیه‌نشینی ثمره دولت تدبیر و امید
, افزایش ۲.۱ برابری حاشیه‌نشینی ثمره دولت تدبیر و امید, افزایش ۲.۱ برابری حاشیه‌نشینی ثمره دولت تدبیر و امید,
 
,
طبق آمارهای رسمی منتشر شده، تعداد حاشیه نشینان کشور از ۱۰ میلیون نفر سال ۹۳، به ۲۱ میلیون نفر در سال ۹۹ رسیده است و این نهایت تدبیر و امیدی بود که حسن روحانی و حامیان و همکارانش که برخی از آنها این روزها در عرصه رقابت‌های انتخاباتی نیز حضور دارند و وعده گشایش اقتصادی می‌دهند و از وضعیت موجود گله مند هستند، برای مردم به ارمغان آوردند.
,
 
,
ثمره فعالیت ۸ ساله دولت فعلی کوچکتر شدن هر روزه سفره مردم و تبدیل شدن بخش عظیمی از قشر متوسط جامعه به قشر ضعیف است؛ هنوز صدای اعتراض و فریادهای مالباختگان بورس که به وعده‌های صد من یه غاز تیم اقتصادی روحانی و جناب همتی رئیس سابق بانک مرکزی و ناجی فعلی کشور از منظر جناح اصلاحات که این روزها مشخص نیست دقیقا از دست چه کسی عصبانی است- اعتماد کردند و تمام دارایی خود را باختند و به جیب دولت ریختند، از گوشمان بیرون نرفته و چشم‌ها متحیر از وعده‌ها و حرف‌هایی است که از دهان حامیان دولت فعلی خارج می‌شود.
,
 
,
سیدرضا میرعسکری در گفتگو با خبرنگار ۸دی مشکلات حوزه اقتصادی را پررنگ‌ترین و حساس ترین معضل فعلی کشور دانست و بیان داشت: وجه اشتراک سخنان کاندیدا در مناظرات مواردی مانند رشد بالای نقدینگی و عدم تناسب آن با رشد اقتصادی، مالیات، قاچاق کالا، نرخ تورم و بیکاری است که همه این موارد نیز راه حل مشخصی دارند.
,
 
,
اجرایی کردن تصمیمات شجاعت می‌خواهد
, اجرایی کردن تصمیمات شجاعت می‌خواهد, اجرایی کردن تصمیمات شجاعت می‌خواهد,
 
,
استاد اقتصاد دانشگاه گیلان با بیان اینکه حل مشکلات اقتصادی با هزینه‌هایی همراه است اما آثار بلند مدت خوبی را برای کشور دارد تصریح کرد: اگر دولت دخل و خرج خود را تنظیم کند و هزینه‌های تشریفاتی و زائد خود را کاهش دهد رشد نقدینگی و تورم کم می‌شود اما اقدام عملی در این باره کار راحتی نیست و نیاز به شجاعت دارد و سوابق افراد نشان دهنده میزان توانمندی آنها در این خصوص است.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه مبارزه با فساد تنها با شعار دادن محقق نمی‌شود و کارنامه کاندیدا معیار خوبی برای صحت سنجی در اینباره است خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد در گذشته شعارهای خوبی درباره مبارزه با فساد یا رشد اقتصادی دادند اما در عمل برعکس آنچه که وعده داده بودند رخ داد.
,
 
,
میرعسکری با بیان اینکه بررسی عملکرد جریان انقلاب نشان می‌دهد که آنها در تحقق وعده‌های خود موفق تر بوده‌اند بیان کرد: اگر رئیسی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود تمام جریان انقلاب وی را در راستای تحقق وعده‌ها و رفع مشکلات حمایت خواهند کرد.
,
 
,
غفلت از ظرفیت کشورهای همسایه و دل سپردن به چند کشور
, غفلت از ظرفیت کشورهای همسایه و دل سپردن به چند کشور, غفلت از ظرفیت کشورهای همسایه و دل سپردن به چند کشور,
 
,
این استاد دانشگاه با تاکید بر ضرورت بهره گیری از دیپلماسی اقتصادی و سیاست خارجی به نفع اقتصاد کشور افزود: در این ۸ سال، استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه و منطقه مورد غفلت واقع شد و دولت همه تخم مرغ‌ها را در سبد برجام گذاشت و چندین سال معطل چند کشور ماندیم که نتیجه‌ای هم نداشت.
,
 
,
عملکرد ضعیف دولت فعلی عامل دلسردی جامعه است
, عملکرد ضعیف دولت فعلی عامل دلسردی جامعه است, عملکرد ضعیف دولت فعلی عامل دلسردی جامعه است,
 
,
وی عملکرد ضعیف دولت فعلی را موجب دلسردی مردم از شرکت در انتخابات دانست و عنوان کرد: رئیس جمهور به همراه کابینه خود تاثیر بسیار زیادی بر اوضاع کشور دارد و کارنامه اشخاص و کاندیدا نیز به خوبی سطح توانمندی آنها را نشان می‌دهد.
,
 
,
میرعسکری با بیان اینکه دولت روحانی برنامه منسجم و کارآمدی در حوزه تامین نیازمندی‌های مردم نداشته و همه عملکرد آن بر اساس آزمون و خطا و روزمرگی پیش رفته است گفت: دولت فعلی به تیم اقتصادی و نظر کارشناسان این حوزه به خوبی توجه نکرد و علت اصلی آشفتگی در بازار نیز این بود که دولت رویکرد حل مساله ندارد و جهادی عمل نمی‌کند.
,
 
,
رئیس جمهور باید مدیر و جسور باشد
, رئیس جمهور باید مدیر و جسور باشد, رئیس جمهور باید مدیر و جسور باشد,
 
,
این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا یک رئیس جمهور بایستی حتما اقتصاد دان باشد یا خیر بیان داشت: رئیس جمهور مدیریت کلان جامعه را بر عهده دارد و باید درک درستی از اوضاع داشته باشد و می‌بینیم کسانی که ادعای تخصص در حوزه اقتصاد دارند، عملکرد موفقی در عمل نداشتند.
,
 
,
وی ادامه داد: رئیس جمهور باید شهامت و جسارت لازم برای اجرایی کردن تصمیمات متخصصان را داشته باشد و از مشورت نخبگان در حوزه‌های مختلف بهره گیرد و قدرت کنترل و مدیریت وزارتخانه‌های دولت را داشته باشد.
,
 
,
تعامل افراطی با غرب مانع استفاده از ظرفیت های کشور شده است
, تعامل افراطی با غرب مانع استفاده از ظرفیت های کشور شده است, تعامل افراطی با غرب مانع استفاده از ظرفیت های کشور شده است,
 
,
سید عبدالمجید زواری، مدیر اندیشکده روابط بین الملل نیز در گفتگو با خبرنگار ۸دی با اشاره به اینکه با توجه به چندین دهه تحریم کشور، ترمیم روابط سازنده با جهان قطعا یکی از اولویت های رئیس جمهور آینده خواهد بود گفت: با این حال در این ترمیم روابط باید دقت کرد که از ظرفیت های تمام کشورهای جهان متناسب با اولویت ها و معادلات جدید قدرت بهره برد.
,
 
,
وی با بیان اینکه متاسفانه در سال های گذشته در روابط خارجی عمدتا بر بهبود روابط با کشورهای غربی تاکید می شد افزود: این در حالی است که با توجه به اولویت های کشور، بسیاری از نیازها را می توان از طریق تعامل با همسایگان، کشورهای منطقه و بازارهای بکر آفریقا تامین کرد.
,
 
,
زواره ای ادامه داد: با توجه به تجربه سال ها بدعهدی و تحریم کشورهای غربی، و همچنین موفقیت جوانان و متخصصان ایرانی در بسیاری از حوزه های فنی و فناورانه، دولت بعدی می بایست ضمن حمایت از این ظرفیت ها، زمینه شکوفایی آنها را فراهم کرده تا ضمن خودکفایی و تامین نیازهای داخلی، از طریق توجه به فرصت های کشورهای پیرامونی و بازارهای بکر آفریقا، زمینه ارزآوری و توسعه این صنایع و کسب و کارها را فراهم کند.
,
 
,
وی ادامه داد: متاسفانه طی سالهای گذشته در برخی مقاطع به صورت افراطی همه ظرفیت های کشور در گرو تعامل با غرب یا بالعکس در تقابل با آنها بوده است و این رویکرد مانع از آن شده تا بتوان از ظرفیت های کشور به صورت شایسته و بایسته برای آبادانی ایران بهره برد.
,
 
,
مدیر اندیشکده روابط بین الملل خاطرنشان کرد: چنانچه رئیس جمهور بعدی بتواند با برقراری تعادل میان این دو دیدگاه، از ظرفیت های بی بدیل داخلی برای صادرات کالا و خدمات، و بیشینه کردن اقتدار و تامین منافع ملی در منطقه و جهان استفاده کند قطعا شاهد جهش چشمگیری در توسعه و پیشرفت کشور خواهیم بود.
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه