اخبار داغ

در مناظره "انتخابات ۱۴۰۰" مطرح شد؛

فرار از پاسخگویی دولت با طرح رفراندوم/ عضو حزب اعتماد ملی: استقلال و جمهوریت در کشور قابل تفکیک نیست

فرار از پاسخگویی دولت با طرح رفراندوم/ عضو حزب اعتماد ملی: استقلال و جمهوریت در کشور قابل تفکیک نیست
دبیر حزب مؤتلفه خراسان رضوی با اشاره به اینکه رفراندوم مطرح‌کردن فرار از پاسخگویی است گفت: مشکلات اقتصادی و معیشتی اولویت مردم است و این کار مناسبی نیست افکار عمومی جامعه را به سمتی منحرف کنیم که اصلا در ذهن مردم هم نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ ویژه برنامه آزمون 1400 در قالب مناظرات انتخاباتی و انتخابات فردا، شب گذشته با حضور حمیدرضا ترقی، نایب رئیس شورای وحدت و ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی و دبیر حزب مؤتلفه خراسان رضوی و محمد صادق جوادی حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در سالن شهید چمران مشهد برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

حمیدرضا ترقی، نایب رئیس شورای وحدت و ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی اظهار کرد: انتخابات خوشبختانه در کشور ما به برکت نظام اسلامی و شاکله و ساختار سیاسی که مبتنی بر ارای مردم است فرصت خوبی پدید آورده که بتوانند هر دو سال یکبار نمایندگان خود را در پست هایی اجرایی کشور انتخاب و در اداره کشور مشارکت کنند.

,

وی افزود: این فرصت تصحیح اشتباهات گذشته و بازنگری و بررسی عملکرد منتخبین و نقد روش‌ها و سیاست هایی است که منتخبین قبلی عمل کردند و فرصت ارایه راهکارها و برنامه های جدید برای کشور فراهم شده است.

,

ترقی گفت: همچنین انتخابات فرصت شناخت نخبگان جامعه و عناصر کارآمد برای مناصب قابل انتخاب است و البته فرصتی برای دشمن است تا بتواند برای تعمیق و شکاف و ایجاد اختلاف و دو قطبی سازی در جامعه و حتی تخریب چهره ها و سیاهنمایی استفاده کند.

,

وی افزود: بنابراین انتخابات فرصت ارزشمندی برای مردم و رشد و تعالی کشور و فرصت مغتنمی برای دشمن که از آن سوء استفاده کند، لذا اگر بتوانیم در این فرصت حرکت نظام را با استفاده از تجربیات گذشتگان و اشتباهات  تصحیح کنیم، شاهد رشد و جهت گیری بهتر برای نظام خواهیم بود و اگر از این فرصت استفاده نکنیم هم از حق در رای دادن استفاده نکردیم و هم دیگر جای گلایه برای انتقادات و رفتارها نیست، بنابراین باید در آینده کشور سهیم باشیم و امیدواریم ملت با آگاهی انتخابی انجام دهند که پشیمان نشوند.

,

دبیر حزب مؤتلفه خراسان رضوی ادامه داد: نقش رهبری در انقلاب و حرکت مردم نقش بی بدیل است و بدون رهبری هیچ انقلابی شکل نمی گیرد، حال باید ببینیم در نظام اسلامی رهبری دینی موفق بوده یا غیر دینی؟ ایا مصدق موفق شده نهضت ازادی و جنبش های مارکسیستی موفق شدند؟ کدام یک از این جریانات موفق بودند؟ یا جز امام و رهبری دینی که توانسته این انقلاب را به ثمر برساند.

,

وی افزود: موتور محرک مردم در واقع اسلامیت بوده  و اعتقاد به حاکمیت اسلامی داشته اند،  اما اگر قرار است نظام جمهوری اسلامی بر اساس اصل چهارم قانون اساسی عمل کند و بر مبنای اسلام شکل بگیرد ما باید چه افرادی را برای مناصب کشور در نظر بگیریم؟

,

ترقی تصریح کرد: برای ساختن یک نظام، یک جامعه و تمدن بر اساس معیارهای اسلامی طبیعتا مناصب را به دست هر کس نمی توان داد، تمام کشورهای غربی هم این مراحل نظارت استصوابی را در احزابشان طی می کنند، تمام احزاب غربی نظارت استصوابی افراد را در چرخه بررسی درون حزب مورد بررسی قرار می دهند و رقابت می کنند و به یک نفر می رسند و معمولا شش ماه طول می کشد، لذا این منحصر به جمهوری اسلامی نیست و در تمام کشورها به روش های مختلف اجرا می شود.

,

وی افزود: وقتی می خواهید فردی را انتخاب کنید که تمام هستی، بودجه کشور و اجازه دخل و تصرف در اموال مردم و همه مسایل مربوط به مردم را به او واگدار کنید ایا می توان بی حساب و کناب این کار را انجام داد؟ سواد، تبعیت ایرانی، سن و همه معیارها برای این است که مردم را به انتخاب برتر در مناصب کشور هدایت کنیم و این بدان معنا نیست که حق مردم را سلب کردیم بلکه بدان معناست که جایگاهی که برای آن منصب در نظر داریم برایش چهار چوبی تعیین شده که طبق آن نمایندگان خود در مدیریت های کشور انتخاب شوند.

,

نایب رئیس شورای وحدت و ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: وقتی این قانون را نمایندگان همین مردم تعیین می کنند و به شورای نگهبان می فرستند، طبیعی است که باید طبق ضابطه و قانون عمل کرد لذا نمی شود یک بند قانون اساسی را قبول کنیم و بند دیگر ان را رد کنیم، قانون اساسی منظومه ای است که بر اساس همه بندها باید کشور را اداره کرد و اگر جامع به ان بنگریم می توانیم به سمت اهداف متعالی حرکت کرد.

,

وی افزود: سوالم از اقای جوادی این است مثلا اگر مجوز ساخت خانه ای از شهرداری می گیرید به شما اجازه می دهند هر طور خواستید بسازید؟ به چه حقی برای شما تعیین تکلیف می کنند که باید درب و پنجره و دیوار را چگونه بگذارید؟ پس اگر قانون رعایت نشود و ضوابط اجرا نشود در کشور هرج و مرج می شود.

,

دبیر حزب مؤتلفه خراسان رضوی گفت: احزاب وظیفه دارند برای اینکه یک فرد را با تمام معیارها معرفی کنند دقت لازم را داشته باشند، لذا در احزاب غربی هم این مسئله وجود دارد و اگر به روند انتخابات در آمریکا دقت کنید می بینید افرادی که از ایالات ها انتخاب می شوند ابتدا خودشان را مطرح و بعد مورد بررسی در داخل حزبشان قرار گرفته و ممکن است یک یا دو نفر رای اعتماد بگیرند، ضمن اینکه ضابطه ورود به احزاب هم مهم است  و قانون اساسی کشورشان را قبول دارند.

,

وی افزود: وظیفه احزاب است که افراد واجدالشرایط را معرفی کند نه اینکه فردی تخصص و تعهدی ندارد برای مسوولیت پیشنهاد بدهند لذا اگر نظام حزبی در انتخابات حاکم باشد و تحزب جا بیفتد بخشی از این کار شورای نگهبان را احزاب خودشان انجام می دهند.

,

ترقی اظهار کرد: همین عملکردها را در نظر بگیریم و وقتی به انتخابات سال ۸۸ بنگریم می بینیم که عده ای قانون گریز که به حق انتخاب و رای مردم پایبند نبودند، مملکت را به آشوب کشاندند، اگر کسی به فکر مردم است باید در این ۸ سال مردم را ناراضی کند و میزان تنفر مردم به قدری بالا برود که محبوبیت رییس جمهور به ۸ درصد برسد، ایا این حمایت از مردم است؟ حمایت از مردم باید عملی نشان داده شود نه اینکه مردم را در فشار اقتصادی قرار بدهیم و همه را به حساب مذاکره بگذاریم.

,

وی افزود: مردم این همه فریاد می زنند و مشکلاتشان را مطرح می کنند ولی عملی در کار نیست، اگر قرار است به حرف و شعار اکتفا کنیم که کار به پیش نمی رود، لذا رفراندوم مطرح کردن فرار از پاسخگویی است وگرنه شما برای مردم کار کنید آنها نگران نخواهند بود.

,

نایب رئیس شورای وحدت و ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی ادامه داد: شما در نظر سنجی ها بنگرید ببینید چند نقر دنبال رفراندوم هستند، این کار مناسبی نیست افکار عمومی جامعه را به سمتی منحرف کنیم که اصلا در ذهن مردم هم نیست و مشکلات اقتصادی و معیشتی اولویت آنهاست.

,

وی تصریح کرد: برخی داوطلبان اصلاحطلب برای ورود به شورای شهر در هیئت اجرایی که در همین دولت انتخاب شده رد صلاحیت شدند و هیچ ربطی به شورای نگهبان ندارد، لذا اگر کسی که پرونده فساد اخلاقی و یا مالی دارد نمی تواند التزام عملی به اسلام داشته باشد، لذا یک تحقیق محلی خیلی مسایل را مشخص می‌کند.

,

ترقی با اشاره به اینکه برای پاسخگو شدن شورای نگهبان مجلس قانونی تصویب کرده و به مجمع تشخیص رفته و تایید شده و اکنون قانون جدید اجرا کرده لذا اصلاح این قانون برای این بوده که شورای نگهبان بتواند پاسخگو باشد افزود: فانون جدیدی که سال گدشته اعلام شد و این شورا شرایط رجال سیاسی را تعریف  و مجمع ان را تصویب کرد و طبق ان شورای نگهبان همه داوطلبان را مورد بررسی قرار داد و طبیعتا در اینده می تواند پاسخگو باشد.

,

وی بیان کرد: مردم نتیجه انتخاب خودشان را می بینند و هر چیزی که مردم انتخاب می کنند عملکردش را می نگرند و خیلی ها در حین مسوولیت دچار خطا می شوند و در انتهای کار مشکلاتی بوجود می اید لذا نمی‌توان انتطار داشت که از قدرت و مسوولیتی که به کسی داد توقع خطا نداشت و این طبیعت انسانهاست و عجیب نیست و امیدواریم همه مسوولین عاقبت بخیر شوند.

,

جمهوریت و اسلامیت کشور قابل تفکیک نیست

, جمهوریت و اسلامیت کشور قابل تفکیک نیست,

محمد صادق جوادی حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نیز در ادامه گفت: به نظر من یکی از مهمترین ارکان و جلوه‌ها، جمهوریت در جمهوری اسلامی ایران است.

,

وی در ادامه در رابطه با وابستگی جمهوریت و اسلامیت، افزود: وقتی می گوییم جمهوری اسلامی، یعنی اول باید جمهوری شکل بگیرد که صفت اسلامی در آن معنا پیدا کند. اگر جمهوری وجود نداشته باشد صفت اسلامی بودن معنایی ندارد، آنچه که برای ما پدیدآورندگان انقلاب اسلامی از بدو امر اهمیت بسزایی داشت، این بود که در جمهوری اسلامی مبنا جمهوریت است.

,

جوادی حصار در ادامه با تاکید بر اهمین تقش.مردم بیان داشت: برای اینکه پدیدآورندگان و شکل‌دهنده جمهوری اسلامی مردم بودند بنابراین نقش اصلی با مردم است،  اگر مردم وجود نداشته باشند در این عرصه شما هرچه آن عرصه را زینت بکنید بی نتیجه است.

,

وی با تاکید بر احساس نقش آفرینی مردم در انتخابات و سرنوشت خود، اذعان داشت:  غفلت هایی دارد صورت می‌گیرد و آن غفلت این است که ما به بزک کردن ماجرا بیشتر می پردازیم، تا اصل ماجرا، اینکه چطوری جلوه کنیم بیشتر از اصل جمهوریت انقلاب اسلامی مبتنی بر اراده مردم، ما باید کاری بکنیم که در انتخابات صاحبان انقلاب اسلامی و پدید آورندگان جمهوری اسلامی احساس کنند که معنا دارند احساس کنند که هستند احساس کنند که کسی به جای آنها برای آنها تصمیم می‌گیرد.

,

جوادی حصار با تاکید بر جدا نشدن جمهوریت و اسلامیت در انقلاب اسلامی، گفت: این شاکله اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران است و برای همین است که شما نمی توانید جمهوریت و اسلامیت را از هم جدا کنید، اگر یک روزی این مردم به این نتیجه برسند که با صفت اسلامی مطالبات خود نمی‌رسند آن روز روز خطرناکی است، اگر ما غفلت کنیم و جای موضوع و فرد را عوض کنیم شاید یک جاهایی بشود زیباتر جلوه کند ولی محتوا را از دست می دهیم لذا در جمهوری اسلامی اساس رای مردم است و هر حرکتی هر شکلی از پوزیشن های سیاسی و فرهنگی و اقتصادی هر مدل اجرایی که بخواهد و رای مردم را به حاشیه ببرند و برای رای مردم غالبا از تعریف شده تعیین کند این مخالف پدیدآورندگان جمهوری اسلامی و محکوم به شکست است.

,

وی در تکمیل مطلب، یاداور شد: هر کسی به که به دنبال محدود کردن باشد محکوم به شکست است، بنابراین ما باید تلاش کنیم که مردم در جمهوری اسلامی احساس کنند صندوق برای انها موجودیت دارد و می توانند تاثیر گذار باشند.

,

این کارشناس مسائل سیاسی در بخش دیگری از سخنان خود،تصریح کرد: در جمهوری اسلامی آزادی استقلال و آزادی کشور از موضوعاتی بوده که مردم برای آن انقلاب کردند در جمهوری اسلامی ایران آزادی و استقلال و وحدت تمامیت ارضی کشور از یکدیگر تفکیک ناپذیر است، تفکیک نمی‌توانید بکنید آنها را و حفظ آن ها وظیفه دولت و آحاد ملت است ما همه وظیفه داریم که دولت را متوجه این مسئله کنیم که استقلال و جمهوریت تفکیک ناپذیر است.

,

وی در این مناظره با اشاره به نقش تأثیرپذیر بودن جوانان در سرنوشت و اینده خود، اظهار داشت: ما باید این را به نسل جوان منتقل کنیم که حقوق شما دیده شده و شما به آزادی‌های قانونی که میخواهید می رسید، قانون اساسی پیش بینی های لازم را کرده و تصمیم لازم را هم گرفته فقط باید به عنوان ملت مانع فراقانونی کسانی بشویم که خودشان را برتر از قانون می داند و در جایگاه بالاتر از قانون مینشیند.

,

جوادی حصار اذعان داشت: درست است که انقلاب اسلامی به وسیله مردم و رهبری حضرت امام رحمة الله علیه به پیروزی رسید ولی یک مسئله اینجا وجود دارد آیا در انقلاب اسلامی تنها امام خمینی رهبر دینی بود نه خیلی رهبران دینی دیگر هم بودند   اما تمام کشور پشت امام و حرف امام گفت که حرف اول حرف مردم است هرچه مردم بگویند میزان رای مردم است و اشتباه کند اما به خاطر اینکه مقید بودن به رای مردم بود و معتقد تر به نظر مردم بود انتخاب کردم اشتباه می کنم برای مردم انتخاب خود را انجام دهند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه