اخبار داغ

کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با دانا؛

همتی‌ هماهنگ‌کننده سیاست‌های اقتصادی دولت بود؛ امروز می‌گوید کاره‌ای نبودم/ ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از دلایل عمده ایجاد مشکلات اقتصادی است

همتی‌ هماهنگ‌کننده سیاست‌های اقتصادی دولت بود؛ امروز می‌گوید کاره‌ای نبودم/ ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از دلایل عمده ایجاد مشکلات اقتصادی است
یک کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه دولتمردان امروز به جای پاسخگویی «بازی کی بود؟ کی بود؟ من نبودم!» را به راه انداختند، گفت: همتی رئیس سابق بانک مرکزی به عنوان یکی از تصمیم‌گیران و تصمیم سازان اقتصادی کشور در سه سال گذشته، هماهنگ‌کننده سیاست‌های اقتصادی دولت بود.
[

فردین آقابزرگی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درباره سخنان وزیر اقتصاد مبنی بر آثار منفی مدیریت بانک مرکزی در کاهش نرخ سود بانکی باعث آغاز ریزش شدید بورس در سال گذشته شد، اظهار کرد: برای این موضوع باید ابعاد مختلف مشکلات اقتصادی پیش آمده را بررسی کرد و نگاه چند جانبه به سیاست گذاری‌ پولی، مالی و اقتصادی دولت از ابتدای سال ۱۳۹۸ داشت؛ یعنی تعطیلی معاملات آتی سکه، تمرکز سوق نقدینگی به سمت بورس، پایین آوردن نرخ بهره و فاصله بین عرضه صندوق‌های ETF با توجه به اختلاف وزارت نفت و اقتصاد و سایر عوامل را باید در نظر گرفت.

وی ادامه داد: بانک مرکزی صندوق دولت محسوب نمی‌شود، ولی رئیس آن که رئیس شورای پول و اعتبار و عضو موثر شورای عالی بورس است، یکی از تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان اقتصادی کشور است که در کنار وزیر اقتصاد همیشه در این شورا حضور مستمر داشته و دارد. نمی‌توان گفت وزیر اقتصاد سیاست گذاری خاصی را در نظر داشته و بانک مرکزی به دلایلی با عدم هماهنگی در اجرای آن سنگ‌اندازی کرده است؛ این سوال پیش می‌آید که این دو دستگاه چرا تا پیش از این با هماهنگی بودند و چه شد که آن ناهماهنگی باعث آسیب به بازارهای مختلف از جمله بورس شد؟.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: کارشناسان اقتصادی معتقدند اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی و رانت ایجاد شده در خروج سرمایه از کشور یکی از دلایل عمده به هم ریختگی در اقتصاد کشور به خصوص مشکلات بورس در سال ۱۳۹۸ به بعد است که در کنار افزایش نرخ ارز و بالا و پایین آوردن نرخ بهره بانکی و در نهایت عدم تمرکز در تصمیمات اقتصادی که یک نمونه از آن در اختلاف نظر در عرضه ای تی اف‌ها و مشکلات دیگر بود، دیده می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,

آقابزرگی اضافه کرد: تاخیر در عرضه سهام دولتی که تکلیف قانونی بود، باعث تشدید روند ریزشی بازار سرمایه شد؛ به نوعی باعث شد بورس به وضعیت کنونی دچار شود و اکنون در روزهای عمر دولت که زمان پاسخگویی است و عده‌ای از تصمیم گیران و تصمیم سازان مسبب شرایط موجود بودند و هستند؛ اصطلاحاً از بازی، کی بود؟کی بود؟ من نبودم!، را به راه انداختند.

,

وی افزود: افراد عادی و دانشگاهی‌ها در اعمال و اجرای این سیاست‌های اشتباه دولت دخیل نبوده‌اند و این سیاست‌های مشکل‌ساز توسط شورای اقتصادی که متشکل از وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی بوده، گرفته شده است؛ ناهماهنگی بین این دو عضو دولت و سازمان‌های زیر مجموعه آنها موجب استعفای دو رئیس سازمان بورس شد و وقتی دیدند تفکرات تیم اقتصادی دولت با سازمان بورس متفاوت است از سمت خود کنار رفتند.

,

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به فروش سهام توسط بانک‌ها بخصوص خصوصی‌ها در دوره رشد بورس و پیشبرد اهداف بانک مرکزی در این زمینه، گفت: افرادی مثل همتی که تا دقیقه ۹۰ در تصمیم‌ها و اجرای آنها در دولت و شوراها حضور داشت و خود او هماهنگ‌کننده سیاست‌های اقتصادی در این زمینه بود؛ حالا با بیان اینکه من کاره‌ای نبودم و نیستم و با فرافکنی مشکل را به گردن دیگران می‌اندازد که درست نیست و باید امروز پاسخگو باشد.

,

انتهای پیام/ط

,


 

,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه