اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

روایت «نفوذی‌ها» با طعم زیرخاکی

روایت «نفوذی‌ها» با طعم زیرخاکی
فصل دوم سریال «زیرخاکی» با ادامه گفتمان جلیل سامان، در فضایی طنز و کمدی روایتی از نفوذ نیروهای ضد انقلاب به دستگاه های تازه تاسیس انقلابی را مطرح کرده است.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سریال «زیرخاکی 2» این شب ها از شبکه اول سیما در حال پخش است. سریالی به کارگردانی جلیل سامان که فصل نخست آن در ماه رمضان سال گذشته توانست عنوان پربیننده ترین سریال ماه رمضانی را از آن خود کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, «زیرخاکی 2»,

هر چند این سریال پیش از پخش فصل نخست آن با حاشیه هایی همراه بود که می رفت پخش آن را با مشکل روبرو کند، اما در هنگام پخش با استقبال بسیار مخاطبان روبرو شد به طوریکه علاقمندان این سریال منتظر پخش فصل دوم آن در ماه رمضان امسال بودند که به دلیل آماده نشدن این سریال در زمان مشخص، فصل دوم این سریال به بعد از ماه رمضان موکول شد.

,

شاید این شب ها که فضای رسانه ای جامعه، درگیر مناظره های انتخاباتی و خبرهایی از این دست شده، این سریال آنچنان که باید دیده و نقد نشده است و در لابلای اخبار فراوان سیاسی و انتخاباتی کمتر به آن پرداخته شده است و جای تدبیر بیشتری بود که لااقل پس از برگزاری انتخابات، این سریال روانه آنتن می شد.

,

جلیل سامان که پس از سه گانه موفق خود با موضوع گروهک منافقین (ارمغان تاریکی، پروانه و نفس) به یکباره با تغییر لحن و با رفتن به سراغ ژانر طنز و کمدی، با هوشمندی همان گفتمان خود را این بار با داستانی کمدی روانه آنتن کرد، توانست بازخوردهای مثبتی از این اتفاق به دست آورد.

,

فریبرز باغبیشه، فردی که تمام زندگی خود را به دنبال پیدا کردن زیرخاکی و گنج سپری کرده، طی اتفاقاتی در پیش از انقلاب، گرفتار زندان و نیروهای ساواک می شود و سامان با ادامه گفتمان پیشین کارنامه خود و اشاره به فعالیت های نیروهای ضد انقلاب و گروه های چپ و ساواک و گریزی به فعالیت های نیروهای انقلابی در هوانیروز، در داستانی طنز همه این ها را روایت گری می کند.

,

, ,

در فصل نخست زیرخاکی، تماشاگر با فریبرزی روبرو می شود که از فعالیت های سیاسی جامعه کاملا بدون اطلاع است و این بی خبری و ورود او به زندان های ساواک، به طنز داستان کمک کرده تا حرف ها و کنایه های کارگردان با زبان طنز رنگ و بوی تازه ای به خود بگیرد؛ اما در فصل دوم سریال، تماشاگر با فریبرزی مواجه می شود که به قول خودش زیر شکنجه ساواک بوده و حالا با همان فعالیت های پیش از انقلاب، با سفارش فرهاد، در جهاد استخدام شده است؛ اما کماکان پیگیر هدف خود یعنی به دست آوردن گنج و زیرخاکی خود است.

,

جلیل سامان نیز با همان خط طنز و کمدی اینبار داستان «نفوذی ها» را در کنار ماجرای فریبرز دنبال می کند؛ نادر فلاح در نقش «اسکندر» که پیش از انقلاب به عنوان نفوذی ساواک در زندان حضور داشته، حالا پس از انقلاب با همکاری نیروهایی که در سازمان های تازه تاسیس انقلابی به عنوان خرابکار نفوذ کرده اند در حال همکاری است تا نقشه های خود را عملی کنند.

, جلیل سامان نیز با همان خط طنز و کمدی اینبار داستان «نفوذی ها» را در کنار ماجرای فریبرز دنبال می کند؛ نادر فلاح در نقش «اسکندر» که پیش از انقلاب به عنوان نفوذی ساواک در زندان حضور داشته، حالا پس از انقلاب با همکاری نیروهایی که در سازمان های تازه تاسیس انقلابی به عنوان خرابکار نفوذ کرده اند در حال همکاری است تا نقشه های خود را عملی کنند.,

نمی شود از زیرخاکی، جلیل سامان و قصه طنز او نوشت ولی از پژمان جمشیدی و پختگی بازی او پس از یک دهه اشاره نکرد؛ پژمان جمشیدی که پس از پایان فوتبال خود، هنرپیشگی را شاید اتفاقی با بازی نقش خود در سریال «پژمان» شروع کرد، شاید فکرش را نمی کرد که روزی پله های پیشرفت و ترقی را به این سرعت طی کند و حالا تهیه کنندگان فیلم و سریال ها می توانند به راحتی روی بازی او و گیشه سینما و یا مخاطبان تلویزیون حساب ویژه باز کنند.

, نمی شود از زیرخاکی، جلیل سامان و قصه طنز او نوشت ولی از پژمان جمشیدی و پختگی بازی او پس از یک دهه اشاره نکرد؛ پژمان جمشیدی که پس از پایان فوتبال خود، هنرپیشگی را شاید اتفاقی با بازی نقش خود در سریال «پژمان» شروع کرد، شاید فکرش را نمی کرد که روزی پله های پیشرفت و ترقی را به این سرعت طی کند و حالا تهیه کنندگان فیلم و سریال ها می توانند به راحتی روی بازی او و گیشه سینما و یا مخاطبان تلویزیون حساب ویژه باز کنند.,

پژمان جمشیدی در کنار ژاله صامتی زوج باور پذیری را در سریال زیرخاکی بازی کرده اند که به گواه بسیاری از فعالان فضای مجازی و کارشناسان رسانه، نمونه موفق آن را کمتر می شود در سریال های تلویزیونی به یاد آورد. طنازی، مهارت در بازی و حفظ این راکورد در طی این دو فصل از این زوج بازیگر و البته هدایت جلیل سامان به عنوان کارگردان باعث شده که سریال زیرخاکی از جمله سریال های موفق این سال های تلویزیون باشد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه